Känner mig uppgiven..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
asahak

Känner mig uppgiven..

Inlägg av asahak »

Hej på er!
Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till så jag vänder mig till forumet för tips och råd.Vi har avklarat vår fjärde natt med vår lillprins på 6,5 mån och det gick inte alls bra.Han bara vaknar och vaknar, dagslurarna funkar inte heller speciellt bra.Han sover oftast bara 20 eller 45 minuter på dagarna.Till saken hör att han har varit täppt i näsan i säkert 2 mån och det märks av under natten.Kanske därför han vaknar hela tiden?! Sedan har vi nog inte tänkt igenom vårat schema ordentligt, vi har ändrat på det lite hur som helst.Elias aptit är inte den bästa och är han inte mätt i magen så är det svårt för honom att sova.De sista två dagarna har han oxå fått som nässelutslag på kroppen,de har liksom kommit och gått.Så nu går mina tankar i om han är allergisk.Just nu känns livet lite tungt, är det aldrig nog...
Tacksam för svar/ mamma till lillJoppe 6,5 mån
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej asahak

Förstår att du känner dig uppgiven. Berätta gärna lite mer hur ni gjort hittills, hur ni agerat när han vaknat osv. Det är lättare att utgå från en beskrivning av läget.

20- och 45 minutersuppvaken på dagarna är en klassiker. Det är naturliga sömnrytmpass då barnet går upp i lättare sömn. Och i Elias fall så vaknar han istället för att gå ner i djup sömn igen. Det är precis det här kuren råder bot på - att lära de små att somna, somna om och sova sammanhängande i tryggheten och vissheten om att mamma och pappa håller vargen stången utanför rummet. Daglurarna kan strula länge. Ni har ännu bara genomfört de fyra första kurnätterna. Nu följer uppföljningsveckan och det är då allt ska sätta sig. Det kan ta upp till en månad innan varje programpunkt sitter som berget. Så har mer tålamod och backa. Att göra inget alls är också ett verktyg - nog så viktigt.

Den lilla näsan har nog mindre med uppvaken att göra. Ge honom slemhinneavsvällande innan sängadax. Lägg böcker under benen på huvudändan så att han ligger i uppförsbacke. Magläget är det bästa vid täppta näsor är min erfarenhet.

Jag hoppas innerligt att ni inte ändrat schemat under de fyra dagar som varit. Ajaj...det är INTE bra. Det försvårar för den lilla att ta in tiderna. Det är som att lära ett barn klockan och hela tiden flytta omkring visarna.

Jag känner en hel vargflock svansa omkring här. Snorighet, inte mätt mage, missnöje med schema osv. Vargar som oroar mamma och därmed Elias. Han kan inte hantera detta.

Nässelutslagen är inte min starka sida. Jag har för mig att sådana kan komma och gå och att det inte är nån större fara men jag är inte säker. Ta kontakt med BVC om du är orolig. FÖr så länge du misstror läget kommer Elias också att göra det. De små har tentakler som känner av vibbar på mils avstånd.

Skriv gärna ner schemat och berätta lite hur det har gått för er osv. så tar vi oss en gemensam titt på alltihopa.

Men så här på rak arm så låter det som att du/ni behöver:
:arrow: putsa upp attityden rejält
:arrow: ha mer tålamod
:arrow: backa, backa, backa

Hör av dig så hjälps vi åt.

/Åsa
asahak

Inlägg av asahak »

Tacksam för ditt svar!
Jo det är ju så att vi har ändrat lite på schemat...Det var inte så genomtänkt i början så jag har liksom justerat efterhand.T ex om Elias åt lite till frukost (vilket han gör nu) så kunde det inte gå så många timmar som jag hade tänkt först.Detsamma gäller hans sömn då han bara sover 20 min eller 45min då orkar han ju inte vara uppe så länge som jag först hade tänkt...Eller är jag helt ute o cyklar...vet ju att man ska följa schemat men :oops:
Nåja så här ser mitt schema ut som jag försöker följa nu:
kl.07.30 God morgon! :D Amning (Har inte så mycket kvar så han står sig inte så länge på det)
Kl 09 Gröt (skulle kunna dra lite till på den, för han verkar inte så hungrig)
Kl.09.30 sova (blir högst 45 min)
Kl.11.30 Lunch (äter lite mat+ fruktpurè + välling)
Kl.12.30 sova (ligger han i vagnen så kan det bli runt 1 tim)
kl.15 Gröt!
Kl.16.30 sova (oftast blir det bara 20 min, men det räcker nog)
Kl. 18 middag (äter lite mat + fruktpurè)
Kl.19.30 Välling
Kl.20 Go`natt :lol:

Ja så ser det ut på ett ungefär.Vår femte natt gick faktiskt bättre. Elias sov 4,5tim i sträck innan han vaknade första gången o då räckte det med ramsan för att han skulle somna om. Sammanlagt vaknade han bara 4 gånger den natten.I vanliga fall så brukar han vakna runt 10 gånger/natt.Vargtimmarna (kl 4-6) är värst, då räcker inte ramsan.Helst vill lillgubben vända sig till rygg o blir förfärligt arg på sin mamma som ska ha honom till att sova på mage.
Hur kan jag hjälpa Elias att somna bättre på dagarna om han ska sova inne? Har du nåt bra tips? Jo det är nog så att jag har stressat upp mig lite väl, bägaren rann över när han fick utslag och han hade vaknat femtioelva gånger på natten.

Tack på förhand! / Åsa
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej.

Att ändra på schemat omöjliggör för lilla Elias att lära sig vad som gäller. Det är som att försöka lära honom klockan men ständigt flytta om visarna. Var konsekvent med mattider och sovtider. Spika ett schema där DU bestämmer -helt enkelt - NÄR han ska äta (helst med 3-4 timmars mellanrum för att odla aptiten bäst) och NÄR han ska sova, HUR länge han ska sova och NÄR han ska väckas. Han behöver 15h/sömn/dygn. Det går inte att lägga ansvaret på Elias för de här sakerna - han har ju ingen aning om hur den här världen fungerar utan förlitar sig på att ni har full koll och visar honom hur man ska göra.
:idea: Alltså ta ledningen och ack vilken lättnadens suck Elias kommer att dra.

På schemat du beskriver får jag det till 6 måltider. Jag rekommenderar 4 stora måltider och en nattslurk. Då hinner han bli ordentligt hungrig mellan varven och kommer då att äta sig mätt. Truga så mycket det går under en halvtimme. Han ska se bokstavligen äcklad ut när du kommer med skeden/tutten - av ren mättnad.

HUr går det i vargtimmen? Förutom uppvak i sömnskarvarna på dagtid så är vargtimmen (kl.4-6 på morgonen)ofta oroliga hos de flesta. Lilla barnet vaknar och tror sig vara utsövt vilket vi ju vet att fallet inte är. Det kan ta ett tag att komma över vargtimmesproblemen men det finns bot på dem med. Det allra viktigaste (förutom en jäkla attityd och två skopor tålamod) är att upprätta en handlingsplan och följa den vareviga morgon. Gör man det är problemet snart ur världen. Ett förslag:
:arrow: pangramsa vid första pip, innan barnet ens kommer på tanken att vakna till ordentligt. Detta skiljer sig lite från övriga natten då man ju avvaktar med ramsan för att ge banet möjlighet att somna om själv. Med pangramsan - som är en hög, tydlig och punktsättande ramsa x 4 motar man Olle i grind och upplyser om att natten ännu inte är slut.
:arrow: avvakta sedan in i det längsta och gör under tiden andra ljud i huset ex, tar kvällens disk eller skurar toaletten skinande ren. Allt för att släppa överkoncentrationen på barnet. Hög musik fungerar för många och den ska då gärna vara instrumental. Anna W rekommenderar Mozart. Det viktigaste är att ni sysselsätter er med något som inte har med barnet att göra. Ni kan också välja att ha det alldeles tyst också och slumra in i drömmarnas land igen. (DET lovar jag är det allra bästa knepet - men kan vara nog så svårt med en gastande unge i rummet bredvid :wink: ).
:arrow: om barnet "fastnar" i nån form av evigt frågande som vare sig går upp eller ner ge en ramsa till - en bestämd sådan som påminner om att morgonen faktiskt inte kommit ännu.
:arrow: vid total kris - och då snackar vi kris - gå in och lägg tillrätta och så ut med ramsan (men bara EN gågn/uppvak). Sedan måste det vara slut på trafiken för att övertyga barnet om att på natten händer faktiskt ingenting. Förutom att folk ligger och sover som grisar, som Anna W brukar säga.
:arrow: ha sedan en väckarklocka som ringer på utsatt tid, som barnet kan förknippa med att det är dags att gå upp till en ny dag.

Målet med hela handlingsplanen är att barnet ska somna om. Gör han det kommer han så småningom att brygga över det där uppvaket och sova natten ut.

Gällande dagarna så är det bra om du är konsekvent med vart han sover. Om du har någon lur utomhus i vagn så ha den alltid vid samma lur osv. Åtminstone under kuren, uppföljningsveckan och tiden därefter tills schemat sitter stenhårt. Lurarna inne kan du ha i vagnen om du vill eller i spjälsängen- men samma sak här, var konsekvent med vart du lägger honom från dag till dag. Har du buffat på natten kan du använda det som krisverktyg även på dagarna. Ramsan ska dock gälla nu. Du har väl en dagramsa? Med daglurarna följer du kuren - alltså samma "nedtrappning" av inverkan från din sida som på nätterna. En del upplever att dagsömnen funkar bättre om man dunklar ner rummet lite, men inte göra det kolsvart som på natten.

Hoppas att du fått svar på dina frågor. Hör av dig igen om du har flera!

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"