jag har gjort allt helt fel!!! Råd sökes.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

jag har gjort allt helt fel!!! Råd sökes.

Inlägg av duggan »

Hejsan Anna och alla andra shn-kurare.
1/1 -07 kurade jag min lilla son då 4 månader och allt flöt på sååå bra på natten, första natten var lång 1 timmes ihärhigt frågande och 2-3 uppvak, andra natten 3 minuter 2 uppvak, 3:e natten min sambos tur 7 minuter och fjärde natten nere på 2 min, vargtimmen spökade nog två veckor nästan, men nu sover han från 19.00 till 7.00 utan uppvak. Tack Anna, du är underbar och jag är en glad mamma :!: =) Min son är inte ens 5 månader och sitter själv och har börjat träna kryp posision men rumpan ivädret...stark som en oxe enligt barnläkaren. :D

Nåja nu till mitt stora stora misstag... jag "fuskade" med dagslurarna :!: , jag kämpade och kämpade och gick med barnvagnen, jag provade allt vagning, promenering, skynke, spjälsäng ...han sov 30 min i ett och omöjlig att söva om...det är allt. Så vad gjorde jag :?: jo jag höll mig till tiderna men lät han somna i dubbelsängen vid bröstet och jo visst på sätt och vis är han sin egen klocka blir trött en stund före luren och somnar på en gång.. så när han somnat brukar jag smyga upp och på lång luren ammar jag bara om han till sömns fungerar för det mesta utan problem..

Så men jag inser ju att detta inte gå i längden och behöver nog hjälp!

Idag tog jag fram resesängen, för jag planerar att han ska sova sina lurar i den, på så viss osocierar han inte den till spjälsängen och han vänjer sig vid den inför kommande trippar, middager osv tänkte jag iaf.. Kort lurarna gick ju bra, men det tog ju en stund innan han somnade..men långluren är ingen lek...han vaknade efter ca 40 min och frågan är då vad gör man då :?: hur ska man få han att somna om :?: för idag så har han bara skrikt resternde tid, hysterisk låter han..ska jag inte gå in alls? eller ska jag ramsa på en gång? eller ska jag fort in och buffa? Vad gör man..idag provade jag först att ramsa, verkade bara bli mer "arg" och buffa hjälpte inte för att lugna han..jag inser ju att det kanske kan behövas en mini-dagskur eller något..

Snälla kom med råd och hjälp, varför gav jag upp förut?

Schemat ser ut så här nu:
19.00 - 7.00 sova natt 12h
9.00 - 9-45 sova lur 45 min
12.00 - 12-45 sova lur 45 min
14.30 - 16.00 sova lur 1,5 h

...och jag ammar och han äter både gröt och pure´, mumms!!
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

natt bajs..

Inlägg av duggan »

jag slänger in en till fråga: Han har senaste veckan om inte lite längre..börjat bajsa vid 5 snåret jag hör hur han anstränger sig och sen somnar han i regel om och jag har låtit bli att byta blöja :shock: till morgonen som är 7.00 :!:

Är detta fel :?: För jag vill ju inte väcka han, när han somnat och börjar jag gå in och byta kanske han vänjer sig och vill alltid vakna vid 5 :!: :?:
Vad säger ni alla duktiga mammor och pappor och andra :?:

Han har börjat bli lite röd om rumpan och antar att det kan ha och göra med att jag inte rensar blöjan med det samma, så då undrar jag om ni har något bra råd med vad man kan smörja? inotyol och idomin fungerar inte så bra och jag har f ö läst att det är dåliga mineraloljor i dem :evil: , vad finns det för krämer utan sånnt och var får man tag på dem :?:

Tacksam för svar, speciellt på frågorna i förra inlägget.

När man lagt lilleman för dagslur så lägger man ner saklig och lägger tillrätta och jag symbol buffar ca 4x4, ramsar och går ut. så vad gör jag sen, när han inte somnar direkt, ska jag bara vara tyst och vänta? och ska man läsa en ramsa när han lugnat sig för att bekräfta eller ska man vara tyst? och när han vaknar och inte sovit färdigt, hur får man han att somna om :?: Ska jag bara vara tyst och vänta? eller ska jag ge en pangramsa :?: eller ska jag snabbt in och buffa direkt :?:

vill ha svar nu!! snälla! :roll:
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

varför svarar ingen??!!

Inlägg av duggan »

snälla snälla svara nu, nu har han gormat, gallskrikit låtit ja allt i 40 min och somnar inte, så hjälp mig nu ..hur gör man? Han hetsar upp sig när jag ramsar för honom, varför? Jag tycket jag tar i och övertygar honom att han lugnt kan somna för det är ju det han vill, men inte kan. emellanåt verkar det som om han lugnar sig och tystnar och när jag hurrar för mig själv så drar han igång på nytt, typiskt..nu har det gått 45min och han har pricis hunnit somnat tror jag, det är då tyst..men ska jag nu plocka upp han eller ska han få sova sina 45 min? skynda skynda
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej Duggan,

Jag är tyvärr ingen dipl. SHN kurare och det är därför jag inte törs svara, vill inte att det blir fel för dig. :cry:

Men här är min tankte med ett SUPER snabbt svar...
Jag hade gjort så att han fick sig en 20 min då är det 1 marginalkvart med 5 min. Väcka på EXAKT 20 min och sedan försökt bättre med nästa lur på exakt rätt tid. :)

Du får snart hjälp av någon mer erfaren en mig skall du se och ni är strax på bana igen. Ha förströstan lite till! 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: :lol: Hoppsan!

:D Låt honom sova för jag tycker att du kan se över schemat lite - han är ju snart 5 månader (vad jag kan förstå) och kan vara vaken lite längre mellan lurarna.

:idea: 07 morgon
:idea: 09-09.45 lur
:idea: 12.30-14.00 sova
:idea: 16-16.45 lur
:idea: 19 natti

:D Det är mitt heta tips och det verkar falla unge herrn i smaken :wink: :lol: !
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Ang. bajs i blöja på nätter är min policy så att jag byter INGA blöjor efter vargtimmen. Dvs. efter kl. 04 innan dess bytes blöja i sängen i mörkret eller i ett mörkt badrum utan lampa.
Vi smörjer ett tjockt lager Vileda Zink salva på stjärten med nattblöjan och det fungerar bra. Mineraloljor och så är jag dålig på men än har vi inte haft problem, peppar peppar.... [-o<

Du får snart svar på alla frågorna jag lovar det finns många snälla och duktiga här :!: :!: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Mammut Maria skrev: :D Låt honom sova för jag tycker att du kan se över schemat lite - han är ju snart 5 månader (vad jag kan förstå) och kan vara vaken lite längre mellan lurarna.

:idea: 07 morgon
:idea: 09-09.45 lur
:idea: 12.30-14.00 sova
:idea: 16-16.45 lur
:idea: 19 natti
Jag hade önskat att det skulle passa men jag har en stor tjej så tiderna måste anpassas efter hennes dagis tider och det är bilavstånd 5 km till dagis, och jag lämnar 8.30 och hämter 13.30 så då krockar det med lång luren så det är därför långluren är förlagt på em.

Men nu när du vet det kanske du kan hjälpa mig flura ut något annat passande..alternativt att flytta fram em luren till 15.00.. :?:

7.00 morgon
9.00 - 9.45 lur
12.00 - 12.45 lur
15.00 - 16.30 sova

hur lång vaken tid behövs?
Jo på söndag blir han 5 månader! :D :shock: :D

Och kan ni hjälpa mig med mina frågor om dagslurarna? tack snälla ni jag vill ha mer svar!! Tack Malin
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

gosedjur

Inlägg av duggan »

jag kom just på en sak, efetrsom min lille son sover sina dagslurar i resesängen har det inte blivit att jag gett han hans gosedjur, en giraff som han ligger och pillar på i sängen på natten. Ska han få den även när han sover dagslur, eller blir han förvirrad då?

svara även på mina frågor från tidigare inlägg.

Tack från malin
mamma till Tös 0102 och gosse 0906
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Kolla i fall du får ngra tips på mat o sovtider på denna sida.. Jag tycker att Apontis zinksalva är bra ( ingen mineralolja i) finns på babyproffsen, weleda har heller ingen minerolja (hälsokost affärn) som Tors mammma skrev om , inotyol använder jag bara när det är kris..När min son har börjat gny och det ej är i vargtimman så har jag testat med pangramsa och även ramsa 4 ggr., men nu tycker jag att han fixar det själv o somnar om, han brukar bajsa då tror jag, ibland ligger han o pratar o sen sommnar han igen. Hoppas du får svar på alla dina frågor. / natti natti sov så gott indra :sleep:
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Min son har oxå ett gosedjur han brukar ha den i spjälisen, har precis börjat med det o han sover nästan alla sina lurar om vi är hemma i spjälis så den är med på alla lurar, har ej tänkt så mycket på om det skulle störa, det funkar för oss i alla fall../indra
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

nattbajs

Inlägg av duggan »

nåja så vad jag förstår så brukar ni alltså inte byta blöja om han bajsar efter vargtimmen, bra så gör jag med jag fick bara lite dåligt samvete när han vart så röd men det börjar nu gå till sig med mycket luftning (och antal golvskurningar :D ) Inatt var det bara en minimini liten hög i blöjan så det kanske vänder nu :D Han somnar ju om själv utan någon ramsa... sover så fint så fint på nätterna man behöver aldrig ramsas, inatt vakande han och grät till en liten stund men sen somnar han själv =) Han brukar i o försig inte ens vakna förutom bajsningarna men man måste ju få vakna om man vill =)

Nåja jag vill fortfarande ha svar på mina frågor om dagslurar så skriv snälla!

Och tack för svaren jag fått och för att ni orkar skriva!
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Vad trevligt med en granne! Välkommen är du!

Det är jättesvårt att hjälpa någon med schema eftersom det är så personligt så rådet blir ofta att sätta sig ner och tänka igenom hur man vill ha det. Du har fått ett bra schemaförslag av Mammut Maria - utgå från det och anpassa det till eran vardag. Varför går stortjejen på dagis? Kanske hon kunde vara hemma med er istället? Då vore ju problemet ur världen. :wink:

Kram Lua. :heart:
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

hejsan hejsan

Inlägg av duggan »

Tackar, jo jag har behållt mitt gammla schema men flyttat fram em luren 1/2h
alltså tanken är att han ska sova
19-07 natt
9-9.45 lur
12-12.45 lur
15-16.30 långlur

Jag har funderat på schemat och JAG tycker att det fungerar bra med övrig familjliv, såsom dotterna ballet och truppgymnastik träningar som är förlagt på em som ska passas in två dagar i veckan och dagishämtining och vad det nu kan vara. Jag vill nog inte ändra något mer, eller givetvis hellst skulle jag ju vilja ha långluren på lunchtid, men det går inte att få till med dagis och annat. Och varflr tjejjen går på dagis? jaa för att hon tar det som ett straff att bara få vara 15h i veckan och skulle hon inte få leka med sina kompisar alls, då skulle hon nog inte vara så tillfreds. Hon älskar dagis och där vi bor, utanför byn finns inga jämnåringa kamrater, närmast är 5 år äldre.

Men fortfarande får jag inte till långluren..vaknar efter 30 min...
Så snälla lite hjälp önskas om hur jag ska få honom att somna om längre...Konkreta råd :D
Men jag kans skryta med att han somnar på en gång jag sätter ner han, inge tjorv eller nått..möjligtvis gnölar han till för att sedan ta tummen utan åtgärd från ömma moderns sida =) :lol:
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

min son (5 månader i går) vaknar oxå upp på långluren ung.45min innan han skalll upp men han ligger o småpratar en stund o sen sommnar han om igen, Har inte brytt mig om det eftersom han ej är ledsen, låter han bara vara..Annars om det hade varit mer ledsamheter hade jag nog ramsat 4 ggr. Jag har radion på o svalt i rummet, i bland öppnar jag fönstret./ indra
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

musik!!??

Inlägg av duggan »

Hej hopp. Nu har jag läst på flera ställen om folk som använder musik. Alltså om jag har fattat det rätt så tex när min lilla kille då vakanr efter 30 min på långluren och inte vill somna om, och bara blir arg av ramsan så ska man dra på typ mozart på ganska hög volym för att sedan sänka allteftersom han lugnar ner sig. Är det så, har jag förståt rätt. Som det är nu har jag en radio på i bakrunden, angränsande rum, så då ska man ha tyst om man ska använda sig av musik eller?? Eller ska man bara höja befintlig musik???
Hoppas på svar :D

Mamma till Tös född 0201 och gosse 0609
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"