Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
kiki

Inlägg av kiki »

Igår tog Mio ett återfall :( 45 minuter skrek hon på vilan, jösses vad hon tog i trodde hon skulle storkna, hur arg som helst. tillslut fick hon en 10 minuter lång solfjäder.

Jag rannsakade mig själv och som vanligt var det jag som fallerat :oops: :oops: :oops:

Vi hade tillbringat förmiddagen hemma hos en kompis mycket utevistelse massor av mat och fri lek. Vi kom hem nöjda och glada strax efter 12, då kastade jag henne i sängen :shock: utan skratt utan att hon fått gå runt och boa in sig, hm lite väl mycket "vän av ordning" där mamman skärpning :? :? :?

Jag tror det hade blivit bättre om jag tagit det lite lungt när vi kom hem och låtit henne landa. Vad tror ni?

Men när jag tänker efter så hände något i morse också :cry: :cry: 5 i 6 vaknade jag av att hon hojtade, sen blev det tyst en stund, för att börja om vid 20 över 6, pappan tog upp 10 minuter före morgon, ska nog inte dra några stora växlar på det där. Det var tillfälligt eller hur.

Mio kan tvätta håret sjäv :lol: sin otrolig snygga hockeyfrilla, schamponerar hon glatt. tyvärr så använder hon också vällingen ur vällingflaskan på morgonen till hårtvätt :lol: :lol: :lol:

Hon använder glatt teckenspråk
Felix, hennes storebror är höger pekfinger i vänster han, kombinerat med ett jätte flin.
Hugo, storkusinen (1.96cm över havet) är båda armarna högt över huvudet.
Buss, det är ju lätt, båda armarna runt runt som hjul.

så nu är det treordsmeningar, Hugo & Felix åker buss

Kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
indra

Inlägg av indra »

kiki: Här känner vi igen oss, rutiner är viktigt här med, slarva med skrattet i går till vilan, Teo vakna upp o grät när det var dags o gå upp. Eftersom han är särskilt känslig nu märker jag så får jag vara extra noga med allt.
Våran morgon var bättre i dag, ramsa han en gång, men han vakna ej förrän halv 8, skall upp kl .8, så det var inga problem :D . Läste om musik på morgonen i en tråd så där fick jag bra svar..
Idag blir det kalas för Teos storebror fyller 17 år!! Kan inte fatta det att dom börjar bli stora. Skall göra godistårta o hans favoritmat.
Hejs svejs.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Indra och Kiki,

Vad duktiga ni är på att "kackla" i denna gamla tråden. Nu skäms jag allt lite för jag har inte så mycket tid själv. :oops:

Jag jobbar ju nu för tiden och den korta tid jag har över går mest åt till SoS där jag hänger. Men självklart stöttar jag och hjälper jag gärna till här också. Nu verkar ju dock min hjälp inte behövas. Men jag delger er gärna lite av mina tankar och så här under "förtrotstider".

Jag ser många klara liknelser faktiskt med 8-mån ångesten så till vida att det som strulade då strular gärna igen. Så strulade sömnen då strular den säkert igen är mitt tips. :wink:
Då kvarstår ju svaret, dessa är barn som KAN sova innerst inne och VET hur det går till. De bara kollar lite extra att allt stämmer som innan. Man får inte bli tagen på sängen. Här sköts vargtimmes uppvak med "ingenting" precis som förut.
Någon kväll kan det hända att Tor vaknar 22 eller 23 och gråter, (en gång grät han när vi skulle lägga honom). Det jag gör (glöm inte detta är en SM bebis och HAN KAN reglerna...) jag ger honom en kram som jag håller länge, han i sin säng ståendes och jag står på knä brevid. Tar upp snuttetrasan som han snart vänder sig mot, lägger sig själv ner, jag håller en mjuk skön solfjäder och när han vänder huvudet, tar sin tumme, DÅ går jag med ramsan. Jag andas STORA DJUPA andetag, då hakar de snart på. Ungefär som yoga andning. Jag gjorde samma sak om vi hade problem under 8 mån ångesten. Detta vara oftast 1 gång för svaret var samma som alltid, man somnar och sover i sin säng. :wink:

Hos oss då? Jo här börjar det märkas med besked kan man säga. Tor har sämre tålamod, vildare än någonsin - på gränsen till vårdslös, tjuten är gärna där om man inte förstår och för att man skall bli förstådd, samt en viss önskan att göra vissa saker på eget sätt kan man säga.
Det mesta kan vi faktiskt hantera med samma verktyg som 8-mån ångesten och resten sker med MYCKET HUMOR och PAKTANDE.
Kast med mat på golvet är lite mer än vanligt och man får kallt konstatera att där är maten. Inte lika många chanser längre erbjuds. Han hittar på mycket bus och busar massor, men samtidigt så kan han ibland hitta på roliga saker som att vilja klä ut sig i roliga kläder, pilla med skorna i hallen och ta av och på mammas tofflor. En kväll satt han och smekte mig i håret och pruttade mig på halsen så vi kiknade båda två. Så han är skoj och mysig också.
Nu är det ju pappan i familjen som är hemma och han löser det mesta mer MER UTEVISTELSE. Det funkar för dem och jag lägger mig inte i, även om kanske lite mer social delaktighet skulle hjälpa till en aning mera här. :wink:

Tor sover fortfarande 12 timmars natt och får nu under förtrotsen 2 timmar middagslur och den är VÄLBEHÖVLIG kan jag lova. För oss alla i huset! Precis som under 8 mån ångesten erbjuder jag alltså lite mera sömn än de flesta andra och det funkar KANON hos oss. Vi ser till att spendera ALL energi som bara går på vakentiden och ungen sover som en klubbad säl. :sleep:

Tor har en bästis som heter "Nick" (en hund) som han brukar få leka med i alla fall dagligen. Denna hunden har en tendens att dra lite i kopplet när vi är ute men när Tor håller och går då kan t.o.m Nick gå fot :shock: Så de är så rara och goa tillsammans. Nej, nu är melliset klart med Tor och vi skall åter igen gå ut en sväng.

Ha en bra kväll och säg till om jag fortfarande skall svara på någons fråga. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

TorsMamma skrev: Tor har en bästis som heter "Nick" (en hund) som han brukar få leka med i alla fall dagligen. Denna hunden har en tendens att dra lite i kopplet när vi är ute men när Tor håller och går då kan t.o.m Nick gå fot :shock: Så de är så rara och goa tillsammans. Nej, nu är melliset klart med Tor och vi skall åter igen gå ut en sväng.
Nick, Mio berättade (jag berättade och Mio höll med) för pappa om Nick idag, att han pussade henne på munnen :lol: :lol:

Här är vi magsjuka :? :? :? Inne hela dagen, Mio har sovit middag i 4 timmar, men har fått behålla sin välkomponerade lunch som bestod av 1 dl glass, 20 ärtor och 2 msk ekologiskt rapsolja :!: :roll:

jag har inte ätit sen i går lunch, skulle få i mig, tänkte jag, lite äggröra men då hittade jag en mask :shock: i äggen så maken åt upp det. :o

Imorse kokade Mio kaffe till sina ömma sjuka föräldrar :lol: :lol: :lol: i rivjärnet :idea: jag lovar det var kaffe överallt, Mio fick en dusch för att få bort det värsta, pappan fick städa köket. Men gud vad tacksam jag är för att jag kan säga tack Mio, vad gott det blir med kaffe :shock: :shock: :shock: Att inte behöva bli arg :lol: Kan själv är ju bara förnamnet på 1,5 åringar, "tur att gud har gjort det lätt att bli förälskad i dem" :lol: :lol: (fritt citerat)

kramisar från sjukstugan
Kristina

Social delaktighet
indra

Inlägg av indra »

kiki: Magsjuka ,usch vad jobbigt, hade vi i vintras, tog säkert en vecka innan jag kände mig bättre. Krya på er.
Tors Mamma: Förstår att du har fullt upp, skall snart oxå börja jobba så gubben får vara hemma, trivs väldigt bra med att vara hemma annars..
Vilka bra tankar du kom med angående förtrotsen. Jag har gjort så att jag lagt en madrass bredvid spjälsängen när han var sjuk eller varit lite orolig med sömnen. När han vaknat upp så har jag lagt mig där o lagt händerna på hans rygg o klappat lite sen har han bara somnat av eller legat o smågnöllat lite, sen tassar jag ut eller sover där när han var riktig sjuk. Ramsan har inte hjälpt han utan han har då dom enstaka gångerna det hänt skrikit upp sig. Men det händer så sällan, han är ju van med att känna sig trygg i sängen :D .
Har börjat med lugn musik när han skall lägga sig på dagen, just nu är det avslappnande fågelkvitter o vattenfall med lite bakgrundsmusik ( min yoga musik skiva), har alltid haft radion på förrut, lugna favoriter. Men han tog så lång tid på sig innan han sommnade och det verka hjälpa för nu somnar han efter en kvart. Skall testa Vila cd (stor musik för små öron), jättebra skiva, tack för tipset av den Tors Mamma.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

:wink:Förtrotsen börjar märkas av här också. Mycket kan själv och livliga protester. Vi har också förlagt mycket tid utomhus och Alice älskar att vara ute.

Sömnen började strula för någon vecka sedan i samband med förkylning. Just nu sover vi desstuom i samma rum Alice och jag då vi är hos morfar och mormor så det gäller att ha attityden på plats 8) Alice har hostat mycket på nätterna och kräkts upp slem, som man ju hör betydligt bättre när man ligger i samma rum. "Skrattet till gonattet" går inte få till just nu och det är stora protester vid varje läggning :x.

Indra, jag ska också snart börja jobba. 31 mars :shock: :( :( :shock: och pappa kommer sedan vara hemma tills slutet på augusti. 11 augusti ska Alice börja skolas in på dagis.

Kiki, krya på er från magsjuka. Det är verklgien inte roligt. Alice och jag har åkt på två stycken under en ganska kort period.
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Undra om magsjuka kan smitta genom datorn, för imorse så vaknade Hugo med en rejäl magsjuka. Huvva huvva, sist höll den i sig i 8 dagar, men den här gången ska jag vara cool och bara ge vätskeersättning och vatten.

Jag vet inte om jag har märkt av så mycket förtrots än på Hugo, han blir 18 månader idag. Det enda jag säkert kan säga är att han kan bli hårdhänt, tex att han kommer och ska ge fjärkontrollen och när man sträker ut handen och ska ta emot så kan han slå till en med den. Eller så kan han stryka fint på håret, och helt plötsligt dra. Han vet ju så väl att man klappar fint, och har inte varit hårdhänt på väldigt länge före nu, så jag antar det hänger ihop med förtrotsen.

Sömnen funkar klockrent än så länge, inga frågor, ingen extra sömn, inga ledsna läggningar allt är som vanligt.

Jag har ju också lite tight om tid emellanåt då mycket tid går år till kur-delen, men jag blir så glad över att det är aktivitet i denna tråd igen.

Dagis blir antingen jan -09 el aug -09 beroende på när vi får plats, för det är bara ett dagis jag kan tänka mig att ha, så han får börja när han får plats.

Kiki, åt min make upp ägget FAST ni hittad enm mask idet?! :shock: Urs vad läbbigt! 8)

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

Kiki, DIN make såklart! :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Jo Hugo och hans pappa är med i Nya ViFöräldrar på sid 22, det handlar om föräldra ledighet. :lol:
Det är Christer som är min gubbe, och Hugo min son. Det är fotat i vårt hus och i grannes hus, men vårt är det med björkköket om ni var nyfikna. :roll:

//Malin
kiki

Inlägg av kiki »

duggan skrev:Kiki, DIN make såklart! :wink:
:lol: :lol: :lol: Hihi när jag läste det önskade jag för ett ögonblick att det faktiskt var din make :lol: :lol: :lol: Han vet verkligen inte vad kräsmagad är, han äter allt som vid något tillfälle varit ätbart eller tänkbart ätbart :shock: Ibland rensrar jag kylen när han inte är hemma annars äter han upp allt gammalt skräp som finns där, ju äldre desto mer sugen blir han :lol: :lol: Det är verkligen ett stående skämt här hemma allt "äckligt" han stoppar i sig.

Här mår vi bättre nu, Mio käkade en halv burk, krämig risotto, till lunch och en halv burk blåbärspuré, nu får hon sova så länge hon behöver. Vi ska sticka iväg och kolla ett dockskåp som är till salu :lol: Jag hade/fick inget när jag var liten så jag tänkte kanske kan jag kompensera min förlust nu när jag är lite större :lol: :lol: :lol:

Social delaktighet
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Men ursch duggan och kiki. Nu får ni sluta, vi vill INTE bli smittade! :?

Idag är en galen dag som alla andra dagar. Numera går Tor under namnet "galenTor". Så snorTor, storTor och LilleTor går snart bort. :lol: Fast han är bra skoj och kul och för att inte säga BUSIG, attans vad den killen busar med sina busiga små pliriga ögon. Idag försökte han tvångsmata mig med okokta pasta skruvar och ostekt bacon. :P eller inte... :twisted: :lol: :lol:

Krya på er gänget! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

:D Duggan, nu har jag läst reportaget om din man och Hugo. Vad kul :D

Vi har varit hos morfar och mormor en vecka och är nu hemma igen. Alice har alltid haft sina bestämda åsikter men nu är det mer bestämma an någonsin känns det som :shock: Gäller verkligen att vara skicklig på att AVLEDA. Försöker även pakta och så är vi ute massor. Det som slarvas med är den sociala delaktigeheten. Hos morfar och mormor har den överhuvud taget inte existerat :roll:

Nu hör jag hur hon ropar där nere i köket att hon vill ha mer mat och min man som svarar att "nu är det slut du har ju redan ätit tre grillkorvar och massor av makaroner :lol:

Snart är det påsk och det är roligt att tänka på vad vi skrev vid påsken förra året. Då var våra småttingar ca ett halvår :wink: Tänk vad mycket det lärt sig om livet sedan dess :!:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
indra

Inlägg av indra »

Pust, här är det verkligen förtrots på min skrutt, varje dag. Han har liksom gått tillbaka till att vara ännu mindre, bestick äter han ej med längre dom kastas ned med en gång, sen åker tallriken ned oxå om man ej håller fast den, de höga tjuten är tillbaka nu, illtjut när det ej går som han vill o det blir det mycket av hela tiden :o .
I går hade vi haft fullt upp hela dagen varit på öppnis o sen tvättat på eftermiddagen, gått långpromenad i det härliga snön. När vi kom hem satte jag mig ner en stund framför datorn, då blev min busunge rastlös, först så hör jag hur han börjar svänga med alla tavlorna i vardagsrummet ovanför soffan, sen springer han fram till mig o skriker rakt ut. Känns som om han har svårt att varva ner, så jag lade mig framför tv:n o locka han med en riskaka, då satt han still :wink: . Hoppas på en lugn tonåringsperiod sen :) .
Är så glad att jag ej har han på dagis när han är i en sån känslig period, det hade han ej klarat av. Ensamleken älskar han vinkar o säger hej då till mig på morgonen.
Var o hälsa på min sambos kompis o hans tjej, dom har en liten 3,5 månaders pojk som dom gjort schemalagda tider på, hon var helt lyrisk, funkar jättebra, dom bara njuter av sin lille som såg så vaken o välmående ut :D .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
indra

Inlägg av indra »

Puffar tråden igen :D .
Här har förtrotsen börjat lägga sig :) .
Har läst tidningen i sängen med Teo o våran katt, han ligger still o småpratar med oss. Det har han inte gjort på evigheter, nu vill han mysa varje dag :heart: .
Vaknar i bland lite tidigare, i dag en timma tidigare, ramsa han, tror han sommna om en stund. Har numera becksvart i rummet, är ett måste annars vaknar han tidigare.
Har börjat att putta på andra barn, tar efter andra barn :roll: , klappa fint används då flitigt, men tyvärr har det inte hjälp så mycket men hoppas det lägger sig ned.
Teo älskar sin lastbil som han kan sitta på, den skall numera alltid med på våra promenader så det går i snigel fart fram, tur att min stora vovve gillar långsamma promenader.
Traktor är han älsklingsord numera, varje dag skall vi titta på traktorer som finns där vi bor.
hoppas allt är bra med er andra..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Tänkte skriva några rader om förtrotsen här hemma...
Viktors förtrots visar sig i otroliga humörsvängningar. Normalt sätt är han väldigt glad. Går omkring och njuter av livet, är nyfiken och flörtar med allt och alla. På dagis har de myntat ett nytt begrepp: "Viktor-glad" betyder alltså lika glad som Viktor.
Men, på sistone har det hänt en del. Ena sekunden är han glad som en lärka och kan skratta så han kiknar för att nästa bli jättearg om han inte klarar något själv eller om man inte förstår vad han menar. I kombination med trötthet kan det bli riktigt jobbigt. Vid ett par tillfällen har han bara gallskrikit och kastat sig omkring på golvet. När jag försökt hålla honom så att han inte ska göra illa sig själv stöter han bort mig och kan även slå till mig. Om jag låter honom vara och sätter mig på golvet en bit bort, kommer han och drar mig i handenoch klänger, samtidigt som han trycker mig ifrån sig. Jag tolkar det som någonslags separationsångest i kombination med att han vill klara allt själv. Till saken hör att han för bara en månad sen var fruktasvärt mammig och lät inte änns pappa komma i närheten.
Idag har det varit jättejobbigt. Han blir så himla ARG. Räknar upp några tillfällen bara under eftermiddagen:
Han kom inte upp i mammas och pappas säng på första försöket. :x
Han lyckades inte krypa under täcket och göra koja. :evil:
Han klarade inte att ta på sig strumpan. :twisted: :twisted:
Mamma ville gå ner och laga middag. Viktor ville leka i sitt rum. :evil:
Mamma förstod inte "dääää" + peka på kylskåpet :x
Han tänkte sätta sig i sin läragåvagn. Den rullade iväg. :evil:
Han lyckades inte ta på sig ett par nästan för små jeans utanpå pyjamasen. :twisted: :twisted: :twisted:

Längtar verkligen tills det är över. Och undrar hur den verkliga trotsen ska bli...
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"