Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

heeeej go'aste syjäntor! :heart:

snömängder, julpyssel, trotsbarn och isfiske - äntligen är symaskinsfrustrationen inte överst på listan längre. Tur det för vi har verkligen inte råd just nu, men den står där. I inköpskön. :D

Ottilia:
Saknat! Big time! Tur du tittar in i bloggen min ibland :heart:

ÅsaB:
Glöm inte andningen, det hjälper mer än man tror. Kram! :D :heart:

Tinis:
Huuur hinner du allt...? :shock:

Stilla:
Fortfarnade uppdämd..? :wink:

Ylletröjor:
Tvättar dem varmt, ser hur de blev, och sen... fram med sax, nål och tråd och en gnutta fantasi... Är just nu sugen på tofflor, men har inte kommit fram till hur :-k Men he ordnar sig...

Kram!
/Fjällmor
Stilla

Inlägg av Stilla »

Fjällfolket skrev: Stilla:
Fortfarnade uppdämd..? :wink:
Uppdämd! :lol: Ja det är ju så kul att sy, så jag leeeetar anledningar att ta fram symaskinen... Nu ska jag sy gardin till badrummet! Den vi har haft där är för lång, och det är jag så less på. Nu ska det bli en ny i rätt tunt ,oblekt bomullstyg, lagom lång, och med en bård som jag ska göra själv, potatistryck tror jag det blir. Röda hjärtan eller så, nu till jul. Tjuuuusigt!
:D Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack för inspiration. Innan symaskinen fick julledigt fick jag ihop en jacka till mig och en till sonen i tovad ull. Varmare och snyggare än fleece. Och vilket underbart lätt material att arbeta med :shock: :thumbsup:

Kram på er alla i sytråden :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej!

LIte kort - skall lägga mig på soffan och slöa - men jag har sytt klart Waldemars senaste pyjamas! Är lite stolt faktiskt, för det har inte varit mycket tid alls egentligen, men ändå har jag fått till den. Mitt i ökningsperiod och allt! Skall fotograferas och läggas ut på bloggen, men där är jag inte riktigt ännu.

Annar är det upp och ner, ner och upp. Storebror Waldemar är supergullig mot lillebror, men sömnstrular massor. Så inatt skall jag småkura honom, för att få ordning igen. Jag är ju ändå vaken...

Nu knorpas det lite i vagnen, så jag får nog avsluta. Kramar! // Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Badrumsgardin fullbordad! Hade glömt hur åbäkigt det var med potatistryck... :x så det kom lite färg där det inte skulle vara färg... men det blev faktiskt riktigt bra ändå, och det syns ju att den är hemgjord i alla fall 8) :wink: :lol:
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Åh Stilla, vad roligt med potatistryck! Det är ju en gammal klassiker! Måste prova igen.
Jag har precis kommit hem från stickkafét och nu sista tiden har det mest pysslats med annat än stickning för egen del. Många julklappar som skall hinnas knåpas ihop... :D Nästa gång kommer min gamla syslöjdsfröken och visar oss hur "pickning" går till. Ni vet när det blir som tovat? Hur som helst så ska det bli väldans roligt.

Gokväll!

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Ottilia, du måste hjälpa mig i mina overlock-tankar! VAD ska man ha??? Vad har du? :wink: :D Hur går det med coverlooken och kantbandsgrejen?

:arrow: Kan man fålla med flatlocksöm? 'Får så motstridiga budskap där....Det ser ju ut som att det inte bara är en sammanfogande kantsöm på översikten, ju...

På tal om stickning, virkning och tovning. Kolla bloggen som min barnmusikledare har. Så fina grejer!

http://ulligagulligasaker.blogspot.com/

Bråda julklappsdagar är det som sagt.

Kram på er!
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Men oj Tinis, förlåt!!! Vet att detta var uppe tidigare, jag har missat. Hmm... Nu ska vi se... Overlock-djungeln ja... Jag fnulade en massa innan jag fick lite klarhet i vad som är vad. Få se om jag kan bena upp det en aning.

Overlock: Jag har en Singer overlock, den enklaste modellen som syr tre- och fyrtrådig overlock, flatlock, rullsöm m.m. Jag är helnöjd med denna maskin! Jag använder oftast fyrtrådig för jag tycker att sömmen håller bättre och det blir snyggare.
Flatlocken har jag hittills använt som dekorsöm (titta på raglantröjan i bloggen, som jag la upp idag) och som söm på babyplagg. Flatlocken kan du även fålla med om man vill ha den typen av söm som fåll. Flatlock är ju en söm man syr för att sedan dra isär. På så vis blir sömmen helt platt och lämpar sig således utmärkt till babyplagg. :D

Coverlock: Janome CoverPro 1000. På denna syr jag två- eller tretrådig fållsöm (typ tvillingsöm). På denna maskin kan jag koppla på en bandkantningsmojäng som gör kantningen enkel när man ska kanta t ex bodysar eller halsringningar. Denna maskin syr även kedjesöm som är snygg som dekor eller som fållsöm. Jag älskar denna maskin som gör jobbet så mycket enklare med fållningar. 8)

:arrow: Jag har alltså valt en maskin av varje. En overlock och en coverlock. Det finns kombimaskiner som ligger på runt 10-13.000 kr, men jag har hört att de renodlade overlock- och coverlock maskinerna gör ett bättre jobb än kombimaskinerna. Jag som syr rätt så mycket tycker dessutom att det är skönt att hoppa runt mellan maskinerna. Det skulle vara ett evigt omträdande om jag haft en kombimaskin.

Nu har jag haft maskinerna ett tag och man lär sig mer och mer. Man kommer väldigt långt med de enklare overlockmaskinerna. De ska vara enkla att trä (för oj vad man får trä om maskinen...) och lätta att justera inställningarna (som tex trådspänning etc).
Bandkantninsapparaten är en dröm! Jag gillar den men vi har en bit kvar till "bästa vänner stadiet", var sak har sin tid.

Lycka till nu vännen!
/Ottilia
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, tack Ottilia! :D

Jag funderar också på en Singer, enklaste modellen. Den finns för 2995 kr har jag sett. Det skulle jag ju faktiskt kunna önska mig i 35-årspresent... 8)

Men så finns då kombivarianten för 6495 kr som även har täcksömmen och allt det där... men tyvärr har inte Singer någon bandkantare... och då vore kanske en billig overlock och så småningom en coverlock med bandkantare smartare. Skillnaden i pris blir inte så vansinnigt stor.

Men hur är det nu: OM man köper en kombimaskin, måste man då trä om den mellan overlocksöm och tex täcksöm? Eller vad menar du med att du skulle behöva trä om så mycket?

Och så flatlocken då. Jo, jag förstår hur det blir om man syr ihop två tygstycken (som på din tröja) men om man vill fålla en tröjnederdel, hur gör man då? Går det verkligen?

Tack för att du orkar med mig! 8) :lol:
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Oj vad dålig jag är på att skriva här inne. Men idag är jag hemma med en förkyld Maja, så då passar jag på.

Tinis, inga problem alls med dina frågor, jag svarar så gott jag kan. :wink:
:arrow: Jo det där med att trä om är en sanning med modifikation. Jag tycker att det är skönt att hoppa mellan mina maskiner. Alltså först syr jag overlocksöm med alla inställningar gjorda för det tyget osv. Sen går jag till coverlock maskinen och fållar eller bandkantar och där är de inställningarna klara för det ändamålet. Så egentligen skulle jag ha skrivit "ändra inställningarna hela tiden". Hänger du med? Det i kombination av att de jag rådfrågade rekommenderade två separata maskiner, just för att en kombimaskin är lite bra på mycket. Medan de renodlade maskinerna är experter på sitt område s.a.s.
:arrow: När du fållar med flatlock så viker du fållen och syr längs med kanten, men lite utanför. Detta för att sömmen ska kunna "stjälpa". När du sen viker ner fållen och "stjälper" sömmen på plats har du antingen flatlock-sömmen utåt eller baksidan av flatlocken som blir som små streck utåt. (Men herregud... Hur invecklat blev det här..? :lol: )Min man har en t-shirt som är fållad med flatlock, ska försöka lägga ut en bild av det i bloggen så att du kan se.

Mina 17 brödkorgar är klara och lite diverse andra syprojekt som finns i bloggen!

kram på er!

/Ottilia
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Nu Tinis finns det ett par bilder i bloggen på flatlocksömmen.
/Ottilia
kattklo

Inlägg av kattklo »

:? Världens enklaste kan tyckas...
men jag bara går runt och funderar och får inte röven ur. :D

Jag vill sy ett kuddfodral, en julklapp, som ska vara lika snyggt ut som in. På rätsida och avigsida om ni förstår.
Då går ju dragkedja bort som stängning.
Knytband eller ingång på mitten därbak? Med örngottsvarianten som stängning...
(Örngott stavas hur ? :lol:)

Det är min mamma som önskar sig fina kuddar till soffan och det är ju dyyyrt.
Om man inte gör själv.
Och jag har det finaste, halvblanka, linnetyget. Sånt som man hade runt madrasser för. Blått och grått med liljor ni vet.
Snyggt åt båda hållen. Och jag blir förstås osäker på vilken färg hon föredrar som den dominanta...

Ottilia: Vilka grejor du gör. Nu har jag kollat igenom hela din blogg. Wow!
Och Åsa, en PYJAMAS trots sömnbrist. Wow igen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Ottilia!

Nu är jag nästan övertygad om att jag vill ha den enklaste Singer jag med. Jag har ju en vanlig Singer och är nöjd med den. Dessutom har overlocken riktigt bra pris. Tack för flatsömsbeskrivning, nu är jag med...

Puh, jag har sytt och fixat rejält sista tiden. Finkläder till barnen och så min första body, som tog sin lilla tid. Det är en julklapp och jag har ingen aning om ifall den passar. Har uppdaterat bloggen för intresserade. Dessutom diverse tovade hjärtan och hemmapysslade julkort, brev och grejs. Lite trött i rygg och hjärna nu...

Bidde det någon klänning till mamma då? Näääää.....Tror jag ska börja prioritera mig själv lite nu... 8) Träna kanske? Eller i alla fall fila fötterna någon gång.

Stor julekram till alla pysslisar i den härliga tråden! Nytt år, nya tag, eller hur?"
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej flickor!

ABSTINENS!! Men nu är tröttheten för total (vi har INTE någon fungerande SM-vardag här...) och jag har inte haft vaken ork eller tid. Har sytt lite på två tröjor till Walle och hans kusin som var tänkt som julklappar, men när jag kom till fickan som skulle dekoreras blev det inte längre löpande-band och därmed tog orken slut. Och tiden - julplanerande tar tid! Men jag drömmer vidare och snart skall jag nog få damma av min älskade maskin igen.

Annars sitter jag lite vid datorn när jag får några minuter över. Klipper film från förlossningen. Efteråt, alltså. Inga krystningsbilder inte, utan bara extremt nyfödd Gustav. Ganska kul, faktiskt.

Kram! Skall uppdatera mig på era bloggar snart, men nu väntar barn-arbete, om ni förstår vad jag menar. :wink:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej mina kloka syjäntor! :D

Har ni pysslat ihjäl er över jul...?

Jag har ett dilemma...

Fortfarande symaskinslös

Har 2 saker på önskelistan

http://www.symaskinswebbshoppen.se/Prod ... roductName

och

http://www.tinytots.se/Article.aspx?art=543&color=Joey

Jag har råd att välja en av dem i julklapp...

Glad? JA :!:

Men ojojoj, så svårt...

:? :oops:

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"