Så, nu är lillen 4 månader, nu får tiden gärna gå lite långsammare!
Ska erkänna att jag under de första månaderna i smyg såg fram emot att komma just hit där vi är idag. Å andra sidan kunde jag njuta massor mer med lillebror än med första barnet eftersom jag visste att vi snart skulle komma hit

.
Hela tiden upplevar man att de små gör stora framsteg och "hopp" i utvecklingen. Ett av de mest avgörande, för mina barn, är att kunna vända sig från rygg till mage. Det är väl därför de också lär sig det så tidigt. Lillebror var en dryg vecka senare än storasyster som efter första vändningen på sin tremånadersdag aldrig mer gick att lägga på rygg

. Efter vändningen ökar rörelsefriheten med rasande fart och nu ligger lilla killen aldrig kvar där man lagt honom. Utan att förmodligen själv fatta vad han gör, snurrar han runt, hasar sig i sidled, backar och i bland framåt! Nu är babysittern inte så rolig längre och ligga ner i en barnvagn och vara vaken är helt uteslutet.
Det är också ett litet grötmonster vi har, han vill ha mer MER, även om han har mycket kvar att lära om den rätta tekniken. När jag kommer kastar han ut armarna och ska greppa om den och föra mot munnen. Jösses vilket kladd... och svårt att få in allt som ska in. I går kom jag på att jag kunde ge honom en annan sked och liksom parallellmata. Funkar bra!
Inte helt oväntat för en 4 månaders så är han HUNGRIG. Ni har hört det förr: När man tror att inte mer kan gå i, vill han ändå ha MER! 22 målet som vi hade tänkt ha kvar tills han äter ännu mer mat/gröt på dagen blir fortfarande 200 ml. Men nu funderar jag på om det är dags att ta bort det, han är nämligen inte vrålhungrig när han vaknar på morgonen. Det som talat emot att ta bort det är att vi fortfarande har lite morgonstök.
Några dagar innan vintertidsomställningen slutade han vakna innan det var morgon. Eller, det är inte riktigt sant, vi hörde att han vaknade men somnade om själv efter några minuter. Sista natten hörde jag honom inte alls! Men så kom den förbannade vintertiden och så var vi liksom tillbaka på ruta ett, eller två

. Storasyster vaknade första morgonen 1 timme innan, trogen sin gamla tid, nästa och nästa morgon 30 minuter innan och i morse prick halv 8 igen! Härligt. Men lillkillen är lite segare och vaknar prick 6 varje morgon. Han somnar dock snabbt om då vi går in och vagnar (i sällsamma nödfall sätter vi in nappen då) och skarvar sig sen fram till "väckning" 7.30. Första passet blir 45 min, sen 20 min, sen två tiominutare innan jag tar upp.
Jag funderar verkligen över dessa uppvak

Om de kommer att ge sig när han äter mer riktig mat, eller när han inte har napp alls (han har napp bara på dagen nu, och dessa "sällsamma fall" på natten) eller när han inte är minsta snorig och täpp i näsan längre. Men det känns mest som en vana än något behovsstyrt, så det kanske bara är att jobba vidare och backa så mycket som möjligt med ingripandena. Att just låta honom vara helt och hållet har inte känts så lyckat denna veckan då storasystern ju behövde få chansen att ställa om klockan. När vi ser att hon är helt tillbaka på banan kanske vi ska avvakta än mer. Vad tror ni
Detta blir ett långt inlägg, men jag har ett stort huvudbry som jag gärna bollar med er andra erfarna. Jag har ju min 2 åring hemma på heltid, ett beslut jag nu inser inte ens skulle behövt vara ett beslut. Jag och lillebror behöver henne verkligen hemma och jag är säker på att det är rätt för henne också. MEN, fasen vad svårt det är att få till utomhusvistelse och umgänge med andra barn för henne. Helst vill jag träffa andra barn utomhus, men det är ju för sjutton tomt på lekplatserna. Vi bor i ett villaområde i Göteborg och får gå till närmaste lekplats. Alltså är det alltid en chansning, vi ser ju inte hemifrån om det är andra barn ute. Jag går till en utomhusöppnaförskola 2 ggr i veckan där det verkligen är toppenbra och A stormtrivs (jag ser henne knappt på hela tiden). Jag vet att en tvååring egentligen inte behöver så mycket socialt umgänge med andra barn, men när jag ser hur otroligt glad hon blir när hon får vara med och leka så får jag en klump i magen. Detta var ju inget problem när det bara var hon och jag (eller pappan) hemma, då var det ju lätt att ta sig för roliga grejer. Mitt huvudbry rör sig alltså om nu när jag har två och det inte är llika lätt att hälsa på folk, eller vara utomhus i flera timmar varje dag.
Så, hur har ni andra mammor och papport det som är hemma med två barn samtidigt och som har så skilda behov som de har när en är en 4 månaders bäbis som helst vill ligga naken på en filt och kämpa sig framåt, och en 2 åring med omättlig socialt aptit. (När hon är ensam leker hon jättebra och är aldrig gnällig när det bara är vi hemma, så det går väl ingen nöd på henne. Än.) Ska tillägga att lillen inte är supernöjd utomhus och vill inte bara ligga på mage på en filt. Detta tror jag helt och hållet har att göra med att det inte är lika härligt att röra sig när man har tjocka kläder. Vilket f.ö. är något jag ska fundera på hur jag ska lösa, måste ju kunna sy en flexibel men varm dress på något sätt. Tips
Hå hå ja ja, det är väl detta som är den stora utmaningen med att ha två barn. Att tillgodose bådas behov. Men jag inbillar mig att det blir lättare med tiden. I bland slår jag knut på mig själv för att få en bra vardag för dem båda, men det är det värt när jag får uppleva resultatet med två glada och nöjda barn som jag har den fantastiska förmånen att få vara med hela dagarna.
Kram/H