Kurdag 1- hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Salaam aleyki nimrah!
Jorå, jag har försökt berätta för henne, men iom att jag själv inte kan så mycket om SM, har d inte blitt så mycket. Bara att hon ska mata mata mata o försöka få in "nattider" så snart som möjligt. Alltså jag menar att viss tid av dygnet e dag o viss tid faktiskt natt.

Storebror, ja..... d eju tänkt så. Abu Musab har börjat göra så att han ligger i vår säng o läser bok, o pojken i sin egen. Så somnar barnet på 15-20 min. Som vanligt alltså, m skillnad att vi inte ligger brevid o håller handen.Så jag gör samma nu. Nästa steg blir att flytta ut oss ur rummet o köra ordentlig kurning. Bara att han e ju lite känslig så vi vill ta det här steget först att han somnar på egen hand vilket han uppenbarligen klarar utmärkt. Massa prat m mig när d e jag som nattar, men jag säger bara: vi pratar om det sen när vi vaknar, o d går han med på.
Idag när jag lade honom o lillebror redan sov, sa jag: Sov gott min älskling. Så han säger: "mamma säga: 'vila stund, ses snart' " Så då fick jag ramsa honom oxå, så då blev han nöjd o somnade efter ett tag! :shock: E d så lätt?

Nu handlade detta om lite annat, men jag har en fråga om lillebror som jag kurat:
:?: Vid middagsluren (som fortf e den som kan vara lite svår): om han bajsar efter att jag lagt honom (vilket hände idag- trots att han redan bajsat en gång efter lunchen 1h tidigare), ska jag gå in o byta då?
Problemet är nämligen att han AVSKYR att ha bajs i blöjan, o han GRÅTER stora tårar när d händer under sovtid. Nu tog d 20-25 av gråt o skrik innan han somnade. Jag påminde flera ggr, vilket jag normalt inte behöver.

Tills för ca 4 dagar sen brukade han vakna vid 6-tiden o bajsa o då var d samma visa då, massa gråt o skrik tills jag gjorde god morgon o tog upp o bytte blöjan. Sen har han slutat morgonbajsa, nu kommer d efter frukosten ist.
Ska jag hoppas på samma på dagen? Att bajset kommer senare? Men d e ju inte riktigt samma sak under dagen när d bara handlar om 1,5h vila.

Så undrar jag oxå:
:?: Nu har han börjat matvägra. Välling o gröt går ned, smörgås oxå, men inget annat, iaf inte mer än 2 smaktuggor.
D hjälper inte att han får äta själv, han plockar bara in o ut m maten i munnen o klämmer o kladdar. Visst jätteroligt! men maten ska ju ned i lilla magen oxå. O dit kommer den liksom inte. Inte ens delar av den, jag menar ibland tycker de om spaghettin men inte såsen, lr riset men inte korven, lr tvärtom osv. Men här går inget av det ned..
Tips?

/Ummusab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Gå in och byt och gör om läggningen som om inget hänt. :thumbsup:

Med maten, kan det vara tänder på G? Hur ser matiderna ut?
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Jag vet inte om d e tänder lr nåt annat som stör... Nu somnar han inte lika lätt längre, sista dagarna har det återigen börjat ta tid o gråt innan han somnar - både middagslur o natt: idag båda gångerna 30 min. Trodde d var bajsblöja på gång, o precis när jag skulle in för att byta tystnade han. Så jag bekräftade o väntade 10 min o när jag då gick in, var d inget i blöjan iaf...

Mattiderna (och sovtider för säkerhets skull, har kanske missat nåt?) ser ut som följer:
19.30-07.30 natt
07.45-08.00 inleds frukost: gröt m fruktpuré o vatten till
09.45 (ca) välling (äter bara halva flaskan =1dl, om jag ger välling samtidigt som jag klär på för att gå ut dricker han hela)
10.15 vila 5 min (i vagn ute)
11.30 lunch: mat vad som accepteras o vatten
13.00 vila 1,5h (oftast mindre eftersom han (börjat om att) somna på 20-30 min) i sängen
14.45 välling
17.30 middag: mat o vatten
19.15 nattslurk: välling (som han oftast inte vill ha)

Vad gäller förmiddagsvällingen: Jag vill helst att han äter i köket, men är d ok att ge vällingflaska lite varstans i huset? Lr ska jag stenhårt räkna den som mat? Som jag skrev så dricker han upp hela flaskan om jag ger samtidigt som jag klär honom när vi ska ut.
Han tycker om välling, därav all välling på schemat, men jag tror inte han e helt hungrig alltid. Särskilt som måltiderna drar ut så på tiden pga:
:arrow: 1) Han har inte fått kläm på att tugga maten riktigt än, dessutom gillar han inte bitar i maten, suger o suger o suger o plockar t slut ut dem ur munnen. Häromdagen tog det 30 min att få ned en (1!) korv.
:arrow: 2) När storebror ätit klart vill han vara kvar i köket men vill inte sitta stilla utan står för underhållning i form av prat o tjohej o springa runt så lillebror inte riktigt kan koncentrera sig. Dessutom pockar storebror hela tiden på min uppmärksamhet med ett KONSTANT "mamma, mamma". Om inte jag är koncentrerad, hur ska då lillebror vara det? Jag har försökt med ultimatum: antingen leker man i vardagsrummet lr så sitter man stilla vid matplatsen om man vill vara kvar i köket. Storebror som är 2,5 år förstår, men glömmer snabbt o är uppe o springer efter nån min igen. (O hur kul e d då att bara sitta stilla o vänta på att lillebror ska lyckas tugga ur, när man e 2,5 år? :roll: )
:arrow: 3) Jag försöker hålla måltiden till max 30 min, men när jag märker att lillebror inte är mätt än, utan gärna äter mer, blir det ibland så att jag ger honom 45 min, så då blir det väldigt tätt till nästa mål... Idag upptäckte jag nämligen att finhackad pannkaka m fruktpuré gick ned fint, så då har jag en "säker" maträtt att köra på, men som sagt tar det tid för honom att äta upp.

Sen märker jag ju att jag skulle kunna ha middag kl 17 ist, för båda är hungriga då, och då skulle möjligen nattslurken gå ned bättre.

Men jag tror det största problemet, vad gäller insomningen, är utevistelse.. Och där brister det lite... :oops:
På fm hinner vi vara ute ca 1h, men eftersom lillebror ska sova o det tar sin tid för honom även då, blir det mest sitta i vagnen.
På em brukade vi vara ute nån timme o krypa o kräla o leka, tills det blev vintertid... :( . Där vi bor har de inte förstått sig på att sätta upp ordentliga gatlampor, det är myspys-belysning som gäller i hela området, och glöm att det ska finnas nån extra lampa vid lekplatserna! Nej då, d e pannlampa som gäller om man vill ut efter kl 15.30.
Grejen e ju den då att barnen sover till kl 14.30, sen e d välling, blöjbyte o påklädning, så innan vi är på väg ut är klockan 15.30, sen 20 min senare är det mörkt. Men man måste väl kunna vara ute även i mörker? Jag gillar det INTE, men jag tänker för barnens skull...
Jag har alltid gjort så att jag tar ut dem precis när lillebror ska sova i vagnen, sen tar det ca 10-20 min innan han somnar, sen är det inte långt kvar till vi ska in för jag måste laga mat. Skulle d funka att ta ut dem tidigare, sen stoppa ned i vagnen för att sova, o sen hinna vara lite vaken innan vi går hem? Lr blir det för rörigt för honom?
På det sättet skulle de kunna få ett par timmars utevistelse, o då gör d kanske inte lika mycket om det blir kort på em?
Jag är ju så dålig på sånt här, stackars storebror vad trist han måste haft när han var liten!!
Jag försöker råda bot på det hela, men jag vet inte...

/ummusab
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Mycke frågor var det men jag ska se om jag kan hjälpa dig att reda ut några av dem :wink:

Angående förmiddagsvällingen så tycker jag att den ligger alldelse för nära lunchen. Det är inte så konstigt att han äter dåligt då eftersom han inte är riktigt hungrig då. Så mitt förslag är att erbjuda vällingen mycket tidigare, mer i anslutning till frukosten och låta det bli 3 timmar mellan den och lunchen. :wink:

Angående måltiderna så kanske du kan muta storebror med frukt, majskrok, fullkornsskorpa så att ha sitter kvar med lillebror. I vår familj sitter alla vid bordet i ca 30 minuter mha frukt. :wink:

Om båda är hungriga 17.00 så lägg middagen då tycker jag. Då blir han nog mer sugen på nattslurken också.

Jag hängde inte riktigt med när det gällde utevistelsen men det jag skulle göra är att låta lillebror sova sin fm lur i vagnen så att ni är ute under den tiden plus efteråt. Mörke har då aldrig skrämt mig och mina barn från att vara ute så det kan du dock vara på eftermiddagen. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Jag har följt ilindströms förslag o tidigarelagt förmiddagsvällingen, nu äter han den kl 9 ca, eller 9.10. Och lunchen går ned bättre!!
Så har jag också kört stenhårt på att sitta kvar o vänta eller leka nån annanstans vad gäller storebror. Idag ficka han smörgås till lunchen o satt snällt kvar o smaskade tills alla var klara!
Tack ida, super!!

Jag har en sömnfråga dock:
:arrow: Jag har märkte ett tag att min son inte somnade lika fort, och gnäll-gråt-klagade länge innan han kom till ro (inte mindre än 20 min). Så var det för två nätter sedan som han vaknade flera gånger runt 24-snåret, då jag fick påminna, och sedan vaknade han vid halv 6 på morgonen o kunde inte somna om.
Jag misstänkte för mycket dagsömn så nu har jag kortat ned fm-luren till 5 min, igår och idag.

Problemet är: från det att han vaknar på em efter 1,5 h (oftast fulla 1,5h- jag brukar lägga på minuter om han somnar inom marginalkvarten) kl 14.30 tills efter middagen är det ett enda gnäll, klagomål och gnugg i ögonen. Den sortens gnäll, där han kommer fram o vill bli upplockad o buren. Jag tar mig varje gång ned till hans nivå för att låta honom "tanka närhet" för att sedan krypa vidare, men han ger sig inte. Han vill upp. Det går att muta honom tillfälligt m ngt att äta (och ja, han äter en flaska välling när han vaknar på em), men han blir inte nöjd och glad förrän efter middagen.

Mellis är kl 14.45 ca, middagen kl 17.30 (o den har jag planer på att tidigarelägga till kl 17: ska jag marginalkvartsflytta den, lr bara byta en dag?). Jag vill inte ge för mycket mat som mellanmål, kanske han då inte äter ordentligt till middag, men eftersom han gärna tar emot mutorna han får efter mellistiden, tyder ju det på att han inte är riktigt nöjd.

Så är jag lite fundersam på om det är mat- eller sömnbrist som orsakar detta kläng o gnäll. Det är 1: jobbigt för honom själv, 2: jobbigt för mig som inte kan göra nånting som behövs göras (laga mat o dyl).

:?: Ska jag vänta och se om han vänjer sig vid att sova mindre, eller ska jag öka på mellis o ha kvar middagen kl 17.30 (men då finns problemet att nattslurken inte går ned kvar...), eller vad har ni för förslag?

Alla råd och tips mottages med lättnad härifrån så ös på bara! :wink:
/Ummusab
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Måste bara tillägga:
från det att jag kortade ned fm-luren till 5 min, har han somnat alla gånger på mindre än 15 min, och med högst lite klagan, inte gråt o tandagnisslan som innan.
Han sover även hela natten förutom lite vargtimmesuppvak, som jag pangar bort. (Hur lång tid ska man behöva pangramsa i vargtimmen förresten? Nu var det mer än en månad sen jag började kura, och jag vaknar direkt när han rör sig lite så jag pangramsar verkligen direkt.)
Så insomnandet funkar återigen bättre!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra att det funkar bättre med maten nu. :wink:

Som svar på dina frågor så skulle jag ge honom en banan också plus vällingen. bananen lägger sig skönt i magen. Jag tror att det är lite lite med en flaska välling till mellis. Jag tror att du ändå kan ha middagen kl 17.00 och det skulle jag ändra rakt av när du tycker det är dags. :wink:

Angående tröttheten så är det många som låter barnet sova 2 timmar mitt på dagen såhär när man börjar gå över till en lur. Så det skulle jag låta honom göra nu så här i början. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej igen!
11,5h natt, och 2h dagvila som ilindström tipsade om, har varit suveränt. Men hur gör jag sen för att återinföra 12h natt, för det är väl meningen att jag ska det så småningom? Ska jag vänta tills han vant sig vid att sova endast en lur och då bara minska den o övergå till 12 h nattsömn?

Jag har en liten fråga som gäller nuet också:
Min son vaknar fortfarande innan morgontiden... :(
Förut vaknade han runt halv 6, nu brukar det vara vid halv 7 så det har skjutits fram något, men jag vill ju kunna sluta pangramsa honom o att han ska kunna sova hela natten själv. Är inte min ramsa tillräckligt "pangig"? Jag vill inte ramsa FÖR högt, för då vaknar storebror och så måste vi natta om honom också, och han sover så lite redan som det är, så jag är väldigt rädd om hans sömn. (Han SKA kuras så fort jag inte behöver pangramsa lillebror.)

Hur som helst: natten till måndag behövde jag faktiskt inte ramsa lillen alls! Han vaknade visserligen, men somnade om själv. Jag låg där o tänkte "jag måste backa så han kan göra framsteg". Så jag trodde, hoppades att det vänt nu, så natten till idag pangramsade jag inte utan väntade på att han skulle somna om själv som han så fint gjort natten innan, men icke sa nicke!
Så jag påminde 2 ggr, separat, men det slutade med att han var vaken ca 40 min innan han somnade om själv. Han var inte alls lesden, låg o åkte bil, o pratade o så.... men jag vill inte pangramsa mer!!! :x :wink:

Hur ska jag fortsätta härifrån?
/Ummusab
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Ummusab! :D

Hmm...vet inte om du verkligen måste pangramsa om han inte är ledsen? Jag skulle nog i det fallet bara låta honom vara. Vad han gör med sin sovtid är upp till honom skulle jag tänka... :roll:

Kanske någon annan som har något förslag. 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
ja alltså, om han bara låter lite o rör sig låter jag honom självklart vara.
Grejen e att han e vaken bortåt en timme de gånger jag inte ramsar direkt.
Inatt tex vaknade han strax efter kl 01 och somnade inte om förrän 02.05
sen vaknade han i alla fall kl 6 ca och var vaken ca 30 min..
där på morgonen brukar han vara vaken mellan 6 o 7, men eftersom han var vaken mitt i natten också så antar jag att det var anledningen till att han somnade om efter "bara" 30 min på morgonen..
So, what to do?

/Ummusab
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Funderade lite till... 8)

Angående 12 timmarsnatten så tycker jag du kan byta den när du känner att han är van vid en lur. Korta ner den till 1,5 och lägg en halvtimme tidigare på kvällen tex. :D

Om uppvaknandet. Om du är rädd att väcka storebror...om ni har möjlighet så kanske ni kan lägga lillebror i ett rum längre bort och så ligger du utanför det i några nätter som en minikur. Och så väljer ni något bra sätt som han lyssnar på. Tex pangramsa och husljud, eller pangramsa och musik, eller bara pangramsa om det funkar. Respons på det? :|

Funderar också på om det är tillräckligt mörkt i rummet? Borde inte vara några problem i dessa novembertider men... :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej Bluna!
Vi har becksvart i rummet med både persienner och mörkläggningsrullgardin.
ni kan lägga lillebror i ett rum längre bort och så ligger du utanför det i några nätter som en minikur
Han sover i eget rum, okurade storebror sover fortfarande i vårat sovrum.
Jag har sovit utanför lillebrors rum o pangramsat, men d har inte riktigt funkat ändå, trots olika rum. Oftast somnar han om för eller senare, men jag vill ju få bort uppvaknadet, det är dit jag vill nå. Så han hör ju mig, men jag vill inte vara FÖR högljudd för då vaknar storebror o tassar ut o tycker det är en jättebra idé att sova med mamma i vardagsrummet. Jättespännande ju!! Och eftersom han stackarn! sover för lite som det är, är jag väldigt rädd om hans nattsömn.

Och jag har gjort så här ände sen början nu, så det var därför jag tänkte att jag måste backa och låta honom sköta det hela själv, men som sagt slutade det med att han inte kunde somna om.
Har jag gett upp för tidigt här :?: 2 ggr har jag försökt låta honom somna om själv, ska jag flera nätter låta honom vakna o vara vaken för att han sen om ett par dar själv ska somna om? Låter ju inte som nån bra idé, men jag vet ju inte....
Tips tips tips!! mottages med glädje
Kram[/i]
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Salaam aleikum! :)

Hur somnar han lättast om? Jag tycker det är viktigt att få till ett omsomnande för att så att säga ställa om kroppsklockan. Men visst somnar han om, det är väl det att det tar tid?

Kram /Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Wa aleykum salaam.
Jo han somnar om förr eller senare - om jag ramsar vill säga.
Om jag INTE ramsar alls, gråter han. Inte ledsen-gråt, men så där oroligt "åh nej, nu är jag helt ensam, vara är alla?!?!" Och han gråter verkligen, det är inte bara lite klagan, eller "hoho, e du där?".
Däremot om jag ramsar, somnar han antingen om direkt, eller om jag inte är tillräckligt snabb med ramsan så kan han vara vaken och prata och brumma och klaga lite, och sen somnar han till och sen vaknar han och så håller han på så i 30-60 min.
Men jag vill inte ramsa mer på morgonen. Jag vill ju att han ska få sova sina nattimmar.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi ramsade nog ett halvår. Vad glad åt att det funkar! Tänk vad många föräldrar som tror att det är stört omöjligt att söva om en liten som vaknar efter klockan 05. Vi är priviligerade, glöm inte det! :D
Rom byggdes inte på en dag! Men stabilt och stadigt står det än, som Anna brukar säga!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"