Hej Indra och Kiki,
Vad duktiga ni är på att "kackla" i denna gamla tråden. Nu skäms jag allt lite för jag har inte så mycket tid själv.
Jag jobbar ju nu för tiden och den korta tid jag har över går mest åt till SoS där jag hänger. Men självklart stöttar jag och hjälper jag gärna till här också. Nu verkar ju dock min hjälp inte behövas. Men jag delger er gärna lite av mina tankar och så här under "förtrotstider".
Jag ser många klara liknelser faktiskt med 8-mån ångesten så till vida att det som strulade då strular gärna igen. Så strulade sömnen då strular den säkert igen är mitt tips.
Då kvarstår ju svaret, dessa är barn som KAN sova innerst inne och VET hur det går till. De bara kollar lite extra att allt stämmer som innan. Man får inte bli tagen på sängen. Här sköts vargtimmes uppvak med "ingenting" precis som förut.
Någon kväll kan det hända att Tor vaknar 22 eller 23 och gråter, (en gång grät han när vi skulle lägga honom). Det jag gör (glöm inte detta är en SM bebis och HAN KAN reglerna...) jag ger honom en kram som jag håller länge, han i sin säng ståendes och jag står på knä brevid. Tar upp snuttetrasan som han snart vänder sig mot, lägger sig själv ner, jag håller en mjuk skön solfjäder och när han vänder huvudet, tar sin tumme, DÅ går jag med ramsan. Jag andas STORA DJUPA andetag, då hakar de snart på. Ungefär som yoga andning. Jag gjorde samma sak om vi hade problem under 8 mån ångesten. Detta vara oftast 1 gång för svaret var samma som alltid, man somnar och sover i sin säng.
Hos oss då? Jo här börjar det märkas med besked kan man säga. Tor har sämre tålamod, vildare än någonsin - på gränsen till vårdslös, tjuten är gärna där om man inte förstår och för att man skall bli förstådd, samt en viss önskan att göra vissa saker på eget sätt kan man säga.
Det mesta kan vi faktiskt hantera med samma verktyg som 8-mån ångesten och resten sker med MYCKET HUMOR och PAKTANDE.
Kast med mat på golvet är lite mer än vanligt och man får kallt konstatera att där är maten. Inte lika många chanser längre erbjuds. Han hittar på mycket bus och busar massor, men samtidigt så kan han ibland hitta på roliga saker som att vilja klä ut sig i roliga kläder, pilla med skorna i hallen och ta av och på mammas tofflor. En kväll satt han och smekte mig i håret och pruttade mig på halsen så vi kiknade båda två. Så han är skoj och mysig också.
Nu är det ju pappan i familjen som är hemma och han löser det mesta mer MER UTEVISTELSE. Det funkar för dem och jag lägger mig inte i, även om kanske lite mer social delaktighet skulle hjälpa till en aning mera här.
Tor sover fortfarande 12 timmars natt och får nu under förtrotsen 2 timmar middagslur och den är VÄLBEHÖVLIG kan jag lova. För oss alla i huset! Precis som under 8 mån ångesten erbjuder jag alltså lite mera sömn än de flesta andra och det funkar KANON hos oss. Vi ser till att spendera ALL energi som bara går på vakentiden och ungen sover som en klubbad säl.
Tor har en bästis som heter "Nick" (en hund) som han brukar få leka med i alla fall dagligen. Denna hunden har en tendens att dra lite i kopplet när vi är ute men när Tor håller och går då kan t.o.m Nick gå fot

Så de är så rara och goa tillsammans. Nej, nu är melliset klart med Tor och vi skall åter igen gå ut en sväng.
Ha en bra kväll och säg till om jag fortfarande skall svara på någons fråga.