Nybörjar frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

få se nu.. Dag 12 tror jag det blir...
Vi har haft några "återfalls" nätter men även en och annan som han sovit bra och sköt sig själv ( utom vid tidigt uppvak).

Senast i natt sov han ända till 05.30 fick lite hjälp och somnade genast om. (skulle inte ha gjort någonting, han hade nog klarat det själv, men efter hela natten vill man som titta till honom) :roll:
Vaknade till vid 0705 (tidiga uppvak har vi dragits med denna tid) hade precis laddad tanken igår att nu skulle jag verkligen backa .
Högst 1 ramsa sen inget mera men. Jag var nog rätt snabb dit och just när ja skulle ta ton tyckte ja han lät trött så ja stod tyst å mycket väl han somnade själv om.

Långa dagsluren har krånglat och han har sover ungefär 1-1,5h (av2) och inte nödvändigtvis sammanhängande. Resten av tiden kinkar/grinar han. Får för mig att han ofta då vaknar av att han pinkar ( luktar urin )
De senaste två dagarna har ja hållit tiderna stenhårt (ingen xtra kvart om han kinkat länge på långlur)) dvs han har nog sovit minst 30 min mindre/dag pga det. Han har varit rätt trött på kvällen!! Men han har både somnat lätt/tyst/snabbt och jag får för mig att dessa två nätter har han sovit godare/hårdare.
Ska avvakta nån dag till..det kanske är på tiden att dra ned på timmar ändå ..?!!

Måste ju oxå berätta om två fantastiska sovningar

En dag när vi var i mors stuga så skulle vi passa på att åka hem på hans långlur(han sover gott i bilen). Men pappa skottade snö och blev sen. Tänkte att jag måste ju testa att lägga honom på sängen där då (stugan är som uppdelad i2 rum men utan dörrar) La till honom , strök lugnande på hans rygg en stund- satte på dansbandsmusik på stereon brevid och ramsade ut (drog för draperiet) Efter ca 10 min små prat och ögongnugg somnade han... vi satt och pratade i rummet brevid å han sov som en stock ändå......

En kväll var vi sugna på att gå ut en promenad. Vi satte på honom pyjamsen, mössar och vantar och bäddade ned honom i barnvagnen för natten och gick ut. Han somnade fort och efter 50min var vi hemma igen -lyfte snabbt över honom på mage i sin säng varpå han yrvaket höll upp sitt huvuvd och stirrade i det mörka rummet sekunderna senare la han sig ned och somnade.

Tiderna börjare verkligen sitta!!
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Härligt att tiderna sätter sig! Hur går det nu med nätterna ?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

...dag 17
Förlåt Duggan missat att du skrivit!
Det går nog rätt bra... de tidiga uppvaken har minskat. Nån morgon här å var men många ggr bara ca 10-20 min för tidigt. Har gjort så att om det varit mer än 15 min kvar så har ja ramsat el. oxå bjudit på tillrätta läggning ( Låtsas att det varit mitt i natten) han har antingen somnat om ellr små klagat fram till kl ringt.

Nattetid har det oxå blivit bättre.
Han har egna små, små uppvak vid ungefär samma tider 21.30, 23, Ibland runt01 han kvir mest åsso somnar han om.

Under nattens gång vaknar han numera oftast bara 2ggr och "behöver" hjälp.
Har hänt att han sovit ända framtill 05.30 innan 1a uppvaket men i regel handlar det om tiderna runt ca 04.30 och 07.00
Vad jag menar är att han låter mera vaken än annars. Har provat att avvakta men tycker mest att han jagat om sig och sedan bra fått svårare att somna om. Pga det har det blivit så att jag så fort jag avgjort att han tänker "vakna till mera" så har jag gått in dragit ner honom i sängen ( han trycker sig upp mot huvudändens spjällor) lagt honom till rätta, markerat och ramsat ut= han brukar somna om genast. Frågan är ju om det bäddar för framtida besvär?

Inatt var han lite mera orolig igen vaknade nog5ggr,, ja undrar om inte trafiken blir för hård han hinner ju knappt börja grina :roll:

Dagslurarna går si så där. han är ju mera utvilad så han stupar ju inte liksom isäng längre det tar honom nog 10min i snitt att komma till ro. Han gråter inte ofta men ligger och leker,gnölar och försöker varva ned. På 2 timmars luren går nu ofta 15-30 min bort pga han har svårt att somna och ofta vaknar på tok för tidigt ,allt i mellan 1timma- 1/2 timma för tidigt. Har inte ändrat schemat än men ffunderar starkt på det.

Han har 12-45-2-45 han är ofta rätt trött vid sista så ja funderar på att korta 2tim luren till 1,5.
:?: Hur sent/tidigt bör långluren mitt i dagen ligga?
:?: Nu är den fr 12.30-14.30 bör ja ta en kvart från varje håll eller bara från
slutet?
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Fast om jag får lägga in min personliga åsikt tror jag att 12-45-2-20 skulle vara toppen, för om han är trött till sista luren, så kommer han nog vara ännu tröttare om du kortare dagensstörsta återhämtingspass. Alltså jag tänker att det blir ju då dessutom 30 min mer vaken tid innan nästa lur.

Hur ser ditt schema ut nu?

//Malin
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

hmm tänkte inte i de banorna... att han skulle bli tröttare utan var som inställd på att han skulle kunna sova sina timmar å sen vara nöjd.
Vårt schema /vår dag ser ut som följande:

8.00 Morgon/Mat 200ml Nan2/morgonmys (gosar alltid med den som tagit upp honom, vi älskar denna stund)
8.30 Ensamlek på filt på golvet (han rullar numera överallt, tränar på krypställning och tuggar förbrillt på allt. Blir ibland frustrerad då leksakerna inte verka komma nog långt in i munnen. Tittar även gärna på tecknat, svampbob 08.30 är populärt mycke färger å fart)
9.45 Sova45min (fm luren går ofta bra han välkomnar vilan)
10.30 Väcks, är glad som en lärka( ofta byter vi kläder nu , tar AD droppar- gör dag)
11.00(-1200) Här i mellan serveras lunchen vi har inte bytt hela målet så jag brukar ge efter 3 olika alternativ
alt1. 200ml nan2
alt2. 3stora msk barnmat + minst 3 msk katrinplommon, avvaktar en stund å äter sedan alltifrån 60-165ml beronde på hur mycket mat han fick.
alt3. Bara barnmat ( Har jag endast gett nån gång för efter det så krånglade hans långa lur big time, han ville inte ligga på mage så ja fick som för mig att han hade ont imagen)
Efter mat brukar han få vila ned maten ca 10-15min på sin filt och sedan komma till köket, antingen hoppa runt i hoppgungan en stund, sitta i babysittern eller rentutav i barnmatstolen och då stå vid diskbänken med mamma och diska. Städa upp lite,sopa. Sedan ensamlek på filten
12.30 Långlur på 2timmar (som han nu ofta bara sover ca 1-1 1/2 timma innan han förtvivlat börjar gråta och har allmänt svårt att somna om. Igår gick det 1/2timma innan han kunde somna igen)
14.30 Väcks, 14.40 Mat 200ml Nan2
(Här brukar vi försöka få till nån vakentid ute men på sistonde har de inte blivit så mycket)
15.40 Brukar vi försöka få in lite låtsas middag med gröt+ ex päronpure i smakportins storlek och gröten har nu börjat gillas.
16.30 Sova 45min ( händer ofta att han blir små gnällig, högljud= trött redan vid 15.50 .denna lur sker nästan alltid i vagn på promenad med mor å far, tom om vi någon gång blivit lite sen så har han ändå vaknat till i vagnen och klarat av att hålla sig vaken trots det härliga gungandet i liggvagnen)
17.15 väcks, 17.30 Mat 135-200ml Nan2 beroende på om han ätit "middagen" eller inte
18.00 Mer ensamlek på golvet. Nu tränas det på krypställning för fullt och frustrationen är hög då endast rumpan åker upp. Mamma kan ha många projekt på gång så är de bara vi hemma så får han följa med runt i huset och va där mamma håller på.. Uppskattar ny miljö men blir ibland fort irriterad och fort nöjd då han får återgå till sin filt i vardagsrummet.
19.00 Börjar nog vara små trött och får ibland sällskap på golvet av mamma el. pappa små busar.
19.10 Bad (rätt ofta i perioder)
19.20 Kvällslurk 60-200ml Nan2 , mycket varierande beronde på dagsintaget.
Spenderar sen slutet av kvällen i famn , vi pratar om dagen ,han vill gärna stå och hoppa det rörs numera hela tiden.
19.50 -20.00 Skratt och godnatt

funderar på att sakta styra om lite då han kanske skulle må bra av att få lägga sig tidigare. Han verkar ju egentligen rätt trött just efter 19 . Han kanske iaf skulle ha fått lägga sig 19.30-19.45
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Förresten har några små frågor oxå..
:?: någonstans har jag läst att föräldrar delat upp leksakerna i olika lådor som dem sedan alternerar ex.vis varannan el. var tredje dag. Skulle det uppskattas även vid denna unga ålder? :?:
Tycker ju att man redan nu kan se starka favoriter bland leksakerna. Hans nuvarande favorit är en gammal liten rosa tusenfoting, fötterna verkar otroligt goda att tugga på eller varför inte spröten!

:?: Ser även att folk har ensamlek i sängen är det på någotvis att föredra?
är det ok att förknippa säng till lek och inte bara till vila/sova.

Och så en fråga till ..
får dem ha leksaker, en nalle i sängen vid lurarna. Tänkte om de skulle vara bra att ha något att pilla på medans dem varvar ned eller om dem vaknar och inte kan somna om???

Ja har ju alltid musik på inne på hans rum vid lurarna. vi sätter alltid på den tillsammans. Kom på att tänka att det kanske stör ?! Borde han få ha lugnt å tyst på sitt rum och istället sätta på musik utanför hans rum eller spelar det ingen roll
blev mycket på en gång nu men... vad tror ni?! om schema och allt?!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Liamsmamma!

Några funderingar från mig:

Nu ska du backa mer om natten! Inte behöver han dras ner i sängen. Han kan gott få somna med huvudet upptryckt mot sängen. Det verkar vara populärt. Skulle tro att du stör honom rejält genom att gå in och lägga tillrätta. Mer förtroende för lille Liam nu! :D

Kanske ska ni lägga om natten till 19-7? Många små sötnosar har svårt att hålla ut senare än så om kvällen och har också en tendens att vilja upp på morgnarna.

Det här med organiserad ensamlek och olika leksakslåder har jag aldrig infört :oops: så där får någon annan svara dig.

Ett gosedjur i sängen kan man gott få ha. Håll det till just ett!

Inte musik inne i hans rum, tycker jag! Men super utanför. Han ska känna att det pågår betryggande saker där utanför och det missar man om man har ljudkällan inne hos honom.

7Tinis
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Ja visst har du nog rätt Tinis backa, backa... ska verkligen ta itu med mig själv lite!! Måste stålsätta mig och viktigaste av allt jag måste våga lita och tro på honom mera!
Han kanske till en början vaknar till oftare igen och funderar varför mamma aldrig kommer men jag måste lita på att ramsan i slutändan skall ge samma resultat och bättre än vad mammas snabba tillrättaläggningar ger.

En av mina vargar är att han ligger och fryser för han sparkar av sig täcket då han blir arg / grinar å så. Brukar klämma fast täcket längst sidorna och det brukar funka rätt bra men mamma måste ju som kolla ändå och ibland ligger han som sagt utan... men så imorse..
så kläckte jag en ide :idea: funderar på att sy fast små rep i hörnet på täcket (som spjälsängskydden har) och sätta fast täcket på det viset... täcket är ju bredare än sängen så han kan ju röra sig fritt ändå! Kan va värt att iaf testa.

till långluren idag tog jag ut stereon och satte på den i hallen utanför istället, till en början. Risken är ju som du säger att han inte hör att livet fortsätter utanför om han har musiken på sitt rum... Hörde honom vakna till efter 30-35 min och grina till ordentligt och hann mest bara tänka.. jaha hoppas det inte blir som tidigare dagar då han knappt klarat av att somna om men efter högst 1 1/2min var det knäpptyst igen?

Funderar att gå på ditt tänk duggan att istället korta em luren till 20min han kan ju som sagt behöva den där återhämtningen på dagen och om man kortar ned tiden i överlag så börjar han kanske klara av 2 timmar igen på dagen.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Anna rekomendera att man inför ensamleken redan vid 4 månader! :lol:

Jag införde den dock senare, runt 8 månader tror jag, och guud vad han njuter...och jag njuter av att kunna duscha, läsa tidningen och veta att sonen mår gott. Nu leker han 1 timme varje morgon och direkt han druckit sin välling springer han fram till sängen och sträcker sig, han vill i NU! :wink: Jag har 5 låder som jag växlar mellan, han får ha varje låda 3 dagar.

Har du BB? För det står jätte bra beskrivet hur man börjar när man inför ensamleken!

//Malin
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Jajamen jag har skaffat BB men har inte kommit till att läsa igenom hela än. Ska läsa om ensamlek i kväll! Låter bla mycket praktiskt helst nu när han börjat rulla å ta sig tvärs över rummet. Han är så snabb.. en dag hade han rullat till fönstret å slet förbrillt i lampsladden.... :)
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Lilleman ville knappt ha nån mat varken vid 17.30 (åt 80ml) eller någon kvällslurk (åt 40ml) Ja hoppas det beror på gröten han åt vid 15.40... för mamma har blivit dunder förkyld ,på bara 1 dag bröt det ut. Rejält ont i halsen, ont i öronen, snuvig och hängig... måtte lilleman slippa detta! Han har nyst och så under 2dar så ja får väl se.
:?: Vad gör man om dem får halsonta då? Har ni nå bra tips?
Själv kan ja ju ta en halstabl ! Ja hoppas verkligen inte att det var därför han inte ville äta.. han såg ju trots allt pigg ut till kvällen :?
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Inatt försökte jag backa lite han vaknade vi 04.13 och istället för att gå in,lägga till,ramsa ut som jag gjort rätt ofta sista dagarna gav jag först bara en pangramsa.. hans små gnöl/grin övergick snabbt i prat,skratt och smålek
(man ramsar inte lugna/glada barn osv letade jag info i mitt huvud)
kl04.40 jag hörde att han lät trött (men glad) men inte kom till ro så jag smet in snabbt och tyst satte på sockarna han fått av sig , bäddade ned honom under täcket igen och ramsade ut.- fortsatt små prat.
kl04.50 Det tystnar -smygtittar han verkar ligga under täcket -han sover sedan ända till morgon kl08.00

När jag tidigare gått in nästan på en gång dvs innan han hunnit arb. upp sig eller vaknat till ordentligt så har det gett den effekten att han nästan varje gång somnat om på direkten. Nu när jag bara ramsade så fick ja ju inte den effekten,han var ju vaken ca 40min. Iof han väntade väl förstås kanske på att mor skulle komma och lägga honom tillrätta.
:?: Ska ramsan kunna ge samma effekt om den bara får chansen att verkligen sätta sig på vargtimman?
Men det är så svvvåååårrrtttt!!!!! att låta bli... om han iaf kunde behålla täcket på sig. Jag skulle ju inte heller kunna somna om det vore så att jag låg utan täcke med kalla fötter å händer i ett svalt rum..
:?: Kan det rentutav vara så att jag har för varmt? kanske har ca18grader. Har väl haft kallare men eftersom han helatiden sparkar av sig så har ja små höjt värmen. Funderar väl lite på om han skulle sova bättre å inte vilja sparka av sig om det vore kallare?!
:?: Kan dem förstå sammanhanget med täcket då dem är så här liten?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nähädu, Liamsmamma, nu ska vi skjuta lite frysvargar här! :D [-X

Inte kan du hålla på och springa in till lille Liam för att stoppa om honom så fort han vaknar. Såklart han förväntar sig det nu! Hur ska han lära sig att somna om helt själv och till slut SLUTA vakan om natten?? För det hänger faktiskt ihop. När bebis börjar klara sin uppvak utan inblandning så brukar uppvaken så småningom upphöra.

jag tycker inte du ska sy fast täcket! Ta på honom rejält med kläder istället. Köp långa strumpor som går upp på pyjamasen! Ta på mycket på kroppen och håll täcket tunt om du vill! Du kan också höja temperaturen i rummet. många tycker barnen sover bättre i riktigt svalt rum, men JAG tycker min lilla sover sämre. Hon sparkar av sig hur kallt det än är.

Såklart du kan stoppa om. Men EFTER att han har somnat om själv eller på ramsan. Värre än att frysa lite är faktiskt att inte få sin hela nattsömn! Bort med tillrättaläggande och omstoppning NU och jobba bara med ramsan. Såklart han väntar på action och inte riktigt tror på ramsan som det är nu. In och lägg till rätta när han somnat!
Vad gör man om dem får halsonta då? Har ni nå bra tips?
Själv kan ja ju ta en halstabl ! Ja hoppas verkligen inte att det var därför han inte ville äta.. han såg ju trots allt pigg ut till kvällen
Verkar han hängig och ha ont så kan man ju alltid ge alvedon. Så mycket annat är inte att göra.

Kram Tinis :D
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Det är som vanligt ni har rätt i det mesta. :thumbsup: Oftast vet man väl mycket själv,, innerst inne... men man behöver höra det från andra för att man ska ta åt sig ordentligt. :wink: Ska genast sluta dra ned honom... pratade med min mamma och hon berättade att vi alla barn ofta låg så själva. Upptryckta i ett hörn med huvudet mot spjällorna.

Liam hade en bra natt, :sleep: tur för hans skull att mamma hade feber för hon var som klubbad. Jag hörde honom Gny/grina till både 1-2-3 ggr inatt men eftersom jag inte orkade upp direkt så fixade han uppvaken själv.
Staplade dit yrvaken och la på honom täcket nån gång vid kl5 undrar om han ens var riktigt vaken själv! Idag kan jag inte minnas varför jag klev upp?? Av vana :mrgreen: eller hade han bara gnyt till?? Ja han somnade då om på direkten och vaknade inte förrän kl7.45 glad lät han !!
Piggare och utsövd efter en lång natt (22.30-07.45) klev jag upp fixade mat å ställde om hans kl till 7.55 och den ringde i precis rätt tid dvs just när han skulle börja små grina och ropa efter Nån!!!

Spånar idag på schemat.... eftersom det snart borde vara dags att dra ned 30min så funderar jag på att justera hela schemat en aning dvs gör tidigare kväll/morgon. Funderar på vad som ska passa oss bäst vill börja passa in våra egna lunch och middags tider så att han får den gemenskapen... Vi är oxå ute människor som bla gillar våren skoter ,fiske mm funderar på att dra ned till 1,5 tim på dan så att han kanske lättare kan sova ex. i pulkan och det skulle ju oxå ge lite mer vaken tid ute på dagen nu när vår solen börjar visa sig. Hmm ja tål funderas på.. några ändringar blir det nog inte förrän åt veckan. Han ska få spendera lördag med farmor då vi ska på bröllopsfest.. inte läge för ändringar alltså..

Skriver av mig lite :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Härligt, Liamsmamma! :D

Angående schemat har du väl en hel månad kvar till nästa förändring, va? Vid 7 månader drar man ner till 14,5 timmar och de flesta går också över till 2 lurar då. Så tänk du i lugn och ro vad som passar er familj. Inte dags ännu, alltså!

Tinis
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"