Mamma med sömnbrist - han vaknar många gånger varje natt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nattisen1

Re: Mamma med sömnbrist - han vaknar många gånger varje natt

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för era svar!

Nu har vi infört det nya schemat och det funkar jättebra. Han har också börjat äta bättre. Vi bestämde oss för att bara truga under lunch och middag och då slutar vi innan han blir irriterad. Och senaste dagarna har lunch och middag funkat bra, han har inte behövt en leksak förrän efter halva måltiden :D Och övriga måltider när vi inte trugare så äter han alldeles lagom.

Jag märker att han egentligen behöver 5-20 min på eftermiddagen men när jag lägger honom så skriker han mest hela tiden ut och vägrar somna. Och då känns det ju helt meningslöst att ha den luren alls. Det går lite bättre utomhus men han sover inte ens 10 min i taget ute heller.

:?: Några tips här eller tycker ni vi ska hoppa eftermiddagsluren helt?
Han är lite gnälligare på kvällen om han inte sover på eftermiddagen men inget som inte går att bota med lite bus och underhållning :wink:

Spännande att kura omväxlande miljöer!
:?: Hur går det till? Annars är det som Nimrah säger, inte så jättenoga om man sover på natten faktiskt! Häromdagen var vi på IKEA och då sov han hela sitt 2-timmarspass där i vagnen :D

Bra tips med skratt före och efter maten!

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Kalasbra jobbat!

:thumbsup:

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

:) JAg trodde först att du menade att jag sagt att det inte gör så mkt om man inte sover om natten. :) Men det gör det förstås... :D

Det hon "kurade" var utevistelse. Hon gick ut varje dag på fm-luren och gjorde så i mer än en vecka tror jag och till slut satt den också utomhus. Man kan ju passa på att planera in såna däringa fikaträffar på de kortare lurarna så blir det inte så mkt sömn man missar heller om de vaknar i en skarv.

Om han fortfarande äter som han ska där på kvällen kan man väl hoppa över luren. Det börjar ju närma sig nu. Och blir han riktigt trött så kan man ju stoppa in en kortis där. Det kan man ju alltid göra oavsett. Vissa dagar är de kanske inte på topp av ngn anledning och även om de är för "gamla" för det kan det ju då behövas ett extrapass.
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Hihi, ja nu när jag läser det igen så ser jag att man kan tolka det som att det inte gör något att med sömnbrist på natten! Det jag menade var så klart att det inte gör ngt att lillen missar en långvila någongång så länge han sover bra på natten.

Hmm, lite svårt att kura långvilan för oss eftersom den strular när vi är på olika ställen under samma vila, tex. går ut och in i affärer. Men senaste dagarna har gått bra i alla fall så jag hoppas det löser sig.

Han äter ganska bra middag trots utebliven eftermiddagsvila. Men jag märker att han är väldigt trött och grinig under kvällen när vi hoppar den vilan så han behöver den nog ofta ändå. Problemet är att han vägrar sova den luren. Bara skriker sig igenom den och då känns det meningslöst... Det enda som funkar är sova i gående vagn och då tar det ändå lång tid innan han somnar och sover rätt oroligt.

:?: En liten fundering: nu när nattsömnen funkar, hur gör jag när det strular? Ex. så har lillen börjat vakna lite tidigare på morgonen nu igen, ska jag avvakta, ramsa, tillrättalägga (ibland har han nämligen "fastnat" med en fot mellan spjälorna i sängen). Jag hoppas strulet beror på att solen tittar fram lite tidigare på morgonen nu och ska försöka mörklägga bättre i natt för att se om det blir bättre.

//Nathalie
Neo född aug 2010
Clara Cecilia

Hej,
Nattisen1 skrev: :?: En liten fundering: nu när nattsömnen funkar, hur gör jag när det strular? Ex. så har lillen börjat vakna lite tidigare på morgonen nu igen, ska jag avvakta, ramsa, tillrättalägga (ibland har han nämligen "fastnat" med en fot mellan spjälorna i sängen). Jag hoppas strulet beror på att solen tittar fram lite tidigare på morgonen nu och ska försöka mörklägga bättre i natt för att se om det blir bättre.
//Nathalie
Börja med att mörklägga rejält - svarta soppåsar, klippta i passande form, klistrar bra på fönster med hjälp av vatten pyschflaska.

En Pangramsa vid första pip sen tyst är mitt råd. Små fötter som petar ut gör ofta det för att det är skönt att vifta lite, annars, går dom att stoppa dit går dom att lirka ut. Annars kommer du höra krisljud :D

Clara
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Hej hej!

Tack för alla svar som jag får i den här tråden!

Tyvärr så funkar fortfarande inte schemat klockrent. Han vaknar fortfarande tidigt på morgonen ofta och vill helst inte sova alls på dagslurarna.

På morgonen körde vi en pangramsa och sen tyst men det funkade inte alls. Därefter har vi kört bara avvaktande. Det funkar bättre men inte helt bra. Han vaknar fortfarande tidigt och somnar bara om ibland. Vi har dubbla mörkläggningsgardiner + tejpade glipor + en handduk för dörrspringan så mörkt är det.
:?: Några andra tips på hur man får honom att sova tills det är dags för morgon?

På förmiddagsluren ska han sova 30 min men sover max 20 men helst inte alls och det är alltid massa gnäll på den luren. Idag så satt han upp och lekte hela förmiddagsluren.
:?: Hur gör jag när han inte vill sova alls? Låta han vara vaken?
Förstår inte hur han ska kunna äta bra nu till lunch eller hålla sig vaken till långluren kl. 13 (när han vart vaken sen 7,30...)

Långluren funkar ganska bra. Det är dock alltid gnäll innan han somnar och ibland sover han bara en timma istället för två.

Eftermiddagsluren får vi alltid ta i gående vagn och då kan det ta 20-30 min innan han somnar (och han ska bara sova 5...)

Dessutom är det ofta väldigt ledsna gnäll och skrik nu för tiden (8-månadersångest) och det känns inte bra att avvakta för länge när han är så ledsen...
:?: Några tips på hur man avvaktar med en ledsen baby som har ångest?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Clara Cecilia

Hej,
jag frågar
:arrow: Hur står det till med den sociala delaktigheten?
:arrow: Hur står det till med utevistelsen, aktiv?
:arrow: Repetera kapitlet om åttamåndersångesten i BB!

Clara
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Go'kväll!

Vi försöker ha social delaktighet varje dag (laga mat, tvätta, plocka ur diskmaskinen) men det kan säkert utökas... Ett problem är att lillen är väldigt rastlös och inte så intresserad av det man gör, tex. laga mat, utan letar hela tiden efter något att pilla på. Så jag brukar ge honom ngt, tex en slev, att "leka" med. Räknas det ändå som social delaktighet? Hur mycket social delaktighet ska det vara per dag?

Vi har ca en timmes vakenpromenad i vagnen. Ska den vara mer aktiv? Hur gör man i så fall? Sen sover han sin 2-timmarslur utomhus också.

Jag står i kö på BB på biblioteket så den kommer i dagarna! (Sambon jobbar precis bredvid biblioteket så jag har lånat hem den flera gånger tidigare, men den måste ju tillbaks emellanåt...)

//Nathalie
Neo född aug 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D
Nattisen& skrev:Vi försöker ha social delaktighet varje dag (laga mat, tvätta, plocka ur diskmaskinen) men det kan säkert utökas... Ett problem är att lillen är väldigt rastlös och inte så intresserad av det man gör, tex. laga mat, utan letar hela tiden efter något att pilla på. Så jag brukar ge honom ngt, tex en slev, att "leka" med. Räknas det ändå som social delaktighet? Hur mycket social delaktighet ska det vara per dag?
Lât det inte gâ prestige i den sociala delaktigheten! Ta med honom i det du gör helt enkelt, han kan visst "leka" bredvid, bara han fâr vara med där det händer. Fâr han dessutom pilla pâ en slev, eller nâgot annat som hör till det du gör sâ är det ju nästan pâ riktigt eller hur? Det brukar vara poppis att röra om i grytor och annat mellan varven, ta honom pâ armen och lât honom peta i pannor och kastruller och tacka glatt och uppriktigt för hjälpen.
Nattisen1 skrev:Vi har ca en timmes vakenpromenad i vagnen. Ska den vara mer aktiv? Hur gör man i så fall?
Hur pass rörlig är unge herrn? Det kan ju vara kul att fâ âla omkring i en sandlâda eller vad som finns tillgängligt. (oömma kläder :lol: ). Annars kan man ju alternera vagnâkande med att fâ sitta pâ armen och känna pâ träd och andra trevligheter man träffar pâ under promenaden (vâr lillebror älskar väggar :roll: ).
Nattisen1 skrev:Jag står i kö på BB på biblioteket så den kommer i dagarna! (Sambon jobbar precis bredvid biblioteket så jag har lånat hem den flera gånger tidigare, men den måste ju tillbaks emellanåt...)
har du möjlighet att skaffa ett eget ex sâ gör det! Barnaboken hänger med länge (16 âr :shock: ) och jag lovar, men behöver läsa om ofta. Att läsa pâ i förväg är förstâs kanon, men när man sedan läser om samma kapitel dâ man är mitt uppe i det som avhandlas sâ fâr man en helt annan förstâelse. Trotsen t ex, jag hade läst innan, men det var inte förrän jag hade fâtt se lajv här hemma vad det innebar för storebror som jag verkligen kunde ta till mig det som stod i Barnaboken. Det är en mycket god investering. Ta en titt under favoriterna här sâ länge, det finns en del om 8mânadersângesten.

Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Sarisparis skrev:Ta med honom i det du gör helt enkelt, han kan visst "leka" bredvid, bara han fâr vara med där det händer.
Han är alltid med oss på dagarna, vad vi än gör, städar, diskar, tvättar o lagar mat. Om han inte äter, sover el. busar då förstås. Så social delaktighet råder det ingen brist på även om han inte alltid är "delaktig" utan leker bredvid.
Sarisparis skrev:Hur pass rörlig är unge herrn? Det kan ju vara kul att fâ âla omkring i en sandlâda eller vad som finns tillgängligt. (oömma kläder ). Annars kan man ju alternera vagnâkande med att fâ sitta pâ armen och känna pâ träd och andra trevligheter man träffar pâ under promenaden (vâr lillebror älskar väggar ).
Neo har precis börjat krypa framåt. Senaste veckan har vi försökt vara mer aktiva i promenaden. Han har premiärgungat, ätit sand i sandlådan och ätit löv på gräsmattan :wink: , samt suttit och kikat massor i vagnen då förstås.

Tyvärr så blir sömnen bara värre och värre. Han sover aldrig till 7,30 när morgonen börjar utan vaknar oftast minst 45 min för tidigt (och somnar bara om fåtal ggr).
Senaste dagarna har det sett ut så här:
Dag 1: vaknar 6,45, tas upp 7,20
Dag 2: vaknar 5,30 (!), men somnar om efter ca 45 min
Dag 3: vaknar 6,00, somnar om efter 45-60 min
Dag 4: vaknar 6,00, tas upp 7,30

Läste att vargtimmen kan ta flera veckor men nu har det gått över fyra månader (!)... Det har visserligen funnits bra dagar emellanåt då han sovit som han ska, men hur ska jag få honom att sova gott hela morgonen jämt?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Nattisen1 :D

Vilket trevligt liv lilleman verkar ha! :thumbsup:

Hur ser hans schema ut?

Vargtimmen är mellan fyra och sex, och hans uppvak verkar ligga snarare vid sex och framât, sâ det verkar ju inte vara klassiskt vargtimmesstrul utan snarare klassiskt tidigmorgonstrul :wink: .

Min checklista för tidiga morgnar (och nattsömn i allmänhet) är

- KOLsvart i rummet, inte minsta lilla strimma ljus!
- välvädrat svalt rum (alternativt öppet fönster)
- mycket riktigt mättande mat dagtid
- spännande och aktivt liv pâ dagarna sâ att man uppskattar att fâ vila som folk pâ nätterna - mycket tid ute!
- ett väl genomtänkt schema
- skrattet till go'nattet vid varje läggning

Om allt detta är checkat, sâ fâr man ta till en liten minikur. Trâden nedan är kanon och Elle beskriver jättefint sin minikur en bit in i den:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Fundera och âterkom!

Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Hej hej!

Neo har natt mellan kl. 19,30-07,30.
Sen ligger hans lurar så här:
10-10,20
13-14,30
17-17,20

Vi ändrade schemat nyligen (tidigare hade vi 10-10,30, 13-15, 17-17,05) men efter tips i inlägget ovan ändrade vi så att det är 20 min på eftermiddagen för att säkerställa att Neo inte är övertrött på kvällen.

Vi har numera 3 (!) mörkläggningsgardiner och i natt hängde vi upp ett mörkt lakan över dörren och i morse sov han faktiskt till 07,30!!! :D
Så jag hoppas verkligen det är en ny trend...

Men vi har fortfarande stora problem med dagslurarna. Det kan ta 30 min innan han somnar och han skriker hela tiden om vi inte promenerar med vagnen eller vagnar/buffar/solfjädrar. Eftersom han bara ska sova 20 min så försvinner hela luren i skrik ibland och dessutom får han bara 1 timmes sömn efter lunch istället för 1,5 timmar :(

:?: Några tips utöver delaktighet och utevistelse?

Känns extra jobbigt nu när han har sin 8-månadersångest och är mer ledsen än vanligt när han ska sova...
Har läst kapitlet om 8-månadersångest i BB men hittar inga konkreta tips vid dagslurarna.

Soliga hälsningar
Nathalie
Neo född aug 2010
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej, hoppar in i tråden.

Det kan också vara dags att dra ner till två lurar. Om allt annat "stämmer" så är tidiga morgnar ett säkert tecken på att det är dags att se över sovtimmar.

Det är mitt tips, särskilt om insomningarna också strular, och har gjort en tid.

Min äldsta ändrade till två lurar vid 8 månader och min mellan runt 7 månder. Min yngsta är en tröttis, och verkar inte behöva dra ner en enda sekund på länge, men det kan gå fort.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för tipset Linda!

Men nu verkar tidiga mornar ha löst sig. Bara strul med insomningar dagtid. Kan det vara dags för 2 lurar ändå?
Vilken ska i så fall bort?

Jag hade tänkt ta bort fm-luren vid 9 månader och flytta fram middagsluren en halvtimme och ha kvar em-luren. Men efter att ha läst på forumet ser jag att många har kvar fm-luren i samband med ensamlek.

:?: Tänker jag fel med att ta bort fm-luren?
Neo kommer aldrig att somna av sig själv under ensamleken...

Ang. ensamleken så är det väldigt gnällig nu under 8-månadersångesten.
:?: Ska man ta bort ensamleken ett tag eller låta han gnälla under ensamleken? Ska man avbryta ensamleken om han gnäller eller bara om han blir ledsen?

:?: Fler tips på bättre insomningar dagtid?

//Nathalie
Neo född aug 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, vad skönt att ni fått ordning på de tidiga uppvaken på morgonkvisten.
Nattisen1 skrev:
Men nu verkar tidiga mornar ha löst sig. Bara strul med insomningar dagtid. Kan det vara dags för 2 lurar ändå?
Vilken ska i så fall bort?
Alla våra barn har fått gå över till två lurar när de varit 7-8 mån så det kan vara dags för det för er del med. Vi har alltid tagit bort 20 min som ligger på em. Skälet är att barnen helt enkelt varit tröttast på morgonkvisten därav fm-luren. Dessutom känns det mer praktiskt också för då får man mer tid att roa sig ute på em och frisk luft får slokande barn att pigga på sig. Och är det kris går det ju alltid att lägga in en 5-min lur i famnen på en förälder eller i vagnen eller där barnet befinner sig.
Nattisen1 skrev: :?: Tänker jag fel med att ta bort fm-luren?
Neo kommer aldrig att somna av sig själv under ensamleken...
Tänker fel tycker jag inte att du gör, tanken med att ha ett schema är att det ska passa barnet och familjen. Så utgå från det och ta bort den luren du tycker passar bäst att ta bort.
Nattisen1 skrev: Ang. ensamleken så är det väldigt gnällig nu under 8-månadersångesten.
:?: Ska man ta bort ensamleken ett tag eller låta han gnälla under ensamleken? Ska man avbryta ensamleken om han gnäller eller bara om han blir ledsen?
Jag tycker att allting ska vara sig likt när världen gungar för en 8-månaders liten unge. Kör ensamleken, hitta på lite roligare utmaningar att leka med och undersöka. Men ledsen ska liten inte behöva vara så ifall du känner att det behövs så korta ner tiden något en period och avbryt alltid när det är en liten paus i gnället så blir det ett positivt avslut.
Nattisen1 skrev: :?: Fler tips på bättre insomningar dagtid?
Jag lägger nästan alltid mina barn 10-15 min före lurens egentliga början. Då behöver inte jag stressa för att de vill ta lite tid på sig att boa in sig innan de somnar. Men jag har öronen på skaft så somnar ungen bums så klockar jag från det och tar upp i tid.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"