God kväll!
MammaFrankie skrev:
Så ...ska jag köra ordentligt...? alltså....
Svar: Ja.
MammaFrankie skrev:

Lägga i säng
MammaFrankie skrev:

Eget rum
MammaFrankie skrev:

bort med 22an
MammaFrankie skrev:

gå in och mata 04
Svar: Ja , men inte behöver du göra det någon längre tid. Nu har jag dålig koll på hur långt du har kommit med maten dagtid, men ju mer du öser in under dagen desto fortare kan du ta bort detta nattmål.
MammaFrankie skrev:
och sedan ta bort sista målet (04)också... verkar det ok!?
MammaFrankie skrev:
Och isåfall. Ska jag vaka 2 första nätterna när jag tar bort 22:an för att vara där på stört eller räcker det att jag är lika lyhörd som vanligt...alltså... 1 sek fördröjning??
1 s fördröjning

jösses vilken fart! Jag är djupt imponerad. Själv har jag en något mer flegmatisk läggning där jag noterar att barnet det gäller är vaken, kanske lite gnällig, men sen avvaktar jag och ser om inte liten kan lösa det på egen hand vilket ofta är fallet. Så jag tycker inte att du ska kasta dig upp utan låt du lillebror prova sina vingar och lösa såna fnurror han kan lösa själv och så hjälper du bara till om det blir honom för övermäktigt.
MammaFrankie skrev:
Och säg nu att jag kör som en kur med 22 an bort. Ska jag köra ny minikur då för att få bort 04an eller räcker det att ramsa bort den då??
Använd ramsan och glömt kur överhuvudtaget. Ta bort maten, se vad som händer och reagera utifrån det. Det gäller att inte dra för stora växlar på allting och utgå från att en liten förändring är något världsomvälvande.
Ett litet exempel på hur vi kan uppfatta saker på olika sätt; jag och våra fyra barn och morfar var på ärtsafari. Vi packade in oss i en stor buss med en massa andra människor, for iväg till ärtfälten, plockade massor av ärtor, in i bussen igen och for tillbaka till fabriken, tittade runt i fabriken, åt mat och glass, handlade varor från fabriken och sen åkte vi hem.
När vi sen frågade barnen vad de hade tyckt varit roligast blev svaren väldigt skiftande.
Emil 6 år; att plocka ärtorna på fältet och se på skördemaskinerna var roligast.
Sigge 4 år; att gå i fabriken med hörselskydden.
Mika 3 år; att få åka skolbuss och få sitta själv på ett säte med säkerhetsbälte!
Linus 1,5 år: JA!
Det som vi såg enbart som en transport hade Mika tyckt varit det allra roligaste, att åka buss alltså!
Vad jag vill förmedla är att vi föräldrar oftast drar så stora växlar på ingrepp i våra småttingars liv. Du tar bort ett sent mål mat och förväntar dig att det ska vaknas, var lesset eller allmänt besvärligt kanske. Men se småttingen kanske bara sover vidare, helt obekymrad?!
Så ta bort det sena målet, se vad som händer och agera efter det, ös på med mat på dagen och ta sen bort nattmålet, se vad reaktionen blir och agerar utifrån det.
Kram Susan