Hjälp - feber inför andra kurnatten - vad göra?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TinaT

Hjälp - feber inför andra kurnatten - vad göra?

Inlägg av TinaT »

Igår natt började jag kura vår 5 månaders son. Det gick bra trots snuvig näsa med tre uppvak och omsomning av sig själv inom en timme de två första gångerna och 20 minuter den sista gången. Natten varade 19-6.26.

Idag har sonen varit extra gnällig och jag tänkte det berodde på nattens övningar men tog för säkerhets skull tempen inför läggning. Han har 38 graders feber, är väldigt snuvig och småhostig. :?: Frågan är vad jag bör göra. :?: Jag har ju inte ammat i förrgår natt som han brukar få och hade tänkt fortsätta utan nattmålet. Samtidigt behöver de ju vätska när de är sjuka. Bör jag avbryta kuren och fortsätta när han är frisk? Eller bör jag trots febern fortsätta och ge vatten istället? När ger man vattnet? När han har lugnat sig av buffningen och sedan vatten innan ramsan?

:arrow: Tacksam för snabbt svar så jag vet hur jag ska fortsätta inför natten.

mvh Tina
Daniel 0407 sover hel natt sedan 6 månaders ålder
Albin 0607 kurad jan -07
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tina!

Om jag vore du skulle jag ge en Alvedon till natten och fortsätta med kuren. Den bästa medicinen är ju sömn :sleep: . Om och när du ska ge vatten är svårt för mig att säga, gå på magkänslan! Ge den dock i sängen, utan att säga något och lägg tillrätta och ut med ramsan.

Lycka till och hoppas att lillen kryar på sig!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TinaT

Inlägg av TinaT »

Hej

Tack för svar :D

Jag gav en alvedon och han somnade utan ett pip. Ska ta natten som den kommer och ge vatten om det behövs. Hoppas på det bästa. Vill ju inte lägga av nu när jag väl har startat och bestämt mig för att det ska sovas!

Glömde fråga (min hjärna är så trög men jag hoppas på snar förbättring) om dagslurarna. Ska man väcka barnet enligt fastlagda tider även då det är sjukt och kanske har ett sömnbehov som är större än det schemalagda?

Tina
Albin 0607 kurad jan -07
Elle

Inlägg av Elle »

Jag skulle ge honom marginalkvart åt båda hållen och lägga tidigare på kvällen.

Sov gott!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack :D
Albin 0607 kurad jan -07
Jenna

Inlägg av Jenna »

Hej!
När vi kurade vår lille, då ca fyra månader, var han knallföryld i princip hela kurperioden. Vi var lite (läs:mkt) oroliga före men förkylningen visade sig inte alls påverka själva kurningen negativt. Vi gav liksom du alvedon och när näsan började bli täppt nezeril inför natten. Så fortsätt köra på!
Kram
Föräldrar till dotter, född 27/11-04, kurad vid 7 månader och son född 13/7-06, kurad vid 4 månader.
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack för uppmuntrande ord :D

Jag är beredd att instämma även om jag kanske inte ska dra för långtgående slutsatser efter andra natten, men det verkar faktiskt som förkylningen inte påverkar negativt, snarare tvärtom. Han kan ju inte känna lukten av mina läckande bröst! Sonen sov 19- 4.22 (vaknade vid 3 men somnade om av sig själv), och jag lyckades sedan få honom att somna om till 6. Verkligen stärkande för min attityd!

Snart dags för natt 3.

Tina
Albin 0607 kurad jan -07
tove79

Inlägg av tove79 »

Vår Ivar fick den ena krämpan efter den andra under kuren. Helt hopplöst! Riktigt frisk blev han först när han fick sova ordentligt, alltså när vi lyckats genomföra kuren. Framhärda!
Utgå från dig själv, visst vill du bara sova när du har feber?
Kram och lycka till!
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"