Fråga angående besked under första natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Luddes mamma

Fråga angående besked under första natten!

Inlägg av Luddes mamma »

Om några veckor (har en del förberedelser att göra först, läsa på ordentligt t ex!) ska vi kura vår kille som då kommer att vara knappt 6 månader. Jag ska ta de första två nätterna och ägnar mig just nu åt att plugga hårt! :D

Min första fråga (det kommer säkert fler senare) gäller hur jag ska agera när han vaknar upp under den första natten. Jag har förstått att det är väldigt viktigt att ge besked direkt när han vaknar dvs vid minsta pip. Men vad innebär att "ge besked"? Ska jag in och lägga tillrätta/buffa eller ska jag börja med att ramsa? Är det nån idé att börja med att ramsa så tidigt in i kuren?

Anledningen till att jag frågar är att i SHN-boken står det på sidan 43 att man ska snabbt in och lägga tillrätta (även om det inte verkar behövas) medans i exemplet på sidan 76 ramsade de direkt vid första uppvaket.

Hoppas jag inte uttrycker mig oklart!
Mamma till Ludvig, född i början av oktober 2004 och Edvard, född 11 augusti 2006. Edvard ska kuras inom kort!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit. :D
Ja det är jättebra att du väljer att läsa på ordentligt.

Första natten är det tänkt att du går in direkt och lägger tillrätta, buffar vid behov och går ut med ramsan, för att han ska få kläm på vad ramsan betyder.

Natt två går du in om det är absolut kris, annars ramsar om han behöver besked.

Det som står på sid 76 är ju någons historia. Kuren är beskriven väl och in i minsta detalj, men man måste ändå göra den till sin egen. För dem kändes det säkert rätt att ramsa direkt när han vaknade, just då. Någon annan hade inte valt att göra just så, utan väntat med det till dag två. Det är inte rätt eller fel, om du förstår.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Luddes mamma

Inlägg av Luddes mamma »

Tack för det snabba svaret!

OK, jag förstår. Det viktigaste är alltså att det blir någon form av snabbt besked första natten!

Nu ska jag läsa vidare! :D
Mamma till Ludvig, född i början av oktober 2004 och Edvard, född 11 augusti 2006. Edvard ska kuras inom kort!
Luddes mamma

Inlägg av Luddes mamma »

Just ja, och tack för välkomnandet! :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"