Baby blues och/eller ömma bröst....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tetz

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Tetz »

Manfred10 skrev:Är det så himla skönt överhuvudtaget att ligga på mage i sittdelen? Den går liksom inte att få helt plan, i alla fall inte min vagn, den sluttar lite uppåt.
Nä, det funkar nog bara om det blir helt platt. Jag bytte till sittdel när storasyster var sex månader, och då hade hon slutat att sova uteslutande på mage i sin säng. Hon kunde ligga åt alla möjliga och omöjliga håll, så i vagnen la jag henne på sidan med kudde. Och så sydde jag en mjuk dyna till barnvagnen så det skulle bli mysigare att ligga så :D

Det gick ett tag, men långlurar funkade bäst i sängen när hon blev större. Då köpte jag en BabyBjörn resesäng som är supersmidig, och släpade med den om vi skulle bort på dagen.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej hallå!

Vi har börjat med smakisar! Funkar fint, herrn älskar gröt!

7.00 amning
10.00 gröt+amning
14.00 amning+ersättning
17.00 smakis+amning
18.30 nattslurk amning+ersättning

Verkar det ok? Vad, hur mycket äter era barn? När det blir mer riktig mat håller jag ändå kvar tiderna för målen? Blir det lunch klockan 10.00 då?

Han vaknar lite tidigt ändå på natten... 3.15 i natt. Hur ska jag tänka? Han är rätt förbannad när han vaknar, svär och domderar. Sover ju i säng så vagning blir det inte tal om, vill helst inte buffa heller (jag är för trött :sleep: :wink: ) och tycker att det är svårt att på "tag i" rumpan, när han är så arg och spänner ut armar och ben. Vill inte påbörja något som jag inte kan avsluta om ni förstår vad jag menar. För kurande barn är ju buff och solfjäder krisverktyg, ska jag betrakt dem som sådana här oxå? Kan jag bara lägga till rätta, kort solfjäder och ramsa, fast vi sover i samma rum? Eller ska han få vara arg en stund tills han somnar (tappar jag hans förtroende då, tillbaka till överlevnadsångesten?? :shock: :roll: )? Köra en "kurnatt" i vagn??

I dagsläget tar jag upp honom och ammar efter typ 10-15 min.

Hoppas någon kan svara på mina många frågor. [-o<

jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
Manfred10 skrev: Vi har börjat med smakisar! Funkar fint, herrn älskar gröt!

7.00 amning
10.00 gröt+amning
14.00 amning+ersättning
17.00 smakis+amning
18.30 nattslurk amning+ersättning

Verkar det ok? Vad, hur mycket äter era barn? När det blir mer riktig mat håller jag ändå kvar tiderna för målen? Blir det lunch klockan 10.00 då?
Härligt att liten gillar mat!! :D Jag tycker matupplägget ser vettigt ut utan att ha sett resten av schemat. Med mer riktig mat behåller du tiderna, mat som mat. ;) Vilket mål du vill betrakta som lunch är upp till dig! Men om du vill ha en gemensam lunch vid säg 11 så kan du lägga in en andra frukost en stund efter den första med lite smaskig gröt! Min dotter är några veckor äldre än din son, hennes matintag ser ut ungefär såhär: 300-400 ml ersättning, två hela portioner med gröt, 3 dl grönsaksmos med ordentligt med smör i och kanske 1-2 dl fruktmos på det. Det här är en stadig tjej på 8 kilo, men detta sover hon gott hela natten på! :)
Manfred10 skrev:Han vaknar lite tidigt ändå på natten... 3.15 i natt. Hur ska jag tänka? Han är rätt förbannad när han vaknar, svär och domderar. Sover ju i säng så vagning blir det inte tal om, vill helst inte buffa heller (jag är för trött :sleep: :wink: ) och tycker att det är svårt att på "tag i" rumpan, när han är så arg och spänner ut armar och ben. Vill inte påbörja något som jag inte kan avsluta om ni förstår vad jag menar. För kurande barn är ju buff och solfjäder krisverktyg, ska jag betrakt dem som sådana här oxå? Kan jag bara lägga till rätta, kort solfjäder och ramsa, fast vi sover i samma rum? Eller ska han få vara arg en stund tills han somnar (tappar jag hans förtroende då, tillbaka till överlevnadsångesten?? :shock: :roll: )? Köra en "kurnatt" i vagn??
Kanske du kan låta honom sova i vagn ett tag så har du möjlighet att vagna när/om det behövs? Vi gick inte över till spjälsäng förrän vi var säkra på att nätterna satt som berget, för enkelhetens skull. Korta svar ska det vara, så att lägga till rätta, kort solfjäder och ramsa låter i mina öron bra! Skulle min dotter vakna på natten och börja hojta låter jag henne vara i det längsta, för jag vet att jag stör mer än hjälper om jag går in och verktygar. Vagna/buffa/solfjädrar gör jag endast i krissituationer numera, nu när hon grejar det mesta själv.

Manfred10 skrev:I dagsläget tar jag upp honom och ammar efter typ 10-15 min.
Menar du att du först försöker lugna honom så att han kan somna om, men när det inte funkar tar upp och ger mat? Fundera isf vad det sänder för budskap och om det inte lurar en varg eller tre runt hörnet!?

:heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
hennes matintag ser ut ungefär såhär: 300-400 ml ersättning, två hela portioner med gröt, 3 dl grönsaksmos med ordentligt med smör i och kanske 1-2 dl fruktmos på det. Det här är en stadig tjej på 8 kilo, men detta sover hon gott hela natten på!
oj det var en storätare, min kille väger oxå över 8 kg. smäller hon i sig alla 3 dl mos vid ett och samma mål??!! Eller hur har du fördelat?
Kanske du kan låta honom sova i vagn ett tag så har du möjlighet att vagna när/om det behövs?
Problemet är att han inte sover så bra i vagnen längre pass, det blir för trångt på mage, därför gick vi över till säng tidigare.... men jag får kanske göra ett nytt försök. :roll:
Menar du att du först försöker lugna honom så att han kan somna om, men när det inte funkar tar upp och ger mat? Fundera isf vad det sänder för budskap och om det inte lurar en varg eller tre runt hörnet!?
Jo lite så är det nog.... :oops: :oops: Prövar som jag beskrev ovan, lägga till rätta solfjäder osv men drar det sen ut på tiden, typ 5-7 minuter med svordomar 2 dm från mina öron, tar jag upp och ammar.... :oops: :roll: Jag ser ju varthän det bär.... men tycker ändå han borde vara mätt och sova gott på allt han äter under dagen.

Vad ger du för gröt och hur stor är en portion?

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
aso

Inlägg av aso »

Hej jenny :) !

Vi har kämpat med våra nätter också, så jag känner igen mig :heart: .

För oss har det allra viktigaste varit att bestämma oss för EN ENDA STRATEGI, det har vi gjort i lugn och ro dagtid :wink: . Sambon har sedan backat upp mig på natten när vargarna börjar nafsa i hasorna och påmint mig om vilken strategi det faktiskt var vi enades om. Ska man få ordning på nätterna krävs det att man är supersäker på vad man gör, sen kan det bli fel ibland, det är mänskligt, men då gäller det att komma upp på banan direkt.

När det gäller matintaget och portionsstorleken så brukar jag satsa på att det ska vara så stora portioner att det alltid ska bli lite mat kvar på tallriken :wink: , med andra ord mata på till det säger stopp.

När det gäller vilka verktyg du ska använda och var er lille ska sova tror jag du får ta dig en riktig funderare på hur du vill göra. Att lägga honom i en trång vagn tror jag inte alls blir bra.
Ni måste komma fram till något som känns bra både för er och för den lille, annars blir det nog pannkaka av alltihop :? .
Prövar som jag beskrev ovan, lägga till rätta solfjäder osv men drar det sen ut på tiden, typ 5-7 minuter med svordomar 2 dm från mina öron, tar jag upp och ammar.... Jag ser ju varthän det bär.... men tycker ändå han borde vara mätt och sova gott på allt han äter under dagen.
Som sagt fundera på EN strategi, han behöver klara besked för att somna om vid eventuella uppvak :heart: .
Ska han få mat på natten eller har ni egentligen tagit bort nattmålet?
Mata på så mycket du kan med glad attityd dagtid, då kommer du snart vara bombsäker på att han är proppmätt innan natten.

:) aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!
Manfred10 skrev:smäller hon i sig alla 3 dl mos vid ett och samma mål??!! Eller hur har du fördelat?
Oj, nej, det där var en dagsranson! :) Här har vi frukost med ersättning + gröt, tre mål mat med grönsaksmos + fruktmos + ersättning och till sist gröt som nattslurk.
Manfred10 skrev:Vad ger du för gröt och hur stor är en portion?
Mild havregröt äts det här hemma och enligt paketet är en portion 1 dl vatten och 4 msk grötpulver.

Och som aso skrev, jag gör alltid mer om det tar slut!

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

För oss har det allra viktigaste varit att bestämma oss för EN ENDA STRATEGI, det har vi gjort i lugn och ro dagtid .
Detrta har jag tagit till mig! Det krävdes bara en natt. :D vid varje uppvak (2 st före 4), lade jag bara till rätta, kort solfjäder och ramsan. Sen höll jag för öronen och räknade tyst till 100 och nånstans vi 70 somnade han. :D

Sen har jag väckt klockan 4 som vanligt för nattmål. I natt struntade jag i väckningen och kunde väcka en glad kille klockan 7.00 i stället!!

Första 12 h natten!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tetz

Inlägg av Tetz »

Applåder applåder!! =D> =D>

BRA JOBBAT, JENNY! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:D :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Här sovs det hela nätter!
Men sedan en vecka tillbaka är lillkillen dunderförkyld... :( det bubblar i lungor, näsa och hals... jobbigt! jag har bjussat på lite nattutte om han vaknat vid 4-5 och rosslat för mycket. Han mår gott av att få sitta upp en stund. Glad och (oftast :roll: ) nöjd är han ändå på dagen.

När förkylningen försvunnit och herrn har satt några fler helnätter tänkte vi ha inflyttningskalas hos storebror.

De sov faktiskt tillsammans förra helgen då vi var på minisemester med hotellövernattning hela lilla familjen. grabbarna sov i varsin resesäng bakom en varsin gardin. :mrgreen:

Jag och maken kunde äta middag i lugn och ro och sen kunde vi mysa framför tvn trots att vi alla fanns i samma rum. :mrgreen:

Nice! 8)

kram på er!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag hade ju en fråga oxå.....

Har väl kanske en schemaändring på G.

Sover idag 12h-45 min-2h-45 min, dagslurarna fungerar klockrent, sover alla luar fullt ut, men vaknar lite för tidigt på morgonen.... Nu är jag inte hundra på om det har med förkylningen att göra eller om han känner sig utsövd då.

Fråga :?:
Ska jag vänta med schemaanpassningen tills han är frisk eller inte. På ett vis känns det som om han behöver sova lite extra eftersom han är så superförkyld, ingen feber dock, men samtidigt vaknar han ju för tidigt... :?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Superhärligt att det fungerade så bra på semestern!! Och vad mysigt för bröderna att få dela rum!! :D

Jag skulle avvakta att ändra schemat tills han är frisk. Det kan ju vara kämpigt att inte få sova när man brukar ändå och det blir ju inte lättare om man är krasslig.

Angående de tidiga morgnarna funderar jag hur det står till på matfronten? Mer mat åt småfolket! :D

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och sen kan du alltid lägga 30 min tidigare på kvällen när liten är trött och förkyld, påverkar sömnen positivt, även morgonen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag väntar alltså med schemaändringen tills H har frisknat till. Ska testa din variant vid behon SusanD!

Jag som skröt så över mina daglurar.... #-o #-o idag tyckte Hilding att han hade sovit färdigt efter en timme.... :^o

Mat trycker jag i så mycket det bara går gröt, puré, amning och ersättning. Magsäcken kan ju ändå inte vara så himla stor på en sån liten, så mer än 1-2 dl fast föda + 1 dl flytande kan det väl ändå inte gå i per mål? :shock:

:?: Bättre med välling till kvällen i stället för ersättning? har bebysemp 2 nu.

Tuttarna känner sig ganska ratade nu... :roll: det kan gå att övertyga herrn tidigt på morgonen i ett mörkt sovrum och någon gång ibland direkt efter uppvak att äta en liten stund, men den blir aldrig särskilt lång.

Egentligen känner jag mig lite smått hysterisk över det här med maten..... :roll: Storebror åt aldrig sådana här mängder och ersättning har jag aldrig gett förut.... :? men å andra sidan fick ju storebror kuras vid 8-månader... :wink: . Men visst tusan finns det väl små liv som klarar sig utan både det ena och andra på enbart amning fram till 5-månaders ålder i alla fall? Eller...?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej Jenny!
Manfred10 skrev:Mat trycker jag i så mycket det bara går gröt, puré, amning och ersättning. Magsäcken kan ju ändå inte vara så himla stor på en sån liten, så mer än 1-2 dl fast föda + 1 dl flytande kan det väl ändå inte gå i per mål? :shock:
Hehe, min lilla käkar 1-2 dl puré plus 200 ml ersättning :lol: Men det är nog individuellt, så kör på i den takt som grabben är med på.
Manfred10 skrev::?: Bättre med välling till kvällen i stället för ersättning? har bebysemp 2 nu.
Ja, välling mättar mer men var uppmärksam på att magen klarar välling. Kanske börja med att ge välling på morgonen så eventuellt trassel kommer på dagtid... :wink:
Manfred10 skrev:Tuttarna känner sig ganska ratade nu... :roll:
Är det tuttarna eller mamman som känner så? :heart: Eftersom jag inte ammat så vet jag inte hur det känns när liten börjar föredra käk från andra källor än mig, men jag har förstått att det kan vara rätt jobbigt. Jag tycker inte att du ska känna någon panik över det här med fast föda, utan lyssa på unge herrn och dig själv. Ibland går det i mer och ibland mindre, så vips är de stora och käkar själva :lol:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"