Äntligen goda nyheter (OCH dåliga... men vi tar de goda först)!!!!
De två senaste nätterna har varit för bra för att vara sanna (med våra mått mätt) och han har sovit HELA nätterna ända fram till 05.30 resp 05.45 utan vagningsinsatser!!! Har vaknat till och gruffat/hojtat men rett ut det utan problem och somnat om \:D/ Behöver jag tala om att dagarna som följt varit lika underbara?

Någon enstaka gång har jag hört honom i 45-min-skarven - jollrandes innan han somnade om
Förutom att förkylningar lyst med sin frånvaro ett tag nu och utslagen lugnat sig så har jag infört mer mat (precis som du - tankeöverföring?) de senaste dagarna och detta har gjort att det totalvänt. Fyller på med pure resp gröt efter amningen även efter 6 resp 14-målen.
Ååå, vad jag längtat efter detta och så härligt det är för oss allihop! Äntligen, äntligen, äntligen kan jag börja
njuta på allvar! Jag är medveten om att det kan bli bakslag och att det kan vara kämpigt när vi ska upp till 12-timmarsnatt - men det KAN bara gå på rätt håll nu!
Den dåliga nyheten är att han förmodligen är allergisk
Som jag skrev innan har han utslag, som visserligen lugnat ner sig lite, men han gnuggar sig mkt i ögonen som är ständigt mer el mindre röda och irriterade

. BVC-sköterskan gissade på komjölksallergi och jag har redan slutat äta mjölkprodukter helt. Har läkartid i morgon för att förhoppningsvis få mer klarhet i det hela.

Hur har det gått med dina misstankar om ev överkänslighet iom dotterns kräkningar? Utredning på gång?
Tusen tack för att du tog dig tid att ge råd om storebrorstrulet!

Han sover fortf i sin snart för trånga spjälis. Har dock långsidan nerfälld och liten stol intill så han lättare kan klättra över, något som infördes för att slippa hamna i situationen "ligga och amma nyfödd bebis med 3-åring som tjoar att han vill komma upp". Å andra sidan hade han kanske tagit sig över i vilket fall som helst - oavsett nerfälld sida.
Han har vaknat olika mkt för tidigt. 1,5-1 timme ungefär. Enstaka gång har han kommit lullandes mitt i natten och då har det inte varit några problem att leda tillbaka honom. Problem är det då han kikar in i vårt upplysta sovrum där mamma och lillebror uppenbarligen är vakna och han blir jätteglad att se oss och vill vara med. Känns som att man avvisar honom ifall man försöker leda tillbala honom när han kommer in då.
Tror han vaknar även av att pappa el jag/lillebror smyger in i badrummet som ligger intill hans rum. Enda lösningen jag kan se är att lägga honom tidigare på kvällen (vilket ibland är svårt, det är så mkt man ska hinna med på kvällarna) än vi gjort innan och se om det ändrar sig när lillebror och han sover samma tider och sedan även i samma rum.
Det är ju verkligen A och O det här med sömnen, roten till de flesta fnurror på hans trådar är ju trötthet! Han slutade sova middag för ett par månader sedan. En del dagar då han vaknat för tidigt har jag dock lyckats få till lite middagsvila för honom även om han inte sovit alla ggr. Men daglig middagssömn har han inte längre. Tyvärr. Jag försökte hålla liv i middagsluren så länge jag kunde, men till slut sov han aldrig utan hade världens hålligång hela sovstunden istället. De få ggr han verkligen sov var han nästan omöjlig att få igång efteråt och han blev grinig halva eftermiddagen istället för utvilad och pigg.

Hårdhäntheten. Vi försöker begränsa våra "Ta det försiktigt! Bara nätt, nätt! Klappa fiiiint!"-uppmaningar och sparar dom tills han verkligen tar i för mkt. Vi uppmuntrar honom de ggr han hanterar lillebror fint istället. Försöker ta handen om handen och klappa fint när det blivit för hårdhänt. Men det ger inte mkt resultat än iaf.

Får fortsätta träna på att ta honom i bruk även om det är kämpigt när han antingen svarar "Nej, jag vill inte", el "jag har inte tid!" eller helt enkelt bara ignorerar mig... Maken börjar så sakteliga bli bättre på att ta honom i bruk, men mina föräldrar (som han är mkt hos) har jättejättesvårt för det och det är verkligen katastrofdåligt... Det är 100% koncentration och lek precis hela tiden han är där och det är sååå synd...

Jag har läst både trotskapitlet och "gå i pakt"-texten sjuttioelva ggr och tycker ju det är så bra och så självklart! Men uppenbarligen måste jag läsa ännu mer och oftare för att nöta in det i beteendet.
Härligt med att lilla snäckan verkar vara en helt säker sovare nu =D> =D> =D> Bra jobbat!