Sista dagluren svår

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Renee

Inlägg av Renee »

Hej och hå... njae, det går även denna gång två steg fram och ett tillbaka, eller nåt i den stilen...

De följande nätterna vaknade han 5 eller t.o.m 04.30 och krävde en hel del vagnande för att inte väcka hela byn :(

I natt var det nytt bottenrekord på bakslagsfronten med vagningskrävande uppvak 00.00, 03.00, 03.30, 04.00, 05.30... Hungrig kan han knappast ha varit för det går superbra med både smakisar och gröt.

Kanske han stördes av magen eftersom han inte bajsat på hela den dagen? Eller av täppta näsan (han hann precis bli bra i lilla nosen när han fick ny förkylning och har nyst som bara den idag :cry: )

Hur har det gått för er? Har kräkningarna lugnat sig? Fungerar nya schemat bättre nu?
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Idag är en tråååååkig dag!! :roll:
Jag är såååå trött på dessa kräkningar... :evil:
... trött på att byta kläder (på mig själv och dottern) flera ggr per dag
... trött på att lukta spya
... trött på omgivningens kommentarer "ska du mata henne mer om hon ändå kräks" - det spelar ju ingen roll vad jag gör - det finns ingen logik i hennes kräkande!

Förlåt :oops: var bara tvungen att få ur mig detta!

Med nätterna går det absolut bra.
Hon börjar knorra någon gång mellan 6-7 men jag behöver oftast inte göra något. Funderar på att ersätta vangningen med ramsandet - hon är ju så stark i nacken nu så hon ligger ju och tittar med hela överkroppen uppåt - känns som man ska skada nacken på henne när man vagnar.... :roll:

Med maten går det med stormsteg framåt. Än så länge äter hon allt.
Två mål består av smakisar, ett av ersättning och två av endast amning.

Jag skulle nog behöva göra om långa tuppluren till 2 timmar.
Hon har varit rätt gnällig de senaste dagarna och jag vet inte om det beror på omställning till nya schemat, att det är för lite sömn, eller att hon inte får i sig tillräckligt när jag växlar amning/mat......
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Renee

Inlägg av Renee »

Jag förstår verkligen att du blir kräktrött ( 8) ) på allt kräkande... Själv är jag minst sagt snortrött ( 8) ) på att Frans är snorig hela tiden. Stackarn är ju inne på sin tredje förkylning nu :cry: , Otto var väl 1,5 år eller så när han var lite förkyld första gången! Men det är väl så för småsyskon vars äldre syskon är på dagis/umgås med dagisbarn...

Men man blir så less på denna täppta näsa som ställer till det så. Lille sötnosen störs så mkt både på dag- och nattsömnen pga detta :evil: . Och eftersom allt blir värre när han ligger och har svårt att somna om och bökar/skriker så vagnar jag för mkt :arrow: han har blivit vagningsberoende... Inte bra alls, men jag vill helst vänta med att backa från vagnandet tills han är bra i nosen igen.

Frågan är hur länge han kan sova natt i vagnen. Som du skrev: dom är stora och akrobatiska nu. Frans vände sig från rygg till mage igår för första ggn utan hjälp =D> :D
När han bökar runt och skjuter upp rumpan kan jag föreställa mig hur vilt det skulle gå till om jag backar mer... En hel hög vargar skulle stå och väsa "han ramlar uuuuuur!" runt benen på mig.

:?: Hur gör man bäst för att ta nästa steg från vagningen? Någon slags övergång eller allt på en gång (spjälis, ramsa, buffa)?

:?: Pia-Lotta, ger du dryck till maten (vatten? ersättning?) de mål då du inte ammar? Funderar på om han får i sig tillräckligt med vätska eftersom blöjorna inte är så kissiga längre. Visst, det borde ju bli mindre när han inte längre helammas, men vad är lagom? Jag försöker ju truga så mkt jag kan med bröstet men han är som vanligt lite svårflörtad med det. Vill bara ta bröstet om han verkligen är hungrig, så jag funderar på om man skulle försöka ge annan vätska också. Om han nu kan få kläm på pipmuggen - jag har gett upp flaskan nu.

Misstänker att han inte blir tillräckligt mätt (eller rättare sagt; inte står sig så bra) på 14-målet då han bara ammas. Tycker han blir hungrig tidigare och tidigare på kvällen efter sista dagluren. Man kanske skulle ta och lägga in lite smakis där också...?

Nu hoppas jag att våra små slutar kräkas respektive snorar så att både dom (och vi trötta mammor!) slipper lida :D
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Förutom att jag är trött på kräket så tycker jag så synd om lilla tjejen - det är ju inte hennes fel. :oops:

Jessica var förkyld 2 månader i början på sitt liv men hon stördes aldrig på natten som tur var 8)
Det måste vara jättejobbigt att känna att ni inte kan gå vidare på riktigt. Jag antar att du har provat en massa husmorstips?

Men det är iaf bra att du inser att han är vagningsberoende :D då vet du vad det är du ska åtgärda när det väl är dags.

Jessica började vrida och vända på huvudet i sömnen och slog då i kanterna på vagnen (som inte är så mjuka på vår gamla 70-tals vagn). Så igår la jag en spjällskydd längs kanterna på vagnen så nu finns det ännu mindre plats 8) :shock: . I natt vaknade jag 06.30 av att hon lät jätteledsen - gick och kika och då låg hon på rygg i vagnen :shock: . Vände på henne - vagna några drag och så sov hon vidare.

Vi kommer nog byta rätt snart till spjällis.
Vi ramsar ju nu när hon ska somna. Byter man till spjällis så är det väl bara att byta rakt av till säng, ramsa och krisbuffa.
För eran del kanske det är bra då det kan vara svårt att bryta vagningsberoendet.

Angående maten:
Nej, jag har inte gett något annat ännu att dricka.
I några dagar gav jag riktigt stora portioner vid lunch och middag så att det knappt gick ner några droppar mjölk efter det.
Detta resulterade i att hon har gallskrikit efter måltiderna (jag har inte gett henne något annat att dricka). Hon skriker och pruttar sen. Blöjorna har precis som för dig inte heller varit så kissiga och hon har knappt bajsat.
Jag tror hon dessutom är hård i magen.

Idag ammade jag före måltiden istället och då gick det bra på lunchen.
På kvällen efter gröten skrek hon i 15 minuter ändå och jag vet inte riktigt varför. Hon ammades och fick sen majs-havre gröt med rivet päron.

Är det dags att introducera vatten kanske?
Jag tycker det är svårt att veta hur stora smakisar man ska ge. Min tjej äter ju allt jag ger henne och säger i princip inte stopp. :roll:
Renee

Inlägg av Renee »

Hur gör ni läggningen? Tillrättaläggande (som jag tycker är svårt numera eftersom han oftast gnuggar sig i ansiktet med händerna när jag lagt ner honom, han hinner alltid dit med tassarna innan jag hinner räta ut armarna) och sedan ramsa X 4 :arrow: UT? Ingen vagning alls som markering? Ramsar du någon annan gång eller bara vid läggningen?

Har också funderat på om för lite vätska är en av bovarna till hård mage (som även vi har här såklart... Inget bajs alls idag t.ex. Då kör jag ändå katrinplommonpuré till gröten varje kväll nu). Svårt bara att få i honom mer vätska när han vägrar bröstet trots att jag tycker han borde ha mer att dricka.
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

På morgonluren då vi går ut eller går till dagis ramsar jag inte - hon somnar av vagnens rörelser. Hon sover på sidan.

Långluren på lunchen lägger jag upp armarna - lätt tryck (hon hinner oftast dra ner dem längs sidorna innan jag är klar men det gör inget, ut med benen - lätt tryck, huvudet åt sidan, lätt tryck på ryggen.
Sen börjar jag ramsa på väg ut. Ibland får jag ramsa en gång till.

Em luren är ibland inne - ibland ute. Inne så ramsar jag, ibland behöver jag vagna som markering då det är vid denna hon har svårast att somna.

När hon läggs för kvällen gör jag som vid långluren - ingen vagning.

Använder oftast endast vagningen när hon vaknar till mellan 6-7 på morgonen. Då har jag inte börjat ramsa ännu. Det är lättare att hitta attityden i händerna än i rösten tycker jag 8)

Vagnar du som markering eller mer än så? Om du vagnar mycket fortfarande när han ska somna in så är det ju inte så konstigt att han vaknar på natten och undrar varför vagnen står still :? .

Hon har fortfarande inte bajsat. Gjorde en sökning via search på hård mage och hitta massa bra tips - päron etc. Jag ger också katrinplommon varje dag. Gav henne vatten i flaska till lunchen idag och det var hon också (som allt annat :D ) pigg på. Så jag kör nog på det till alla måltider nu.

Kan han dricka vatten i en pipmugg (heter det så?). som många använder istället för flaska när det är småbebisar. Han kanske tycker flaskan är mer okej om den innehåller vatten? Har hört andra flaskvägrare (med bröstmjölk och ersättning) som accepterat flaskan med vatten.

Ska prova majs+vatten+amma till middag idag och se ifall hon skriker mindre då. Tänkte om gröten innehåller för mycket mjölk, gluten eller nåt. Hon skrek inte efter lunchen.
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

HURRA!!!! =D> \:D/
Första natten utan ett pip mellan 19-7!!

Igår åt hon så här
-7.00: amma
-10.30: amma+halvburk puré+vatten+någon sked plommonpuré
-14.00: amma
-17.00: amma+halvburk puré+vatten+någon sked plommonpuré
-18.40: 200ml (!!) ersättning

Hon var lite gasig efter middagen men inte som hon varit efter gröten då hon har skrikit och pruttat.
Tror jag väntar lite med gröten i några dagar alt provar ren havregryns- eller risgröt.

Förstod du mina anteckninga om läggning?
Läste dem nu i efterhand och tyckte inte de kändes helt tydliga 8)
Renee

Inlägg av Renee »

Underbart! Gratulerar!!!!! Jag är verkligen jätteglad för din/er skull! :D :D :D

Tack för matschema m m, det är verkligen toppen att kunna följas åt så här och få tips, idéer och trevligt sällskap! :D

Själv får jag återkomma med rapport en annan kväll för just nu är jag bara för trött och för ledsen... det går inte lika bra här och det känns som om det aldrig ska lossna och gå lite mer FRAMÅT. Jag trampar vatten och har minst sagt mjölksyra i hela kroppen :cry:

](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Åhhhh! Renée - inte vara ledsen. :(
Säg till om jag kan hjälpa till!!
Vet du vad som måste göras fast du inte har någon ork eller känner du bara att du famlar?

Jag tycker nog att du gör en massa framsteg med tanke på allt som händer runtomkring (förkylning, trots osv).
Tex så ÄTER han ju! :D
Finns massor med föräldrar som har svårt att få i barnen mat.

KOM IGEN - snart lossnar det!!!
Frans (och du) behöver sin sömn!

Inte släcka bränder - förebygg dem!!

Kan du inte TOK ladda för just DEN dagen,
bestäm att nu ska dagarna och nätterna se ut så HÄR och innehålla DET och DET.
"JAG ska ta ledningen över vår tillvaro".
Läs vardagen ur led under 4-5 månaders barnet för inspiration i BB.
Se till att hela dagen innehåller allt vad det ska av vaken tid, social delaktighet, mys, mat osv.

Jag minns med min stora tjej att just vid 4-5 månader som kom en period där jag tyckte det var mycket gnäll från barnet och jag kände mig frustrerad.
Läste då Sofia 4 1/2 månad i BB, summerade ihop exakt hur mkt tid allt tog och gjorde exakt likadant och VIPS - vardagen var ej ur led längre :D

Nu med andra barnet när samma var på gång var jag snabbare tillbaka i skön vardag :D

Många kramar till dig från mig!
Renee

Inlägg av Renee »

Söta rara du :heart:
Så skönt med ditt stöd! Måste lägga mig nu, men kortkort lägesrapport - förkylning nr 3 över nu men annat som stör sömnen, förmodligen hans utslag över hela kroppen som vi inte får bukt med :cry: Så det är fortfarande:
• en hel del nattstrul
• kl 5-6 strul
• 45 minstrul på daglurarna som ibland kräver lite vagning
• storebror vaknar för tidigt och kommer in till oss (och får inte all sömn han behöver)
• storebror har börjat hantera lillebror hårdhänt
• storebror är supersvår att tas i bruk - alla förslag besvaras med "nej jag vill inte"
• jag är så trött att jag har svårt att hantera ffa storebror-problemen och det gör ont i mig att inte kunna göra det, känner mig lite maktlös...

Tack för inspirationsläsningstips! Tror jag gör så rätt man kan med Frans om dagarna, det är nog snarare när det gäller storebror som jag känner att vi är lite ur balans och jag vet inte hur jag ska få rätt på det. Tror ju jag gör rätt där också men uppenbarligen inte...

Tack för läggninsbeskrivning - jag fattade :)

Kram på dig :D
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Din stora kille är ju 10 mån äldre än min dotter men ska försöka ge lite stöd och råd ändå :D

:arrow: En liten rapport:
Efter succé natten fick vi rejäla bakslag! :evil:
Hon vaknade ca 05.30 och ville absolut inte lyssna på ramsan (vi har lagt över henne i spjällsäng). Kämpade till 07.00.

Men NU!!! 4 nätter på raken när jag fått VÄCKA henne 07.00.
Vad var lösningen - jo mera MAT! :D :D :D

7: amma + gröt inom 1 tim
10.30: en burk puré+1/2 burk frukt+amma
14.00: amma+gröt inom 1 tim
17:00: en burk puré+1/2 burk frukt+amma
18:40: ca 150-200 ml ersättning

:arrow: God nattsömn främjar god dagsömn!
Inget strul med 45-minuter de dagarna hon nu har sovit perfekt!
(En liten tanke på era strul nätter och 45-min strul)

:arrow: storebror vaknar för tidigt och kommer in till er
Väcker lillebror honom?
Har han en stor säng?
Hur mycket för tidigt? Sover han eller vilar på dagarna?
Går det att leda tillbaka honom?

:arrow: Storebror har börjat hantera lillebror hårdhänt
Tråkigt beteende har jag märkt brukar komma med trötthet (han sover ju för lite). Så fort min stora tjej blir fööör trött så kommer det tråkiga nypet, slaget etc. Inte mot syster men mot oss. Det är absolut mitt jobb att se till att hon får sin sömn (och det får hon) men ibland har det blivit för mycket intryck och stoj under ett kalas eller liknande.

Det kan också vara så att han reagerar på en trött mamma? Börjar mamma vackla? Kommer min ledare och beskyddare inte att orka? Hur får jag mammas uppmärksamhet? Hur reagerar du när han är hårdhänt?
När jag var högravid och inte orkade någoting så var det en hel del tråkigheter här också. Jag orkade inte bemöta som jag vet att man borde och då kom tråkigheter som ett brev på posten. Lyckades dock lösa det rätt fort.

:arrow: storebror är supersvår att tas i bruk - alla förslag besvaras med "nej jag vill inte".
Ju mer de används desto mer vill de hjälpa till. Tjejen börjar kliva in i trosålder och det är också nej, vill inte här hemma. Men då hämtar jag henne - tar handen om handen och gör det åt henne för att sen tacka henne för hjälpen precis som om hon utfört det. Då fortsätter hon gärna på eget bevåg.

Det är lite som med allt annat - om jag ber om hjälp (utan dig klarar jag det inte) och hon säger nej och jag börjar göra det själv - då säger jag till henne i handling att jag faktiskt klarar mig utan henne och det är ju inte budskapet vi vill ge :?
Det är samma sak med barn som skriker tills de får något (dock inte här hemma). Nästa gång skriker de ännu längre (och högre) för att de vet att föräldrern ger med sig.

:arrow: Var storebros bästa vän!!!
Ställ dig brevid honom och gå i pakt! Var inte hans motståndare. Det fanns en jättebra tråd om just det här under Uppfostran.

:arrow: Har du läst trotstipsen i BB?
Renee

Inlägg av Renee »

:D Äntligen goda nyheter (OCH dåliga... men vi tar de goda först)!!!!

De två senaste nätterna har varit för bra för att vara sanna (med våra mått mätt) och han har sovit HELA nätterna ända fram till 05.30 resp 05.45 utan vagningsinsatser!!! Har vaknat till och gruffat/hojtat men rett ut det utan problem och somnat om \:D/ Behöver jag tala om att dagarna som följt varit lika underbara? :D Någon enstaka gång har jag hört honom i 45-min-skarven - jollrandes innan han somnade om :D

Förutom att förkylningar lyst med sin frånvaro ett tag nu och utslagen lugnat sig så har jag infört mer mat (precis som du - tankeöverföring?) de senaste dagarna och detta har gjort att det totalvänt. Fyller på med pure resp gröt efter amningen även efter 6 resp 14-målen.

Ååå, vad jag längtat efter detta och så härligt det är för oss allihop! Äntligen, äntligen, äntligen kan jag börja njuta på allvar! Jag är medveten om att det kan bli bakslag och att det kan vara kämpigt när vi ska upp till 12-timmarsnatt - men det KAN bara gå på rätt håll nu!

Den dåliga nyheten är att han förmodligen är allergisk :cry:
Som jag skrev innan har han utslag, som visserligen lugnat ner sig lite, men han gnuggar sig mkt i ögonen som är ständigt mer el mindre röda och irriterade :(. BVC-sköterskan gissade på komjölksallergi och jag har redan slutat äta mjölkprodukter helt. Har läkartid i morgon för att förhoppningsvis få mer klarhet i det hela.

:?: Hur har det gått med dina misstankar om ev överkänslighet iom dotterns kräkningar? Utredning på gång?

Tusen tack för att du tog dig tid att ge råd om storebrorstrulet!
:arrow: Han sover fortf i sin snart för trånga spjälis. Har dock långsidan nerfälld och liten stol intill så han lättare kan klättra över, något som infördes för att slippa hamna i situationen "ligga och amma nyfödd bebis med 3-åring som tjoar att han vill komma upp". Å andra sidan hade han kanske tagit sig över i vilket fall som helst - oavsett nerfälld sida.

Han har vaknat olika mkt för tidigt. 1,5-1 timme ungefär. Enstaka gång har han kommit lullandes mitt i natten och då har det inte varit några problem att leda tillbaka honom. Problem är det då han kikar in i vårt upplysta sovrum där mamma och lillebror uppenbarligen är vakna och han blir jätteglad att se oss och vill vara med. Känns som att man avvisar honom ifall man försöker leda tillbala honom när han kommer in då.

Tror han vaknar även av att pappa el jag/lillebror smyger in i badrummet som ligger intill hans rum. Enda lösningen jag kan se är att lägga honom tidigare på kvällen (vilket ibland är svårt, det är så mkt man ska hinna med på kvällarna) än vi gjort innan och se om det ändrar sig när lillebror och han sover samma tider och sedan även i samma rum.

Det är ju verkligen A och O det här med sömnen, roten till de flesta fnurror på hans trådar är ju trötthet! Han slutade sova middag för ett par månader sedan. En del dagar då han vaknat för tidigt har jag dock lyckats få till lite middagsvila för honom även om han inte sovit alla ggr. Men daglig middagssömn har han inte längre. Tyvärr. Jag försökte hålla liv i middagsluren så länge jag kunde, men till slut sov han aldrig utan hade världens hålligång hela sovstunden istället. De få ggr han verkligen sov var han nästan omöjlig att få igång efteråt och han blev grinig halva eftermiddagen istället för utvilad och pigg.

:arrow: Hårdhäntheten. Vi försöker begränsa våra "Ta det försiktigt! Bara nätt, nätt! Klappa fiiiint!"-uppmaningar och sparar dom tills han verkligen tar i för mkt. Vi uppmuntrar honom de ggr han hanterar lillebror fint istället. Försöker ta handen om handen och klappa fint när det blivit för hårdhänt. Men det ger inte mkt resultat än iaf.

:arrow: Får fortsätta träna på att ta honom i bruk även om det är kämpigt när han antingen svarar "Nej, jag vill inte", el "jag har inte tid!" eller helt enkelt bara ignorerar mig... Maken börjar så sakteliga bli bättre på att ta honom i bruk, men mina föräldrar (som han är mkt hos) har jättejättesvårt för det och det är verkligen katastrofdåligt... Det är 100% koncentration och lek precis hela tiden han är där och det är sååå synd...

:arrow: Jag har läst både trotskapitlet och "gå i pakt"-texten sjuttioelva ggr och tycker ju det är så bra och så självklart! Men uppenbarligen måste jag läsa ännu mer och oftare för att nöta in det i beteendet.

Härligt med att lilla snäckan verkar vara en helt säker sovare nu =D> =D> =D> Bra jobbat!
Renee

Inlägg av Renee »

Glädjen över de efterlängtade sköna nätterna blev inte långvarig :(
Snart hade eksemen blivit så svåra att de störde nattsömnen och jag var igång med för mkt vagning igen för att försöka hjälpa honom somna om istället för att skrika/klia vilket bara skulle förvärra allt. Hans mjölk- OCH äggproteinallergi är nu konstaterad med pricktest och jag har varit tvungen att smörja hela lilla honom med kortisonkräm samt själv helt utesluta mjölk- och ägg ur min kost så länge jag ammar... Hade tänkt försöka på nytt med flaska snart för att ev få honom mättare vid nattslurken, men med nutramigen blir det kanske inte direkt lättare efterseom den lär vara direkt äcklig jämfört med bröstmjölk/vanlig ersättning...

Nu tror jag inte det kliar mer på honom på nätterna och eksemen har lugnat sig, men nattsömnen är tillbaka på ruta 1... Det är en massa uppvaknande på nätterna som han inte reder ut själv och han tycker det är morgon 4.30-5 (låter PIGG!). Inte ens läggning går bra nu, det som annars fungerat bra för det mesta sedan start.

Vad gör jag för fel?!? Exempel, kvällens läggning:
• Lägger tillrätta, trycker till och ut med ramsan. På med Mozart samt städa badrummet i bakgrunden. Han skriker och lugnar sig inte -> in och vagnar så kort jag kan tills han lugnar sig - ut. Fortsätter städa högljutt, avvaktar men skriket tilltar = in och vagna kort igen - ut. Efter tredje vagningen som inte ger lugnat barn går jag in och buffar istället och som vanligt lugnar han sig snabbt när jag börjar buffa. Tänkte att "nu ska jag inte fasta i detta istället!" och övergår från buff till solfjäder strax efter att han lugnat sig. Men en millisekund efter att jag lagt solfjäder spänner han sig som en fjäder, börjar gallskrika och sedan är han igång på maxvolym och hela lilla kroppen hoppar :cry: -> buffar på igen, men samma reaktion igen (lugn av buffandet men totalt sammabrott så fort jag övergår till solfjäder). Slutar med att jag får vagna honom lugn istället.

Vagnens dagar som nattsovplats är räknade men jag har definitivt inte attityd nog att gå över till spjälis och ramsa när jag inte ens får honom lugn med buffande.

Om någon överhuvudtaget orkar läsa mer om denna fullständigt hopplösa människa som inte lyckas lära sitt barn sova tryggt efter snart fem månaders slit, och som har något gott råd att komma med så är jag så tacksam!

Pia-Lotta, hur går det för er? Jag hoppas så att ni fortsätter trampa på sakta men säkert och duktigt FRAMÅT till skillnad från oss! Och hur har det gått med ev mjölköverkänslighet/kräkningar?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Kort svar från mig kommer här!

:idea: Grejen är att du inte har låtit ramsan ta vid (finns den alls?). Du stör med ditt buffande, vagnande och solfjädrande. Svårt att tro - men se på resultatet.

:idea: Tips från mig är att du kör en regelrätt kur en gång för alla!

:D Lycka till!
Renee

Inlägg av Renee »

Misstänkte att svaret skulle bli att jag stör. Men jag känner mig alltför osäker på hur jag ska använda ramsan och avstår tills vidare hellre för att inte störa med den också. Har nyligen infört den och ramsar när jag lagt honom på kvällen och går ut ur rummet.

Inser att det får bli regelrätt kur snart, frågan är bara var jag ska få kraft och attityd ifrån. Har precis haft lång och fruktlös diskussion med min man som påstår att han vill hjälpa mig med detta (jag har förgäves bett honom läsa på i BB/SHN-boken sedan dag 1) men som samtidigt inte är beredd att lägga ner tid och energi på att sätta sig in i kurkunskaperna = jag inser att jag måste sköta även hela kurandet på egen hand utan hjälp från honom... :cry:

Vill passa på att tacka dig Maria för all hjälp jag fått av dig! Jag kommer sakna dig massor när du inte är här lika frekvent som innan! Allt gott och lycka till med allt du ska göra istället och som jag med spänning kommer att följa :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"