Några frågor:
Baby blues och/eller ömma bröst....
Re: Baby blues och/eller ömma bröst....
Hej igen!
Några frågor:
När på dygnet är det bäst att pumpa ur tuttarna?
I vad fryser ni in BM? Ska förpackningen vara steriliserad? Alltså tåla kokning?
Vi närmar oss 2-månaders ålder! H har nu natt 20.30 och äter ett nattmål klockan 4.00. Ska jag då lägga honom 20.00 eller flytta fram nattmålet för att få 8 h?
Några frågor:
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Pâ morgon/förmiddag, dâ är den fetast!Manfred10 skrev:När på dygnet är det bäst att pumpa ur tuttarna?
Jag har en nästan orörd förpackning med specialamningsfryspâsar frân Lansinoh, PM:a mig din adress sâ skickar jag om du vill.Manfred10 skrev:I vad fryser ni in BM? Ska förpackningen vara steriliserad? Alltså tåla kokning?
Jag skulle lägga tidigare och behâlla nattmâlet klockan fyra.Manfred10 skrev:Vi närmar oss 2-månaders ålder! H har nu natt 20.30 och äter ett nattmål klockan 4.00. Ska jag då lägga honom 20.00 eller flytta fram nattmålet för att få 8 h?
Hej igen!
Vi närmar oss 2 månader med stormsteg! Har några schemafunderingar nu.
7-8.30 mål 1
8-10 sova
10-12 mål 2
12-14 sova
14-16 mål 3
16-18 sova
18-20.30 mål 4, bad och nattslurk
4.00 nattmål
Eftermiddagsluren sovs i sin helhet utan problem var 3-4e dag annars är det lite vagning och uppvak efter 1 timme. Övriga lurar funkar toppen.
Efter nattmålet har han ofta himla svårt att komma till ro! han beter sig klarvaket åt!! Kör ett träningspass balanserandes på underarmarna ett bra tag!
8) Att vagna "jättemycket" känns ju inte heller rätt.... Men jag måaste ju försöka "bryta" så han somnar. Vagnar gör han rätt bra själv föresten för när han "tränar" skumpar och gnäller gammelvagnen ungefär som vid skak i handtaget...
När han somnar känns det som om han sover "lätt" (jag oxå
) fram till 7.00, bökar och stökar, något gnäll men inget skrik så jag brukar aldrig vagna här. Men jag får ändå väcka honom klockan 7. Jag har en tanke på att vända på steken helt och ge ett nattmål klockan 23 i stället och sen sova fram till 7??!! För att förhoppningsvis slippa stöket efteråt, han är vaken för mycket där i vargtimmen tycker jag.
Alternativ 2 är ju att lägga tidigare 20.00 och ta bort en halv timme från den struliga eftermiddagsluren... men dessa ändringar kan jag kanske göra även om jag ger nattmålet klockan 23? Jag tutar i honom så mycket det bara går vid nattslurken ofta 120-160 ml BM i flaska och sen mera äkta tutte om han vill ha.
Jag vill ju inte strula till saker och ting i onödan.... Ska jag testa i 3 (eller 5) dagar och gå tillbaka till det gamla om det inte funkar?
Vi närmar oss 2 månader med stormsteg! Har några schemafunderingar nu.
7-8.30 mål 1
8-10 sova
10-12 mål 2
12-14 sova
14-16 mål 3
16-18 sova
18-20.30 mål 4, bad och nattslurk
4.00 nattmål
Eftermiddagsluren sovs i sin helhet utan problem var 3-4e dag annars är det lite vagning och uppvak efter 1 timme. Övriga lurar funkar toppen.
Efter nattmålet har han ofta himla svårt att komma till ro! han beter sig klarvaket åt!! Kör ett träningspass balanserandes på underarmarna ett bra tag!
Alternativ 2 är ju att lägga tidigare 20.00 och ta bort en halv timme från den struliga eftermiddagsluren... men dessa ändringar kan jag kanske göra även om jag ger nattmålet klockan 23? Jag tutar i honom så mycket det bara går vid nattslurken ofta 120-160 ml BM i flaska och sen mera äkta tutte om han vill ha.
Jag vill ju inte strula till saker och ting i onödan.... Ska jag testa i 3 (eller 5) dagar och gå tillbaka till det gamla om det inte funkar?
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej Manfred10
Kör med kolmörkt sovrum och ingen underhâllning sâ förstâr han snart att Det Är Natt.
Jag har tyvärr inga bra râd för dina nattmâlsfunderingar (har aldrig kunnat förmâ till mig att ställa klockan utan helt enkelt tagit det som det kommit
). Men jag tror helt klart pâ att kapa en halvtimme pâ sista luren och lägga tidigare.

PS. Mina planer för morgondagen innehâller ett besök pâ posten.
Mycket klassiskt!Manfred10 skrev:Eftermiddagsluren sovs i sin helhet utan problem var 3-4e dag annars är det lite vagning och uppvak efter 1 timme. Övriga lurar funkar toppen.
Jag tycker inte att du ska vagna om han hâller pâ och gymmar och har sig. Verktygen används till ledsna smâ bebisar som ber om hjälp.Manfred10 skrev:Efter nattmålet har han ofta himla svårt att komma till ro! han beter sig klarvaket åt!! Kör ett träningspass balanserandes på underarmarna ett bra tag!8) Att vagna "jättemycket" känns ju inte heller rätt.... Men jag måaste ju försöka "bryta" så han somnar. Vagnar gör han rätt bra själv föresten för när han "tränar" skumpar och gnäller gammelvagnen ungefär som vid skak i handtaget...
![]()
Jag har tyvärr inga bra râd för dina nattmâlsfunderingar (har aldrig kunnat förmâ till mig att ställa klockan utan helt enkelt tagit det som det kommit
PS. Mina planer för morgondagen innehâller ett besök pâ posten.
I dag har jag fått post!
Testar en ny sovvariant i natt. Återkommer i morgon!
God natt!
Testar en ny sovvariant i natt. Återkommer i morgon!
God natt!
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jaha! Det är ju inte så himla lätt att sova hela natten om man måste ligga som en lax i en laxask!
Sonen har ju envisats med att vakna vid halv 3 och där omkring under en tid. Jag har matat på med ersättning några kvällar men ändå vaknar han tidigt, men så slog det mig.
Det är klart att det är för trångt i vagnen! Hilding har blivit för bredaxlad för innevagnen och kan inte röra sina armar som han vill. Kortare lurar dagtid funkar ok än så länge. När han vaknar nattetid ligger han med armarna ner längs kroppen och är ganska så arg för att han inte får upp dem igen!
I natt bar vi in spjälisen, han stoppades ner strax före 20.00 mätt i magen och med torr blöja. Somnade gjorde han helt på egen hand och vaknade 4.35. Härligt
då var mina bröst som meloner och ganska bråkiga att få tag om. Klockan 5 låg han i sängen igen och stökade i några minuter innan han somnade om och fick väckas klockan 7. Då var han inte så hungrig så på morgonluren insåg han nog att han borde ha ätit mer och vaknade till några gånger.
Eftermiddagen strular.... ska jag ändra mer på den luren? Han har sovit som mest en timme här de senaste dagarna men oftast bara 30-45 minuter. Ska kanske försöka mata i honom ännu mer på målet innan... Han behöver ju sova annars måste vi göra kväll tidigare än 20.00 känns lite tidigt att lägga honom redan 19.00. Vill gärna hinna gosa lite med honom när storebror har lagt sig, men det är ju inte för mitt bästa han ska hållas vaken....

Jenny
Sonen har ju envisats med att vakna vid halv 3 och där omkring under en tid. Jag har matat på med ersättning några kvällar men ändå vaknar han tidigt, men så slog det mig.
I natt bar vi in spjälisen, han stoppades ner strax före 20.00 mätt i magen och med torr blöja. Somnade gjorde han helt på egen hand och vaknade 4.35. Härligt
Eftermiddagen strular.... ska jag ändra mer på den luren? Han har sovit som mest en timme här de senaste dagarna men oftast bara 30-45 minuter. Ska kanske försöka mata i honom ännu mer på målet innan... Han behöver ju sova annars måste vi göra kväll tidigare än 20.00 känns lite tidigt att lägga honom redan 19.00. Vill gärna hinna gosa lite med honom när storebror har lagt sig, men det är ju inte för mitt bästa han ska hållas vaken....
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hejsan

:thumbsup: Finemang att du lyssnade av honom så bra, och hittade en bra lösning!Manfred10 skrev: natt bar vi in spjälisen, han stoppades ner strax före 20.00 mätt i magen och med torr blöja. Somnade gjorde han helt på egen hand och vaknade 4.35. Härligtdå var mina bröst som meloner och ganska bråkiga att få tag om. Klockan 5 låg han i sängen igen och stökade i några minuter innan han somnade om och fick väckas klockan 7.
Liten kompromiss och lägga 19.30? Eftermiddagsluren strular ju för många (även här hemma) och har den väl havererat så är ju enda lösningen att lägga tidigare.Manfred10 skrev:Han behöver ju sova annars måste vi göra kväll tidigare än 20.00 känns lite tidigt att lägga honom redan 19.00. Vill gärna hinna gosa lite med honom när storebror har lagt sig, men det är ju inte för mitt bästa han ska hållas vaken....![]()
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
hej
Lillebror växer 7300 g tung och 64 cm lång.
Har sovit som en liten gris. Har stadigt förlängt sina nätter på egen hand (vaknat mellan halv 5 och halv 6), fram tills nu.... 
Så sent som i lördags sov han från 19.45 till 6.00. I måndags och i tisdags vaknade han 4 och inatt redan 3! Äter dock bara en gång sover till 7, vaknar ibland och klagar lite tidigare.
Vad händer nu? Vill han redan ha gröt?
Dags för schemaändring? Han äter bra på dagarna något mer lättdistraherad kanske och jag tycker inte han verkar missnöjd i övrigt. Får ersättning+BM till nattslurk, så mycket det bara går i.... när han vaknar ilsknar han rätt fort till suger frenetiskt på sin lilla näve. Han ligger ju i spjälsängen nu så jag har inte gjort nån superansträngning för att buffa honom till sömns igen.... Känns som att jag kommit förbi stadiet då det behöver "vagnas". Han verkar helt enkelt hungrig? Alternativt mycket förbannad för att han inte lärt sig att få upp armarna i brösthöjd när de på något mystiskt vis krupit ner mot midjan under natten...
8)
Han sover 1.30+2+1 timme på dagen och vi gör natt mellan 19.30 och 20.00.
Tips?
Jenny
Lillebror växer 7300 g tung och 64 cm lång.
Så sent som i lördags sov han från 19.45 till 6.00. I måndags och i tisdags vaknade han 4 och inatt redan 3! Äter dock bara en gång sover till 7, vaknar ibland och klagar lite tidigare.
Vad händer nu? Vill han redan ha gröt?
Han sover 1.30+2+1 timme på dagen och vi gör natt mellan 19.30 och 20.00.
Tips?
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Låter onekligen som hunger
Och han är kanske liiite för liten för gröt... (tror jag). Vilken ersättning ger du där på kvällen? Testa BabySemp 2 som innehåller risstärkelse och mättar bättre än alla andra sorter 
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Funkar babysemp 2 på 3-månaderskillar
måste man inte vara äldre?
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Måste och måste.... 8)Manfred10 skrev:Funkar babysemp 2 på 3-månaderskillarmåste man inte vara äldre?
-
Clara Cecilia
Eller kör NAN 2 som går att ge från födseln.
Clara
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Jag har NAN 1 nu..........
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Clara Cecilia
Hej,
du kan ge NAN 2 från födseln Men om du vill hålla liv i amningen så rekommenderar jag att hålla kvar NAN 1. Dom blir så mätta av NAN 2 så det kan konkurrera ut bröstet.
Clara
du kan ge NAN 2 från födseln Men om du vill hålla liv i amningen så rekommenderar jag att hålla kvar NAN 1. Dom blir så mätta av NAN 2 så det kan konkurrera ut bröstet.
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
I så fall tänkte jag nog bara ge som nattslurk.......... Jag tycker att han borde få i sig tillräckligt på dan.......
om nu inte min mjölk plötsligt har blivit förtunnad??? Men sover sämre gör han ju.
Idag har jag 0,0000 tålamod så jag borde sängdumpas för resten av dagen!
men si det går ju inte...... Nån måste ju hålla ställningarna här hemma när det finns så livsviktiga saker som harjakt och pappersarbete som konkurrerar med sönernas väl och ve!
/Bitterfittan
Idag har jag 0,0000 tålamod så jag borde sängdumpas för resten av dagen!
/Bitterfittan
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903