Vardag med Ivar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

När jag satt och matade Ivar inför natten nyss kom Vera med allvarlig min och sa :heart: JAG ÄLSKAR IVAR, inte er, BARA Ivar :heart:
Jag tror att vi är ganska "dåliga" på att använda uttrycket "jag älskar dig", så det är något stort när hon säger det :D

Frieda - jag har börjat klä av honom lite idag...
Lingontuva - Nä, sovtiderna får bli som de blir. Han är en tröttis, det var Vera också.
Tessan - tack för ditt utförliga svar!
Nemita - Jag har också hört det med att gnugga handflator, jag kommer ihåg det ibland...
Elle - Tack!
Miar - Klok och sansad, jo, ödmjukt så vet jag faktiskt att jag är det. Men det är inte det som präglat mina känslor de senaste veckorna. Det intressanta och bra var att BVC-sköterskan berättade att hon haft det precis likadant. Första barnet funkade allt hur bra som helst, medan andra strulade framför allt med amningen. Då hon började med ersättning så mådde hela familjen bättre.
Och hon sa inget om att det var risk att han inte ville ha bröstet - det borde vara lika stor risk att de (barnen) inte skulle vilja ha flaskan - eller?

Nu är det fredagkväll mina damer och herrar! Vad innebär det? Inte något alls skulle jag säga. Men kanske ett halvt glas rött och lite ost och oliver...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Och hon sa inget om att det var risk att han inte ville ha bröstet - det borde vara lika stor risk att de (barnen) inte skulle vilja ha flaskan - eller?
Jo, så kan det mycket väl bli. Vi gav ju flaska de två första månaderna innan jag fick mitt tillmatningset av en snäll forumist. Engla var jättestrulig vid flaskan och det blev hon vid ca 6 veckors ålder, om jag inte minns helt fel. Vi bytte storlek på napphål, vi bytte flasksort... Men nej hon spottade och fräste :( Samtidigt var hon helt beroende av extra-maten eftersom jag inte hade tillräckligt. Jag gjorde flera försök med bara amning. Svettiga maratons som slutade med att både jag och ungen grät hejdlöst av vanmakt kontra hunger :cry: Så vår räddning blev faktiskt det där tillmatningsettet.

Man kan ju inte påstå att de, små-bebbarna, har helt koll på det där med överlevnaden alla gånger :roll: :lol:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag gjorde faktiskt en beställning, men har inte betalat den än, så den är inte verkställd/skickad.
Det känns som det funkar så bra med flaska som tillägg just nu. Då kan jag ju lämna över till maken. Dels så får han en gosig närhet och jag får viss avlastning.
Vi får se, jag kanske beställer ett så småningom, eller inte...

Tack ändå :heart:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej vännen! :D

Jag och stordottern min kollade nyss in de senaste bilderna..

:heart: :heart: :heart: :-({|=

Storkramen från oss båda!
/Fjällmor och dotter
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Dagens roliga Ivar...
Hade tänkt att sätta mig och kolla fotbollen på TV, men Ivar bestämde sig för att jag behövde byta blöja innan dess. Det tog 20 minuter :shock: :roll:

Jag hann torka rumpan ren så kom ett lass till - jag hade ett papper under rumpan, så det fångade upp det mesta. Sedan kom det en omgång till - jag väntade ett tag att sätta på en ny blöja.
Han slappnade av så jag torkade rent igen och satte på ny blöja, body och byxor och tvättade händerna. Han gjorde en grimas, men det lät inget. Fast jag kollade ändå. Visst ett nytt lass gult kletigt bebisbajs, så det var bara att plocka av allt igen.
När jag fått av blöjan och torkat - igen... - så kände jag något varmt på min hand. Han kissade, rejält! På skötbordet, golvet ända ut i hallen och ner i min ficka på morgonrocken :roll: :lol: #-o :lol:
Och för säkerhets skull bajsade han en gång till, på det papper som låg under honom på skötbordet.

Nu är han klar, sover gott på pappas mage :sleep: :heart:

Och inte missade jag något heller. Matchen ser ut att vara ganska trist (paus nu).

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Klart han sover. Vilket äventyr. :lol: :lol:
Tack för dagens skratt!
Elle

Inlägg av Elle »

TACK för att du delar med dig av fina bilder på dina juveler :heart: Ivar blev väl helt slut efter den bragden :lol:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Och han nöjde sig inte med ovanstående. När pappa bytte ganska sent på kvällen hade det kommit litemer bajs. Och när han ändå låg där på skötbordet med rumpan luftig och fin passade han på att klämma till ordentligt. Det sprutade ut, ner på golvet. :lol: :roll:

Och när man har tömt så mycket så blir man HUNGRIG!!!

Oj vad han åt. Fullt mål strax före 18. Sedan nattslurk - jo, nästan fullt mål i alla fall - vid 20. Nu trodde vi att liten skulle sova natt. Men oj vad det gnölades och stonkades.
Till slut, vid 21.30, tröttnade jag och gick upp med honom, trattade i bröst. Och det klunkades och åts en bra stund. NU, då. Hepp. Fortfarande inte nöjd. I med en flaska ersättning, 90 ml.
Då var han nöjd. Tre fulla mål mat på 4 timmar. Vilken tur att vi kände på oss att det var mat han behövde och inte bara hjälp att komma till ro.
Sedan sov han 4,5 timma till nattmålet, utan ett knyst.

Men vi är kanske inne i lite ökning, för idag, efter nattmålet, så har han velat ha mat efter 3,5 timme istället för 4 och nu har han börjat höras redan 3 timmar efter det målet...

En fråga om de praktiska blöjhinkarna...Någon som har en? Vi fick en innan Ivar föddes. Jättebra är den. Nu börjar plastpåsen ta slut och vi skulle köpa ny. Den kostade :shock: 100 :shock: spänn. Eller 265 för 3. Sanslöst! Men inte oväntat.
Någon som vet om det går att göra egna påsar till, eller om¨det går att köpa billigare någon bra stans. Vi köpte ingen i alla fall.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Vilken sötnos :heart: :D :heart: Skrattade gott åt bajsberättelsen :D :D :D

Förresten, min stora kille heter oxå Ivar! Fast bara i mellannamn då....efter morfar och farbror :-)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lotta, NU låter det som om ni är inne i 3 veckors ökningsperiod. Kan det stämma med de där 10 dagarna för BF? Lycka till och mata på! :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Mmm TorsMamma, det kan vara så med ökningen. Han åt inte så mycket mer igår, men min känsla är att jag har mer mat att ge. Så det blir inte lika mycket, eller i alla fall inte mer, ersättning än innan. Idag har han ätit med 2-3 timmars mellanrum. Lite hattande tycker jag, men nu till slut har vi fått till ett rejält mål. Och nu rapade han och så är det bara somnandet kvar... (så jag också får sova en stund)

Igår var vi och hälsade på några kompisar som har en tjej som är 14 månader. Häftigt att se hennes intresse för Ivar. Hon har aldrig träffat en bebis, men ville titta, klappa och känna. Hon var väldigt försiktig, dessutom.

Vera fick present - ett barnalfapet (med två varianter). Det var jättebra och hon och pappan spelade igår ikväll. Jag blir så imponerad över att hon kan alla bokstäver och kan ljuda nästan alla ord.

Idag har jag haft en lite lektion i att prata trevligt med varandra. Vera har en kompis här och de är rent otrevliga i sin iver att få bestämma. Men efter att ha pratat med dem en stund och tydligt upprepat några gånger att de ska prata trevligt med varandra så blir allt mycket roligare, så har samtalstonen förbättrats. Det är skönt för mamma-örat. (Vill poängtera att ingen är bättre eller sämre än den andra...)

Stånk och stön, stön och stånk. Inget missnöje än så länge, men han kommer inte till ro. Har vagnat några omgångar och det hjälper en stund. Hoppas alla rapar är ur nu, så han kommer till ro.

Han har börjat kräkas också. Inga mängder, bara lite varje gång, men varje gång. Vera kräktes en gång på hela första året tror jag, så att ha papper med till henne glömde jag alltid, även när hon började äta själv och det verkligen kunde behövas. Nu får jag nog vänja mig vid att ha ombyte till både mig och sonen om vi åker iväg någon stans.

Nu tror jag han har - eh, nä... inte somnat. Upp och vagna igen :roll: :lol: :heart: Braaaak sa det där bak också. Kanske får byta också innan han kommer till ro...

/LO

PS. Sitter här och ler medans jag skriver, så jag är inte besvärad eller less, känner att tonen kan låta lite så, men alltså är det inte. Så ni vet ;)
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Dagens Ivar-skratt - kolla bilderna på hemsidan, albumet "Livet med min lillebror".
Vera har lånat ut sina solglasögon. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Elle

Inlägg av Elle »

Underbara bilder Lotta, TACK :heart: :lol:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

En månad!
Och godingen börjar växa till sig. Följer SM klockrent sedan ett par dagar tillbaka. 1,5 - 2,5 med antydan om att vara vaken lite längre.

Härligt är det! :D :heart:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D :heart: Grattis på enmånadsdagen Ivar :heart: :D

Underbara bilder :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"