Åååååh, vad ni skriver... \:D/
Blir lite dåligt med det här. Hur hinner ni? :-k Själv är jag glad om barnen får mat, rena blöjor och kläder varje dag... Suck!
Vi har det bra i alla fall. Lillkillen 5 månader och 3 dagar är en riktigt STOOOR kille. Sover 12 h natt sedan drygt 4 mån. Och nu också i spjälsäng. \:D/
Vi har anammat Mammut Marias schema som jag tror hon haft från 5,5-7 mån, ville ha ett schema som räcker hela sommaren.
Natt ca 19-7
7-9 Mat m m
9-9.45 Sova
9.45-10.30 Vaken
10.30-12.15 Mat m m. Får grönsakspuré > 1 dl, fruktpuré 0,5-1 dl + vatten, ibland gröt på detta mål.
12.15-13.45 Sova 1,5 h
13.45-14 Vaken
14-16 Mat m m
16-16.45 Sova 45 min
16.45-17.30 Vaken
17.30-19 Mat. Får grönsakspuré > 1 dl, fruktpuré 0,5-1 dl + vatten, ibland gröt på detta mål. Bad, kvällsslurk.
Har dock modifierat mattiderna på dagen något. Lillkillen äter lite tidigare än de tider som anges här. Ibland blir middagssömnen något längre, då kortar vi ner em-luren.
Ger i nuläget ersättning på övriga mål men ska snart börja med välling. Någon som kan detta? Nan1 ska ju vara bättre än Sempers MME när det gäller barn med hård mage. Hur är det med vällingen? Har för mig att Nestlés välling innehåller majspulver, och majs är ju förstoppande. :-k
LUA: Vi har också en basketspelare eller friidrottare här. 71 cm och ca 8900 g då han var 4 mån och 10 dagar. Ska få 5 mån spruta om 2 veckor så vi får se hur stoooooor han är då. Går ner en hel del mat.
ulrikaj: Var bor ni? Vi bor i Falun? Grannar kanske?
Önskar att det fanns en liten sammanställning på alla som hänger här. Typ en tabell med signatur, ort, info om barnen. Jag har ju så himla svårt att hålla koll på saker numera. Kan man ha amningskoma utan att amma?
Har försökt hänga med i tråden, men det är som sagt svårt. Har iaf förstått att flera (?) har problem med insomnande/uppvak/krånglande dagslurar (?).
När det gäller buffning, ramsning, vagning så är det AVVAKTA som gäller. Om man t ex kör en kur (av ett barn som inte sovit tidigare) så gäller
Natt 1, buffning + ut med ramsa - vid läggning och när barnet vaknar och skriker upp sig och inte tenderar att gå ner
Natt 2, ska ramsan ta över mer, buffning endast vid kris
Natt 3, enbart ramsa
Därefter - ramsa enbart vid behov/kris. Barnet ska t.ex. klara av att vakna upp och somna om själv. Även om det innebär mindre missnöje. Ramsan ska inte användas förrän den verkligen behövs.
Jag tror att det vanligaste felet man gör att man gör för mycket. För att barnet ska göra framsteg måste man själv göra baksteg.
Ja, detta var lite generellt skrivet. Jag har ju inte superläst trådarna och har på grund av ludd i hjärnan svårt att hänga med. Så detta är INTE någon pekpinne till någon utan bara mer ett allmänt resonemang.
Kram
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008