Kisseri-kalabalik...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Frökenfräken

Kisseri-kalabalik...

Inlägg av Frökenfräken »

Stortjejen på 3½ har varit torr sedan innan hon fyllde 2.
Sedan två veckor kissar hon på sig 2-8 ggr/dag.
Hon tömmer inte blåsan helt, utan går och skvätter.

Saken verkar inte heller bekomma henne det minsta, utan man upptäcker helt sonika att hon är blöt därbak. vi påminner henne "lagom" mycket,tar med henne på toa i "glatt sällskap" när vi själva går etc, men ändå fortsätter det.

Vi har varit på BVC, kollat för UVI, diabetes, mask, svamp, men nej.

Är det en reaktion på något? Inget jag kan komma på... Hon fick en lillebror för 8 månader sedan, men det är ju länge sedan. Är det någon form av uppmärksamhetsgrej, trots?

Vad kan det vara...
Hur ska man bemöta?
Storbus -03 och Lillfis -06
syren

Inlägg av syren »

Hej,

jag känner mig inte som expert på området, men erfarenhet avtvå flickor, där den äldsta just hade sådana små "svackor" ibland. Jag tror inte det behöver vara reaktion på ngt speciellt ( - min erfarenhet i alla fall - ), utan det inträffar bara ibland. Jag tror heller inte att man skall göra ngn stor affär av det hela. Man blir ju förvånad som förälder eftersom barnet varit torr så länge, men lika förvånad när det hela återgår till det normala igen lika plötsligt. Så, ha tålamod!
Är flickan möjligen i ngn utvecklingsfas? Storasyster här kissade nämligen i sängen nattetid i princip varje gång det handlande om det man brukar kalla utvecklingsfas. Det tog lite tid innan vi förstod det och såg ett mönster.

Hälsningar,

Syrén, mamma till två flickor (00, 01) och en pojke (06)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"