Här kommer jag och häver ur mig lite... hoppas att det är OK.
När Samuel var 10 månader började jag arbeta på ett dagis. Jag är högstadielärare och ville jobba inom en annan "gren" av skolvärlden, "förskolan", för att få vidgade vyer.

Det var hemskt. Jag vill inte skriva så mycket om det nu i det här inlägget, men jag kanske gör det senare...

Jag grät varje dag på grund av det jag såg på jobbet.
Jag brukar hålla till på en annan föräldrasajt

(somliga av er vet var) och där brukar det med jämna mellanrum komma upp "dagis-trådar". Jag tycker att det känns så konstigt att de föräldrar som jag brukar prata med om allt möjligt och har så mycket gemensamt med inte alls har samma uppfattning som jag i just denna fråga. Därför har jag kollat in på det här foumet och känt att det är skönt att det åtminstone finns några mer än jag som vägrar dagis!
Det är så svårt att stå för detta val. Man måste ständigt svara på frågor, "varför?? Och tycker du att jag är en dålig förälder som har mitt barn på dagis????

" Jag önskar att jag kunde svara "JA! Jag hatar dagis! Dagis ger mig ångest!!! Du misshandlar ditt barn som sätter det på dagis!!!" Men så kan man ju inte svara.

Det är mina känslor, men jag vet att många inte har något val och att många faktiskt tycker att dagis (förskola) är bra.
Då och då skriver någon "Oj, mitt barn grät när jag gick, ska det verkligen vara så?" Och så får man svar "Ooo nej, det är inte normalt, usch du har nog ett dåligt dagis!" Men jag tror att det är betydligt mer vanligt än vad dessa föräldrar försöker ge sken av. Jag tror att det är mer regel än undantag att barn gråter otröstligt på inskolningen (nu pratar jag då om små barn under 2 år) och att personalen förskönar och slätar över.
Förlåt mig, men jag håller på att spricka och jag behöver någon att prata med.

Det här är så fruktansvärt jobbigt.