Med Barnaboken brevid kudden: Ett familjedrama i många akter

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

För ett par veckor sedan började jag fundera på om inte trotsen var över. Storasyster var plötsligt riktigt... sansad. :lol: 8) Och hjälpsam, nyfiken, klarsynt och reflekterande. Men sedan har konflikterna smugit igång igen, och våra - vid det här laget rätt väl inrepeterade - handledningsstrategier funkar liksom inte längre. ](*,) 8-[ ](*,)

Men igår fick jag en uppenbarelse och satte mig och läste 4-årskapitlet i BB. Och sedan har jag läst ett gäng 4-åringstrådar här på forumet.... och det verkar stämma, men jag vågar nästan inte tro det - kan treåringen/trotsbarnet plötsligt ha förvandlats till en Fyraåring? :shock: Treåring blev hon ju hux flux vid ca 2 år 8 mån; jag tror jag skrev om det. Så kanske kan fyraåringskapet också komma nedramlande från klar himmel utan förvarning? #-o

Hon är ju inte 4 år, bara knappt 3 och ett halvt. Men jag känner igen mig så mycket i fyraårsfrågorna - det som funkar nu är gos och skoj som avledning, social delaktighet för att få henne att må bra och GRÄNSER, i form av både förklaringar och kontrollerad vrede, när det har brutit samman. Det är liksom inte den inre berg- och dalbanan längre, utan mer: du förstår inte mig! Det är det som får mig att misstänka att hon plötsligt har åldrats. :D

:idea: Jag tror alltså att vårt nästa steg skulle kunna vara att göra det där schemat med fasta egna och gemensamma uppgifter (hittills har delaktigheten i stort fungerat mycket bra, men alltid varit rätt ad hoc :oops:), att bara höra trevligt tonfall, och att faktiskt säga ifrån som svar på hennes frågor. Och det känns dags nu, för hon VET hur man gör - när hon testar är det tydligt att hon bara vill se mina reaktioner. :mrgreen: Och hittills har svaren inte precis varit entydiga. :roll: Men nu ska här styras upp, alltså.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

Hej! :D

Nu var det allt ett tag sedan jag hade några frågor i den här tråden! :shock: Men i stort har livet rullat på, och vi har i stort kunnat lösa de situationer som har uppkommit. Men nu har jag något att be om input om:

8-[ 8-[ Kissolyckor 8-[ 8-[

Storasyster (drygt 3,5 år) som har varit torr i över ett år, har plötsligt börjat kissa på sig i stort sett varje dag. :? Från ett snitt på nån olycka i månaden om ens det, torkar vi nu kiss varenda dag. Själv säger hon till genast: oj, titta, det har hänt en olycka! Och så får hon (hjälpa till att) torka, klä av sig, duscha, klä på sig. Hon säger att hon inte kände att hon var kissnödig :-s . Men det tycker jag verkar lite märkligt med tanke på att hon har skött sina egna toalettbehov utan problem så länge.

:?: Vad är då nytt och förändrat i vår tillvaro?
:idea: Jo, det stora är förstås dagis. Hon kissade på sig nån eller några gånger innan hon började där, men de en och en halva veckorna hon har gått där har olyckorna hänt i princip dagligen. Vi tror att hon inte (gärna) kissar där - men vill inte ta över ansvaret för hennes kissande genom att övertala henne att kissa innan hon går dit, eller be fröknarna påminna henne. (Olyckorna händer typiskt när hon kommer hem på eftermiddagen, inte när hon är på dagis.)

Hon är på dagis 15h i veckan, 3x5h (och kissar på sig även de dagar hon inte är där). Lillebror är ju fortfarande hemma, så hon är inte där för att hon måste utan för att vi tror att hon vill det. Och så verkar det; hon är glad att gå dit och pratar entusiastiskt om allt hon får göra där, om fröknarna och de andra barnen. Men inskolningen är ju bara precis avklarad så det är kanske lite tidigt att försöka dra några slutsatser-

:idea: Den andra förändringen som jag kan komma på är att hon har fått en "stor" säng (som inte är så värst stor, en växasäng 8)). Men den är nog snarast bra för kisseriet - härom morgonen var hon uppe och kissade själv (har inte hänt förut) före gå upp-dags. Jag vaknade av att hon tassade omkring, men gjorde inget väsen av mig, och hon gick tillbaka till sängen och somnade om sedan. Jag med. :D

På något plan köper jag inte riktigt det där med att hon inte känner att hon är kissnödig - det verkar snarare som att hon chansar på att hon kan hålla sig, och så misslyckas hon med det ibland. :-k Nån som känner igen detta eller har några idéer?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Chokonin!

Har nog egentligen inte fler tips än de som finns i den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11437
som du kanske redan läst... men mycket mer att tillägga eller komma med har jag inte.

Tror du är rätt ute med att de nu känner sig säkrare och tycker att de kan vänta lite istället för att springa vid första tecken... sedan kan man förstås fundera över varför det sker just nu. Och vad man kan göra för att förebygga och ge förutsättningar. Här hemma kissar vi alltid innan vi ska någonstans. För att man gör det. Och för att det inte finns någon toalett i bilen, så det är ju rätt praktiskt att göra det innan. Samma hos er kanske. Inte så många toaletter på gatan på väg till dagis. Så kanske praktiskt att göra innan. Sen kan man ju gå och se sig omkring ORDENTLIGT var allting finns, hur man gör när man blir törstig, blir trött, blir hungrig, blir kissnödig, blir ledsen osv när man är på dagis. Som ju är en tämligen ny arbetsplats att orientera sig på, och vi tar lätt för givet att de är med på allt eftersom VI ser att allting finns där och vet hur man gör. Men man kan gärna göra sig lite frågvis och tillsammans leta reda på och fundera över hur man löser olika situationer som kan tänkas uppstå. Behövs med betydligt större ärtor också - i nya situationer.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
chokladkaninen

Tack Ewa, :heart: också för påminnelsen att man ju måste fråga sig hur det funkar i varje ny situation. Nu har vi inte haft några olyckor på ett par dagar så kanske har hon börjat känna av var gränsen går? Men jag läser i alla fall (om! :wink:) länken och bannar mig själv för mina styra-och-ställa-tendenser.... :mrgreen: Jag VET ju egentligen hur man gör, det är bara att jag ibland övermannas av mitt Vän-Av-Ordningsskap. :oops:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Ja du, vem övermannas inte av sin VAO... :twisted:

Går på Ewas linje, som alltid :wink: :heart: Tänkte bara berätta att här har vi också standard att "alla kissar innan man går ut".

Sedan hade jag nog också pratat med personalen och bett dem "visa" lite extra vart toan ligger. Som ny är man ju gärna lite nervös för att fråga om någon kan gå med eller liknande. Behöver inte vara att man lägger sig i behoven utan just att man ger förutsättningarna. Vi sätter ju också fram mat. Typ. :D

Kram :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
chokladkaninen

Hej igen! :D

Kissfnurrorna löste sig rätt omedelbart efter att vi skrivit ovanstående. :D Nu är det istället Lillebror (drygt 2 år) som står för kissolyckorna i den här familjen. Men så här 10 dagar efter bortrationaliserad dagblöja verkar det redan sitta hyggligt, det här med pottan. :thumbsup:

Däremot har jag en fundering som det vore skönt att få bolla lite, angående
TONFALLET MELLAN BARNEN

Sedan Storasyster tog sig ut ur trotsåldern, och ännu mer sedan Lillebror blev en fantastiskt vettig och balanserad 2-åring :heart: har barnen blivit bättre och bättre på att leka tillsammans och ta hand om varandra (vilken piece of cake det är att ha en 2-åring och en nästan 4-åring, jämfört med en marodör-ettåring och en trotsmonster-treåring.... :mrgreen: jag njuter och börjar allt som oftast inbilla mig att det är jag som har utvecklats till en Strålande Förälder helt plötsligt, och inte barnen som går igenom olika stadier :lol:). Deras fina umgänge är förstås en källa till glädje både för oss föräldrar och för dem själva.

Men det fungerar förstås inte prickfritt utan hjälp. Eller ens med hjälp. Lillebror har t ex tendenser att tackla sin syster, och det uppskattar hon inget vidare. Vi löser det genom att visa hur man gör, femtioelva gånger, och det blir bättre men ibland hinner man inte fram och då hinner det utveckla sig till ett bråk. Storasyster kan ibland visa Lillebror jättefint hur han ska göra istället, när han vill förstöra hennes legoskapelser, dra henne i håret etc, men det är väl kanske för mycket begärt att tro att hon ska kunna bemöta honom rätt hela tiden, när hon mest bara vill freda sig....?

Förlåt, nu blev det svamligt! :oops: Det jag funderar över är alltså hur jag kan ge Storasyster verktyg för att handskas med Lillebrors buffligare sidor - nu håller hon honom ifrån sig rent fysiskt, skriker på honom, eller morrar (även när jag tycker att han inte verkar störa henne utan mest sitter brevid och ställer intresserade frågor) och det vill jag verkligen försöka arbeta bort! Om jag bara kan komma på hur jag ska kunna visa båda hur man gör på ett bräde - nu har jag ju oftast prioriterat att visa Lillebror hur man gör och Storasysters reaktion har liksom kommit i skuggan. :?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej chokoninen :D

:idea: Vet du, jag tänker: förebyggande! När det är lugnt mellan barnen då gödslar du storasyster med "tänk vad BRA att du visar lillebror så fint, vilken TUR han har som har dig till storasyster, såg du vad glad han blev när du gjorde si och så" osv - och lika mot lillebror: "vad GLAD storasyter blir när du klappar henne så fint, vad BRA att du kan göra så" blabla (tror du hänger med :wink: ). Det är så lätt till att bara påpeka för barnen när de gör galet och bli nån sorts medlare i "krig", jag har lärt mig att det här förebyggande jobbet är bra mycket roligare och faktiskt hjälper massor :D

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Favvochoko! :heart:

Jag kan bara hålla med miar - sen jag började Berömma har tonen här hemma förändrats helt.
Jag berömmer Enormt mycket :oops: - tar varje chans att understryka bra handlingar ( känner mig lätt löjlig när jag påpekar att han går förbi henne så försiktigt och fint men han gillar det!) och avslutar varje kväll med att tala med V om hur han hanterat situationer på ett bra sätt.

Jag påminner honom också dagtid - "om du blir irriterad så kan du flytta på dig till köksbordet så kan du jobba ifred" eller "ropa på mig så löser vi det tillsammans".

Ofta hör jag honom säga nu med ett lätt bekymrat tonfall: "snälla Lalli, inte så, Vidar jobbar med den här" istället för att vråla Nej som han gjorde förut...

Nu är mina ju yngre än dina men jag vill tro att det är det förebyggande som är allt också framöver.
En slags handen om handen fast mer mentalt.. typ.. :lol:
Mamma till V 2008, L 2010
chokladkaninen

Tack för input, Miar och Clara! :heart: :heart:

Det är klart att det är förebyggande man ska jobba! :roll: Jag har försökt tänka på det sedan jag läste era inlägg för ett par dagar sedan, men ska bli ännu bättre, helt klart! På Lillebror funkar det tiptop - han är ju Kung över Tillvaron och älskar att veta bäst och göra rätt och få beröm :lol: - men med Storasyster har jag nog inte lyckats tajma det helt rätt; hon har en tendens, om man berömer vid "fel" tidpunkt, att då genast börja göra tvärtom. :shock: Typ, vi står i hissen på väg hem och jag säger att hon har tagit hand om Lillebror jättefint ute/hjälpt till så bra i affären/etc och då ger hon genast Lillebror ett tjuvnyp/kastar påsen med mandariner som hon burit hem från affären i marken. ](*,) Nånsorts 4-års syndrom? :-k
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej chokoninen!

Min stora kille är ju ungefär lika gammal som din storasyster. Jag ska inte säga att han gör exakt som du beskriver att storasyster gör (=tvärtom när du har gett beröm) men han har lite svårt för att stå i fokus alltför mycket. Han är ganska konservativ och vill att saker ska vara som de alltid har varit. Om han får en ny tröja och efter många om och men tillslut tar på sig den, så gäller det att inte fokusera så mycket på det utan låtsas som om det är som det alltid har varit. Då mår han bäst. Detta är svårt för dagispersonalen och far- och morföräldrar, som gärna vill påpeka/uppmärksamma/fokusera på nyheter vilket får honom att (bokstavligen) springa och gömma sig eller bli arg.

Med detta som bakgrund (för jag vet ju inte riktigt hur din stora tjej är) så brukar jag inte berömma honom så mycket direkt utan hellre indirekt. Jag säger till exempel till lillebror: "Ojoj, vad tur du har som har en så snäll storebror som..." när storebror hör det. Istället för att fokusera direkt på storebror. Inte alltid, men ofta. Och jag tycker att han har lättare för att ta emot det då. Det känns som om det går in lite bakvägen. Och så pratar jag med storebror om hur tur vi har som har fått en lillebror och vad man kan, och kommer att kunna, göra med honom.

Det kanske kan vara något?
Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
chokladkaninen

Åh, vad smart! :D Storasyster kan nog också räknas som "konservativ" - hon är i alla fall ganska blyg, tyst och försiktig av sig, så säkert är det lättare att berömma bakvägen. Ska genast praktiseras! :heart:
chokladkaninen

Re: Med Barnaboken brevid kudden: Ett familjedrama i många a

Hej igen! :D Jag har fortfarande Barnaboken brevid kudden - och ett tag har det varit tillräckligt, det är jämförelsevis så väldigt enkelt att vara förälder åt en 2-åring och en 4-åring.... :lol: Tonen mellan barnen som ovan jobbar vi vidare med, och det går ganska bra, vilket nog delvis beror på att det förebyggande berömmet tar skruv. ( :heart: Nemita :heart: du hade helt rätt: Storasyster vill absolut hellre bli berömd indirekt och pratad om i tredje person - direkt beröm ska bara ges mycket förtroligt under mysiga och intima former, inte offentligt. [-X Däremot funkar det finfint att berömma båda barnen över en kam: Bra jobbat i affären, barnen, vilken tur att ni var med! =D> Sånt beröm slinker ned utan problem!) Men lika mycket beror det nog på att Lillebror blir större och lär sig vara mindre bufflig, :roll: nu har vi ju visat honom hundratals gånger hur man klappar fint etc så det brukar räcka med att vackert fråga honom hur det nu var Storasyster tycker om att bli kramad för att han ska visa en fin och försiktig kram som inte golvar henne.... :wink: Och hon är ju mindre försvarsberedd nu eftersom hon inte behöver freda sig lika ofta, och har större tålamod att visa Lillebror och förklara det ena och det andra.

Däremot har jag läst runt lite på forumet efter tips på 4-åringshantering, eftersom vi har lite problem här med
#-o #-o LÅNGSINTHET OCH MAKTKAMP #-o #-o

Om man ska hårddra det så tror jag att det är Storasyster som står för långsintheten och jag som står för maktkampen.... ](*,) ](*,) ](*,) [-(
Det mest matnyttiga jag har hittat så här långt var detta, som väl också kanske handlar om en Känslig liten Semla: sur och inte särskilt utagerande. Precis sån är Storasyster med.
/LO skrev: Vera är inte utåtaggerande eller arg. Däremot blir hon svårt sur med darrande underläpp när vi inte förstår vad hon tänker.
Och hon ser ganska ofta till att bestämma sig för vad hon tänker/vill efter att vi sagt något - och då givetvis motsatsen.

Men det som jag tycker är jobbigast är att hon blir sur för att man säger eller gör "fel" saker och "vägrar" tala om vad som är fel. Och det är faktiskt ganska ofta som man inte kan veta vad som är fel. Jag har försökt att sluta lirka ur henne saker (vilket är svårt att låta bli) och konstaterat att jag inte kan hjälpa henne om hon inte säger vad hon vill, istället för att demonstrera vad hon inte vill.

Hon säger ofta "då ska jag ALDRIG mer leka med dig, bara pappa (eller mamma)". Jag brukar faktiskt bara svara "jasså" och inte lägga så stor vikt vid det.
Hon pratar också med en gnällig tråkig röst, som kan göra mig otroligt irriterad. Försöker verkligen bemöta med "prata med vanlig röst" och det funkar ibland, men jag tror att hon inte riktigt hör själv hur hon låter. Så ibland frågar jag om hon tycker att vi ska prata så med varandra - och så låter jag som hon gör...
Jag känner igen både att hon blir sur av oklart skäl och sedan inte vill tala om vad problemet är (och i mina ögon är det oftast ett icke-problem det gäller) men framför allt håller hon fast vid sin tjurighet och det kommer aldrig till avslut. Jag känner också igen det där med fula, dumma etc och "när jag blir stor ska jag flytta och sedan ska jag ALDRIG komma tillbaka och hälsa på" :shock:. Jag försöker bemöta förolämpningar med "jag säger inte så till dig och du säger inte så till mig" och ALDRIG:andet med "jaha, det var ju tråkigt" eller "när du blir vuxen får du göra som du vill" men långsintheten har jag väldigt svårt att hantera. :cry: Det är då vi oftast sugs in i maktkamp, och jag behöver nog hjälp att hitta sätt att ta oss ur det.

Ett exempel från idag (som nog är det värsta vi haft, åtminstone på länge): Storasyster har varit på gympa, Lillebror och jag har badat i simhallen under tiden. Vi går hem tillsammans (en rätt ordentlig promenad) och alla är trötta, Lillebror och jag även rejält hungriga (Storasyster lite mindre hungrig för hon hade fått mer fika efter sin gympa). Storasyster ber att få åka på brädan (Lillebror sitter i vagnen), jag säger "ja, du får åka när vi kommer bort till kurvan" (där det var bättre underlag och lättare att köra det otympliga ekipaget). Det accepterar hon, tills luften plötsligt går ur henne och hon börjar förhandla om varifrån hon skulle få åka. Jag orkar inte tjafsa (är det kanske där problemet ligger? :roll:) utan upprepar "ja, borta vid kurvan får du åka" och kör vidare fram till kurvan. Storasyster blir svårt sur, och jag fäller ned brädan och säger "kliv på här eller gå" - och så var maktkampen inledd.... ](*,) :---) #-o

För givetvis valde Storasyster då att gå - med ilskan strålande ikring sig som en neonorange aura - men som sagt är hon inte typen som agerar ut, utan hon traskade på de 500m som återstod, morrandes. Väl hemma vägrade hon gå in i hissen (där jag - faktiskt - lyckades undvika maktkamp och ultimatum utan deklarerade "jag tänker inte tvinga dig att gå in i hissen, jag bråkar inte om sånt" och sedan körde in Lillebror med vagnen, och då traskade hon också in) och sedan blev hon stående innanför dörren. Jag plockade av mig själv och Lillebror ytterkläderna och slängde fram mat på bordet - och blev sedan själv lite lugnare och mer klartänkt. :oops: Gick ut i hallen och sa till Storasyster (som fortfarande stod kvar på samma plats med ytterkläderna på): "vad är du sur för?" och det var fortfarande när brädan hade kommit fram. "OK," sa jag (vänligt!) "det var ett missförstånd, jag menade kurvan vid bron och du tänkte att det skulle vara tidigare. Men nu är vi hemma och det är över och det är trevligare för alla om du släpper det och kommer och äter med mig och Lillebror". Men nej, hon stod kvar. Ett par gånger till ropade jag på henne/gick förbi henne i hallen och passade på att plocka av henne ett plagg eller två medan Lillebror och jag åt. Men till slut var måltiden definitivt slut och eftersom hon fortfarande inte gjorde annat än stod still och tjurade ledde jag in henne på hennes rum och sa att hon fick stanna där tills hon kunde bete sig som folk. Och då blev hon faktiskt lite mer arg och skrek dumma odyl ett par gånger (mest dumma säng i o f s :lol: ) men trots ett par erbjudanden om att komma ut och bete sig som folk (jag kom ju t ex in och lade Lillebror efter en stund) så var hon kvar och fortsatte sura. Och nu har hon somnat... :sleep:

:idea: Jag kan ju se varför det blev fel - hon var trött och jag var hungrig. Men jag behöver bättre sätt att hejda maktkampen.
Det som funkar mest "förlösande" på Storasyster är när man kan ta henne i knät och prata ut, gärna ömsesidigt be om ursäkt (hon är som sagt en känslig liten en :heart: ). Så trots att jag är övertygad om att hon kommer att må prima nu när hon vaknar så känns det dåligt att jag inte kom till nåt avslut i den här affären och inte hann till punkten då vi pratar ihop oss. Kanske kan den komma i eftermiddag?
:idea: Och så är det då långsintheten..... Jag är själv den explosiva typen, som reagerar snabbt och glömmer snabbt, så jag har så svårt att både förstå och hantera det där med att hon ska fortsätta ruva på nån oförätt (eller icke-oförätt....:roll:) så sjukt länge och låta det förpesta tillvaron. Vad ska jag ta mig till för att hon ska förstå att det inte tjänar hennes egna intressen att vara långsint?
chokladkaninen

Jag fortsätter tjata om min långsinta 4-åring.... :D

Storasyster skäller på Lillebror för att han inte leker som hon har tänkt. Hon passar på att slå till honom. :x Jag utropar :oops: "nej, slåss inte!". Storasyster ger mig trotsblicken och slår till Lillebror igen. Jag tar henne avsides och frågar "Får vi slåss i den här familjen?". Hon morrar. Jag säger: "Vill du att vi ska slåss?". Hon morrar. Jag konstaterar "Vi slåss inte." Hon nyper mig. Jag insisterar "Aj, nej, du får inte nypas!". Hon slår till mig. Jag tar till (förklarad) förvisning "Vi slåss inte, så om du slåss kan du inte vara med förrän du har slutat slåss. Kom ut igen när du är snäll." ](*,)

Hon varken gråter eller skriker, men morrar. Efter några minuter går Pappa och Lillebror ned i tvättstugan, vilket jag tar som ursäkt för att bryta förvisningen (hon är som sagt sjukt långsint och bestämmer sig inte för att komma ut i första taget). "Nu har pappa och Lillebror gått så nu ska vi passa på att prata lite om det här. Hur tycker du att vi ska lösa det här med att du glömmer att man inte får slåss?" Hon morrar - men sedan klarnar hon upp! :D Och föreslår att vi kan skriva en lista på vad man får och inte får göra! :shock:

Så nu har vi en väldigt fin teckning (ev föreställande henne själv) som jag ombads komplettera med: MAN FÅR INTE SLÅSS! Man får:
- säga "gå och lek"
- visa hur man gör
- klappa fint
- slå på kudden
Efter samråd tejpade vi upp den i lagom höjd på dörren till vardagsrummet. Och den förevisades stolt för Pappa och Lillebror när de kom tillbaka. :wink:

Få se om vi slipper slagsmål och evighetsförvisningar nu?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Har missat förra inlägget, choko :oops:

God idé hon hade där :D En sådan där liten tavla med familjens regler har vi också haft sedan länge. Får ibland revideras då somliga små bekymmer går upp i rök och andra tillkommer. Brukar vi skriva när vi har familjeråd.

Personligheter, tillskriver man ju ofta surhet, långsinthet, stökighet osv. Själv tycker jag inte det är fullt så självskrivet, faktiskt. Och även om man nu skulle vara lagd åt ett särskilt håll så tror jag man i så fall är hjälpt av att så tidigt som möjligt få redskap och hjälp att hitta mer kreativa lösningar på diverse dilemman. Några martyrer som man ska gissa sig till vad de tänker och tycker vill man ju verkligen inte fostra, tänker jag. Och försöker lära och visa ungarna på andra sätt att uttrycka sig.

Vad gäller långsinta typer, annars.... Någon långsinting vet jag inte om jag har, däremot en som tyckte det var lite festligt att sura i långa stunder. Och en annan som inte ville säga vad som var på tok. Då fick man ju lära och visa att det ju inte funkar så alldeles bra om man inget säger, eftersom folk i allmänhet inte kan se in i andras tankar och då blir det så fasligt svårt att göra sig förstådd. Vi provade om vi kunde se vad den andra tänkte när vi gjorde olika miner och insåg att det ju faktiskt inte var så lätt, annat än att gissa själva humöret. Så då begrep man ju så sakteliga att det är mer fruktbart att säga till när man tycker något är galet. Och surmostern fick höra sagan om sura Hilda, som var den suraste människa som levat på det här jordklotet och som bara gick omkring och surade dagarna i ända. Men efter ett tag kom hon på att det inte var så himla festligt att gå omkring och sura, för hon blev så ensam till slut, när alla runt omkring tröttnade på att hon alltid var sur. Den sagan ville lilltufsan höra om och om igen när det begav sig för något år sedan. Och sura har hon slutat upp med. :wink:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
chokladkaninen

Tack Ewa! :D Jag spånar på en sura Hilda-variant att introducera vid nåt lämligt tillfälle. :wink:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"