Arg som ett bi

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
turbo

Arg som ett bi

Inlägg av turbo »

Hejsan!

Jag har läst en hel del om SHN, och inser att även om sonen inte kurats enligt metoden, så är det baske mig väldigt nära. Sonen, som snart fyller ett år, äter och sover efter schema. Ja, dagtid i alla fall. Jag tog bort nappen när han var ungefär 9 månader eftersom han vaknade när den ramlade ut. Det tog inte många nätter innan han klarade sig helt utan.

Men nu på sistone har han fått problem med att sova nattetid. Antagligen är det för att den elaka modern (jag) bestämde att nattamning är inte gångbart längre. Amningen har länge varit totalstopp på från 22-04 (minst, har det blivit längre har det bara varit bra), men jag blev oftare och oftare tvungen att gå in och lägga ner sonen nattetid, så jag bestämde mig för att sluta helt. Det har gått bra, till nu då.

Jag har aldrig använt amningen som sömnsignal, tyckte jag, men bevisligen har amningen varit mitt "buffande". För nu kan han inte komma till ro. Detta har de senaste två nätterna fått till följd att gossebarnet argsint och bestämt skrikit och protesterat på barrikaderna (spjälsängen) från midnatt till kl. sex på morgon. Vi har kört med "gå in, lägga till rätta, säga liten ramsa och gå ut" båda nätterna, precis som vi alltid gjort. Men det går inte att få honom lugn. Försöker man hålla fast honom så skriker han ännu mer argsint. Inatt gav jag upp efter en timme. Gav jag upp för lätt där? I vilket fall återgick jag till "gå in, lägga till rätta, säga liten ramsa och gå ut" och körde det till kl. sex. Sen var det morgon.

Jag behöver lite stöd här känner jag. För att förklara dagen i övrigt så ser dagsschemat ut så här:

06.00 Vaknar
07.00 Frukost
09.30 Mellanmål
11.30 Lunch
12.00 Middagsvila
14.30 Mellanmål
17.00 Middag
18.00 Kvällsgröt
18.30 Sängdags

Dagvilan och kvällsnattningen funkar utan problem, vi lägger till rätta, säger vår lilla ramsa och går ut. Middagsvilan är mellan 45 minuter och 1,5 timme, igår var den konstigt nog bara 45 minuter trots helt eländig natt.

Tips och idéer välkomnas varmt, för vi känner oss helt brydda här.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej turbo och varmt välkommen hit!

Det här blir inga problem, ser du :wink: , för jag anar att den här mamman har en hel del attityd i kroppen!

Du kan mycket väl använda dig av verktygen i kuren, köra ett race på fyra nätter som är ganska tuffa och sedan låta allt sätta sig under nästkommande vecka.

En ettåring behöver 13,5 timmars sömn varav tolv mycket väl kan förläggas till natten. Fyra stora mål och en nattslurk brukar vara rekommendationen men din måltidsordning funkar också.

Spika ett schema och tratta gossen full av mat under dagen och börja kuren till kvällen. Instruktioner finns här på hemsidan under de låsta forumen (de med hänglås framför). Läs på innan tills ögonen blöder så att du vet vad du sysslar med men framför allt VARFÖR, tills kvällen med stort K. Ramsa har ni redan. Skillnaden är att med kuren sägs den på väg UT från rummet och på väg BORT ifrån dörren. Jaja, allt det där finns att läsa. Sova hela natten-boken finns också att beställa här på hemsidans förstasida.

Något att fundera över är att en arg liten unge inte är mottaglig för diverse lugnande budskap. Ilska bör man få ur sig. Ledsen ska ingen behöva vara dock.

Hojta om du har några frågor.

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"