Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lua

Inlägg av Lua »

Jo, spjälis börjar bli akut och vi söker med ljus och lykta efter en lämplig på Blocket. Måste nog ta resesängen så länge.

Det ska ju bort en halvtimme sömn vid ca 5 månader. Var ska jag ta den då, lämpligast? Jag vill egentligen inte ta den nånstans! Vårt schema nu är perfekt och synkat med syrrans...

Kram Lua. :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej Hej :)

Jag håller med Sussanne att just nu räcker inte tiden med vad allt som man skulle vilja/behöva göra.Det är trädgården framförallt som tar så otroligt mycket tid just nu.Eftersom vi byggde hus för 2år sedan är våran trädgård inte klar än.Vi satte upp ett växthus i somras där jag varit halva dagen idag och fixat och grejat.Gödslat,satt frö städat mm.Vi satte vinrankor i vå´ras och dom har börjat bli gröna nu så dom klarade då vintern.Det var 30grader därinne så jag gick omkring i linne.Liw satt i babysittern bredvid mig.Jag känner oxå igen det där att sambon bor borta veckovis.Just nu är Tomas i Östersund och har varit där hela veckan.Kommer hem imorgon tordag igen.Förra veckan var han i Piteå.Vissa veckor är han inte borta alls utan jobbar hemikring.Man får dra hela lasset själv helt klart,fast man hittar rutin på det hela ändå så jag tycker faktiskt det funkar bra.Tack vare att han har det jobbet han har så har vi råd med att jag bara jobbar 60% så det är både för-och :) nackdelar med att han är borta.

Angående smakisar:Linda,jag har inte bytt ut något mål än för Liw.Gröten tycker hon jättemycket om men hon vill ändå ha ersättning efter det.Ibland får jag i henne 80ml,ibland 160ml så det skiftar mycket.Puresmakisarna är hon inte lika förtjust i så det är lika där med ersättningen. Jag tar lite i hennes takt.Vi började ge välling i helgen och den ÄLSKADE hon.Det var in i dimman och sen var det omöjligt att få liv i Liw :wink: :wink: .Hon sov utan ett knysst till 06 och har gjort sen dess.Så vällingen gjorde verkligen susen.

Kramisar från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

SussanneDet var inget roligt det där med uterummet och fel ritningear :twisted: Hoppas det blir bra iallafall!!
Jag har börjat med smakisar redan vid 3månader på både Jacob och Liw och det har gått bra.Gröt någon vecka senare och slutligen välling vid 4månader.När jag var liten var det att man skulle ge smakisar vid 3månader(tror jag)Min mamma har berättatt.Så jag vet faktiskt inte varför det blir ändrat hela tiden.Vällingen är ju från 6månader nu.

Lua:Jag håller verkligen med dig angående schemat.Jag funderar jag med.Troligtvis blir det att ta 25 minuter på em.Så vårat kommer då bli 45,2.5,20+11.5 timmars natt.Jag tycker det funkar så bra med långvilan nu så den vill jag ha kvar så länge som möjligt.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

ulrikaj och Susanne*: Måste bara säga att jag tycker att ni är så duktiga som har hand om allt ensamma när maken arbetar borta i veckorna. Min sambo har faktiskt lagt om sitt arbete lite under våren. Han kommer hem kl 16.00 mån-tors och 15.00 på fredagar och sedan arbetar han resterande timmar hemifrån på kvällen när barnen lagt sig. Trots att vi har bra rutiner tycker jag det är riktigt slitigt att ha hand om ALLT en hel dag. Malte har ju mattrasslat lite också, så att lägga båda två för natten är jag osäker på om jag skulle fixa ensam :shock: Främst är det Maltes nattslurk ( som jag ger i sovrummet) som blir svårt att kombinera med Vegas energi....:roll:

Antar att det blir lättare när Malte ska dricka välling inför natten. Då kan de ju få den samtidigt, men så länge jag ammar är det lite trixigt...

Vi har också massor med trädgårdsprojekt. Vi flyttade till hus förra sommaren, och de tidiga ägarna hade inte gjort alls mycket med trädgården, men det ska det bli ändring på. Skönt när det är så fint väder och man kan vara ute med båda barnen. Jag brukar också ta ut sittern till Malte, där trivs han riktigt bra.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej kompisar :D

Idag slog det mig att Frida faktiskt är hela FEM :shock: månader nu, i förrigår... om en månad är hon halvåret... ujujuj, vad tiden går fort :!:

Idag tog jag ut ett täcke, så hon fick ligga nakenfis ute - så hon njöt :D Hon har börjat kravla, mest runt, runt som en klockvisare, och så skjuter hon upp lilla röven i vädretoch står på tårna :D hur häftigt som helst!
Hon har sovit en dryg vecka i spjälisen nu, det går toppenbra!
Däremot har hon kommit på att det är jättekul att spruta ut gröten - idag blev både jag och kökslampan härligt grötkladdig. Svalde hon en sked tar jag nog i... tror inte hon var tillräckligt hungrig, helt enkelt :wink: Jag har henne i babysittern än när jag matar, måste införskaffa en till barnstol - är det nån av er som har en sån som man fääster på bordet :?: Funderar på en sån :-k

Må så gott, alla :D
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Flitig aktivitet på endast 2 dagar, läser allt ni skriver :D

Mia, vi har en sådan stol som man hänger på bordet, nackdelen med våran är att den är så djup, så en liten/stor 5 månaders drunknar i den och får knappt hakan ovanför bordet :shock:
Men den tar ingen plats och är suverän på resor och bortbjudningar :D

//Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja,Linda.Ibland är det lite körit när man är själv om ansvaret hemma.Nu har jag sån tur att jag har mina föräldrar som ställer upp 100%.Dom bor granne med oss och utan dom vet jag inte hur det skulle gå ibland :?: Morfar skjutsar Jacob på Montessori tre dar i veckan och hämtar honom.Så jag behöver inte tänka på tider att passa och det underlättar enormt mycket.Det är framförallt läggningen som kan vara lite hektisk ibland.Jag lägger Liw först 18.30 då hon får välling samtidigt när Jacob ser Bollibompa.Efter så är det tandborstning för Jacob och hopp isäng för honom oxå.Jag förstår inte hur det skulle gå om man inte hadde fasta rutiner och jag beundrar stort ensamstående mammor som är helt själva jämt.Eftersom jag jobbar treskift när jag jobbar så ligger min 60% på utslaget 2.5dar iveckan.Det är perfekt nu när man har barn tycker jag.När jag jobbar kväll och helger får Tomas vara hemma och ta ansvaret plus att han får umgås själv med sina barn.Det blir mycket mamma när jag är med och det är ju inte så konstigt egentligen eftersom det är jag som är hemma för det mesta.Sen vet jag ju inte mer än det här heller förutom på semestrar och helger så märker jag vilken enorm skillnad det är när båda föräldrarna är hemma.Allt är så mycket enklare.
Mia:Vad skönt att det går bra för Frida att sova i sängen.Man oroar sig ofta helt i onödan :)
Ja,tiden bara rusar iväg.Fem månader redan.Det känns inte alls så länge sedan jag läste din insändare när ni var på BB.
Liw blir fyra hela månader den 1maj.När hon ligger på mage så har hon upp rumpan och sprattlar med benen så hon vill iväg syns det.Hon tycker inte om att ligga på rygg på golvet då rullar hon runt påengång.Imorse vaknade hon redan 05 :o .Hon låg och jollrade länge,när enhalvtimme gått tänkte jag att nu måste hon försöka att sova så jag ramsade,det blev tyst ett tag och sedan fortsatte hon jollra ända tills 06.Nu har ju hon sovit 1timme miindre än hon ska så jag undrar vilket humör hon kommer att vara på idag?
Ha det så bra alla och må så gott ivårsolen.Själv ska jag ut i trädgården och fortsätta.Jag ska gräva grönsaksland idag och fylla på med ny jord i rabatter och buskar.
Kram ulrika
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Angående stolen man fäster vid bordet håller jag med Nilam.Det underlättar enormt vid städning.Det är bar att damsuga under och den tar ingen plats.
Kram
fjällström
Kontakt:

schema

Inlägg av fjällström »

Hej! Härligt att höra om växthus, vår och sol :D
Våren har faktiskt kommit till Piteå också, men inte kan lilla ungen ligga naken på ett täcke utomhus ännu :roll:

Kämpar på med 2-2 men inte går det nåt vidare... Det är HELT omöjligt att få henne att somna om efter 45 minuter :evil: Hon somnar oftast helt utan hjälp, men vaknar i skarven. Jag låter henne då vara tills hon skriker upp sig. Då vagnar jag bestämt tills hon tystnar. Hon ligger då tyst och blundar i en minut eller två, sen börjar hon böka, grymta och skriker till slut. Jag upprepar proceduren om och om igen - alltså 1.5h varje sovpass. Hon är ju trött redan när jag tar upp henne. Att då hålla henne vaken är ju helt omöjligt. Redan efter en timma är hon mer än trött :?

Har försökt komma underfund med hennes egen rytm för att sen kunna spika ett schema, men den är ju konstant 45-1 (istället för 2-2) och natten 10h med ett nattmål...

Hittade ett så bra schema (som matchar storasysters), men då måste jag ju tvångshålla henne vaken, hur nu det ska gå till :?:

natt 19.30-7
8.30-10 sova 1.5h
10 mat
12-14 sova 2h
14 mat
16-17.30 sova 1.5h
17.30 mat
19 mat
19.30 sova

Vet att många har 45-2-45, och det vore ju enkelt eftersom jag då bara behöver vagna ett pass. Men hur är då tiderna?

Måste bara tillägga att igår gick jag på stan med lilla Elin. Då sov hon drygt 2h :shock: Ibland stod vagnen stilla (när mamma kollade kläder :P ) och ibland rullade den lite lagomt skönt... Jag får helt enkelt göra stan under samtliga sovpass :wink:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

fjällström: funderar om det inte handlar om mat ändå. Är du SÄKER på att hon är riktigt mätt :?: :?: annars är det BACKA som gäller....

Vårt schema ( just nu)

6.30-8.30
8.30-9.15 sova
9.15-11.15
11.15-13.15 sova
13.15.-15.30
15.30-16.15 sova
16.15-18.30

Malte orkar inte alltid 2 h vakentid på morgonen, vi kör lite marginalkvartar hit och dit. Tex märker jag att han orkar vara vaken 2.5 efter långluren, så då kan jag plocka in kvarten där tex. Ska nog flytta fram Maltes tider till 19-07. Då plockar vi upp båda barnen samtidigt på morgonen. Smidigt när de ska dela rum framöver...

Linda
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

lindavega
kör samma schema som du. vill egenligen ha det till 19-07 men theo vaknar kl 06.30 av ohejdad vana.

i natt fick theo sova i sitt eget rum för första gången. rummet ligger precis intill vårt med dörr emellan och han har nog aldrig sovit så bra. skarven kom först 05.30 (brukar komma kl 5). i natt är jag dock inställd på att det kan bli jobbigt. han fick sin första vaccination idag och har varit jättekinkig :( . får se om panodilen hjälper.

instämmer helt LindaVega. Är imponerad av er som har männen borta i veckorna :!: . jag är helt slut när F kommer hem ibland. och då har jag bara ett litet skräp här hemma. F är ju också hemma en dag i veckan då jag jobbar och jag måste säga att jobbet ibland känns som rena semestern :)
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ulrikaj: ja visst är föräldrar guld värda. Mina bor väldigt långt bort :cry: men farmor och farfar bor ju i stan, och de ställer alltid upp om det behövs. :D Jens hade några resor till Stockholm när Malte var nästan nyfödd, då är det skönt att få lite hjälp

Kan Liw vända sig från rygg till mage :?: Malte vänder sig från mage till rygg, men inte tvärtom än. Däremot har han aktivt börja gripa efter saker, och stoppar nu ALLT i munnen. Vega tycker att det är jätteroligt att ge honom saker att hålla i, men det är ungefär lika roligt att rycka saker från honom också. :? ..det är MYCKET handen om handen/byta saker med varandra och klappa fint just nu här hemma...Det härliga är att Malte alltid är så GLAD när Vega tittar eller pratar med honom. :heart: Han kan verkligen tokskratta åt henne.

KING MARY: Farmor brukar ha Vega en dag emellanåt (ungefär en dag varannan vecka) och då är jag ensam med Malte. Rena semestern för mig med bara en bebis att ta hand om :wink: :wink: Kan tänka mig att de som har tre barn tycker att två är en baggis om man jämför ( eller vad säger du Mia)

Lua: hur går det med Isaks tidiga mornar- har ni fått någon ordning på dem än :?:

Mia: Det låter jättehärligt, snart kryper nog Frida iväg på gräset :wink:

Linda
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej på er :D
Tack för uppmuntrande ord - de behövs. :wink: Är LIIITE körigt just nu eller kanske alltid. :shock: Vi har ju då flyttat 30 min från ALLA vi känner...inte så smart ibland tycker jag.

Ulrika - inte roligt och dessutom kom alla rutor fel-levererade. Men i mitt nuvarande tillstånd så känns det lite "åh - jaha-ja".

Linda och Lua - kanske kan ni ta en 20 minutare på morgonen istället och ha lurarna så tätt det behövs?

Fjällström - Här fungerar inte vaken 2 timmar mer än ca 1 gång per dag och sedan då 3 timmar på kvällen. Sover gott (på dagen :wink: ) gör han dock men har också börjat sömnskarva lite.

Mia - 5 månader - gräsligt vad fort det går.

Stol - Gällande stol så hade jag en sådan till stora tjejen men gillade den aldrig då de som sagt satt dåligt. Har du provat Bumbo - den är nog bland det bästa köp vi gjort.

Sömnen här fortsätter på samma visa. Ingen bra natt igår natt... :roll: Kan ju inte få i honom mer mat då han får hela tiden och inte tar flaskan. han bara tittar på den och tuggar - jamen morsan :?: Och vad tycker du jag ska göra med denna då :?: Konstigt - för ett par veckor sedan så sög han lite i alla fall. Fast då hade jag bröstmjölk - nu är det tillägg. Hinns liksom inte riktigt med att pumpa.

Nej - nu ska jag gå och duscha. Finns inte riktigt utrymme för det på morgonen...

Medium idag - någon :?: Fast jag borde förstås hoppa i säng...

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Tack för stoltips - vi har ju redan en barnstol åt Alice, därför tänkte jag att det skulle vara praktiskt med en sån som inte tar så stor plats, men det låter ju inte riktigt kul om de sitter så djup i den :-k Vi har en sån där extradyna som man sätter på en vanvlig stol, men då blir den för hög, och går inte in under bordet - och då sitter Alice en halvmeter från bordet :shock: och DET är inte kul...
Kanske får vi fundera på en riktig barnstol ändå...

Och Ulrika, vi hade också tidig morgon i morse - fem i sex vaknade lilla solstrålen, och jag min dumskalle gick och tog upp henne innan jag tittat på klockan #-o Men det gick det med, får vara mer beredd i morrn bitti :wink:

Jag tycker du ska gå efter det schema som passar er, fjällström, och verkligen försöka få till vakenpassen, vid kris kan du kanske ge en femminutare om det inte går hålla vaken! Framhärda med det schema du funderade på i en vecka, så ska du se att fnurrorna löser upp sig :D

KINGM MARY, mina barn har reagerat väldigt sent på vaccinationen, ända upp till en vecka innan det har blitt feber - och då har man nästan glömt att det kan bero på sprutan :roll: Hoppas natten blir bra :!:

Jadu, Linda, ikväll har jag "bara" fyra av kidsen hemma, Paula och Oline sover hos momma, en av kusinerna är här och hälsar på! Och det är så tomt... Och för att inte tala om när jag ibland har bara Frida hemma, då blir jag helt handlingsförlamad - jag får absolut inget gjort då...
Och det här med att ha föräldrar nära; jag har sån tur att min mamma och mina svärisar bor i samma by, ibland nästan slåss de om barnen :wink: Det är väldigt skönt att veta att de finns här, nära :heart: Och vi kommer superbra överens också, lite risk för bortskämdhet förstås, så där får jag ligga på lite :lol: Så Susanne, jag kan bara ana vad du längtar efter de dina ibland, trettio mil är inte precis nästgårds, ens med norrländska mått mätt :!:

Ha´t bra :!:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej alla BBvänner :) :wink:
Jo,Linda.Liw vänder sig från rygg till mage.Jag hinner knappt lägga ner henne förän hon snott om sig på mage :D Däremot har hon bara vänt sig från mage till rygg ett fåtal gånger.Tänk vad olika det kan vara :!:

Mia:vi har en tripp,trapp,trull barnstol och den är super förutom att den tar mycket plats tycker jag.Men den är stadig och rejäl och man kan ha den i många år om så är.Den som man fäster vid bordet är ju bra rent platsmässigt men som ni säger så sitter man djupt även i våran.Vi fick den av farmor och farfar när Jacob var liten och vi andvände den i början men bytte sedan till våran andra.

Inatt vaknade Liw 03.30.Hon lååg och bökade och smågrät från och till 20minuter men somnade sedan själv och sov vidare till 06 :sleep: Jag vill inte gå in till henne ionödan för jag märker att ibland blir hon istället störd och piggnar till istället för att lugnas och somna om.Så länge hon inte ligger och storgrinar så får hon ta hand om det själv.

Ha en bra dag alla :heart:
Kram ulrika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"