Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Linda:

Rufus äter under dagen 6.45 (bara amning), 10 (smakis + amning + ev tillägg), 14 (amning + tillägg), och sen till det du frågade

:!: 17.15 gröt 1dl + ev lite frukt
Detta tar MAX 10 minuter för han skriker när han inte får mer DIREKT!!! Jag är alldels svettig efteråt. :lol:

:!: efter byte och lite prat (ca 17.40) erbjuds han 2dl tillägg (eller utpumpad mjölk)
Detta tar längre tid, han äter ibland 1dl och ibland upp till 2 dl men det är sällan. Oftast ca 1,5 dl.

Vi försöker vara klara med den maten senast 18 för att få lite uppehåll innan nattslurken, och ofta är han klar redan 17.45.

:!: 18.45 (ca) får han nattslurk 2dl välling
Detta tar ca 15 minuter. Han äter ca 1,5dl men ibland lite mindre och ibland hela flaskan. Första gången han fick välling åt han lite stötvis och gjorde grimaser, men jag låtsades som att det regnade och då fortsatte han.

Vid 19 så byter vi på honom igen (eftersom han nästan alltid bajsar under nattslurken :roll: och dessutom kräks en del). Sen är det skratt och bus (så gott det går, han är INTE lättroad när han är trött) fram till 19.15 då vi lägger honom.

Jag tror att Malte säkert kan sova bra utan att äta lika mycket som Rufus på kvällen, det är ju hela dagsintaget som räknas. Efter ett par nätter utan nattslurk så kommer han att vara hungrigare på dagen också, tror jag, så det gäller bara att hålla ut tills han fattat att det är då man äter.

Hur mycket äter Malte på natten? Dvs hur länge och båda brösten? Rufus åt på slutet bara 5 minuter ur varje bröst, bara så länge det flödade fort, så jag tror han max fick i sig 100ml. Det är ju lätt att konstatera att det inte var det målet som gjorde att han stod sig hela natten! Äter Malte 22 eller 4? Jag har glömt... :oops:

Och tack för napp-borttagnings-pepp! Jag börjar verkligen se fram emot att få göra något åt det här och det är en skönare känsla än att vara nervös inför det. Antagligen betydligt bättre för ATTITYDEN också. :roll: :lol:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej på er alla :D
Och välkommen till nykomlingar - roligt :D

Har skummat igenom det senaste och försökt uppdatera mig. Här har varit 40-års kalas (inte mitt makens - jag har några år kvar :wink: ) hela helgen. Att helamma och vara värdinna för har varit lite schitzofrent. :D

Nu är lilleman inne på tredje dagen med penicillin för öronen - efter att ha avvaktat i 4 dagar så blev det bara sämre. Dessutom fick jag en kur för mina bihålor. Har du inte ont frågade doktorn. Måste säga att jag vet inte vad som är sjukt och vad som är trött. :shock: Jag gillar inte penicillin och avvaktade som sagt så länge det gick men han måste ju bli bra lillkillen.

Här har i alla fall varit 19 grader och sol Mia :D

Linda - det lät underbart med SPA. Kan vara drömma om det just nu. :D

Nemita - glöm nappångesten. Kommer gå så bra. Vi tog den vid 6 månader på lilltjejen - märktes inte.

Killen här är 6.5 kg och 59 cm...så även han liten i gänget. Jag tycker dock han är stor.

Kram alla
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

:heart: Hej alla :heart:
Kul ÅsaB :!: Du är välkommen.

lilltjejen:Vi bor inte i Falun men inte så där jättelångt ifrån(Ca 3,5mil)
Vi bor utanför Djurås om man åker mot Vansbro i korsningen i djurås.
Ca 1km från den ganska nybyggda golfbanan i Rista.Där är det en liten liten by som heter Lindan och där bor vi.Det är morfar och mormors mark som vi fått efter dom varit bönder och byggt ett hus på så nu vill jag aldrig flytta känns det som.Jag har hittat mitt ställe eftersom jag är både född och tillbringat mina somrar här när jag var liten.Min sambo trivs oxå även om det inte spelar så stor roll vart han bor med tanke på hans jobb(dalarna och uppåt i sverige)

Mia:hur var grillningen :?: Här har det blåst något fruktansvärt så man inte kunnat vara ute knappt.Idag har det varit 18grader fast blåst.

Fjällström:jag känner väl igen det där med att folk höjer på ögonbrynen när dom hör att vi väcker våra barn.Hur kan vi göra det :!: Låt dom sova tills dom vaknar självmant har man hört inte bara en gång. :wink:

Linda:vad mysigt ni verkar haft det i Åre :!: :)
Oftast oroar man sig i onödan.Jag är expert på sånt :? och sen går det hur bra som helst. :wink:

Nemita:Jacob var precis likadan,att han vaknade tidigt och man fick stoppa in nappen flera gånger under tidiga morgon.Det var jobbigt innan han lärde sig att stoppa in den själv.Jag är däremot så glad att Liw använde napp så få gånger och nu slutat helt.Skulle hon vakna nu(har aldrig hänt ,peppar peppar)så är det inte pga nappen.

Susanne:Hoppas Charlie mår bättre snart.Inget roligt med ont i öronen.Och att du oxå blir bra :!: :!:

Våran lilltjej väger 7,6kg och är 66cm.Hon har gått upp 1,5kg och vuxit 5cm på EN månad :!: Ja,,är det inte alla smakisar,grötar och vällingarna som är skyldiga så säg :lol: :lol: 8)

Många kramar från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

vilka stora babysar ni har. i morgon ska vi på fem månaders kontroll, så då hoppas jag att hon ökat ordetnligt både i längd och vikt. vid fyra månader var hon 62 cm och 6 kg!

Nu sover hon hel natt mellan 8 och 7. det är skönt att inte behöva stiga upp och amma längre. hon sover bra ända till 4-5 tiden men hon gråter nog till ännu under vargtimmen. får ramsa c.2-3 ggr per natt. hoppas det ger med sig snart. åtminstone har jag fått väcka henne nu 2 morgnar i sträck!
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack Nemita. Vi har i princip samma upplägg som ni på dagarna. Malte ammar alltid båda brösten ( ca 10 min) och äter sedan 1 dl gröt med en halv mosad banan i. Han är PROPPMÄTT och alldeles däst resten av vakentiden. Att amma som efterrätt ca två timmar senare är bara halvintressant. Vi har också nattmål 22.00 och det varierar hur mycket han äter. Ibland 5 min ett bröst och ibland 10-15 min från båda.

ulrikaj: Ja det var verkligen mysigt att åka iväg. Synd bara att jag stressar upp mig i förväg :x När vi väl var där funkade allt perfekt. Malte sov och åt på sina vanliga tider, och var som vanligt världens coolaste kille 8) Det är stor skillnad på Vega och Malte som bebisar. Vega var mycket mer aktiv och livlig som bebis, otålig och nyfiken på ALLT. Malte är riktigt laid back- han hetsar inte upp sig i onödan. Förnöjsam är ett bra ord. Tycker det är så spännande att se att personligheten finns redan från början.

Susanne*: blir alltid lite matt när jag läser om din vardag. :? :wink: Du verkar klara av det mesta. Hade inte ens kommit på tanken att ha stort kalas med liten bebbe hemma. Att åka iväg en helg tillsammans med farmor och farfar är STORT för mig. Önskar att jag var lite mer låt-gå och allt-ordnar sig ibland.

HannaMaria: Jag tycker att Malte är JÄTTESTOR trots att han är normalviktig. Jag jämför med Vega som vägde 5.5 när hon var 6 månader och 7.5 när hon var 1 år. :shock: :D

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej alla BB-vänner :heart:

Liw har börjat vakna 30-45minuter innan vi har morgon nu flera morgonar.Hon är inte ledsen eller nåt utan ligger och snackar och gosar med sin gosekanin.Jag har aldrig behövt gå in till henne men ramsat någon gång.Det är i slutet av vakenpasset hon är så grinig och det är ju inte speciellt konstigt då hon nästan varit vaken då i 3timmar.Det jag funderar nu på är om det möjligtvis är dags att dra ner en halvtimme sömn på dagen :?: Vart ska jag ta den.Jag vill undvika 2,5immaren mitt på dagen men vet ej om hon orkar endast 20minuter på em.Hur skulle ni gjort :?: Behöver lite råd :!:
Drar våra tider än en gång :)
6-8vaken
8-8.45sova
8.45-10.30vaken
10.30-13sova
13-15vaken
15-15.45sova
15.45-18.30vaken
Mattiderna är dessa på ett ungefär:
6,9,13,16,18.15

Linda:Ja,visst är det kul att se hur olika/lika barnen är.Det funderade jag mycket på när Liw var i magen hur hon såg ut och hur hon skulle vara som person.Hon är utseendemässigt kopia av Jacob bara att hon har lite mer feminint utseende.Jag tycker oxå att Liw är mer lugn och "förnöjd" än Jacob, som är viljestark och ganska otålig och är det än idag.Samtidigt har han lätt till skratt och jag kan tänka mig att han blir klassens clown framöver.Han älskar bus.Man har inte speciellt långtråkigt när man är med honom om man säger :wink: Liw verkar var lite mer "cool"

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hejsan
Theo har lärt sig att "prata". Han har använt natten till att ligga och jollra och prata med sig själv. Började vid 3-tiden men somnade om själv efter 10 min för att vakna 20 min senare och hålla på till kl 5 :shock: . Då gav jag upp och väckte min man som fick honom att somna in till slut. Han är inte arg eller upprörd utan ligger bara där och låter. Var inne någon gång i natt och försökte få honom att somna med buffning men icke. Han tyckte tydligen att det var en strålande tidpunkt att öva på talet. Har era småttingar liknande rackartyg för sig? Hur gör ni då? Han är ju inte ledsen eller arg och verkar inte ens vilja ha uppmärksamhet men han stör i alla fall min nattsömn. Jag låg och lyssnade på honom 1 timme i natt. Kan liksom inte sova när han håller på utan ligger bara och väntar på att hans joller skall övergå i protester (vilket det inte gjorde :o )). Är det bara att acceptera eller försöker ni få era små att sova?

Gör ni andra egen havregrynsgröt? Vi började med färdig barngröt (på inrådan av BVC) och det gillar Theo skarpt men har nu övergått till "vanlig" havregrynsgröt som inte är lika populär. Men vi kämpar vidare.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej!

Jag har precis börjat ge min kille havregrynsgröt, som jag gör själv. "Industrigröten" är väl egentligen bättre, eftersom den är järnberikad, men Waldemar har precis börjat äta, så jag tyckte ändå att han skulle få vanlig gröt. Jag kör grynen i mixern först, så att de blir så finfördelade som möjligt (han är 4 månader och har precis börjat äta). Sedan river jag ett äpple fint och blandar i. Det tycker han är JÄTTEGOTT!!! Fast det är väl i ärlighetens namn äpplet som är godast...

// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Välkommen ÅsaB :D Kul att ni har hittat hit. Malte är ju en dag yngre än din lillkille och vi har också börjat med mat för ett litet tag sedan. Jag kör på sempers banangröt än så länge, går nog över till vanlig om en månad. Får för mig att järntillskottet är viktigt när de är så här pyttiga.

ulrikaj: Kör på 20 minuter och se hur det funkar. Ge det en vecka så får det landa.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Tack Linda :heart:
Ja,jag kör från idag då med en 20minutare på em.Ska jag skjuta på den luren så den då blir tex.15.15-15.35 :?: eller ska vi köra som vanligt 15-15.20 :?:
ulrika
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

...jo,Liw kan sitta själv nu, helt utan stöd.Hon blir så stolt och tycker det är jättekul då hon ser allt från en lite annan vinkel :) Efter ett tag blir ryggen trött och jag lägger henne på mage igen.Men det är helt otroligt vad det händer saker hela tiden nu det här första året. :)
kram
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

...jo,Liw kan sitta själv nu, helt utan stöd.Hon blir så stolt och tycker det är jättekul då hon ser allt från en lite annan vinkel :) Efter ett tag blir ryggen trött och jag lägger henne på mage igen.Men det är helt otroligt vad det händer saker hela tiden nu det här första året. :) Jag avundas INTE min sambo som tvingas vara borta hela veckorna och missa detta :!:
kram :(
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

OJ,det blev dubbelt förutom att en mening inte kom med i det första inlägget.Jag hadde lite för brottom :oops: och hann inte skriva klart innan jag skickade iväg. :oops: sorry :!:
kram igen :) :roll:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Vi började ju med industrigröten just med tanke på järnet men eftersom Theo äter hyfsat mycket tillägg (som är järnberikad) tyckte vi det var onödigt med industrigröt också. Har inte introducerat sötsaker till gröten (typ äpple eller banan) än. Är oroliga för att han bara vill ha sötsaker om han väl får smak på dem. Men det är kanske medelväg att gå. (ingen industrigröt som verkar söt och god utan frukt till gröten istället)

Tack för tipset om matberedare Åsa. Har kört med mortel hittills men jag tror Theo skulle uppskatta om havregrynen var än mer finfördelade.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
fjällström
Kontakt:

mattrassel

Inlägg av fjällström »

Dagen började så bra! Väckte och matade Elin uppe i sovrummet medan Sara tittade på film och åt smörgås nere. En fantastiskt lugn och skön matstund för lilla Elin :wink: Morgonen flöt på riktigt bra. Medan Elin sov inne lekte jag och Sara ute. Tanken är att första sovpasset ska vara 1.5h, men det funkar ALDRIG! Mycket vagnande blir det detta pass. Men vi hann iaf vara ute och njuta av solen i 45 minuter :)
Sen fick Sara ha ensamlek medan jag matade Elin. Fick då främmande, mitt under matningen :? En av mina bästa vänner kom över med sin lille pojk :) Han ville förstås leka med alla saker som låter och blev helt överlycklig när han hittade Saras lilla dammsugare :!: Han dammsög hela nedervåningen och skrattade hejdlöst under tiden :lol: Under tiden försökte jag mata liten Elin som inte alls var intresserad av mina bröst när det hände så mycket runt omkring :roll: Innan 2h-sovningen skulle jag då ge påtår till Elin, men nu var det ju TVÅ busiga två-åringar som skuttade runt och busade och lekte katt-och råtta :D :heart: Några droppar lyckades jag väl ändå få i Elin, men sovningen blev ju som den blev... Har fått vagna rätt intensivt i 45 minuter. Nu, äntligen sover hon :!:

Men det känns iaf toppen att jag strukturerat upp dagen lite och har möjlighet att mata Elin i lugn och ro de flesta matningarna :)

Natten till idag var toppen! Hon stökade lite igårkväll, men sov sen gott till väckning 04. Åt och sov sen vidare till väckning 07 :)

Oh, vad jag längtar tills jag också får börja ge smakisar :!: Tänker snart börja lite smått... Hon blir ju tre månader den 25:e :roll:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"