Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

hej

Inlägg av fjällström »

Hej på er alla :!:
Vi kämpar på med 2-2 och det går både lite framåt och lite bakåt :) Känns skönt att man inte är ensam som kämpar :roll:

Idag har lilla Elin 2.5 månad gammal, vänt runt från mage till rygg :shock:
Nu är det liksom slut med att ligga på mage och titta på fina saker.. Lägger henne på magen och vips så har hon rullat runt och har inte nåt att titta på längre :?

Nu ska jag gå upp och väcka storasyster. Hon kommer att bli :evil: , tycker inte om att väckas.. Det tog så länge innan hon somnade idag. Hade varit på kyrkans "öppet hus" med pappa. Hon brukar alltid ha svårt att komma till ro efter det. Hon är så busig och uppspelt när hon kommer därifrån :P
Men nu ska jag och Sara åka in till stan (första gången utan Elin) och pappa och lilla Elin ska sooova lääänge!

Ha det gott allihopa :!:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
fjällström
Kontakt:

natt

Inlägg av fjällström »

Inatt åt Elin tre gånger :shock: Hon som alltid sovit bra och aldrig strulat nattetid :!: Hon åt nattslurk (i sömnen) kl 22. Sen åt hon kl 02 och kl 04...
Vad ska detta betyda :?: Kan det helt enkelt vara så att brösten inte hängt med nu när hon börjat äta mer på dagarna? Eller kanske är det så att hon får i sig midre mängd dadtid nu när hon sover längre pass :?:
Sara 0507 och Elin 0702
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej alla :D

Om en liten stund drar hela familjen iväg på långweekend till Åre. :D Ska bli jätteskönt, men visst är jag lite nervös också. Alla sova i samma rum osv osv. Jag är ju lite bekväm också och blir alldeles matt över hur mkt vi ska släpa med oss. Hela bilen är proppfull :shock:

fjällström: Elin är ju ganska gammal nu. Kör du fortfarande 2-2 hela dagen :?: Vi hade schema på Malte när han var 2.5 månad, med sovpass 1.5-2-45 +11.5 timmes natt ( om jag inte minns helt fel) Tror INTE han hade sovit flera 2-timmarspass i den åldern :shock: :wink: Jag hade vagnat på natten om hon tidigare visat att hon kan sova länge sammanhängande. Om det skulle vara så att hon helt plötsligt äter mindre på dagen så hjälper ni till genom att INTE ge mer mat på natten. En gång ingen gång...typ...

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
fjällström
Kontakt:

elin

Inlägg av fjällström »

LindaVega!
Nu kör vi (from idag) 1.5-2-45-11.5. Kan ju ha blivit lite för mycket :sleep: på sistone.... Inatt rycker jag vagnen om hon börjar stöka :wink:
Föröker ge ersättnig till kvällen, men hon vägrar :evil: Hon bara spottar och hulkar och råkar hon svälja så blir hon ursinnig :? Hur ska jag lyckas övertyga henne om att hon skulle må gott av lite ersättning :?: :!: Hon äter inte hellermin mjölk i flaskan. Mina bröst hänger som strutar, rakt ner, så nog kanske det är lite för lite mjölk som också ställer till det :roll:

Trevlig helg på er alla :D
Sara 0507 och Elin 0702
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hejsan
Vi har kommit till rätta med läggningen för kvällen. Började helt enkelt att använda vagnen igen. Nu får Theo sova i vagnen fram till kl 22 då han får mat och lyfts över i spjälisen. Funkar bra. Ingen gråt de senaste kvällarna. Vi har fått vagna lite i skarven efter 30-45 min och det funkar mycket bättre än buffningen.

Lua
Han är låååång er kille. Theo vägde ju 8,2 kg redan på tremånderskontrollen men var inte längre än 64 cm. En riktig liten tjockis är han.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej allihop!

Jag har inte hunnit skriva så mycket på sistone för jag sitter med en jobbansökan på alla lediga stunder. Läser och hänger med i vad ni skriver men mer blir det inte. Rufus åt just följande :shock: : amning (skulle gissa på ca 100 ml för det flödade på rätt bra och han åt båda brösten) + majs/potatispuré 3/4 liten burk + 60 ml bröstmjölk iblandat + 1/3 burk päronpuré, sen när timmen plus marginalkvart nästan var över och han var himla gnällig så tänkte jag att han kanske är hungrig trots allt. Då åt han 100 ml bröstmjölk i ett svep ur flaska. :shock: Okej, tänkte jag, nu jädrar ska du bli nöjd och gjorde iordning 100 ml till. Som han drack upp direkt, förutom ca 5 ml. Sen var han nöjd. På 1,5 timme blev det alltså ca 500 g mat. En tiondel av hans kroppsvikt nästan. Det är som om jag skulle äta 7 kg mat till lunch. :lol: Misstänker att en vecka utan 22-målet har gjort att han inser att det måste till mer mat på dagtid.

Någon frågade mig om hur jag visste att det kom mer mjölk ibland (ulrika kanske?) ur brösten. Jag går på hur länge Rufus äter, hur länge det flödar, hur nöjd han blir och hur mycket jag får ut vid pumpning. Sammantaget över en dag tycker jag att det skiljer rätt mycket. Känner också på hur "fulla" brösten är på morgonen och upplever stor skillnad mellan de nätter då jag har haft ansvar för Rufus (varannan natt) och de nätter jag får sova ostört (med öronproppar) en hel natt. Betydligt mer mjölk när jag sovit lugnt.

På tal om bäbisstorlek så är Rufus rätt liten i det här gänget. :) Han var 65 cm vid fyramånaderskollen och vägde 7 kg, men då hade han ju en nedgång i vikten vid en månads ålder då han opererades för pylorusstenos. Men nu har han så fina valkar och dubbelhakor. (Går att se på hemsidan där det finns ett par nya bilder i maj-mappen.)

När det gäller sömn och annat så går det rätt bra här. Daglurarna fungerar för det mesta bra och kvällen och natten likaså. Som vanligt är det nappen som ställer till det, men den ska ju bort ganska snart genom en regelrätt kur (vi har båda deadlines just nu och vill avvakta dem + läsa på lite mer). Vi är dock mer beslutna att ta bort den än tidigare pga ett par incidenter. Rufus har två gånger kräkts under sömn (eller vid mindre uppvak) genom näsan (troligen pga att nappen är ivägen i munnen). Det har resulterat i att han vaknat vilt skrikande på ett helt annat sätt än han gör när han bara inte kan sova. Vi upplever att han försökt andas genom näsan men den har varit tät och då fått panik. Nappen har då inte hjälpt, förstås, och han tagit mycket lång tid på sig att lugna sig. Tanken på att han skulle bli förkyld och vara tät i näsan under flera dagar och samtidigt napp-beroende känns INTE bra. Så nu ska den bort, innan det händer och vi måste kura under pågående förkylning... :!: Vi har förresten beställt SHN-boken och studerar nu nogsamt dvd och läser i boken. Återkommer med funderingar när det börjar bli dags, så får ni hjälpa oss att räta ut lite frågetecken.

Så, nu fick ni allt jag inte skrivit senaste veckan på en gång, vare sig ni ville eller inte... :lol: :lol: :lol:

Kram
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Åååååh, vad ni skriver... \:D/

Blir lite dåligt med det här. Hur hinner ni? :-k Själv är jag glad om barnen får mat, rena blöjor och kläder varje dag... Suck!

Vi har det bra i alla fall. Lillkillen 5 månader och 3 dagar är en riktigt STOOOR kille. Sover 12 h natt sedan drygt 4 mån. Och nu också i spjälsäng. \:D/

Vi har anammat Mammut Marias schema som jag tror hon haft från 5,5-7 mån, ville ha ett schema som räcker hela sommaren.

Natt ca 19-7
7-9 Mat m m
9-9.45 Sova
9.45-10.30 Vaken
10.30-12.15 Mat m m. Får grönsakspuré > 1 dl, fruktpuré 0,5-1 dl + vatten, ibland gröt på detta mål.
12.15-13.45 Sova 1,5 h
13.45-14 Vaken
14-16 Mat m m
16-16.45 Sova 45 min
16.45-17.30 Vaken
17.30-19 Mat. Får grönsakspuré > 1 dl, fruktpuré 0,5-1 dl + vatten, ibland gröt på detta mål. Bad, kvällsslurk.

Har dock modifierat mattiderna på dagen något. Lillkillen äter lite tidigare än de tider som anges här. Ibland blir middagssömnen något längre, då kortar vi ner em-luren.

Ger i nuläget ersättning på övriga mål men ska snart börja med välling. Någon som kan detta? Nan1 ska ju vara bättre än Sempers MME när det gäller barn med hård mage. Hur är det med vällingen? Har för mig att Nestlés välling innehåller majspulver, och majs är ju förstoppande. :-k

LUA: Vi har också en basketspelare eller friidrottare här. 71 cm och ca 8900 g då han var 4 mån och 10 dagar. Ska få 5 mån spruta om 2 veckor så vi får se hur stoooooor han är då. Går ner en hel del mat.

ulrikaj: Var bor ni? Vi bor i Falun? Grannar kanske? :lol:

Önskar att det fanns en liten sammanställning på alla som hänger här. Typ en tabell med signatur, ort, info om barnen. Jag har ju så himla svårt att hålla koll på saker numera. Kan man ha amningskoma utan att amma? :wink:

Har försökt hänga med i tråden, men det är som sagt svårt. Har iaf förstått att flera (?) har problem med insomnande/uppvak/krånglande dagslurar (?).

När det gäller buffning, ramsning, vagning så är det AVVAKTA som gäller. Om man t ex kör en kur (av ett barn som inte sovit tidigare) så gäller
Natt 1, buffning + ut med ramsa - vid läggning och när barnet vaknar och skriker upp sig och inte tenderar att gå ner
Natt 2, ska ramsan ta över mer, buffning endast vid kris
Natt 3, enbart ramsa
Därefter - ramsa enbart vid behov/kris. Barnet ska t.ex. klara av att vakna upp och somna om själv. Även om det innebär mindre missnöje. Ramsan ska inte användas förrän den verkligen behövs.

Jag tror att det vanligaste felet man gör att man gör för mycket. För att barnet ska göra framsteg måste man själv göra baksteg. :roll:

Ja, detta var lite generellt skrivet. Jag har ju inte superläst trådarna och har på grund av ludd i hjärnan svårt att hänga med. Så detta är INTE någon pekpinne till någon utan bara mer ett allmänt resonemang.

Kram
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

OJ, här har jag inte läst på länge - vad ni skriver :shock: :lol:
Gillar lilltjejens tanke om en liten sammanställning - nån av er flitiga skribenter som har koll, kanske [-o< :lol:
Här är det tokkallt, och vi som ska grilla idag - brrrr...
Skickar bara en ha-det-bra-kram till er alla :heart:
Måste ta och läsa lite i tråden för att se vad som hänt :wink: :!:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej alla!

Nemita (Ewa) tipsade mig just om den här tråden och eftersom mitt underverk är fött på samma dag som hennes (8 januari) tänkte jag bara passa på att säga hej!

Är rätt ny här, men måste säga att jag är väldigt positiv till det här forumet! Att kunna bolla tankar om SHN, scheman och fasta tider, att ha sin son sovande på mage (hu så hemskt... :wink: ) och veta att man är i gott sällskap, det är kanon! Man blir lite trött på vänner som kommer med kommentarer som: Ja, fasta tider fungerar ju när man matar med flaska... eller som höjer på ögonbrynen och ser ut som om man ägnar sig åt barnmisshandel bara för att man tar bort nappen på en 4-månaders!

Så tack allihop för att ni finns! Och grattis allihop till era säkert underbara barn (även om min Walle är något alldeles extra :wink: :P )

Kramar// Åsa :heart:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Lua

Inlägg av Lua »

Åsa B: Vill bara säga :heart: -ans jättevälkommen in hit :D :!: Jag tror säkert att du kommer att trivas :wink:

Nu ska jag gå och basta med min älskade darling. Vi har ju "misshandlat" våra barn i säng och de snusar och sover och är oändligt underbara :P :!:

Kramar tibax från Lua. :heart:
fjällström
Kontakt:

vårkänslor

Inlägg av fjällström »

Hej Åsa B :!: Kul att Du hittat hit :)
Tänk att folk tycker att det är "barnmisshandel" att hjälpa sina barn att sova gott, äta bra och vara på gott humör :? Dessutom kan man ju vara en bättre förälder om man själv sover gott om natten och har bra rutiner på dagarna :wink:

Lua, hoppas det var varmt och hjärtligt i bastun igår :lol: :heart:
Vi hade det mysigt vi mé! Såg "som man bäddar får man ligga" med godingen Persbrandt :oops:

Nu står jag här vid datorn och vagnar då och då (45-minutersskarv :evil: ).
Sara och pappan är ute på cyckeltur i det härliga vårvädret :D Försöker uppdatera min hemsida, men man hinner inte så mycket på dagarna annat än att byta blöjor, mata, trösta, vagna (:x) och städa lite då och då. Men snart kan ni hälsa på oss via nätet :roll:
Sara 0507 och Elin 0702
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej alla vänner.

Har precis kommit tillbaka från Åre, efter en jättehärlig helg på badparadiset Holiday Club. All min oro var ju onödig såklart. Båda barnen sov som grisar, mätta på upplevelser. Vega var överlycklig i barnbassängen och Malte bara låg och mös i vattnet. Sälv gick jag på spa, fick massage och åkte vasttenrutschbana :wink:

Nemita: det var jag som frågade om mjölken. Malte är ännu mindre än Rufus, 6,5 kg på 4 mån-kontrollen. Han vägde ju knappt 3 kg som nyfödd så hans kurva har pekat rakt uppåt ett tag. Nu har den stabiliserat sig mitt på medelkanalen. Ingen dålig portion må jag säga :shock: :lol: Vi ska ta bort nattmålet till helgen, får se hur Malte reagerar på det...förhoppningsvis på samma sätt :D

Linda
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

ÅsaB skrev:Nemita (Ewa) tipsade mig just om den här tråden och eftersom mitt underverk är fött på samma dag som hennes (8 januari) tänkte jag bara passa på att säga hej!
Kul att se dig här ÅsaB! Jag tittade in på er hemsida och noterade att Rufus är exakt 30 minuter äldre än Walle (och naturligtvis mycket mognare och klokare redan :roll: 8) :lol: ). Lustigt att det skiljer så himla lite. Tänk att vi låg där och födde samtidigt! :shock: :D
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

LindaVega skrev:Nemita: det var jag som frågade om mjölken. Malte är ännu mindre än Rufus, 6,5 kg på 4 mån-kontrollen. Han vägde ju knappt 3 kg som nyfödd så hans kurva har pekat rakt uppåt ett tag. Nu har den stabiliserat sig mitt på medelkanalen. Ingen dålig portion må jag säga :shock: :lol: Vi ska ta bort nattmålet till helgen, får se hur Malte reagerar på det...förhoppningsvis på samma sätt :D
Jamenjustja, det var ju du. Rufus ligger också precis på medelkanalen just nu. Får se om han fortfarande håller på att försöka komma ikapp sin "startkanal" eller om det stannar där. Ja, visst var det helt absurt mycket mat!!!

Det är klart att det går bra! Utgå från det så löser det sig. Vi bytte nattslurken till välling för första gången den första natten, mest för att vår attityd skulle vara på topp. Men jag kan berätta att före vi tog bort 22-målet så pep Rufus aldrig före 22. Första veckan utan mat började han höra av sig lite då och då, redan vid 20 och framåt, med funderingar om det inte var så att han ändå kanske borde få lite käk? :? Men nappen räckte (ja, den är kvar... :oops: ) och han sov vidare och så har det varit alla nätter. Först natten till idag sov han helt över 22-målet, pep första gången kl 01 och sen inte förrän kvart i 5.

Morgnarna har däremot blivit jättejobbiga här. Rufus är nu van att vakna flera gånger mellan 4 och 6 (oftast tidigast kvart i 5) och då ska nappen minsann stoppas i. Ibland hittar han numera tummen, men otåliga föräldrar förleds att tro att nappen botar allt :( och springer dit och stoppar in. Så nu pluggar vi (som sagt) SHN-boken och håller på att bestämma dag för napp-kur.

Kram
/Ewa
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nemita: Tack för pepp :D Även om jag är övertygad om att det kommer gå bra kommer jag förbereda mig på lite stök ett tag framöver. Vi kurade ju storasyster när hon var ca 5 månader, och vargtimmesuppvaken höll i sig ett bra tag. :?: Skickar lite nappbortagningspepp till er också,. Eftersom Rufus sover så bra redan kommer det säkert bara vara frågor de första nätterna. Han är ju redan van att sova hel natt utan mat. Många som kurar har ju hela paketet att ta itu med. En fråga: Tänker också erbjuda välling före läggdags i o med 12-timmarsnatt, men är lite fundersam på våra tider. Malte får gröt 16.30 och sedan ammar jag 18.30. Han är väldigt svårmatad då och det blir oftast bara liiite amning från ett bröst. Vad har ni för mattider på kvällskvisten :?: Hur mycket välling går ned :?:

Linda
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"