Sid född 12.04.29

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MammaFrankie

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av MammaFrankie »

snabb rapport :)

Mini kan somna själv...helt själv :-({|= :heart: :sleep: :thumbsup: \:D/

Hihi! bara så häftigt!
Två kväller på raken nu...tillrättaläggning och ramsa ut. tyst...gnöl....tyst....o sedan bekräfta :) Tjo!!

Vi är tillbaka på mat 04. Första nattmålet vid 01 är alltså borta igen. Har hänt att han vaknar och frågar men ibland så räcker det med....(TACK IRMASMAMMA!!) husljud i form av vrida och vända i prassliga täcket, andas tungt eller puffa kudde (Läste någon tråd du skrivit i med dessa tips irmasmamma och bara så häftigt hur det fungerar....tack :heart: ) Även de tidiga mornarna har näst intill försvunnit...använder oss av säng husljud även här om uppvak skulle ske :) Imorse blev det någon kort beskedsvagning...det är natt!! uppfattat svarade mini o somnade om till halv åtta dessvärre(morgon ska va 07) då mamma glömt ställa klockan :oops: Ja, hela familjen försov sig och det blev lite upp och ner alltihop ...men på ett riktigt trevligt lite kaos vis :wink:

Ikväll testade vi välling för första gången. Flaska har ju inte varit någon hit men välling var det tydligen... svepte i sig hela flaskan :shock: Å såg härligt gomätt ut efteråt o skratta så gott han kunde efter "klubbslaget"

SKarvar på dagen gör vi fortfarande men inte så farligt. det jag undrar över är 45 min lurarna.
:?: Mini som alltid skarvade efter 45min-1 timma skarvar nu efter ganska precis 35 min...vilket gör att 45 min vilan blir 35 istället för 45.
SKa jag bara låta det bli så eller hur jobbar jag på det.
Har försökt att mysvagna precis innan 35 och det fungerar de lurarna jag gör det men mysvagnar jag inte blir det 35 helt enkelt.
FÖrslag?

Godnatt kära forumisar :heart:

Just ja, ville tacka dig lite extra också SusanD för kloka ord innan förra helgen då jag tydligen måste påminnas igen och igen (lite trög sådär) om att va lite mindre hönsig och lite mer coool och njuta av mina underbara barn och sluta fastna i detaljer. Stugvisiten gjorde underverk. MAssa frisk luft, kantareller o lingon och några sista myggbett senare är vi tillbaka i en väldigt bekymersfri, härlig vardag :)

kram
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Åh, vilken fantastisk rapport!! :D =D> Blir helt tårögd här :heart:
Såååååå bra jobbat!!!! :thumbsup:

Ang 45-lurarna....jag hade antingen tagit upp direkt och "låtsats" att jag väckte, eller låtit liten ligga och snacka luren ut/vagna vid ledsamheter. Mysvagna förebyggande låter jobbigt och lite vanskligt, liten kan få för sig att han inte klarar att somna om själv!
Och fortsätt mata på såklart! Skarvar brukar ju som bekant avhjälpas av MER MAT :P

Lägg nu denna härliga känsla på minnet och plocka fram den de dagar då Attityden behöver en extra kick i rätt riktning..... :wink: Liten kan och vill sova och ni kan alla därhemma få njuta av tillvaron!!

Kram! :heart:

Ps. Blev helt full i skratt när jag läste det du skrev om säng-husljuden :lol: Minns precis hur jag och maken låg där halvsovandes, trötta och spelade luftgitarr på kudden....en kudde hade extra bra "klang" (fjäderkuddar är bättre än syntet! :D), så den låg alltid beredd mellan oss, haha! :lol:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Hallå allesamman!

Några snabba frågor.
Nu börjar mini bli stor ... snuvan är bara här en stund på morgonen å så verkar det klarna upp i snoken under dagen och då får man i sig otroliga mängder mat :)
Så det där med vagnen...

:?: Tänkte ju ha han i vagnen nu tills vi satt hela nätter men jag känner att tiden är emot mig vad gäller hans växande versus klara hel natt.
Hur mycket lider han av att det börjar bli trångt? Han får ju plats men kan ju inte direkt breda ut sig. Dessutom är han nästan uppe på knä lite då och då ... hur brukar det gå o sova me sele?

Tar upp och matar 22 och 04. Han vaknar alltså inte själv utan jag tar upp.
:?: vilket av dessa mål provar man att ta bort först?

Han är lätt att lägga med buff och ramsa men är osäker på hur det blir när jag ska ta bort dessa måltider?
Desutom frågar han gärna på morgonsidan (har varit 06:30 senaste dagarna) som regel går det bra med säng-husljud men ibland får man röra lite i handtaget varpå han blir lugn och kan somna om. Känns ju väldigt lugnt och fint liksom o hade ju någonstans helst fåt pli på morgonuppvaken innan det var sängdags. Med storebror gick vi aldrig in om han vaknade tidigt men han blev heller aldrig upprörd utan gnölade mest.

Så kort är väl grejen att jag pga av hans storlek och rörlighet vill flytta över honom i sängen men är samtidigt inte så pigg på att röra till våra fina nätter. Eller ska jag bara köra stenhårt på attityden... säng it is!!! inga konstigheter å köra på!?
Tips?

massa kram :heart:
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Ang 45-lurarna....jag hade antingen tagit upp direkt och "låtsats" att jag väckte, eller låtit liten ligga och snacka luren ut/vagna vid ledsamheter. Mysvagna förebyggande låter jobbigt och lite vanskligt, liten kan få för sig att han inte klarar att somna om själv!
Och fortsätt mata på såklart! Skarvar brukar ju som bekant avhjälpas av MER MAT :P
Massa attityd och mera mat har jag låtit honom ligga kvar sina 45 .. och igår tölade han mest... ledsnade lite på slutet varpå jag kude vagna kortx2 och han övergick till å prata igen och idag vaknade han efter 40 och pratade till 45 varpå jag kunde ta upp :) :)
Tack du fina :heart: för mysvagnandet blev nog helt fel ändå.
Vi är verkligen påväg i rätt riktning tror jag plus nu sover han långluren och snart 1 1/2 timma in utan skarv :) hihi!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Har läst ikapp lite och vilken härlig rapport!! =D> =D> =D>
MammaFrankie skrev: :?: Tänkte ju ha han i vagnen nu tills vi satt hela nätter men jag känner att tiden är emot mig vad gäller hans växande versus klara hel natt.
Hur mycket lider han av att det börjar bli trångt? Han får ju plats men kan ju inte direkt breda ut sig. Dessutom är han nästan uppe på knä lite då och då ... hur brukar det gå o sova me sele?
Jag tyckte sömnen bara blev bättre när vi flyttade över från vagn till säng, jag tror liten gillade att kunna sträcka ur sig och byta ställning. Koppla på attityden av att allting är precis som vanligt så kommer det att vara precis så. Precis som vanligt. ;) :D Jag la ner ganska mycket tid på att få till magsovning i sittvagnen med sele och det fungerade ett tag tills hon blev för stor för den lösningen också. Efter mycket om och men har vi fått gå över till ryggsovning i vagnen och det funkar ju det också, om än kanske inte lika bra.
MammaFrankie skrev:Tar upp och matar 22 och 04. Han vaknar alltså inte själv utan jag tar upp.
:?: vilket av dessa mål provar man att ta bort först?
[-X Inte prova, fatta ett beslut och genomför! ;) Jag skulle tagit bort det mål där jag märker att det ofast inte äts så mycket, gissningsvis 22-målet. Och när det inte äts så mycket till frukost är det nog dags att ta bort 04-målet.

:heart:
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

härligt att jag sitter vid datorn när jag får svar ;)
[-X Inte prova, fatta ett beslut och genomför! ;) Jag skulle tagit bort det mål där jag märker att det ofast inte äts så mycket, gissningsvis 22-målet. Och när det inte äts så mycket till frukost är det nog dags att ta bort 04-målet.
Haha :lol: Ja, självklart!!!! Inget velande här men om det är så är det nog dags att ta bort båda två :)
Har ju liksom öst på med grönsaks/frukt pureer, gröt och välling i det sista så han varken äter super mycke på natten eller har speciellt bra aptit på morgonen :shock: Men en sak i taget tänker jag 8) Operation 22 mål ska bort påbörjas denna vecka sedan får vi se om jag tar beslutet att köra på med sova hela natten på en gång eller om det får dröja lite till.

Annars då...
lite stolt behövde 2 timmars luren idag ett klapp i handtaget efter 11/2 timma ...hurra! och sedan tog jag upp efter 2h
Eftermiddagsluren gick däremot uruselt men med all framgång i det sista är min attityd på top. En dålig lur...vad är det?...imorgon blir den bättre :wink:

Massa kram på er underbara forumisar....vad hade jag gjort utan er :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Underbart! =D> Snyggt jobbat :thumbsup: Och attityden är på topp hör jag, härligt! 8)

Kram :heart:
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Irmasmamma ... ni hade ju problem sa du med tidiga uppvak länge.

När jag nu lägger i säng, och säg att han blir upprörd på morgonsidan för att det inte är morgon än o sänghusljud inte hjälper.
Går jag tyst upp och buffar kort då, utan ramsa? eller pangramsa? buff med ramsa?

Med storebror körde vi pangramsa men jag tror inte jag känner mig komfortabel med att göra det när vi ligger i samma rum... kommer bli väldigt mycket överkonsentration från min sida känner jag då när jag hör han så tydligt. Samma sak med buff plus ramsa när jag inte kan ramsa mig uuuut ur rummet.

Och när jag tar bort nattmålet. Ska jag buffa och ramsa mig ut eller bara buffa o va tyst. hm? känns som om jag kunde svara mig själv här.

Tar bort 22 målet och om han vaknar o frågar under natten kör jag kort buff ...ingen ramsa i rummet. När jag ska ta bort 04 målet är det nog dags att ligga i separata rum.. så känns nog bäst.

En liten varg här känner jag :oops: Vi flyttade ju över till säng nattetid för ett tag sedan varpå jag en natt inte klarade av att få honom lugn i sängen och därför flyttade vi tillbaka till vagnen... inge kul:( Måste verkligen jaga bort den vargen innan sängen står redo igen....och det fort!! pang, pang, pang!!!!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej igen! :D

Jo, vi hade tidiga morgnar läääänge....men vad man glömmer fort när saker och ting löser sig! Minns knappt hur det kändes nu 8) Och hur vi till slut fick bukt med dem!? Vi gjorde INGET. :mrgreen:
Innan hade vi provat pangramsa (i samma rum), musik, sänghusljud m.m. men nästan aldrig somnade liten om. Vi tog aldrig upp förrän i marginalkvarten men då kunde liten vara rejält förbannad. :shock: Fast vi fortsatte tålmodigt med väckarklocka varje morgon för att det nån gång skulle gå in att KLOCKAN bestämde när dagen börjar, ingen annan. :wink:
Så när vi flyttade liten till eget, becksvart rum och vi päron inte längre hörde så tydligt vad hon sysslade med där på morgonkulan, kom hela 12-timmarsnätter som ett brev på posten efter nån vecka. \:D/ :D Alltså: liten slapp vår överkoncentration och kunde äntligen slappna av. 8)
MammaFrankie skrev:Måste verkligen jaga bort den vargen innan sängen står redo igen....och det fort!! pang, pang, pang!!!!
Ja, pang, PANG! Där sköt vi vargarna! :lol: Finns inga fullkomligt bestämda regler när det gäller ramsning i eller utanför rum så länge man delar rum, utan den enda sanningen här är: Hellre tveklöst fel än tveksamt rätt!
Om jag var du skulle jag ta bort båda nattmålen på ett bräde, nu när alla vargar ändå är skjutna! :wink: :P

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Jag har bestämt mig!!:)

22 målet ska bort i vagn!
Sedan är det säng i eget rum som gäller.
Kände i natt som blev lite sådär på morgonsidan när mini låg o klämde ut harlortar (trots katrinplommon) att jag använder vektygen på ett sätt jag aldrig gjort med storebror
Alltså: liten slapp vår överkoncentration och kunde äntligen slappna av. 8)
därför att jag...precis...är allt för överkoncentrerad inne i rummet.

Lätt att tänka tyst till varje pris när liten faktiskt får va arg för att man vaknar och dessutom är hård i magen.

Tror jag kan använda ramsen som det fina verktyg det verkligen är ordentligt när han har sitt eget kryp in med mamma vaktandes UTANFÖR tältet :)

SKa läsa på lite, inte minst mina gamla anteckningar om lilleman.

Tack ni fina... och tack Irmasmamma för supersnabbt svar... här ska göras ingenting :mrgreen:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Underbart!! :D Här doftar det Attityd lång väg!! :lol: =D> 8)

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Så lite fort nu då..

Tänkte ändå odla ännu mer attityd genom att köra två nätter med mat 22 och 04 för att verkligen studera vilket av målen som det åts minst på.
Och ja, det äts faktiskt minst 04 då han känns väldigt trött och inte är han hungrig vid frukost 07 heller...idag blev det frukost 08.
:?: Så nu är jag lite osäker på vilket mål jag ska ta bort iaf. 22 är ju egentligen bättre att behålla för då är jag ju vaken själv. Desutom sover han ju fint då till allra minst 04 och efter det vaknar han lätt och tror att det kanske kan vara morgon. Så, då tänker jag...på det viset förlorar vi minst sömn.
Om vi tar bort 22 först riskerar vi ju massa uppvak i form av frågor om det inte är mat snart. Mata 04 och sedan riskera tidig morgon på det... kan ju faktiskt bli massa vakentid... eller ingen alls...det kan ju vara svårt att svara på.
Min förhoppning är ju iaf att jag kanske kan mata 22 och att han sover tills han i vanliga fall vaknar tidig morgon.
Vad tros?

Runt 06 har han nu vaknat tre nätter på raken .. eller han vaknar ju som oftast tidig morgon iaf en gång men nu senast i kombo med bajs :(
Asså, jag trycker ju i så mycket mat som bara går...och mycke går ... har inte vägt mini men han har helt klart gått upp i massor. Från att ha varit en liten finlemmad herre börjar han äntligen se ut som en "riktig" bebi :mrgreen: runn o goo :P
Men all denna mat hamnar inte i bebiväck utan en hel del kommer ut också...eller snarare...massor. Han bara bajsar och bajsar...dag som natt. Antar att det är normalt men oo så opraktiskt.
Vet att storebror .. om han orkade bajsa efter att ha vaknat fick ligga med det... jag hörde ju inte om han bajsade från rummet brevid och han verkade ju somna utan problem med det å så hände det väl inte mer än kanske 2 ggr heller (vaknade helt enkelt inte så ofta kanske)
Men med mini så hör jag ju vad som är på gång.. ligger å väntar på att han ska stånka färdigt och byter fort där han ligger och vänder tillbaks han på mage och går o lägger mig. Han låg och tölade en stund i morse innan han började protestera.. arg å så arg för att det inte var morgon och för att han inte kunde somna om efter bajsbytet. Jag gjorde så gott jag kunde för att inte göra någonting... TÄNKER INTE... göra någonting....tänkte jag.
Men efter att jag hört storebror gått upp å grejat i rumet brevid...eftersom han också var vaken vid det här laget och mannen tröttnat kunde jag visst inte låta bli. Skak i handtaget...jag är här ... men det dög visst inte när jag väl börjat :( Så där stog jag igen och vagnade...:(:( Åhh..så trött på mig själv!!! Bara tills han precis blev tyst ...men det kan ta lång tid innan arg bebi är tyst ... åh .. vill bara flytta ut ur hans rum nu, skippa överkoncentrationen och va färdig me de. Och lägga honom i SÄNG.

Så ja, lång utläggning som vanligt. HAr svårt att fatta mig kort visst. Men iaf.
Tänkte ta bort ett mål i vagn och sedan köra konsekvent SHN när vi tar bort sista målet. Tror mini behöver det. Ramsar nu bara som bekräftelse eftersom jag inte vill bränna ramsan innan SHN.

Vad tror ni?
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej och hallå,
måste fråga nu när jag läst tillbaka i din tråd. Vad var det för fel på plan A?
DVs eget rum och bort med 22 målet!
Det låter som en utmärkt plan tycker jag, finns ingen anledning att ändra på den.

Bajs om natten, ja förebygg med t ex ösande fruktpureer. typ päron, kiwi, aprikos, övermogen banan på fm så att bajset hinner ut dagtid.
Och stoppande om kvällstid dvs: äpple, blåbär och grön banan så bajset håller sig under natten. ;)
Så blir du förhoppningsvis av med bajs i arla morgonstund och liten behöver inte störas av sådana uppvak i allafall.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Tack Tin :heart:
Men Nja...
måste fråga nu när jag läst tillbaka i din tråd. Vad var det för fel på plan A?
DVs eget rum och bort med 22 målet!
Var det så den va? :wink:
Jag hade väl tänkt att bort med 22 målet i vagn i samma rum och 04 målet bort i säng i eget rum med införsel av ramsa o SHN på riktigt.
:?: Men kanske man kan införa ramsa och eget rum även om man har 04 målet kvar?

Är velig...jag vet :oops: Men jag vill ju lägga i egen säng men är så rädd för att bli stånas över sängen (detta är min varg som gläfsar mig i hasorna) har nämligen hänt förrut.
Så om jag lägger i säng tänker jag att jag måste UT ur rummet och införa ramsan på riktigt så jag inte står där och buffar utan ramsan måste ta över.
Om jag använder vagn för att ta bort 22 går det bra att va i samma rum för att slippa springa fram och tillbaka. Han lyssnar ju väldigt till vagningen men problemet är alltså att vagnen börjar bli för liten.

Hmm :oops: Vet inte...men jag kanske svarar mig själv här eller? Asså...han borde verkligen ligga i sängen för han är så rörlig nu och sele på natten känns ju som att...ja, då är det dags för säng helt enkelt.

Så ...ska jag köra ordentligt...? alltså....
:!: Lägga i säng
:!: Eget rum
:!: bort med 22an
:!: gå in och mata 04

och sedan ta bort sista målet (04)också... verkar det ok!?
Och isåfall. Ska jag vaka 2 första nätterna när jag tar bort 22:an för att vara där på stört eller räcker det att jag är lika lyhörd som vanligt...alltså... 1 sek fördröjning??
Och säg nu att jag kör som en kur med 22 an bort. Ska jag köra ny minikur då för att få bort 04an eller räcker det att ramsa bort den då??

Tacksam för råd :heart:

Jobbar med attitydodling och sparar energi till helgen då mannen kan ta över lite på förmiddagen så man får sova om det blir mycket frågor så att säga.

kram
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

God kväll! :)
MammaFrankie skrev: Så ...ska jag köra ordentligt...? alltså....
Svar: Ja.
MammaFrankie skrev: :!: Lägga i säng
MammaFrankie skrev: :!: Eget rum
MammaFrankie skrev: :!: bort med 22an
MammaFrankie skrev: :!: gå in och mata 04
Svar: Ja , men inte behöver du göra det någon längre tid. Nu har jag dålig koll på hur långt du har kommit med maten dagtid, men ju mer du öser in under dagen desto fortare kan du ta bort detta nattmål.
MammaFrankie skrev: och sedan ta bort sista målet (04)också... verkar det ok!?
MammaFrankie skrev: Och isåfall. Ska jag vaka 2 första nätterna när jag tar bort 22:an för att vara där på stört eller räcker det att jag är lika lyhörd som vanligt...alltså... 1 sek fördröjning??
1 s fördröjning :shock: jösses vilken fart! Jag är djupt imponerad. Själv har jag en något mer flegmatisk läggning där jag noterar att barnet det gäller är vaken, kanske lite gnällig, men sen avvaktar jag och ser om inte liten kan lösa det på egen hand vilket ofta är fallet. Så jag tycker inte att du ska kasta dig upp utan låt du lillebror prova sina vingar och lösa såna fnurror han kan lösa själv och så hjälper du bara till om det blir honom för övermäktigt.
MammaFrankie skrev: Och säg nu att jag kör som en kur med 22 an bort. Ska jag köra ny minikur då för att få bort 04an eller räcker det att ramsa bort den då??
Använd ramsan och glömt kur överhuvudtaget. Ta bort maten, se vad som händer och reagera utifrån det. Det gäller att inte dra för stora växlar på allting och utgå från att en liten förändring är något världsomvälvande.

Ett litet exempel på hur vi kan uppfatta saker på olika sätt; jag och våra fyra barn och morfar var på ärtsafari. Vi packade in oss i en stor buss med en massa andra människor, for iväg till ärtfälten, plockade massor av ärtor, in i bussen igen och for tillbaka till fabriken, tittade runt i fabriken, åt mat och glass, handlade varor från fabriken och sen åkte vi hem.

När vi sen frågade barnen vad de hade tyckt varit roligast blev svaren väldigt skiftande.
Emil 6 år; att plocka ärtorna på fältet och se på skördemaskinerna var roligast.
Sigge 4 år; att gå i fabriken med hörselskydden.
Mika 3 år; att få åka skolbuss och få sitta själv på ett säte med säkerhetsbälte!
Linus 1,5 år: JA!

Det som vi såg enbart som en transport hade Mika tyckt varit det allra roligaste, att åka buss alltså!

Vad jag vill förmedla är att vi föräldrar oftast drar så stora växlar på ingrepp i våra småttingars liv. Du tar bort ett sent mål mat och förväntar dig att det ska vaknas, var lesset eller allmänt besvärligt kanske. Men se småttingen kanske bara sover vidare, helt obekymrad?! :)

Så ta bort det sena målet, se vad som händer och agera efter det, ös på med mat på dagen och ta sen bort nattmålet, se vad reaktionen blir och agerar utifrån det.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"