Kura tvillingar...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Kura tvillingar...

Inlägg av Norahsmamma »

Hej igen!
Ni har ju gjort ett jättefint jobb!! =D> =D>
Jag tror dock att du har rätt i din tanke om att ni behöver flytta fram långluren lite :D .
Det schemaförslag du har ser jättebra ut tycker jag :thumbsup: . Ni skulle kanske till och med kunna införa en riktig middag istället för gröt på eftermiddagen eftersom man står sig bättre på det. Dessutom börjar de nu närma sig åldern när det praktiskt taget inte finns något stopp på aptiten :shock: :lol: .

Ett till tips är att ni jobbar på EXTRA mycket med skrattet till gonattet även på dagarna och spenderar MYCKET tid på golvet så att de får kräla och utforska och jobba. Och så klart mycket utevistelse och social delaktighet så att man är sådär härligt trött när det är dags att sova :wink: :D .

Ni har ju gjort ett strålande jobb hittills så nu är det bara finjusteringar kvar :D

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Ny idé. Man kanske skulle göra så här istället (mindre ändring, förlänger natten):

07 Upp och amma
08 Gröt
08:45 Sova 45
10:30 Amma + frukt
12:00 Sova 1,5 h
13:30 Purémat + amma
15:45 Sova 45
16:30 Amma
18 Gröt
18:30 Kvällsslurk
19 Gonattinatti
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Jag tycker absolut att du kan förlänga natten, men i övrigt så tycker jag att det första schemaförslaget var bättre. Eftersom de små sover mycket bättre på proppmätt mage, ffa när de ska sova den långa luren, så tycker jag att det är bättre att ha den riktiga lunchen precis innan, så som du hade tänkt i det första förslaget. Jag tror att du kommer tjäna på det i längden.
Och så kanske införa riktig middag också?

Då skulle det se ut såhär:

07 Upp och amma
08 Gröt
11 Lunch (Purémat + amma)
12 Sova 1,5 h
14 Mellanmål/frukt + amma
16:15 Sova 45
17 Middag (samma som lunch)
18.30 Kvällsslurk
19 Gonattinatti

Vad tror du om det?
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Det är ett intressant förslag på flera sätt. Jag tror du har rätt att de behöver mer mat före den långa vilan.

Däremot är jag skeptisk till att ha sista vilan så sent. Dels blir det väl långt mellan andra och tredje vilan, och så blir det en timme kortare än vanligt till nattsömnen. Dessutom, pga min mans arbetstider, kommer jag få mata alla målen :roll: och vi hinner aldrig laga och äta middag innan vi lägger tjejerna. Därför flyttar jag tillbaka sista vilan! :arrow: Kompromiss! Just det, för att det inte ska bli för tätt mellan målen får de äta mellis lite tidigare å. :lol: Inser just att jag i slutändan bara bytt plats på och flyttat lunchen lite. Stort tack i alla fall för att du tog dig tid att kommentera!!

07 Upp och amma
08 Gröt
11 Lunch purémat + amma
12 Sova 1,5 h
13:30 Mellanmål/frukt + amma
18 Gröt eller middag
18.30 Kvällsslurk
19 Gonattinatti
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Inflikar:

Kan ni lägga middagen lite tidigare - till 17:30, om du ammar vid 16:30 så har ni lite mellanrum till nattslurken.

07 Upp och amma
08 Gröt
11 Lunch purémat + amma
12 Sova 1,5 h
13:30 Mellanmål/frukt + amma
17:30 Gröt eller middag
18.30 Kvällsslurk
19 Gonattinatti
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Hej! Det skulle vi kunna göra (middag 17:30), det var mest att jag vill ha dem lite hungrigare när det är dags för gröt :)

Ojojoj säger jag bara, man lär sig att respektera deras tider ännu mer när man försöker ändra saker! Nu ser jag verkligen att arbetet med att hålla samma tider har gett resultat. Ungefär en kvart efter att de brukar äta eller sova blir det väldigt gnälligt.

Jag har flyttat fram förmiddagsmålet från 10:15 till 11. Ungefär 10:30 har jag en eller två ungar som kastar lystna blickar på min byst, ålar sig och pratar allt mer högljutt. Jag tror det är lite långt från morgonmålet till lunchen, för de äter sådär på morgonen. Skulle jag kunna amma vid 10:15 som förut och så ge purémat vid 11? Inte helt optimalt men jag kan inte ha hungriga ungar!

Gårdagen gick bra och de sov nästan 12 timmar i natt. :)
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Hurraaa för de lugna nätterna! =D> =D>

Ja visst är det viktigt att hålla tiderna alltid! :) Jag har själv en dotter med noll aptit på morgonen och vråålhungrig till lunchen och kan komma med tips som funkat här.

Rejäl utevistelse på förmiddagen. Vi glömmer liksom bort att vara hungriga och kommer in lagom till lunch då det äts med god aptit och sedan däckas för långa vilan ;)

Vi har en "parkbanan". Dottern får välling till frukost 07.30 och en banan, eller en smoothie i parken kl 09. Lunchen är kl 11.

Du kan absolut lägga in en extra slurk mellan varven om du tycker att det är nödvändigt och inte påverkar aptiten till de egentliga måltiderna. Det är kring året som aptiten minskar rejält hos de små och då får man vara mer sparsam med extra mellanmål och godbitar ;)

Snyggt jobbat med sömnen!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Jaaa du. Det är väl bara att härda ut nån vecka eller två nu. Jag tror det är en kombo av trött och hungrig på förmiddagen. Hade ammat innan puréerna kom fram idag, och då var det en som somnade mitt i maten. :roll:

Vi har tänkt gå till familjecentralen på fm, men det får bli när nya schemat har satt sig. Det går numera att ta en promenad på 30-45 min (till min stora glädje!) men bara direkt efter vilan. Sedan somnar en eller annan. Jag håller med om att det är perfekt om man kan komma in lagom till maten. Komma in och vänta 30 min när man är kinkig = #-o
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det går numera att ta en promenad på 30-45 min (till min stora glädje!) men bara direkt efter vilan. Sedan somnar en eller annan.
Åh det där känner jag igen sedan lillebror var liten... suck... :wink: svårt att hitta vakentid ute! Men det ger sig så småningom! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Hej igen! Eftersom ingen i min närhet tycks använda SHN-kuren, och jag har heller inga vänner med tvillingar, så är det rätt ensamt. Jag behöver skriva av mig lite.

Jag upplever att jag har blivit väldigt tuff. Jag jämför mig med andra mammor, och de flyger upp när bebisarna piper till, stoppar i nappar och fixar och donar. Jag flyger också upp, men istället för att plocka upp mina arga eller ledsna barn höjer jag volymen på radion, ramsar, skramlar i köket, pratar högt med pappan om han är hemma osv. Mycket motstridiga känslor där. Lägg sedan till det konstanta kastet mellan familjeidyllen och totalt kaos som väl alla med småbarn upplever.

Nu har vi kämpat med SHN i mer än en månad. Nätterna är bra, fast sista veckan har Ettan vaknat vid 06 ungefär. Man hör en massa joller och efter ett tag blir det mer högljutt. "Blir det aldrig morgon?!" Vi sätter på radion med bara musik, och ramsar när vi känner att jollret övergår i gnäll/skrik. Tvåan är tröttare men har väl varit vaken nån tidig morgon också.

Dagarna går sådär. Ofta är insomnandet inget större problem (jag vill fortfarande inte ha publik dock), däremot vaknar Ettan efter 30 minuter, oavsett längd på vilan. Idag har jag tagit upp henne en kvart tidigare varje vila, och då vaknar även syrran. Har solfjädrat Ettan både igår och idag. Ramsan verkar bara göra henne förbannad.

Just nu känns det som att vi kommer att ha det såhär tills vi kan dra ner på antalet vilor och amningen :arrow: färre tider att hålla reda på och enklare matningsprocedur. Jag har börjat ställa in mig på att å ena sidan ha förutsägbara dagar och få sova om nätterna (INTE illa!), men å andra sidan inte ha något socialt liv eller kunna ge mig ut på längre turer med barnen förrän åtminstone 8-9 månaders ålder?? Det är väl då man kan skära ner på sista eftermiddagsvilan? [-o<
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det kanske inte är du som är tuff utan de som är mesiga 8)

Det går upp och ner! Du måste LYSSNA och känna efter själv. Behövs jag personligen nu 8oftast inte) eller räcker det med en ramsa eller kanske ingenting alls? har de inte fått mat, rena kläder, frisk luft, social samvaro, skratt....etc tidigare under dagen? Jo det är klart du har sett till det. :D Du jobbar med förutsättningarna, sover gör de själva. :D

Barn måste få låta lite utan att det genast händer något. Lite protester ibland har väl ingen dött av? Joller på morgonsidan behöver ni inte alls bry er om, skippa radion oxå tycker jag, ni sover väl? :wink: :? kan det vara dags för schemajustering (hur ser det ut nu?) och mer mat! :mrgreen: Blir det besvikelser får man en pangramsa, men joller struntar man i helt tycker jag. Lite privatliv får en liten lov att ha, klart man blir arg om nån börjar spela radion högt när man försöker få en pratstund med sig själv!? :wink:

Att känna sig låst känner jag igen, men samtidigt inte. Schemat ger förutsättningar för god planering anser jag. Vi du ka iväg och vara social klan du välja att göra det med vakna eller sovande barn. Vill du ha "egen tid" tar du med resesänger till småttingarna när du är borta.

Om man tänker efter så kan man ju undra hur sociala alla andra mamor och pappor är med flera barn? 8) Deras barn behöver ju oxå äta och sova även om de inte gör det på bestämda tider. kanske får de övertrötta och hungriga barn som sällskap i stället? vad väljer du? :D Bjud hemma vänner till dig i stället kanske?

Det gäller att få in tänket liksom. Du/ni jobbar med förutsättningarna för era barn under deras vakna tid för att de ska kunna sova gott sen. Så mycket mer kan ni inte göra. förutsättningar behöver alla barn, inte bara inom SHN. men de barnen kanske får skrika sig till dem om inte föräldrarna är lyhörda. Du ska inte göra något som bär dig emot förstås!

Ni ska inte behöva "ha de så här" tänk efter hur era dagar ser ut vad gör ni rätt? vad kan ni göra bättre, behövs något justeras? Och utgå oxå från de förutsättningar ni vuxna har och gör det bästa utifrån dem? Hur ser verkligheten ut? Hur ser erat önskade sociala liv ut och hur skulle ni kunna göra verklighet av det UTIFRÅN dera FÖRUTSÄTTNINGAR. :wink: Det är svårt att trolla med knäna...

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du!

Jag tror väldigt många känner sig låsta till en början, man kanske har tänkt sig att gå från frihet med barn som sover dåligt till frihet med barn som sover bra. MEN tyvärr går det inte att få både och. Man får lixom välja lite. Sen kan man självklart fortfarande göra saker trots att man följer ett strikt schema, precis som Manfred så fint beskrev:
Att känna sig låst känner jag igen, men samtidigt inte. Schemat ger förutsättningar för god planering anser jag. Vi du ka iväg och vara social klan du välja att göra det med vakna eller sovande barn. Vill du ha "egen tid" tar du med resesänger till småttingarna när du är borta.
Om man tänker efter så kan man ju undra hur sociala alla andra mamor och pappor är med flera barn? 8) Deras barn behöver ju oxå äta och sova även om de inte gör det på bestämda tider. kanske får de övertrötta och hungriga barn som sällskap i stället? vad väljer du? :D Bjud hemma vänner till dig i stället kanske?

Det gäller att få in tänket liksom. Du/ni jobbar med förutsättningarna för era barn under deras vakna tid för att de ska kunna sova gott sen. Så mycket mer kan ni inte göra. förutsättningar behöver alla barn, inte bara inom SHN. men de barnen kanske får skrika sig till dem om inte föräldrarna är lyhörda. Du ska inte göra något som bär dig emot förstås!
Jag kan inte annat än att hålla med till 100 %. Visst det kan ytligt sett se ut som att många föräldrar har vääärldens frihet och kan göra vad de vill. Å andra sidan är de uppe och springer flera gånger per natt, en vällingflaska vid 3-snåret är mer standard än undantag. Både mamma och bäbis är trötta och försöker i ren panik att socialicera sig på dagtid för att få dagarna att gå och parera tröttheten. Har sett det hos många, dock självklart inte hos alla.

Det fina när barnen sover och äter på vissa tider är att de är högst suveräna på att tas med på diverse aktiviteter mellan sov- och ät-tider. Ingen är väl så glad och trevlig som en liten herre som sovit sina 12 timmar natt, ätit en stadig frukost och sedan är redo för världen? :D

Investera i smidiga och små resesängar som du enkelt kan plocka med på bjudningar så löser sig även sena middagar och nära och kära.

kram och lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Tack för långa fina svar! Egentligen går det oftast bra, trots att vissa vaknar mitt i vilan. :? Inte sååå ofta som det går åt skogen.

Problemet är hos mig, jag vill inte låta andra vara med om det går riktigt dåligt. De vet ju inte vilken resa vi har bakom oss och att stapplande förklara det när barnet ligger och skriker "jo då, så här kan det vara, det är iiiingen fara" vore inte kul. Det är bara mina föräldrar som har fått vara här när de sover/ska sova. Har inte provat att lägga dem någon annanstans, inte ens i vagnen, förutom en gång då vi blev tvungna att låta dem sova i bilen! Men i helgen ska vi på kalas en bit bort så då MÅSTE vi!! :shock:

Det jag skulle vilja göra är bara småsaker, som att kunna åka in till stan en sväng om jag känner för det. Hälsa på hos andra mer än en timme. Slippa säga "jo, du kan hälsa på 13:30 men du MÅSTE ge dig i väg 15:30".
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag förstår din osäkerhet och att inte vilja ha publik. Vet vad du menar. Tänk om det går åt skogen! osv :? :? :shock: :shock: :roll: :roll:

Men lite beror det ju på ert agerande oxå :wink: visar du dig osäker vid läggningen, somna nu då och skrik för guds skull inte för vi har folk hemma.... :shock: :shock: så märks det. Du har verktygen, om jag var "tvungen att lägga" med publik nån gång i början så kanske jag bjussade på extra mycket skratt och lång solfjäder om det behövdes.

Om de sover i bilen ibland eller om ni promenerar med vagnen nån gång för att de ska somna gör inget. En gång är ingen gång! :wink: 8) Ni har ju rutinerna i grunden!

Det är främst under kuren man måste vara restriktiv så att de små har en chans att lära sig vad som händer! om du hajar... :mrgreen:

Viktigast är att ni känner efter själva vad som känns bäst, bättre att göra tveklöst fel än halvdant rätt heter det ju! 8)

Här finns lite tips om hur man gör på resande fot, men det är lite samma tänk som du är inne på tycker jag... läs gärna hela tråden. :D Nat med flera har skrivit flera fina svar. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 7&start=15

Attityden av självklarhet är det som gäller! 8)

Och som sagt alla barn behöver äta och sova. Hur gör dina vänner när de är sociala då? promenerar med vagnen tills de sover eller låter de små vara vakna? :D

Kram

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Bra länk! Bra tanke med undantagsdagar, det kan ju behövas ibland. Vi är nog väldigt inne på att hålla samma rutiner och regler som under själva kuren fortfarande.

Jag tror jag ska börja "släppa in" andra vid tiden för den kortare vilan på eftermiddagen. Det hinner inte bli katastrof på riktigt på 45 minuter, och man kan väl fuska och gå in lite snabbare med solfjädern om det blir skrikigt.

Jag försöker använda ramsan måttfullt, precis som med de andra verktygen. Men vet i f*nken om just ramsan funkar på mina barn?! Jag vill kunna ramsa när de vaknar och göra dem lugna med det! Ja, ibland märker man att de lyssnar men sen tar protesterna ny fart. Har börjat använda solfjädern (som krisverktyg!) allt oftare eftersom ramsan inte tar. Jag är nog lite osäker på deras olika skrik också, i alla fall de mer upprörda. Är hon ilsken eller ledsen nu? Den ena tjejen låter ofta arg och den andra har alltid något gråtigt i rösten.

Idag vaknade ettan efter 35 min (skulle sova 90) och det blev inte bättre av att jag hade bakgrundsljud och ramsade bestämt/uppmuntrande med långa mellanrum. Jag vill inte att hon ska missa för mycket sömn, och jag vet att hon bara fortsätter att skrika (vråla!) och inte kan komma ner i varv. Vid det laget hör hon ju inte mina husljud heller. Så efter 30 min var jag inne och solfjädrade ca 10 min utan resultat. Tiden började lida mot uppvaknande så jag ville avsluta, övergick då till att buffa ca 2 min --> flåsade men blev tyst. Tvåan var också vaken så då gjorde jag slut på vilan. Kan säga att Ettan var ganska "mosig" i ansiktet, men hade inte gråtit.

Heligt förbannad?! Det här händer OFTA och jag känner att jag är inkonsekvent, vill inte missbruka verktygen. Andra gånger har jag varit inne lite tidigare och solfjädrat och då har hon somnat om efter ett tag så att jag fått väcka henne tillslut.
:?: Hur länge skulle du låta det gå innan olika verktyg används?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"