Fnurra med varma nätter och en pratkvarn till mormor

Bellan

Re: Fnurra med varma nätter och en pratkvarn till mormor

Inlägg av Bellan »

Fortsättning på förra inlägger....

:( Inatt var det en strulnatt igen :( Hon vaknade när jag gick och la mig 22.15 och eftersom det var kyligt i rummet gick jag in och la på täcket. Men hon somnade inte om :-k utan höll på med ett gnyende. Jag gick in igen för det kändes som det var nått som inte stämde och mycket riktigt hade hon tappat snutten (den låg ovanpå täcket vid fotändan). Ramsa och fort ut. Men se gick det inte att somna för henne. Hon var sur och sur och sur. Jag ramsade några gånger men det var inte någon idé, hon struntade fullständigt i den. 23.25 gick jag upp och började med husljud (dammsög)... 23.50 tystnade hon men vaknade efter 2-3 minuter efter jag stängt av dammsugaren. Jag fortsatte, men 00.22 gav jag upp städandet :| och la mig igen. Hon var sur sur sur, jag ramsade och tillsut gick jag in och la tillrätta. Efter det var hon sur och gnydde men lite lika sur. 01.30 somnade hon :( :( :( Men jag trodde ialla fall att jag skulle få väcka henne när hon varit vaken sååå länge, nepp 06 vakande hon som vanligt :-k
Imorse sa sambon att "hon håller ju på att lära sig så mycket, säga mamma/pappa, lära sig gå" och att det är därför. Vet in om det är det :-k
Och så är nästa förkylning här :( Kan ju vara därför :-k
Vi är i en ond cirkel av för lite sömn och dåligt immunförsvar :evil: Vi får varenda förkylning som folk bär på, förkylda varannan vecka känns det som.
Idag åker ialla fall både vakt och larm ut!

Alla tips är välkommna!!!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, oftast är det ju så att sover man på tok för lite så orkar kroppen inte vara sjuk och sover man massor tar kroppen hand om små förkylningar. Men sover man hela tiden på "gränsen" då är det inte ovanligt att infektionerna löser av varandra.

jag rekommenderar att man INTE är på Öppna Förskolan, vistas ute med kompisar så mycket som möjligt. Ge laktiplus (hälsokosten) eller sempers magdroppar (apoteket) för att 70% av immunförsvaret bildas i magen.
Ge Omega-3 Mor-EPA från hälsokosten är jättebra. Jag stack hål på kapslarna och gav på sked.
Sen, upp till 1000IE D-vitamin. Så D-dropparna man får från apoteket, ÖVERDOSERA!!! Läste på mina och du kan ge 10 droppar/dag utan problem tycker jag speciellt nu till vintern.

Utveckling sker ju liksom hela tiden, allt från att gå, till prat m.m. Det är därför vi säger fnurror komma fnurror gå. Men SHN har liksom verktyg att ta till vid behov, MEN man måste också backa från dem innan de blir en "ny vana".

Så jag har som regel, att jag gör en KRAFT INSATS vid fnurror, tar fram stora delar av verktygslådan och LUGNAR natt 1 sen backar jag Natt 2 osv.. Jag börjar inte dutta och fixa och trixa med en massa konstigheter. Utan ju mera saker är detsamma desto bättre. Ju mindre grej du gör av förkylningar, utveckling m.m. desto mindre grej blir det. Men drar du igång stora klockan, ja då blir ju vargen ett faktum. 8)

Vid sjukdom har man hackad lök under sängen, höjer huvudändan med 7cm och stoppar om extra när man själv går och lägger sig. Så gör jag.

Jag ger inte alvedon eller Ipren om inte barnet är TYDLIGT påverkat av feber. typ inte dricker eller yrar. Men hängig och feber hör ihop, det är kroppens sätt att försvara sig. Så min son får inte alvedon/ipren om inte det är typ över 40 i feber. :wink:

Förmedla nu lugn om natten och ro, det man behöver mest när man är sjuk är ju sömn.

På dagen, ÖVA; ÖVA; ÖVA massor på nya färdigheter!

Glöm inte att vara ute 2 ggr/dag ca 1 tim åt gången. även när man är förkyld men UTAN feber så klart.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack TorsMamma för svaret [-o< :heart:

Vitaminer ska inhandlas på måndag, tack så jätte mycket för tipsen [-o< Att stoppa i medicin som alvedon i mitt barn håller jag också till ett absoult minimum, det är så mycket konstigheter i allt sånt där :wink:

Kan tänka mig att det stämmer med att om man sover på "gränsen" hela tiden då är det inte ovanligt att infektionerna löser av varandra. Och där är vi tyvärr. Ska se till att göra som du skrev "natt 1 lugna och natt 2 backa...".

Utevistelsen har vi redan rutin på, 1-2h förmiddag och 1-2h eftermiddag så det tycker jag att vi är jätte bra på. Får låta bli att gå till Öppnis och snart börjar min kompis jobba så då kan vi inte träffas på dagarna längre (även om det bara varit någon gång varannan vecka vi setts). Hur får man vuxna som kommer hit att förstå att dom ska tvätta händerna? Tycker att det varit jätte jobbigt från att hon var bebis men inte kommit fram till hur jag ska säga det gäster och familj :-k

Öva öva öva :thumbsup: det gör vi och ska lägga på extra mycket krut på också :D
/Bellan
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag har som regel att ALLA som kommer hit tvättar händerna. Så är det bara, lika självklart som att man sover på natten. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan

Inlägg av Bellan »

Vi har haft det ganska bra med sömnen ett bra tag nu. Hon har iofs vaknat lite tidigt men aldrig fått gå upp innan det är God morgon, fast hon har bara legat och pratat och bubblat för sig själv i sängen. Så det har inte varit något som jag tyckt varit ett problem.

Nu för några dagar sen har hon haft jätte svårt att somna, idag tog det 1 timme!!! Igår ungifär lika. Hon har lärt sig gå för någon vecka sen och runt den tiden började hon ta lite längre tid på sig att somna fast då handlade det om 15-20 minuter bara så det var inte heller nått som jag brytt mig om utan bara väntat ut och känt att det handlar om att hon håller på att lära sig gå och att det går över. #-o Nu har det ju bara blivit värre :? På vilan har hon tidigare sovit 1h45-2h men nu är det snarare 1h och det blir ju alldeles för lite sömn med 10 på natten och 1 på dagen. Och det märks på hennes beteende, är allt som ofta uppe i varv och hyper aktiv (i små mått iofs men i alla fall överaktiv). Jag ramsar när hon vaknar både på dagen och på morgonen (har även haft 2 tillfällen då jag fått ta diskussionsramsa på natten senaste 2 veckorna och fått sista ordet).

Hjälp! Hur börjar jag nysta upp det här? Kan det vara förtrots på gång? HUr ska jag bete mig då? Är det nått annat? Social delaktighet och utevistelse har vi gott om precis som förut.

Jag har tänkt att ställa om klockan till vintertid för oss en vecka tidigt eftersom vi ska åka till mina föräldrar på måndagen dagen efter vintertiden egentligen börjar och jag vill ha en veckan så den nya tiden sätter sig innan vi åker iväg. Men med den här fnurran vi har nu och sen tidsomställningen känns den som lite väl mycket trassel #-o Hjälp!

Är tacksam för hjälp!
/Bellan
Liten, nyår -18
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Bellan! :D

Det passar ju utmärkt att byta till vintertid nu.
Lägg henne en timme tidigare och ta upp henne en timme tidigare. Dà blir hon inte övertrött och slipper vakna för tidigt.

Det blir väl sà, man ställer tillbaka klockan? :? Tycker det där alltid är sà klurigt...

Hur ser ert schema ut?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
videunge

Inlägg av videunge »

man ställer alltid klockan MOT sommaren :lol:
alt man ställer Tillbaka altanmöblerna på hösten resp ställer fram dem på våren :roll:

slut på parantes
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Bellan

Inlägg av Bellan »

Nu är jag helt snurrig :shock:
Ska man inte går upp en timme senare? :oops: Och jag ska väl få henne att sova en timme längre? :oops: Eller har jag fel?

Det gick bättre med både vilan och insomningen ikväll. Jag la henne 15 min tidigare vid båda tillfällena och hon sov 2 timmar på vilan och somnade på 30 minuter utan att vara arg. (Hon vakande kl 6 i morse, 45 min tidigt så jag tyckte att det behövdes). Fått en känsla av att mindre sömn gett mindre sömn för henne :-k
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

#-o :lol: :lol: :lol: vi sitter här i soffan och skrattar åt att vi inte fattar om vi ska ta upp henne tidigare eller senare. Hur svårt ska det vara att förstå hur det hänger ihop hahahah :lol: :lol: :lol:
/Bellan :lol:
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Nu missade jag att skriva in schemat :wink:
06.45 godmorgon
07 välling
ca 07.15 frukost med oss
ca 9-10 ute (1-1 1/2h)
11.00 lunch
11.45 sova (1 1/2 -2h)
14.00 mellis (välling och frukt eller smörgås)
ca 15-16 ute (1-2 h)
17.00 kvällsmat
18.15 pyjamas och blöja för natten
18.30 välling
18.45 Godnatt

Social delaktighet blir det under hela dagen. Hjälpa till att duka, torka bordet, städa, tvätta, hämta saker, slänga saker, hålla i nycklar, öppna dörrar...

/Bellan
Liten, nyår -18
videunge

Inlägg av videunge »

eftersom du ställer TILLBAKA klockan så får du en timmes sovmorgon. :wink: :lol:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
miniz

Inlägg av miniz »

Ojojoj, vad jag har fàtt jobbat och tänka och nu tror jag att jag vet. :lol: Hon kommer vakna ännu tidigare eftersom vanliga folk fàr sovmorgon. Sà om hon brukar vakna klockan 6 och ni ställer klockan tillbaka till 5, sà vaknar hon redan dà... Sà se bort fràn mitt svar tidigare, det är det som är sà bra med sommartid, för dà ställer man tiden dit när de borde vakna. :roll:

Sà det är iallafall ett tillfälle att ta en minikur, för hon kan ju inte stiga upp mitt i natten.

Àterkommer i morgon med schema funderingar.
Felàt och kram.
fem älsklingar
Bellan

Inlägg av Bellan »

:wink: Ja det blir lite väl tidigt med att gå upp en timme tidigare med tanke på att hon vaknar ännu tidigare för det mesta #-o
Kram tillbaka!
/Bellan
Liten, nyår -18
miniz

Inlägg av miniz »

Hur gàr det nu?

Schemat ser fint ut. 13,5 - 14 timmar sömn per dag och tvà utevistelser. :thumbsup:

Kram.
fem älsklingar
Bellan

Inlägg av Bellan »

Det är ju en sak hur schemat ser ut och det är en annan hur hon sover :? Alltså vi följer tiderna som vi ska men det hon sover inte tiderna. :wink: Jag vet att man ska ge möjlighet för barnet att sova och det gör vi. Fast hon tar ju inte den möjligheten :( .

Jag har lagt henne lite tidigare (inom marginal kvarten) senaste dagarna och hon har sovit längre på vilan och somnat snabbare på kvällarna :) Men hon vaknar fortfarande tidigare på morgonen runt kl 06. Och i går natt hade vi ett låååångt uppvaknande. Hon vaknade en stund efter jag la mig ca 11.30 och höll på till kl 02 :shock: Jag ramsade några gånger, avvaktade, ramsade, gick in och la tillrätta när det inte ramsan gav resultat. Sen blev det ett par långa rams diskussioner innan hon somnade. Mellan diskussionerna tror jag att hon slumrade till men hon vaknade inom 10 minuter igen. Ja, tillslut så somnade hon. Hon vaknade 06.20 imorse. Förmiddagen var tung med en väldigt trött tjej men efter vilan på 2 timmar var hon pigg och det var full rulle ;)

Det jag funderar på nu är hur jag ska göra med tidsomställningen. Hon verkar ju sova bättre när jag lägger henne tidigare :-k Om jag ska skjuta fram allt en timme, hur gör jag det och fortsätter få henne att sova bra samtidigt? Några tips?
/Bellan
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"