Hej Alexandra
Så här gjorde jag när jag slog huvudet i väggen...
Jag är gift med en underbar man från UK, men det var väl lite si och så med förståelsen i början med att plötsligt bli pappa. (Och mamma för den delen

)
Allt detta visste jag när jag blev gravid och tänkte i mitt stilla sinne att "det blir nog bara jag som tar hand om barnen".
Blev ganska förvånad när han faktiskt var ganska mycket med, men i samma veva som jag blev gravid så startade han sitt företag, ett enmansföretag. Alltså så jobbar han 7 dagar i veckan, morgon till kväll.
Trist.
Från första månaden jag blev gravid så läste jag BB. Och vad jag pratade om boken. Hela tiden. På svenska. Men gjorde misstaget att tro att han förstod. -Han som pratar flytande svenska borde ju ha fattat vad jag snackade om? Nej, jag var för översvällande och snabb samt vi pratade ju om ett NYTT ämne som vi kanske inte var så kunniga i.
Så kom beskedet att jag var gravid igen... Hurra Hurra
Då fick jag ideen att "tvinga" honom att läsa BB.
Alltså lade jag in boken på toa och han fick stava sig igenom den i egen takt.
Det gick inte. Nu är det så att han har en hobby. Veteranbilar.
Till varje bilf*n som finns, finns det en manual bok från förlaget Haynes. Jag köpte en begagnad bok och rev ut alla sidor och lade in kopierade sidor från BB (förlåt om jag brutit copywright) och lade på dass. I boken lade jag då bara de kapitel som jag tyckte berörde oss då.
Han har fortfarande inte läst boken men väl alla kapitel som jag lade in.
Efter att vi SHN den stora killen och han såg att "det faktiskt funkade" så började han att tumma på manualen på toa lite oftare. Och eftersom jag inte jagade honom så tyckte han att han inte kände sig lika pressad. -Han ville ju också vara en bra farsa och funka med ungarna utan att stressa upp sig för nyfikenhet, ilska, trötthet, hunger osv.
Månader innan jag ens behövde åka till förlossning så skrev jag en manual för vår första son. En latmask om tider, sysselsättningar och smått och gott. Enkla saker som att om han behövde byta bajs blöja samtidigt som TT skulle ha sin flaska, ta med flaskan till skötbordet och TT är "upptagen" med flaska och pappa kan byta blöja utan problem. TT var i sparka alla som byter och kroma sig som en mask-period
Jag sa inte till honom att "Nu gör jag en manual till dig" utan jag sa att den var för hans mamma eller min mamma som kanske skulle komma över lagom till förlossning. Eller till någon som måste sitta barnvakt OM vi skulle läggas in förtidigt osv. (Manualen uppdateras numer med jämna mellanrum...)
Den klistrades upp på frysen till allas beskådning. Tider i
fet text, ord som
TROTS, HUNGRIG, TRÖTT osv osv stack liksom ut i manualen så att det var lätt att hitta rätt. -Det vara bara 2 sidor...
Vi hade ett snack en kväll när han kom hem och jag var alldeles utschasad. Arg och ledsen fick jag ur mig allt (på engelska). Hela dagen hade jag gått och kokat av min ilska och självklart så fick min son århundradets tristaste dag i sitt liv.
Jag sa allt som kanske kan behövas sägas. 24 timmar jobb, orkar inte, behöver dig som stöd och hjälp men FRAMFÖR allt så behöver din son dig. Det var tårar och gnissel. Uch det var jobbigt men jag tror att det hade varit jobbigare i längden om vi inte hade snackat.
Nu har manualen flyttat ut ur toa men BB boken ligger alltid där. Med Prismas Svensk-Engelska lexikon. Samt ett nummer Vi föräldrar... på svenska
Nu är det han som studsar upp kl 04 på natten när det har kräkts och fixar säng, tvättar barn, och nattar om igen. Inte jag. För som han nu inser, att vara hemma med barn är superkul men det är också ett arbete. 7 dagar i veckan och en mamma kan få behöva sov lite då och då...
Dock får jag nog erkänna att jag ibland mer eller mindre "kör över honom" genom att bara säga Hej, nu måste jag göra det och det, kan du göra detta" eller detta" och bara gå så fort han kommer inanför dörren på kvällen.
Då tvingar jag in honom till att ta del och efter som jag bara sticker till toa (ja jag döööör om jag inte får kissa nu

) så har han liksom fått in vanan att alltid göra sitt kaffe med pojkarna när han kommer hem osv osv. Men jag skyller på att jag är svenska och ALLA män i Sverige (minsann) gör så...
Han ler och jag ler när jag säger det om Svenska män... men det funkar nu. Men, jag kanske har tur, men min mamma sa alltid att kvinnlig list är aldrig att förakta

och hintade att om vi istället hade haft två hundar (!?) så hade männen inte bara lekt och skojat med dem, utan även uppfostrat dem på ett trevligt sätt och läst en och annan bok om hundar (eller bilar). -Vissa har barn, vissa har hundar men visar samma respekt och kärlek gentemot båda.

Det var nog den kommentaren som tog mest skruv...eller liknelsen med att man oftast läser manualen om bilens motor om det är en fnurra på tråden...
...så gjorde vi och det blev lättare för oss båda efter den tiden...