Men oj Tinis, förlåt!!! Vet att detta var uppe tidigare, jag har missat. Hmm... Nu ska vi se... Overlock-djungeln ja... Jag fnulade en massa innan jag fick lite klarhet i vad som är vad. Få se om jag kan bena upp det en aning.
Overlock: Jag har en Singer overlock, den enklaste modellen som syr tre- och fyrtrådig overlock, flatlock, rullsöm m.m. Jag är helnöjd med denna maskin! Jag använder oftast fyrtrådig för jag tycker att sömmen håller bättre och det blir snyggare.
Flatlocken har jag hittills använt som dekorsöm (titta på raglantröjan i bloggen, som jag la upp idag) och som söm på babyplagg. Flatlocken kan du även fålla med om man vill ha den typen av söm som fåll. Flatlock är ju en söm man syr för att sedan dra isär. På så vis blir sömmen helt platt och lämpar sig således utmärkt till babyplagg.
Coverlock: Janome CoverPro 1000. På denna syr jag två- eller tretrådig fållsöm (typ tvillingsöm). På denna maskin kan jag koppla på en bandkantningsmojäng som gör kantningen enkel när man ska kanta t ex bodysar eller halsringningar. Denna maskin syr även kedjesöm som är snygg som dekor eller som fållsöm. Jag älskar denna maskin som gör jobbet så mycket enklare med fållningar. 8)

Jag har alltså valt en maskin av varje. En overlock och en coverlock. Det finns kombimaskiner som ligger på runt 10-13.000 kr, men jag har hört att de renodlade overlock- och coverlock maskinerna gör ett bättre jobb än kombimaskinerna. Jag som syr rätt så mycket tycker dessutom att det är skönt att hoppa runt mellan maskinerna. Det skulle vara ett evigt omträdande om jag haft en kombimaskin.
Nu har jag haft maskinerna ett tag och man lär sig mer och mer. Man kommer väldigt långt med de enklare overlockmaskinerna. De ska vara enkla att trä (för oj vad man får trä om maskinen...) och lätta att justera inställningarna (som tex trådspänning etc).
Bandkantninsapparaten är en dröm! Jag gillar den men vi har en bit kvar till "bästa vänner stadiet", var sak har sin tid.
Lycka till nu vännen!
/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.