Hej!
Jag vet inte om d e tänder lr nåt annat som stör... Nu somnar han inte lika lätt längre, sista dagarna har det återigen börjat ta tid o gråt innan han somnar - både middagslur o natt: idag båda gångerna 30 min. Trodde d var bajsblöja på gång, o precis när jag skulle in för att byta tystnade han. Så jag bekräftade o väntade 10 min o när jag då gick in, var d inget i blöjan iaf...
Mattiderna (och sovtider för säkerhets skull, har kanske missat nåt?) ser ut som följer:
19.30-07.30 natt
07.45-08.00 inleds frukost: gröt m fruktpuré o vatten till
09.45 (ca) välling (äter bara halva flaskan =1dl, om jag ger välling samtidigt som jag klär på för att gå ut dricker han hela)
10.15 vila 5 min (i vagn ute)
11.30 lunch: mat vad som accepteras o vatten
13.00 vila 1,5h (oftast mindre eftersom han (börjat om att) somna på 20-30 min) i sängen
14.45 välling
17.30 middag: mat o vatten
19.15 nattslurk: välling (som han oftast inte vill ha)
Vad gäller förmiddagsvällingen: Jag vill helst att han äter i köket, men är d ok att ge vällingflaska lite varstans i huset? Lr ska jag stenhårt räkna den som mat? Som jag skrev så dricker han upp hela flaskan om jag ger samtidigt som jag klär honom när vi ska ut.
Han tycker om välling, därav all välling på schemat, men jag tror inte han e helt hungrig alltid. Särskilt som måltiderna drar ut så på tiden pga:

1) Han har inte fått kläm på att tugga maten riktigt än, dessutom gillar han inte bitar i maten, suger o suger o suger o plockar t slut ut dem ur munnen. Häromdagen tog det 30 min att få ned en (
1!) korv.

2) När storebror ätit klart vill han vara kvar i köket men vill inte sitta stilla utan står för underhållning i form av prat o tjohej o springa runt så lillebror inte riktigt kan koncentrera sig. Dessutom pockar storebror hela tiden på min uppmärksamhet med ett KONSTANT "mamma, mamma". Om inte jag är koncentrerad, hur ska då lillebror vara det? Jag har försökt med ultimatum: antingen leker man i vardagsrummet lr så sitter man stilla vid matplatsen om man vill vara kvar i köket. Storebror som är 2,5 år förstår, men glömmer snabbt o är uppe o springer efter nån min igen. (O hur kul e d då att bara sitta stilla o vänta på att lillebror ska lyckas tugga ur, när man e 2,5 år?

)

3) Jag försöker hålla måltiden till max 30 min, men när jag märker att lillebror inte är mätt än, utan gärna äter mer, blir det ibland så att jag ger honom 45 min, så då blir det väldigt tätt till nästa mål... Idag upptäckte jag nämligen att finhackad pannkaka m fruktpuré gick ned fint, så då har jag en "säker" maträtt att köra på, men som sagt tar det tid för honom att äta upp.
Sen märker jag ju att jag skulle kunna ha middag kl 17 ist, för båda är hungriga då, och då skulle möjligen nattslurken gå ned bättre.
Men jag tror det största problemet, vad gäller insomningen, är utevistelse.. Och där brister det lite...
På fm hinner vi vara ute ca 1h, men eftersom lillebror ska sova o det tar sin tid för honom även då, blir det mest sitta i vagnen.
På em brukade vi vara ute nån timme o krypa o kräla o leka, tills det blev vintertid...

. Där vi bor har de inte förstått sig på att sätta upp ordentliga gatlampor, det är myspys-belysning som gäller i hela området, och glöm att det ska finnas nån extra lampa vid lekplatserna! Nej då, d e pannlampa som gäller om man vill ut efter kl 15.30.
Grejen e ju den då att barnen sover till kl 14.30, sen e d välling, blöjbyte o påklädning, så innan vi är på väg ut är klockan 15.30, sen 20 min senare är det mörkt. Men man måste väl kunna vara ute även i mörker? Jag gillar det INTE, men jag tänker för barnens skull...
Jag har alltid gjort så att jag tar ut dem precis när lillebror ska sova i vagnen, sen tar det ca 10-20 min innan han somnar, sen är det inte långt kvar till vi ska in för jag måste laga mat. Skulle d funka att ta ut dem tidigare, sen stoppa ned i vagnen för att sova, o sen hinna vara lite vaken innan vi går hem? Lr blir det för rörigt för honom?
På det sättet skulle de kunna få ett par timmars utevistelse, o då gör d kanske inte lika mycket om det blir kort på em?
Jag är ju så dålig på sånt här, stackars storebror vad trist han måste haft när han var liten!!
Jag försöker råda bot på det hela, men jag vet inte...
/ummusab