Hjælp - jeg er i tvivl igen - om dagis

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sidi

Hjælp - jeg er i tvivl igen - om dagis

Inlägg av Sidi »

Kære Anna, kære alle,

Ja, dette emne er ikke nyt fra mig - og også kendt af mange andre forældre! Men jeg bliver ved med at vænne tilbage det store spørgsmål, om mine kære drenge (5,5 år og 3,5 år), skal gå i dagis. Det gør de nu, 3-4 dage på veckon, ca 4 timer; leg inde, frokost, og leg ude.
Jeg synes det er et hårdt miljø; mange børn (40, fordelt på to stuer), og ikke mange vuxne til at se efter, lære og hælpe dem.
Jeg føler samtidig, der er stor forskel på børnehavebørn og hjemmebørn, som endnu ikke har lært at "bide fra sig", og være rå i filten (mao. at være overladt til sig selv hver eneste dag).
Mange siger til mig, at det ruster dem til skolen - :?: men bliver man mon rustet af at være uden for sit sikre område, og uden sine nære :?:
Jeg tvivler, men kan også frygte, at livet bliver endnu hårdere, når man kommer hjemmefra, og ikke er "som de andre".... :?
Men..... hvem ønsker, at se sine børn blive til små dumma unger, bare for at de skal kunne klare sig.. :shock: :cry: :?: :!:
Sidsemor, 40, mor til Lasse 9 år, Lucas 7 år og Tue snart 5 år. Arbeter hemma.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Sidi!
Mina barn är inte så stora ännu, så jag har inte kommit till den plats där jag ännu behöver ta ställning till hur vi ska göra när Anton blir 4. Men det är så mycket ÅSIKTER om att barn inte klarar sig utan dagis och det kan jag bli så less på :x :roll:.
Mange siger til mig, at det ruster dem til skolen
Gick du själv i dagis? Det gjorde inte jag - och många i min generation har samma erfarenhet av att vara hemma tills skolan eller lekskolan började. Och det blev folk av oss också :wink: :D . Trygga, självständiga, kreativa... Jag tycker helt enkelt att du ska följa din egen inre röst och inte lyssna för mycket på vad andra säger. DU känner bäst vad som är bäst för dina barn. Vad som passar dem bäst. Och umgås med andra barn - och folk i stort - kan man ju faktiskt göra utan att gå på dagis. Att ingå i någon annan grupp (musik, dans, gymnastik, träning av nåt slag) när man blivit lite större tror jag kan vara bra. Fortsätter min kille sjunga och musicera med sån glöd som han gör idag :wink: :lol: ska han få börja i musikgrupp om nåt år, tänker jag mig. Men viktigast av allt - känn efter själv och följ din EGEN instinkt.

Det finns en hel del skrivet i ämnet under "Istället för dagis - kontaktlista". Där kan du hitta olika tankegånger.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Sidi

Inlägg av Sidi »

Kære Ewa,

Tak for ordene - det er jo utroligt, at andres meninger skal gøre én så usikker og betyde så meget!?! Vi bor i en lille by osv. osv.... Jeg må lytte, tænke - og læse lidt mere. :wink:
Sidsemor, 40, mor til Lasse 9 år, Lucas 7 år og Tue snart 5 år. Arbeter hemma.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"