Ensamlek..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
indra

Ensamlek..

Inlägg av indra »

Har börjat att göra ensamleken sittande nu på min son med hjälp av kuddar( kan ej sitta än utan stöd), kände det som han tröttnar att ligga på rygg (hade hängt ett snöre tvärs över spjälsängen med olika saker hängandes).Har då lagt leksaker framför han så han kan nå dom , är det rätt gjort?? Har samma saker att leka med varje morgon, hur länge skall han ha dem innan jag skall byta ut dom? Förrut hade jag dom i en månad, men nu kankse han tröttnar fortare eller vad tror ni? Skall det vara en fem st. "leksaker" ungefär? Efter ensamleken brukar jag lägga honom o sova fm. luren är det ok, eller skall jag genomföra den tidigare? Han leker själv ca 20-30 min., han är lite grinigare nu på grund av en förkylning som ej vill ge sig så nu blir det oftast bara 20 min. Tacksam för svar./INDRA
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Indra!

Du verkar ha ett jättebra upplägg på ensamleken :D Ha ca 5 leksaker som stimulerar olika saker ex ett mjukdjur, något som prasslar, en skallra el instrument, en bok, ngt pyssligt ex pussel/klossar/hemliga påsen och gärna en liten muta. Gå via "sök" och skriv "ensamlek" så lovar jag att du får mer inspiration. Ha ex tre lådor med fem leksaker i varje. Dessa lådor varierar du och byter efter ex en vecka, så blir det nya intressanta saker med jämna mellanrum. Byt ut sakerna i lådorna allt eftersom sonen växer och behöver nya utmaningar.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jag upplevde också att karla tröttnade på att ligga som en bebis :wink: på rygg och ville sitta och tillslut krypa runt i spjälsängen.
Dessutom ökade behovet av nya leksaker och nya utmaningar ungefär samtidigt.
Så du är precis som Elle säger, helt rätt ute!
indra

Inlägg av indra »

Tack för snabba svar, har gjort ordning en låda nu med saker i. Kram indra.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"