Lägesrapport:
Pluttan är 4 månader i morgon!

Vi har från och med igår infört ramsan som verktyg. Äntligen, det är den jag känner mig mest bekväm med och verkligen tycker att jag kan. Hon brukar somna om ganska snabbt men jag upptäckte nu att vi har vagnat lite väl friskt. Fyra tag (hon tystnar efter 2 sek) och när jag börjat skaka jobbar hon upp sig. När jag går med ramsan blir hon fly förbannad!

"Vad sjutton jag dööööööör om du inte vagnar mig NU!" Typ.

Somnar oftast fort men vaknar efter 20 min på alla lurar.

Ja ja, vi jobbar in ramsan nu så sitter det nog snart.
Jag tror jag ska ändra i schemat lite. När vi ska gå till förskolan med Elsa så har jag tänkt att hon ska sova. Ibland har hon somnat innan men vaknar så fort vi börjar gå. Eller så somnar hon inte alls och så blir det inte en 20 min förrän vi kommer hem. Tänkte mig såhär:
07.15 Frukost: amning
09.15 Sova 45 min
10.30 Lunch: puré + amning
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mellis: amning + gröt
16.00 Sova 45 min
17.00 Middag: puré + amning
18.30 Nattslurk: amning
19.15 Sova natt
Vad tror ni om det? Då kan vi skynda iväg innan klockan 09 på morgonen och är hemma runt 09 då vi kan busa och lägga för lur. Det tar 5 min att gå till förskolan och då kan jag bära henne eller ha henne i sjal den biten.
Maten går sakta men säkert framåt. Nu har hon lärt sig att gapa när skeden kommer så det gör hon ca 4 tuggor sen vill hon inte ha mer. Jag trugar fint men kniper hon med munnen så är det stopp. Jag försöker att ge mat först och bröst sen men ibland är hon bara trött och då måste hon få bröstet först. Hon äter bra men vill sällan ha påfyllning nu. Det blir puré och bröst (oftast bara en omgång), sen erbjuder jag igen efter ca 20-30 min och då äter hon bröstmjölk igen men oftast bara en omgång. Det kommer upp en del så hon är mätt.
Nätterna har varit rätt tuffa den senaste tiden, vaknat nästan alltid runt 02 eller 03 och i helgen även 24.

Men i natt sov hon till 04 så jag fick väcka. =D> Har inte sett någon skillnad på matintag. Hon kan ha ätit bra och ändå vakna, eller så har hon hoppat över nattslurken och ändå sovit bra. :-k Vi jobbar på så sitter det nog snart.
Jag planerar att ta bort nattmålet när hon får i sig en riktig portion gröt och lite mer puré. Vad tror ni om det? Kanske blir först vid 5 månader beroende på hur bra det går med maten.
Vi är ute varje dag och upptäcker världen. Hon sover inne i vagnen men alltid med öppet fönster. Vi har så varmt på vår uteplats och jag har bättre koll på när hon vaknar och kan göra husljud och annat. Hade så med Elsa och det funkade bra. Social delaktighet varje dag. Vi övar magläget på diskbänk och annat, men precis efter mat så spyr hon så lätt om hon ligger så. Hon har blivit lite bättre med bärandet och jag tror det kommer lossna ännu mer när hon kan sitta själv och i diskhon osv.
Kram Bea