Nybörjare behöver hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Har nu varit runt och läst om attityd igen. :oops: Det är väl antagligen någon sorts osäkerhet jag förmedlar eftersom det känns som att det går bakåt just nu. Kanske för otålig igen? :(

Jag funderar lite på ramsan. Den ska ju ta över som mest och jag tycker ju att den tar bra, för hon blir tyst när jag säger den sen sätter hon igång igen. Sen övade jag på att backa och då blev det liksom värre, det var då jag började solfjädra ibland. Nu uppfattar jag det som att hon blir lugnare (dvs jag behöver inte solfjädra) när jag svarar oftare/fortare på hennes frågor. Tycker att hon blir tystare fortare då, backningen funkar alltså inte så bra.

:?: Gör jag rätt? Om hon varit väldigt arg brukar jag ge en bekräftelse också.

Jag tycker själv att jag har en självklar attityd, gör alltid lika, busar 10 min innan även dagtid och ramsar ut med en glad hög ramsa. Gör husljud, påminner när hon frågar (säger inget om hon pratar). Som sagt läggningarna går ju rätt fort, det är när hon vaknar sen (har försökt med dammsugare).

:?: Har jag för mycket överkoncentration?

På morgonen vaknar hon ofta för tidigt. Jag har ramsat en gång när hon börjat gringnälla, annars säger jag inget.

:?: Ska jag pangramsa direkt vid minsta pip? Tror det blir enklare när hon får sitt egna rum, förhoppningsvis efter helgen.

En och en halv vecka till 7 mån. Kan jag börja dra ner till 20 min em-lur redan nu? Hon verkar ju ändå inte lära sig sova hela luren. Jag menar, tänk om hon precis lärt sig och så ska hon sova mindre helt plötsligt. Jag vet att det kanske man märker om de börjar vakna tidigare men jag vill ju göra allt så enkelt för henne som möjligt.

:?: Om hon vaknar tidigare nu så kanske hon kan få göra det den luren?

Många funderingar, tack för att ni tar er tid att läsa. :heart: Jag vill så gärna att det ska funka fullt ut och Elsa har ju varit jätteduktig hittills.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
duggan

Inlägg av duggan »

Jag vart aldeles tvär trött nu och ska lägga mig, men jag svara mer ordentligt imorgon om inte nån anann hjälpsam själ hinner för förstås.

Men lite kort, jag har alltid dragit ner sovtiden 1 vecka i förväg för det har blivit så jätte tydligt då, så exakt 1 vecka före varje sömnmängds ändring har jag kunnat veta säkert att det är dags! :lol: Så jag tror nog att du kan dra ner den i förtid! Det kan även vara den luren som påverkar dom andra lurarna.

Är hon i någon utvecklingssprång?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ok, bra tack, då får hon sova 20 min sista bara. :)

Har också funderat på utvecklingssprång, kan ju vara det... :? :roll:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D
Jag funderar lite på ramsan. Den ska ju ta över som mest och jag tycker ju att den tar bra, för hon blir tyst när jag säger den sen sätter hon igång igen. Sen övade jag på att backa och då blev det liksom värre, det var då jag började solfjädra ibland. Nu uppfattar jag det som att hon blir lugnare (dvs jag behöver inte solfjädra) när jag svarar oftare/fortare på hennes frågor. Tycker att hon blir tystare fortare då, backningen funkar alltså inte så bra.

Gör jag rätt? Om hon varit väldigt arg brukar jag ge en bekräftelse också.

Jag tror inte att det var "värre" när du backade, men däremot ville lilla fröken veta om du fortfarande vaktar för vargen. och genom handling (husljud) kan du visa att: Javisst gumman, jag ÄR ju här och vaktar! Så på med dammsugaren, rensa besticklådorna eller vad du nu vill göra, men hon ska kunna höra ATT du finns där, och vaktar!

Har ni haft en dialog med frågor så tycker jag absolut att du kan bekräfta, mamma får sista ordet och då vet hon att du vet vad du håller på med :wink:

Jag tycker själv att jag har en självklar attityd, gör alltid lika, busar 10 min innan även dagtid och ramsar ut med en glad hög ramsa. Gör husljud, påminner när hon frågar (säger inget om hon pratar). Som sagt läggningarna går ju rätt fort, det är när hon vaknar sen (har försökt med dammsugare).

Har jag för mycket överkoncentration?

Det är svårt att säga, men jag tycker absolut att du sattsar på att "husljuda" en massor, var koncekvent och gör lika dant varje gång en tid, det går inte alltid i en handvänding, men se det som den process det är.

På morgonen vaknar hon ofta för tidigt. Jag har ramsat en gång när hon börjat gringnälla, annars säger jag inget.

Ska jag pangramsa direkt vid minsta pip? Tror det blir enklare när hon får sitt egna rum, förhoppningsvis efter helgen.

Här kan du antingen inte gör nånting alls eller så kan du välja något att dessa förslag:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna (inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack för svar! Jag får helt enkelt fortsätta göra husljud och inte ge mig. Gör massor av ljud nu i besticklådan, diskar för brinnande livet och dammsuger när hon håller på länge.

Och några av mina övriga frågor:

:?: Måste jag byta på henne i vagnen om hon bajsar i middagsluren, för att inte rädda?

:?: Är det ok att använda sig av kvartarna såhär tidigt i kuren (hållt schemat i 4 veckor. Började kura nätter för 3 veckor sen)?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det är konstigt för så fort jag skriver att det är lite krångligt så funkar det klockrent igen! :lol:

Har gått jättebra idag och nu får hon en 20 min lur på em får se hur det blir.

Fick upp hoppet igen nu att det kanske bara är en fas...
duggan

Inlägg av duggan »

Faser kommer och går, sömnen kommer att gå upp och ner genom alla utvecklingsfaser, men det du har är en stor verktygslåda som du kan använda vid behov. Du har möjligheten att kunna hjälpa din dotter till det bästa du kan ge henne, en god natt sömn - hela livet! :D

Om min gosse vaknade i vagnen och hade bajsat så skulle jag göra färdig sovet, för jag vet att min gosse skulle inte somna om under dagsluren när jag har bytt blöja och grejjsat. Men om du tror att din lilla kan det, så JA då gäller det hellst att byta i sängen/vagnen.

Javisst efter uppföljningsveckan är det ok att använda sig av marginalkvartar, använd dem med förstånd! :wink:

//Malin
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

I går var vi på Karneval i stan och hon sov i stort sett så mycket hon skulle och när hon skulle. Åt väl ok med mat (mycket att titta på så det gick lite segt). Vi var hemma så vi kunde ge kvällsgröt och sen i säng i tid. 20 min, få frågor. Sov hela natten till 06. Pratade till 07. :)

Idag har hon inte frågat en enda gång! Pratade sitt Jäjäjäjäjääh i 5 min innan hon somnade för natten. :D

Låter henne sova 20 min på em, det går jättebra. Hon är så söt, om hon vaknat så ligger hon tyst och väntar och suger på sin kaninsnutte tills jag kommer och säger att det är dags att vakna. Då världens léende!

Underbart, hoppas det håller i sig nu, om inte har jag verktygen som duggan skrev. :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

GO GO GO!!

Det låter som det går jätte bra för er! Jippie!!! \:D/

:heart: //Malin
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vill bara instämma i hurraropen. Bra jobbat både du och dottern =D> \:D/

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack :heart:

Delar med mig av middagsluren, det är så underbart att vi förstår varandra:

Jag: :D Ha ha vad vi har roligt (busar med henne)

Elsa: :) :cry: Ja, jag vet men nu är jag sååå trött (skratt övergår i gråt)

Jag: :) Men lite kan du le innan vi ska sova (Tokar lite till)

Elsa: 8) Hmm lite då.. (Ler)

Jag: :D Och NU ska du få sova! Åååå så skönt! (tillrättaläggande)

Elsa: :cry: [-( :shock: NÄÄÄÄ mamma jag är SÅ trött och här kan jag ju inte ligga! Kan ju vara farligt om vargen kommer!!!! (Skrik)

Jag: :wink: Inte alls, jag vaktar för vargen, sov du så gott! (Glad och hög ramsa ut)

Elsa: :sleep: Jaså, jaha då kan jag somna tryggt då... (Tystnad)

Jag: :) Japp, och jag vaktar. (lagom med husljud)

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Precis så. :thumbsup: Visst är det härligt när man börja kunna se nyanserna i banets skrik. :D

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Elsa sover nu i sin spjälsäng i det egna rummet, heeeela natten. :D I morse vaknade hon bara ca en halvtimme för tidigt och småpratade lite tills jag kom in.

Några små frågor:

:?: I boken står att det ska vara svalt i rummet för de sover bättre (gör ju de flesta) och då sparkar de inte av sig täcket. Jag har svalt men hon ligger utan täcke på morgonen och iskalla fötter! :? Men, då stämmer det ju inte???

:?: Om jag nu vill börja lägga henne i vagnen ute för att sova (stillastående) hur gör jag? Ramsar mig bort eller vagnar tills hon är lugn eller båda? Jag har vid de få tillfällen det blivit vagnat henne och då somnar hon ju till det och vaknar förstås i en skarv av att vagnen står stilla... :? Lunchluren 1,5 tim skulle i det fallet inte alls funka. Hon vaknar även i den om jag går så länge, visst hon kan somna om, om jag har tur, men då har hon ju inte sovit sammanhängande och blir grinig på eftermiddagen.

:?: Mest en nyfikenhet...När anses de som säkra sovare? Är Elsa säker nu, eller fortfarande i kurning?
duggan

Inlägg av duggan »

I boken står att det ska vara svalt i rummet för de sover bättre (gör ju de flesta) och då sparkar de inte av sig täcket. Jag har svalt men hon ligger utan täcke på morgonen och iskalla fötter! Men, då stämmer det ju inte???
Vi har haft samma syndrom här hemma, men faktiskt så har det löst sig nu, vissa morgnar ligger han PÅ täcket, andra morgnar helt bagravd under täcket och jag har slappnat av i den frågan för bara för att fötterna är kalla innebär det ju inte att dom fryser. Men är man orolig så kanske man ska försöka hitta en hel pyjamas med fot? Och sen är det ju en definitions fråga om det "stämmer" eller inte, för det är ju så att dom kanske inte rör sig av att det är för varmt, men en del är riktiga små vildar i sömnen oavsett :roll:
Om jag nu vill börja lägga henne i vagnen ute för att sova (stillastående) hur gör jag? Ramsar mig bort eller vagnar tills hon är lugn eller båda? Jag har vid de få tillfällen det blivit vagnat henne och då somnar hon ju till det och vaknar förstås i en skarv av att vagnen står stilla... Lunchluren 1,5 tim skulle i det fallet inte alls funka. Hon vaknar även i den om jag går så länge, visst hon kan somna om, om jag har tur, men då har hon ju inte sovit sammanhängande och blir grinig på eftermiddagen.
Om du vill börja ha Elsa i stillastående vagn så kan du dom första gångerna vara lite extra generös med vagningen och vagna vid första pip om hon skulle vakna, för att sedan börja backa och bara lägga tillrätta och gå med ramsa och bara jobba med ramsan i skarvarna.
Mest en nyfikenhet...När anses de som säkra sovare? Är Elsa säker nu, eller fortfarande i kurning?
SS är man när man sover sina pass var som hellst och kan bli lagt av vem som hellst :wink:

//Malin
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Duggan! Och tack för svaren! :heart: Hmm nja, jag tror jag ska göra som du, slappna av i fotfrågan (i morse låg hon såklart med täcket på sig :wink: hon hade lagt sig på mage, jag lägger henne alltid på sidan, men sen får hon ju välja vilket hon vill. Hon sover i kortärmad tröja och kortbyxor, jag tycker att det känns skönare än pyjamas, och snart är det sommar så det lär ju inte bli kallare...

Tycker att det är förvånande vad mycket som stämmer av det Anna skriver. Tex att de drar upp mot vänstra hörnet i sängen, att de verkligen inte märker när man stoppar om efter 10 min, att de äter som hästar när de sover bra...osv. :D

Har nyss kommit hem från öppna förskolans sångstund. Flera av barnen grät utan anledning *övertrötta???* och en mamma sa till en annan att hon inte kunde borsta tänderna på sin lilla på kvällen för hon somnar ju till vällingflaskan och då kunde hon ju inte väcka henne... :shock: Själv hade jag en utvilad och mätt dotter som tittade förvånat på de bebisarna som skrek. Sen gick vi hem så vi var i tid till lunchluren, busade och sov utan en endaste tanke på att protestera. För bara två månader sen var jag en av de föräldrarna som hade ett "skrikigt" barn. Och jag som i min dumhet trodde att hon hade en sån personlighet :shock: :lol: "Ja hon blir väl lätt uttråkad och är väl envis. Vill inte åka bil, inte åka vagn, inte äta bra..." Bättre vet jag nu! 8) Känner mig frälst! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"