Det kanske inte är du som är tuff utan de som är mesiga 8)
Det går upp och ner! Du måste LYSSNA och känna efter själv. Behövs jag personligen nu 8oftast inte) eller räcker det med en ramsa eller kanske ingenting alls? har de inte fått mat, rena kläder, frisk luft, social samvaro, skratt....etc tidigare under dagen? Jo det är klart du har sett till det.

Du jobbar med förutsättningarna, sover gör de själva.
Barn måste få låta lite utan att det genast händer något. Lite protester ibland har väl ingen dött av? Joller på morgonsidan behöver ni inte alls bry er om, skippa radion oxå tycker jag, ni sover väl?

kan det vara dags för schemajustering (hur ser det ut nu?) och mer mat!

Blir det besvikelser får man en pangramsa, men joller struntar man i helt tycker jag. Lite privatliv får en liten lov att ha, klart man blir arg om nån börjar spela radion högt när man försöker få en pratstund med sig själv!?
Att känna sig låst känner jag igen, men samtidigt inte. Schemat ger förutsättningar för god planering anser jag. Vi du ka iväg och vara social klan du välja att göra det med vakna eller sovande barn. Vill du ha "egen tid" tar du med resesänger till småttingarna när du är borta.
Om man tänker efter så kan man ju undra hur sociala alla andra mamor och pappor är med flera barn? 8) Deras barn behöver ju oxå äta och sova även om de inte gör det på bestämda tider. kanske får de övertrötta och hungriga barn som sällskap i stället? vad väljer du?

Bjud hemma vänner till dig i stället kanske?
Det gäller att få in tänket liksom. Du/ni jobbar med förutsättningarna för era barn under deras vakna tid för att de ska kunna sova gott sen. Så mycket mer kan ni inte göra. förutsättningar behöver alla barn, inte bara inom SHN. men de barnen kanske får skrika sig till dem om inte föräldrarna är lyhörda. Du ska inte göra något som bär dig emot förstås!
Ni ska inte behöva "ha de så här" tänk efter hur era dagar ser ut vad gör ni rätt? vad kan ni göra bättre, behövs något justeras? Och utgå oxå från de förutsättningar ni vuxna har och gör det bästa utifrån dem? Hur ser verkligheten ut? Hur ser erat önskade sociala liv ut och hur skulle ni kunna göra verklighet av det UTIFRÅN dera FÖRUTSÄTTNINGAR.

Det är svårt att trolla med knäna...