Kura 10-månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej vännen 8-[
Jag har skickat dig ett PM!
Hur har dagen gått? Är det "bara" på kvällen som hon blir så upprörd? Jag tycker nog att du skall försöka göra som jag har skrivit tidigare på den här sidan, låt det ta lite tid nu i början. Stirra dig inte blind på att boken säger att läggningen skall gå på viss tid nu, barn ÄR olika. Jag kan lova dig att din lilla snart somnar utan gråt, vi skall bara se till att stilla hennes överlevnadsångest ordentligt först!

:?: Hur ser era dagar ut? Vad gör ni för saker under dan, aktiviteter osv. Nu under kuren är ju lugn och ro bra, inte flänga runt till folk osv. Däremot är det suveränt att vara ute, i trädgård, på lekplats, gatan osv. Låt henne upptäcka på egen hand, se bara till att vara ett centrum hon kan återvända till :D Läser du barnaboken förresten? Den hjälpte mig enormt under kuren och även nu i efterhand :thumbsup:
:?: Hur har ni det med skrattet till go´nattet? Det är också väldigt viktigt men ack så lätt att försumma... :oops:
:?: Hur ser kvällsritualen ut?

36 minuters läggning. Nytt bottenrekord. Orkar knappt detta
Visst orkar du! Du behöver bara lite hjälp och det skall vi ordna :thumbsup: Backa nu bandet och tänk på vad som skrivits här. Du fixar detta :!:
Många stöttande kramar från mig :heart:
Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Du har fått jättebra svar av Tina så jag har inget att tillägga. Ville bara peppa lite. Den här fnurran ska vi nog få bukt med. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Å med L

Inlägg av Å med L »

L har sovit ännu en hel natt (bortsett från ett kort men intensivt uppvak vid 20.30, som avhjälptes med kort solfjäder och några ramsor). Så nätterna funkar ju jättefint (peppar, peppar... 8) ).

Tack Bea och Tina för pep-talk - ni om några vet ju hur väl man behöver det!

:heart:

Vi är ute ganska mycket på dagarna, omkring 3 timmar totalt brukar det bli. Promenerar, tittar på änder och hundar, pratar med småfåglarna, pekar på lastbilar... dock sitter L i vagnen, kanske att vi ska börja gå lite ute (hon går inte själv...)?

Oftast är det kvällsläggningen som strular. Lunchen är lite stökig, men det klarar vi. Idag: kort solfjäder, några buffningar, och ramsa ut. Jag går sedan till mitt och idag tog det ca18 min med lite gråt och gnäll innan hon somnade.Jag behövde dock inte göra något, utan hon fixar det själv :)

Kvällarna är det mat vid 18.30, därefter tvättning, blöjbyte och bus. Vi försöker att inte missa skrattet, och funkar inget annat just då så kittlas vi lite :wink:

Det är skönt att höra att det kan få ta lite längre tid än jag läst mig till. Förmodligen smittar min stress att det ska funka pang bom av mig på prinsessan. Kan det vara så enkelt??

Kram kram :heart: :heart:

Åsa
Prinsessan L, född nov -07
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Förmodligen smittar min stress att det ska funka pang bom av mig på prinsessan. Kan det vara så enkelt??
Många gånger är det så :roll: ... Dom plockar upp så små signaler från oss att det är rent larvigt!

:idea: Jag tycker att du skall ta och lyfta ner henne ur vagnen så hon kan krypa runt och utforska på egen hand! Låt henne smaka på världen (innebär ofta grus, sand, löv, gräs, hundmat mm i munnen så ha lite is i magen 8) ) och ingrip bara om det föreligger livsfara :D Jag om nån vet hursvårt det är, innan Gastsjön bar jag omkring på Dag hela dagarna eller hade honom i vagnen. När han väl var på kolvet satt jag tätt intill och "aktiverade" honom :roll: du kan ju tänka dig hur "lätt" det var att sitta lugnt på gräsmattan medans Dag låg på alla fyra och lekte damsugare på grusgången... Han hade i alla fall inte problem med magen den dan! Ditt liv kommer dock bli OTROLIGT mycket lugnare och roligare (intresantare oxå :shock: ) om du låter henne utforska så mycket som möjligt på egen hand. Se till att vara ett centrum hon kan återkomma till och hämta trygghet hos innan hon ger sig iväg på nya resor. Det är så häftig att se hur cirklarna runt en blir större & större!

JÄTTEKUL att höra att hon fixade insomningen själv! Får hon sen med sig bekräftelsen in i sömnen så kommer detta snart vara ett minne blott! I promise!
Vi hörs :D
Kramar
Å med L

Inlägg av Å med L »

Ikväll somnade L på ca 10-12 minuter!! :D :shock:

Jag gick in så fort hon började skrika upp sig, lugnade, solfjädrade, buffade och ramsade. Hon somnade på bara några minuter, så jag ramsade mig ut när hon nästan redan sov.

Känns alldeles underbart om än liiiite, lite "fuskigt" av mig. Just nu känns det dock som om hon har vant sig vid att man måste skrika länge innan man kan sova och det är väl knappast ok?

Kram - nu håller jag tummarna igen för att detta håller i sig..! :-$

/Åsa
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

YES!
=D> \:D/ =D> \:D/ :thumbsup: Å du, släpp den där känslan av "fusk"! (fanns hos mig med... :oops: ) Hon hade ju inte somnat när du gick ut, du gav henne dock svar på tal och visade att man skall vara lugn & trygg när man somnar. fick faktiskt frågor av Dag ikväll igen, ramsade först 2 omgångar, han somnade men vaknade efter 20 min igen och var jätteledsen över att hans sömn blivit störd :cry: Ramsan bet inte så jag gick in och lugnade en upprörd, hulkande man som dock tystnade på 5 röda och började spela på läppen :roll: DÅ gick jag ut, mindre ledsen kille kan man ju leta efter... Fick en kort protest (var ju mysigt med mamma vid sängen :wink: ) och sen var det tyst :thumbsup:
Släpp nu kravet på 2 min läggningarna för ett tag så kan du snart lägga på 1 min 8)
Många, Många, Många grattiskramar!
Sov så gott :sleep:
Tina :heart:
Å med L

Inlägg av Å med L »

En riktig mardrömsläggning ikväll :cry:

Jag har helt enkelt fastnat därinne, får inte L att lugna ner sig, utan hon skriker sig hysterisk. Vad gör man? Ska hon helt enkelt få skrika sig till sömns ett par nätter?

Känner mig hyfsat uppgiven när det gäller kvällarna, det är ett steg framåt och fem bakåt ](*,)

Kram
Åsa
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Å med L!

Jag vill inte låta tjatig men jag tror att det ska till en attitydförändring igen. :shock: :wink: Tycker mig se en vargusling som kryper runt dina ben medan du står där och tänker "Hur ska jag kunna lugna henne nu" "Det går ju inte, varför gååår det inte"

Du har nog fastnat där inne ja, och det känner hon. Hon litar helt enkelt inte på dig när det gäller kvällsläggningen. [-( Men du kan, du VET ju att du kan! :heart: Och du ska, du ska, du ska, du ska lugna henne och sedan tänka UT ur rummet med bössan i högsta hugg. :twisted:

Vad gör hon och vad gör du? Kanske att hon vill ha en solfjäder varje gång och därför skriker upp sig? Hon ska ju inte bli hysterisk då måste du få lugna först. Tar hon ramsan?
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Å med L, nu finns ett PM i din låda :D
Tror också som Bluna säger att det smitit in en varg... Dom är inte lätta att bli av med :evil:
Skriver du ner exakta tider fortfarande? Om inte, skulle du kunna göra det nästa kvällsläggning så vi kan se exakt hur länge läggningarna tar och såvidare? Kan vara lättare att hitta problemet då 8)
Många kraaaaamar från oss till dig!
Tina :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

PS: Å med L, kom och häng med oss i nya Höstbarn 07-tråden!
kram :heart:
http://www.annawahlgren.com//forum/view ... 64098ebca9
Å med L

Inlägg av Å med L »

Hej alla snälla!

Ja, skriver upp tiderna fortfarande, men missade ikväll. Dock vet jag att jag la henne första gången 18.58 och jag tittade på klockan när hon somnat 19.24.

Jag känner till och med vargen trampa mig på fötterna! Hur fasen blir jag av med honom??? :wink:

Tack för superstöd!
Åsa
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jag känner till och med vargen trampa mig på fötterna! Hur fasen blir jag av med honom???
Humorn har ju inte försvunnit ialla fall och DET är ett gott tecken :mrgreen:
Skämt åsido, jag vet att det är tufft att mota vargarna i grind men det går. Med tydlig, hög andning under solfjädern lugnar du både dig själv och den lilla. Jag har för övrigt surfat runt lite och läst på om skrattet till go´nattet eftersom vi har liiiiiiiite problem :shock: med det... Dag fixade helt enkelt inte att vara så "uppstissad" när vi lade honom i sängen så jag kopierade en dipl. kurare och nu busar vi på nedervåningen och sen går vi lugnt runt och säger gonatt till hundarna, pappa, LAMPOR (bäst just nu), och andra fina grejer. Han är lugn och lagom glad och vi har bästa förutsättningar för en TRYGG läggning utan vargar. Vet inte hur ni har det?

Skall kalla på en jägare till som kanske kan kasta lilte ljus på det hela tror jag :thumbsup:
Kram :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Skjut, sikta och skjut! :lol:

Skämt och sido, det är jobbigt när det strular men det är sant att attityden säger allt. Har själv varit där:

En gång när hon var i sin 8 mån ångest och vi sov borta så fick hon plötsligt för sig att inte alls sova. Hon skrek och jag ramsade, hörde att hon jobbade upp sig så jag gick in och tänkte att solfjädren har hon alltid svarat bra på så den kör jag. Vad händer? Hon slingrar sig, skriker...skriker. :shock: Jag blir lite svag och tänker "Vad nu då?". Och för ett ögonblick börjar jag tänka "Vad händer om jag inte KAN lugna henne nu? Måste jag ta upp henne då?". Och så plötsligt får jag tillbaka attityden och tänker "Nehej, jag KAN och SKA lugna henne om jag så ska stå hela natten!" 10 min sen var hon tyst, ramsa ut och sen :sleep: Jag är övertygad om att hade jag inte gjort denna lilla attitydförändring så hade hon inte litat på mig.

En annan gång var vi på semester och hon skulle sova middag i vagnen. Något som hon var rätt dålig på. Hur som helst hon sätter sig upp, börjar dra i filten och gör allt annat än att vilja lägga sig ner. Min attityd börjar svikta eftersom hon "missar" sovtid tänker jag mig :roll: Börjar vagna, lägga henne ner, vagna, lägga henne puh stackars barn :roll: . Tillslut hör jag mig själv säga till sambon "Det här går ju inte" :shock: Va??? :shock: Ja det var ju klart det inte gick eftersom jag tydligen hade bestämt mig för det. Sambon gick iväg en sväng med henne och jag tog mig samman och tänkte att ingen varg i världen ska minsann få mig att tappa attityden! När han kom tillbaka var jag så attitydbombad så hon behövde bara en lätt vagning som markering och en rejäl ramsa och så sov hon heeela luren!

Vad vill jag säga med detta? Jo, att det är så lätt att fastna, att tro att man gör fel och att det inte funkar. Men det funkar, det gör det om man verkligen tror på det. Ni är ju redan en bit på väg så nya tag nu! Peppa peppa peppa!!! :heart: \:D/

Kram Bea
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

En gång när hon var i sin 8 mån ångest och vi sov borta så fick hon plötsligt för sig att inte alls sova. Hon skrek och jag ramsade, hörde att hon jobbade upp sig så jag gick in och tänkte att solfjädren har hon alltid svarat bra på så den kör jag. Vad händer? Hon slingrar sig, skriker...skriker. Jag blir lite svag och tänker "Vad nu då?". Och för ett ögonblick börjar jag tänka "Vad händer om jag inte KAN lugna henne nu? Måste jag ta upp henne då?". Och så plötsligt får jag tillbaka attityden och tänker "Nehej, jag KAN och SKA lugna henne om jag så ska stå hela natten!" 10 min sen var hon tyst, ramsa ut och sen Jag är övertygad om att hade jag inte gjort denna lilla attitydförändring så hade hon inte litat på mig.
Asså Bluna :thumbsup: du är ju klockren ju! PRECIS så här är det!!!!!
Min attityd börjar svikta eftersom hon "missar" sovtid tänker jag mig Börjar vagna, lägga henne ner, vagna, lägga henne puh stackars barn . Tillslut hör jag mig själv säga till sambon "Det här går ju inte" Va??? Ja det var ju klart det inte gick eftersom jag tydligen hade bestämt mig för det.
Been there done that :roll: :oops:

Ja, hjälp vad dom känner av sina päron dom små liven :shock:
Vet själv en gång när Dag "skrek hysteriskt" och inte svarade på ramsan alls. Jag var så j-a arg och ledsen och skrek till M att "detta gååååår ju inte", rusar in och börjar BUFFA (ingen betryggande buffning där kan jag lova :oops: ). Som om jag trodde han skulle lugna sig då :roll: Mitt i eländet kom jag på mig själv, insåg vad jag sysslade med, tog ett djupt andetag (skrattade innom mig åt hur korkad jag var) och började "göra rätt" = lugna honom. Då somnade han ](*,)
Ja jösses.
Å med L

Inlägg av Å med L »

NU BÖRJAR JAG BLI DESPERAT!!

I natt var fröken vaken mellan 02.30 och 03.30. Skrek som bara den, det tog evigheter att lugna henne.

Långluren idag är just nu ett inferno. Jag får henne lugn med solfjädern ganska fort, ramsar mig ut (MED ATTITYD, JAG LOVAR!) och då kör hon igång med hysteriskrik. Väntar lite, ramsar när det börjar bli ohållbart, inte en chans att hon tar ramsan. Jag har provat de flesta varianter nu. Till sist när hon skriker så mycket så att hon nästan tappar andan (efter ca 20 ramsor) går jag in, får henne lugn fort så att hon nästan somnar, ramsar mig ut med bekräftelsen och hon kör igång direkt.

Nu är jag på gång att släppa det här, är så ledsen och trött själv så det finns inte på kartan.

VAD F-N GÖR JAG????

Hon har alltså skrikit bort en timme av långluren nu. Känns ju toppen :shock:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"