Pluggar på inför SHN, men några frågor kvarstår!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Vad gulligt av dig tinis :-) Hoppas du gjorde annat mysigt också än tänkte på tjorviga oss ;-)

Jo han frågar en heeeel del och jag försöker låta bli att svara så ofta... Har långa pauser emellanåt :-)

Vi sover just nu utanför rummet och jag ramsar i tex vardagsrummet, köket, slamrade lite i köket inatt när han hade sin vakenperiod (och jag var dessutom vråååålhungrig) haha...

Elle: jo den där bekräftelsen är ionte så lätt alla gånger... Han vaknade flera gånger till efter att jag gett den i natt... Han var tyst länge och så gav jag den och wäääää så var vi igång igen :-)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Haha! Jodå, Figaro var en mycket trevlig upplevelse faktiskt :D

Testa dammsugaren inatt! Ett tag var den oslagbar på att söva barn (och vissa äkta makar :roll: ) här hemma. Dovt, tryggt och skönt ljud utanför.

Så ni sover i vardagsrummet? Kan nästan inte hålla mig för fniss när man tänker efter.... Det lilla barnet som får ta över sovrummet och så dom ömma två, utschasade från sina sängar :lol: . Utifrån verkar det ju inte klokt, men det är helrätt unden kuren!

Håller tummarna för en bra natt!

/Tinis
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

stoppa pressarna, stoppa pressarna, rapport nr. 3!

Igår var det sambons tur att ta över och jag instruerade honom.
19:00 natti natti och ramsade, så snart han tystnade fick han bekräftelseramsan och 19:10 var det tyst...
20:05 - 20:07 gnyr och "gråter" lite....
22:00 - 22:30 ramsa, men vi tycker han låter konstigt, inget dovt gnöl så vi misstänker ryggläge och det stämmer! För andra gången har han vänt sig, men icke nånsin på dagtid ;-) ... procedur igen läggning, solfj, ramsa, bekräftelseramsa....
Sen la vi oss kring 23 och strax efter det vaknade han till lite men vi avvaktade och sambon gav bara en bekräftelseramsa sen...
Sen har jag sovit och inga noteringar finns, men enligt sambon har han bara vaknat vid 04 och kring 05-06 tiden men endast en kort stund och kring 04 var det 10 minuter. Undrar om det verkligen stämmer? ;-) :-D
06:60 började han vakna och gnydd, blev bara arg av ramsan så han fick vara och gnydde lite då och då men vi lät han vara tills klockan ringde och vi stormade in med godmorgon. Sötisen hade då vänt sig 180 grader och letat fram sin laban :-D .... Kan det vara sant att han bara vaknat 2 gånger? :-D
Vågar man hoppas?!?!?! :-D

Vi har dock problem med en sak och det är skrattet före godnattet!
Killen är så glad hela dagarna alltid, skrattar, ler åt allt och alla, väldigt lättroad... Men när det är dags för kvällsprocedur, slurk och skrattet så ser han mest små berusad ut och vill hellre pilla på tex snören i pappas tröja, påminner om tjuren färdinand "jag trivs bättre här, där jag får lukta på blommorna" ;-) .... Både jag och sambon var alldeles andfådda och svettiga igår efter att försökt få honom att skratta... Han verkar vara för trött för skoj....

// skymtar jag målsnöret????? ;-D
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Tinis: ja vad gör man inte för de små? Där inne ligger våran 2 veckor gamla nya sköna härliga säng, alldeles tom... Visst känns det lustigt att lille herrn får sussa skönt medan mamma och pappa delar en bananformad soffa och en gammal madrass hahaha
duggan

Inlägg av duggan »

Härlig läsning, mycket bra jobbat inatt...eeeh ja sambon då :wink:

Om jag ver ni, skulle jag lagga in massor med vändings gympa nu på dagen, du hjälper han hur det ska gå till så kan grejja det själv sedan på natten.

Snaaaart kommer ni vara ännu mer euforisk, när första hela natten trätt in, det du! :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Han vänder sig plättlätt från rygg till mage, men jag vette tusan hur han lyckats vända sig från mage till rygg :-) ... Men han vänder ju sig inte från rygg till mage just i sängen! Mage är ju bara roligt en stund på golvet ;-)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Det låter riktigt bra det här!

Vad är en banansoffa ett par nätter mot åratal av skön nattsömn i nya sängen, framöver!! :wink:

Och lille Ferdinand.... tja du. Det kommer skulle jag vilja säga. Han är inte så stor ännu. Snart kommer tittut och lite bu-skrämsel vara väldigt skrattframkallande. Jobba på ni bara, säkert bra för mamma och pappas glada humör (och flås! :lol: )

/Tinis
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Ja några riktigt skratt har vi lyckats locka fram, men det kommer väl :-)

När jag bladade igenom så såg jag just att jag skrivit FÄrdinand haha... Håppsan so det kan go ;-) ...

Dagslurarna har funkat hur bra som helst de här dagarna förutom sista vilan nu på eftermiddan, han var såååå trött och ledsen och sov bara 30 min sen var han piggelin...

Jag hade tänkt låna boken lite längre men det fick jag inte, det var plötsligt kö på den :-( ... Så nu är jag utan bok :-( ...
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Rapport nr. 4

Kan någon nypa mig??

Vi la killen igår kl 19:00 och det var rätt bökigt men efter 10 minuter var det tyst....
Han vaknade till ungefär 19:45 och stökade, ramsa etc, men han fortsatte... Det lät så konstigt i babyvakten, mycket knasiga ljud, flås etc så vi misstänkte att han höll på med nå konstigt.... Sambon gick in och killen hade snurrat 180 grader i sängen och hittat babyvakten som stod och blinkade därav flåset vi hörde och alla knasiga ljud haha... Nu ska den stå på golvet istället.... hur som helst så gjordes tillrättaläggandet igen och hela proceduren och efter 15 minuter var det tyst....

Jag vaknade kl 05 och var helt förvånad!
Jag vaknade 06:45 och var ännu mer förvånad!
Klockan ringde 07 och det var god morgon!!!!!
INTE ETT LJUD på natten (som vi vaknat av)
Han väcktes i samma ställning som han somnade!!!!

Halleluja, så här länge har jag inte sovit sen jag blev gravid! Är så glad och lycklig idag! Nu håller vi tummar och tår att resterande nätter blir lika bra! :-D
Gäst

Inlägg av Gäst »

NYYYYYYP :mrgreen:

Vilken härlig rapport! Fast inte är jag förvånad, inte!

Det där med babyvakten... varför har ni den egentligen? Blir man inte lite överfokuserad av att höra minsta lilla ljud förstärkt sådär. Eller befinner ni er långt bort från sonen när han har lagts?

Nu blev jag så glad så glad (och det kan behövas, för jag sitter här med feber och halsont och ska till doktorn snart :( )

Kram!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ville bara säga vilken härlig läsning, bra jobbat.
:thumbsup: =D> :heart:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning :D Bra jobbat både Liam och hans ömma föräldrar =D>

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Tinis och ilindstrom: tack!!! :-)

Tinis: jo vi hade på den nu i början så man ska höra ifall vi är i köket/badet osv... har ju rätt mkt ljud på ibland i huset :-) ... fast nu tror jag inte vi längre behöver den... vi lär nog höra om han verkligen behöver en ramsa ;-)

Och du, krya på dig!!!
Sambon blev oxå sjuk i natt, kanske för att han fått sova rätt bra? ;-)

/ Kramar
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Jahapp... då var det dags för rapport 5...

Läggningsproceduren tog lite längre tid igår, 20 minuter. Sen vaknade han ungefär en gång i timmen fram till 23. Allt mellan 5-15 minuters uppvak, hann sjunga upp sig ett par gånger.
Vid 03:30 var det dags för nästa... som höll i i 50 minuter innan det var tyst... dammsugaren kördes, ramsades, fick lägga tillrätta igen... Osv osv osv...
06:00 var det dags igen, argare och ledsnare än någonsin! Inget funkade :-( Till slut kl 06:45 ställde jag klockan en kvart tidigare bara för att få plocka upp honom...

Jag minns att det i boken stod att de kunde få såna dagar? Vad tror ni andra? Har vi gjort något fel?
Jag blev ju så bortskämd med förra natten så nu i morse har jag grubblat på om vi gjort fel... Försöker ju vara så sparsam med ramsor som möjligt...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, nej, inget fel! Bara det klassiska två steg framåt och ett tillbaka. :D

Tänk process, tänk framåt, tänk målet! Det är bara att glömma och gå vidare.

Min erfarenhet är att det tar minst någon vecka innan det är stabilt (uppföljningsveckan) och sedan minst en vecka till innan det börjar blir riktigt lätta läggningar och i stort sett inga nattliga uppvak. Men tidigare än så kommer han klara sig själv i stort sett jämt och ni ska backa, backa kontinuerligt.

/Tinis
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"