SM med Ellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Re: SM med Ellen

Inlägg av Bluna »

[quote="TorsMamma Ett annat tips är att mata en "halvsovande" bebis. ta upp när du vet att hon brukar vakna säg efter 40 min ta då upp henne 2 min innan och lägg till, när hon gör en ansats att minska på sugande byter du sida fort som attan utan rap utan allt. Sen 20 min senare efterjagar du med en flaska. [/quote]

Det här förstår jag inte. Menar du att jag ska ta upp henne i skarvarna? Eller vad? För jag ska väl hålla mina mattider?

Hur länge ska man mata i två omgångar? Gissar att det är till ca 5 mån?

Om jag ger henne gröt istället ska jag ge henne som nattslurk då eller flera gånger om dagen?

Känner att jag ger upp flaskan nu. Jag har försökt och det ger mig sån ångest att det inte funkar. Jag blir stressad som tusan av det. :(

Tack Torsmamma! :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej, jag menar att du tar upp när luren är slut, då brukar man ju oftast ha ett "matpass" som börjar som sen skjuts lite på. Det är ett sätt att i just denna ålder få i lite mera mat på ett lugnare sätt. Speciellt om det krånglas lite vi bröstet.

Jag anser nog att när man introducerar mat så sker all matning inom 45 min (vid 4 mån) då blir det liksom bara amning och mat på en och samma gång. Antingen man ammar först eller sist.

Jag hade börjat ge gröt som "middag" innan kvällsslurken så ni fortfarande får an mysamning innan natten. Det är ju inte maten inför natten som säger hur sömnen blir utan maten över hela dagen. När du märker att magen klarar gröten så ger du även gröt som typ lunch eller frukost typ 4mån, ihop men någon smakis.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack så hemskt mycket Torsmamma! O:) :heart:

Jag älskar verkligen det här forumet och alla bra svar man får från er! Love love love :D

Idag har den vajiga mamman skärpt till sig och hållt schemat på pricken. :mrgreen: Inga 5-min, inga 20-min (inte ens på kvällen då hon brukar få en 20-min då jag trott att hon annars inte skulle orka kvällsslurk. :roll: ) Och hur har det gått då? BRA måste jag säga! :D Ellen flanellen karamellen var helt otroligt trött och ville bara sova. Ok, en 2-min lyckades hon sno till sig. Men annars fick hon minsann vara med oss och leka och fixa. Gnälligt var det men det fick det lov att vara, tillslut satt hon i mitt knä och mumlade lite "Oooaa ooaa oaa..."
Det var vad hon orkade med just då. Jag och Elsa lekte picknick med henne. 8) Långluren sov hon nästan hela! Åt helt ok idag också och sov sista passet nästan hela med! På kvällen fick hon vara med oss vid middagen istället för att sova och jäspade och jäspade. :sleep: Nattslurk i två omgångar och sen bums i säng. Jag sprayade tyget med vatten och det tror jag hjälpte lite mot värmen. La ner henne och gick ut. Det var tyst. =D> Nu hörde hon av sig nyss för att hon hamnat på rygg och det hade blivit blött under huvudet. Nu har vi fixat det och lagt henne igen. Lite protester när jag gick ut men sen tyst. Ska smyga in snart och se om hon sover.

Nu ska här inhandlas gröt och introducera. Hon verkar gilla sina små pyttesmakisar hon får nu så det känns bra.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: =D> :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:D En lägesrapport:

Vi följer schemat till punkt och pricka. Det skarvas en del än, men 45 min har blivit runt 40 min många gånger så vi är på gång! Långluren skarvas också men hon har lyckats somna om några gånger och då sover hon som en stock så att jag får väcka. 8) Hon vaknar nästan alltid runt 01 på natten men somnar om med lite vagning. De senaste två nätterna har hon sedan sovit till 03.30. =D>

Ellen gillar verkligen inte flaskor eller pipmuggar eller allt som det ska hällas ur. [-X Förutom bröstet förstås för då kan hon kontrollera sugandet bättre. Nej matas med sked är Ellens melodi. Då tittar hon på mig och ler med hela lilla munnen, och så åker det mesta ut förstås. Men vi har både frukt och gröt på menyn nu. Hon krånglar mycket mindre vid brösten och vill ofta ha påfyllningen. Jag tycker jag ser en skillnad i hunger så jag tror det är en tillväxt nu.

Hon knorrar en del vid läggning och tycker nog att jag borde vagna henne mer. :roll: Men somnar snart in, på kvällen tar det ofta bara några minuter innan hon blir tyst och suger på tummen. Sedan somnar hon in så gott. :sleep: :heart:

Tack Anna Wahlgren, vi älskar dig! :heart: :heart: :heart:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Men en så ljuvlig rapport! Underbart jobbat! Och vilken skön Attityd 8)

Och visst älskar vi! :lol: :heart: :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Här myser vi på för fullt! :D I två dagar har hon sovit som en stock, bara vaknat sista luren några minuter för tidigt. Kanske börjar fler poletter att trilla ner för lilla damen. =D> Hon vaknar nu ca 02 på natten men får inte mat innan 03. Jag har börjat att säga ramsan lite lätt precis vid läggning. Några funderingar har jag:

När hon blir 4 månader så ska hon ju klara hel natt. Men! Hon äter idag högst 2-3 matskedar (pyttesmå) frukt och lika lite gröt (om jag har tur). Inte klarar hon väl sig på det? Äter bra med mjölk, men det går fort när hon äter. :shock: Inte alltid hon vill ha en extra slurk efter rapen, i så fall en jättesnabb.

:arrow: Ska jag vänta med att sätta hel natt, tex tills hon klarar av en hel smakportion gröt vid minst ett mål :?:

Lilla damen klarar att ligga på mage några få minuter när vi fixar här hemma, sen byter jag ställning. Rygg är tråkigt, baby-sitter för mycket lutning, stol för jobbigt för ryggen, vagn med kudde ok några minuter... Nej, Ellen tycker gott att jag kan bära henne på armen medan vi jobbar. :roll: Om inte så skriker hon så hon knappt får luft. :?

:arrow: Ska jag fortsätta envisas med att inte bära runt på henne vid städning, matlagning, disk osv eller är det övergående:?:

Idag var vi ute och utforskade naturen. Hon fick känna på blad, träd och ligga i gräset och gräva med de små fingrarna. O:)
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Gott att ni myser :heart:
bara ett litet svar på en del av dina funderingar :roll:

har du sett den här? Apropå maglägestrivsel

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11239

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack videunge!

Jag har sett tråden men har ändå mest lagt henne på rygg för att hon gnäller på mage. :roll: Nu ska även gymmet bort, det är så enkelt att det bara blir där flera gånger så bort med det och in med mer MAGE nu! :D

Hoppas någon har svar på mina andra funderingar också. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Släng nu inte in babygymmet i garderoben för bebisar tycker ju att det är jätteskoj. Men istället för att lägga bebisen på rygg under gymmet lägger du ner gymmet och så ner med bebisen på mage framför det. Vips så finns det något spännande, och bekant, att pilla på och hasa mot.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nej då SusanD, jag har tänkt det precis som du beskriver. Jag tog av dingelsakerna och plockade bara bort själva ställningen. Figurerna kan hon nu titta på och stoppa i munnen och åla efter. :wink: Just nu ligger hon och gör armhävningar brevid mig på bordet. 8)

Damen somnade till lite kvällsfilosoferande klockan 19 igår. Sov till 04 då jag fick väcka för nattmål! :sleep: :heart: Nu vet jag att hon kan sova så länge, trots att hon bara fått i sig knappt någon frukt och tre små tuggor gröt.

Frukten gick ok idag så sakta men säkert jobbar vi på. Återkommer om två veckor då hon är 4 månader så får vi se hur mycket hon får i sig då och hur sömnen är. :wink: :D

Tack alla! Kram Bea
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Bluna, detta går ju som på räls!!!! =D> :mrgreen:
Tor 2006

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Lägesrapport:

Pluttan är 4 månader i morgon! :D Vi har från och med igår infört ramsan som verktyg. Äntligen, det är den jag känner mig mest bekväm med och verkligen tycker att jag kan. Hon brukar somna om ganska snabbt men jag upptäckte nu att vi har vagnat lite väl friskt. Fyra tag (hon tystnar efter 2 sek) och när jag börjat skaka jobbar hon upp sig. När jag går med ramsan blir hon fly förbannad! :evil: :evil: :evil: "Vad sjutton jag dööööööör om du inte vagnar mig NU!" Typ. :roll: Somnar oftast fort men vaknar efter 20 min på alla lurar. :shock: Ja ja, vi jobbar in ramsan nu så sitter det nog snart.

Jag tror jag ska ändra i schemat lite. När vi ska gå till förskolan med Elsa så har jag tänkt att hon ska sova. Ibland har hon somnat innan men vaknar så fort vi börjar gå. Eller så somnar hon inte alls och så blir det inte en 20 min förrän vi kommer hem. Tänkte mig såhär:

07.15 Frukost: amning
09.15 Sova 45 min
10.30 Lunch: puré + amning
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mellis: amning + gröt
16.00 Sova 45 min
17.00 Middag: puré + amning
18.30 Nattslurk: amning
19.15 Sova natt

Vad tror ni om det? Då kan vi skynda iväg innan klockan 09 på morgonen och är hemma runt 09 då vi kan busa och lägga för lur. Det tar 5 min att gå till förskolan och då kan jag bära henne eller ha henne i sjal den biten.

Maten går sakta men säkert framåt. Nu har hon lärt sig att gapa när skeden kommer så det gör hon ca 4 tuggor sen vill hon inte ha mer. Jag trugar fint men kniper hon med munnen så är det stopp. Jag försöker att ge mat först och bröst sen men ibland är hon bara trött och då måste hon få bröstet först. Hon äter bra men vill sällan ha påfyllning nu. Det blir puré och bröst (oftast bara en omgång), sen erbjuder jag igen efter ca 20-30 min och då äter hon bröstmjölk igen men oftast bara en omgång. Det kommer upp en del så hon är mätt.

Nätterna har varit rätt tuffa den senaste tiden, vaknat nästan alltid runt 02 eller 03 och i helgen även 24. :shock: Men i natt sov hon till 04 så jag fick väcka. =D> Har inte sett någon skillnad på matintag. Hon kan ha ätit bra och ändå vakna, eller så har hon hoppat över nattslurken och ändå sovit bra. :-k Vi jobbar på så sitter det nog snart.

Jag planerar att ta bort nattmålet när hon får i sig en riktig portion gröt och lite mer puré. Vad tror ni om det? Kanske blir först vid 5 månader beroende på hur bra det går med maten.

Vi är ute varje dag och upptäcker världen. Hon sover inne i vagnen men alltid med öppet fönster. Vi har så varmt på vår uteplats och jag har bättre koll på när hon vaknar och kan göra husljud och annat. Hade så med Elsa och det funkade bra. Social delaktighet varje dag. Vi övar magläget på diskbänk och annat, men precis efter mat så spyr hon så lätt om hon ligger så. Hon har blivit lite bättre med bärandet och jag tror det kommer lossna ännu mer när hon kan sitta själv och i diskhon osv.

Kram Bea
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Bluna :D

Stora tjejen, hur har hon hunnit bli fyra mânader?? :lol:

Jag tycker att dina schemafunderingar ser finfina ut. :thumbsup: Jag skulle nog som du ha tagit det lite lugnt med nätterna och satsat allt pâ dagarna ett tag till. Reagerar hon likadant (stopp efter typ fyra tuggor) pâ all mat? Hos oss har banan alltid funkat bra, och päron- och mangopuré. Sött och gott! Sen när skeden väl blivit accepterad har det varit lätt att bjuda pâ lite mindre söta saker.

Det lâter som att lilla Ellen har ett mycket gott liv pâ det stora hela! :D

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Sarisparis och tack för svar! :D

Det varierar lite med maten, men mest efter humör känns det som. Om hon sovit dåligt eller så. Oftast runt 4 tuggor, ibland några fler. Jag satsar mest på söta smaker också, det verkar funka bäst. Gröten går rätt bra, är snart uppe i en stor matsked.

Fick väcka vid 04 i natt igen! :D Hon tar ramsan bättre och bättre tycker jag. Snart kan jag nog backa med vagningen helt också. Idag ska vi vaccineras så lilla pluttan sover skönhetstund nu innan. :sleep: :heart:

Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"