Gör vi fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Gör vi fel?

Inlägg av Kristin »

Hej (igen - skrev just in och frågade..),

vi har kört kuren sedan 29 okt (ingen mat på natten, sova i vagn så att vi kan vagna, schema har införts, ramsning påbörjad). Han har inte ätit mat på natten sedan 3 nov :) ! Han svarar jättebra på vagningen, men frågan är NÄR man skall flytta över honom till spjälsäng?

Anledningen till min rubrik ("gör vi fel?") är att vi måste fortfarande gå upp 2-4 ggr per natt och vagna honom kort. Igår natt var det bara en gång. Det blir bättre och bättre. Vad innebär det att "sova hela natten" egentligen? Är det att sova utan vuxen hjälp från det att han läggs tills dess att vi plockar upp honom? Eller är det att kunna sova utan mat på natten?

Jag läste i en föräldrartidning att de flesta barn vaknar både en och två ggr under sitt första levnadsår och att det inte var något konstigt med det...

Nu är det ju så att vår son inte "vaknar" i vanlig betydelse. Han vaknar mera till, men är inte riktigt vid medvetande. Förstår ni?

Det känns som vi har hållit på så länge nu.... Det går ju bättre, men gör vi något fel eftersom han inte sover non stop hela natten?

PS! Vi ramsar inte på natten än.

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
br

fatsnat

Inlägg av br »

Hje
ni kanske har fastnat i vagnandet? Vi körde kren i säng, så jag har ingen erf från vagning men det låter som om ni ska försöka hålla er i från och ge honom en chans att somna själv
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ni har"fastnat" i vagnandet! Ge honom en chans att klara det själv. Läs gärna "shn-kuren - så här kan det gå till" som finns här på forumet! Ramsan kan ni börja införa också; den är betryggande nog för en 4-månaders plutt :D !

:idea: I övrigt så fungerar det som med oss vuxna; vi vaknar på natten - men SOMNAR OM själva! DET är själva nyckeln till att "sova hel natt"; man lär dem att somna om själva. Vaknar gör vi ju alla då och då och det är inget fel i det alls.
br

slarvigt

Inlägg av br »

Hej
Tur att mammut skrev några klara rader eftersom jag skrev väldigt slarvigt förut. Jag skyller på lillebrorsan och på att det inte finns ngn "klättra-inte-upp-på-bordet-och trampa-inte-på-tangentbordet-och-ta-inte- den- trådlösa- datormusen och släng-inte- den-på-golvet" kur

Lycka till
Dotter född 11/12-00
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Br, om du lyckas utarbeta den där datorrelaterade kuren, dela gärna med dig :lol:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag märker i mina nattanteckningar att det går åt rätt håll med vår plutts nattsömn (24/11: uppe 3 ggr, 25/11: uppe 1 gång, 26/11: uppe 1 gång, 27/11: uppe 1 gång fast det var kl 06 så det räknas "nästan inte" :) , 28/11: uppe 1 gång och igår natt uppe 1 gång). Det går som sagt var åt rätt håll, men eftersom vi fortfarande vagnar honom de gånger vi går upp, så behöver vi lära honom det allra sista med att somna om själv. Jag har denna vecka introducerat ramsan på DAGTID och det går mycket bra :) , men vi ramsar inte på natten än.

:?: Skall vi bara börja pangbom och ramsa på natten eller vänta någon vecka eller två tills....ja, jag vet inte tills vad?? Tills han känner igen ramsan från dagen eller tills han blir 4 mån (9 dec).

:?: Om vi inte lyckas med ramsningen på natten skall vi vagna då (alltså just i den stunden man är uppe)?

:?: Jag måste erkänna att jag är nervös för att han skall vakna till ordentligt när vi börjar ramsa på natten. Som det är nu är han ju inte riktigt vaken när han "låter". Det är ju knäpptyst på nätterna och så kommer vi in i hans rum och börjar "prata". Vad har ni för erfarenheter av detta?

Tacksam om hjälp!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
br

hm

Inlägg av br »

om han knappt är vaken så skulle nog jag inte göra ngt utan avvakta och se om han inte kommer till ro själv, Ramsa om han börjar klaga på riktigt
Dotter född 11/12-00
Louise

Inlägg av Louise »

Hej Kristin
Vi införde ramsan på 3,5 månadersdagen och ramsan tog direkt :!:
Ramsa plutten där du har lagt honom precis som du gör på dagen, men såklart en nattramsa med godnatt i.
Vi flyttade över vår son i spjälsäng i samma veva. Det är nu 1,5 månad sedan och buffat har jag gjort färre gånger än handen har fingar.
Jag försöker verkligen låta ramsan göra jobbet. För det är ju ramsan som ska göra det :!:
Buffning, vagning och solfjäder räknas som kristilldelning och ska sparas just till de tillfällena. Alltså vid riktigt ledsna barn, inte arga och sura barn för det kan de få vara ifred.
Så jag råder dig att backa och göra mindre och mindre insats. Det är så lätt att fastna. Vi liksom många andra har gjort det.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla Klippor :D

Strålande jobbat, Kristin :D Ha bara lite, lite mera tålamod och lite, lite mera förtroende för barnet - och jag säger det inte alls som gnäll utan som pepp :D

Och så var det detta, hmhm: 'Det är ju knäpptyst på nätterna och så kommer vi in i hans rum och börjar "prata".'

Det ska INTE springas in på hans rum på nätterna och börja pratas :evil: Ingen trafik på nätterna ALLS, tack :!:

Läs på noga om ramsan :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"