är det inte oförskämt??

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
CHELLO

är det inte oförskämt??

Inlägg av CHELLO »

När min 5 -åriga son var ny på dagis så var jag noga med att märka ALLA hans kläder med namn. Dåförtiden skrev jag hans förnamn i kläderna.

Nu har jag fått en till kille och inser då att det kanske är smartare att skriva efternamn i kläderna så behöver jag inte märka om kläderna den dagen lillebror eventuellt börjar på dagis.

Och detta meddelade jag personalen på dagis. Som börjar storprotestera. "åh gud vad jobbigt, nu skall man inte bara hålla reda på namnen, nu skall man hålla reda på vad syskon och kusiner och kompisar och alla andra heter".

Vafalls tänker jag - om jag inte visste namnet på mina 17 viktigaste kunder då skulle jag antagligen få sparken från mitt jobb. Och detta säga jag lite syrligt till personalen - och tillägger; Måhända kan man inte alla namn utantill men man kan kanske ha en fusklapp någonstans???

Ännu större protester. "Vet du hur många listor vi har över allt vi skall hålla reda på". Nej det vet jag inte svarar jag men sååå många kan det väl inte vara. "jodå säger de lite sturskt, titta på vägen därborta, alla de där listorna är sånt som vi skall hålla reda på. Jag går då dit och tittar. Det var verkligen många lappar. Säkert 20 stycken lappar var upplimmade på vägen. 17 lappar handlade om personalens scheman. En lapp handlade om när personalen hade rätt att vara lediga enligt deras fackförbund. Och två - säger TVÅ - lappar handlade om barnen (varav den ena lappen var en matsedel).

Jag vet inte vad jag skall säga men nog f-n är väl det lite nonchalant??? Eller är jag bara en oförstående morsa

// Chello
Mindy

Inlägg av Mindy »

:roll: Jag skulle ha blivit obehagligt upprörd... :evil: Din liknelse med kunderna är rimlig. :wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jag fattar ingenting? Jag jobbar stundtals som lärare :wink: (när jag inte är f-ledig) och jag kan samtliga för- och efternamn på alla mina barn i min ansvarsklass efter senast en vecka(ca 30 st) och relativt utantill minst 60-90 barn till. Jösses vilka miffon! Snacka om att skapa problem.

Men fortsätt du att skriva efternamnet, om det bara är du är det ju bara ETT efternamn de behöver komma ihåg, haha! :lol:

Kram Jannika
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:twisted:
Så grymt irriterande! :twisted:
På våra dagis var det personalen som föreslog att vi skulle skriva efternamn, bekvämt vid arv o.s.v.
Inte f-n ska det vara så svårt att håll reda på vad barnen heter!!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jo, det 'är oförskämt - och dumt :shock: Vilken j :evil: a korkboll :!:
...inget mer att tillägga...
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Jo, jag tycker också att det låter dumt! Så ofantligt många barn handlar det inte om, och efternamnen brukar de ju lära sig ändå är min erfarenhet. Tänk alla barn som har samma namn!
Jag har också jobbat som lärare, och jag var bl a fast vikarie på en skola med ca 300 elever. Det tog inte särskilt många veckor (2-3) innan jag kunde förnamnet på samtliga elever, och efternamnet på ca 90 %. Det finns massor av knep för att snabbt lära sig namn på en stor grupp människor bara man vill.
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"