Hej!
Vi är mitt i kurningen av killen, och det fungerar bra nattetid, men daglurarna klaffar inte riktigt.. Men har bestämt att han ska sova 45 minuter förmiddag, och 1,5 timma middagsvila..osh se hur det fungerar.
Han sov 30 minuter på förmiddagen , och skulle sova 1,5 timmar mellan 13-14.30...men han röjde, hoppade och skrattade i sängen lääänge..sedan passade han på att bajsa..sedan ropade han, och till slut skrek han..å så var sovpasset slut...Då är min fråga..hur löser vi den förlorade sömnen idag?? Ska han vara vaken till kvällen?? Eller kan man lägga honom en halvtimma mellan ex. 16-16.30
Tacksam för snabbt svar!
Mvh Tina
Mitt i kurningen..undrar en sak..
-
Tina-Stina
Mitt i kurningen..undrar en sak..
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Hej Tina!
Hur gick det? Det tar ett tag innan dagslurarna fungerar smärtfritt. Ge sonen förutsättningarna för att somna och sova gott. Sedan om han väljer att ligga o snacka/filosofera etc en del av luren, ja det tar vi inget extra för. Håll vaken mellan lurarna med alla trix du kan komma på, en muta är aldrig fel
Om han är supertrött någon dag så kan du lägga en halvtimme tidigare på kvällen. Ha tålamod nu, tänk på att SHN är en process som tar tid och måste få ta tid
Lycka till!
/Elle
Hur gick det? Det tar ett tag innan dagslurarna fungerar smärtfritt. Ge sonen förutsättningarna för att somna och sova gott. Sedan om han väljer att ligga o snacka/filosofera etc en del av luren, ja det tar vi inget extra för. Håll vaken mellan lurarna med alla trix du kan komma på, en muta är aldrig fel
Lycka till!
/Elle
-
Tina-Stina
Hej Elle!
Tack för svaret!
Jodå, han sov en kvart vid 16.30 , sedan lade vi honom som vanligt kl 19.00..han låg och snackade för sig själv en kvart ca, sedan sov han gott!
Nätterna fungerar bra nu, men dagsömnen inte så bra. Låter det ok med 45 minuter mellan 09.30-10.00 och sedan en middagslur kl 12-13.30? ..orkar han till kvällen då?? Eller bör vi ha middagslur 13.00-14.30? tyvärr krockar den sistnämnda tiden med allt från bvc till andra måsten!
Dessutom sover storasyster 12-13.30 så det hade varit skönt med samma tid.
Mvh Tina
Tack för svaret!
Jodå, han sov en kvart vid 16.30 , sedan lade vi honom som vanligt kl 19.00..han låg och snackade för sig själv en kvart ca, sedan sov han gott!
Nätterna fungerar bra nu, men dagsömnen inte så bra. Låter det ok med 45 minuter mellan 09.30-10.00 och sedan en middagslur kl 12-13.30? ..orkar han till kvällen då?? Eller bör vi ha middagslur 13.00-14.30? tyvärr krockar den sistnämnda tiden med allt från bvc till andra måsten!
Mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Läs och Lyss till Elle
Ändra inga tider mitt i alltihop. Man kan inte vänta sig hela paketet fixt och färdigt "mitt i kuren". För att barnet ska ha en chans att förstå saker och ting krävs att man är tydlig, säker på handen och följer det genomtänkta schema man gjprt upp
Sover han fint sina 12 tim (någorlunda) kan du nyttja marginalkvarten på fm och lägga honom en kvart tidigare till första luren och sedan behålla den andra som den är och som passar familjen. Då behöver du inte ändra något alls som märks, om man säger. Utan kan ägna dig åt att odla Attityden av Självklarhet i stället
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Tina-Stina
Hej!
Nu efter 1,5 vecka sitter natten perfekt!
Läggs kl 19, somnar gott på 1 minut, och sover sedan till 07....med undantag i tre dagar då det kl 05 måste bajsas..
men somnar sedan om utan protest!
Men daglurarna krånglar lite ännu...men vi kämpar på!
Han har dessutom mitt i kurningen fått en tand äntligen!
Mvh Tina-Stina
Nu efter 1,5 vecka sitter natten perfekt!
Men daglurarna krånglar lite ännu...men vi kämpar på!
Han har dessutom mitt i kurningen fått en tand äntligen!
Mvh Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022