Vägledning, 4 månaders som .. Vet inte vad!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LillaK

Re: Vägledning, 4 månaders som .. Vet inte vad!

Inlägg av LillaK »

Då norpar jag dina timmar, 19:30 - 7:30, tror inte han orkar vara vaken till 20:00. Glömde skriva in maten men han får var 3:e timme, det är jag bra på att följa faktiskt, jag har aldrig en hungrig bebis.

Angående natten så förväntar jag mig ett uppvak vid 23/24 och ett vid kanske 3 det känns och låter naturligt, jag låter honom dock gärna sova men tänkte att om jag gjorde det så kanske han känner att jag har koll på det med?

Jag tycker faktiskt inte speciellt mycket om att amma, sonen har tagit fel grepp så jag har stora blåsor på båda brösten som knappt hinner läka innan vi gör om samma misstag. Dock är det skönt att alltid ha färdig mat med mig ;P
Vi jobbar på maten. Han är visserligen född 16 dagar över tiden men jag vill ändå låta honom ta det i sin takt, han är så pass liten. Jag har som sagt inget emot uppvaken på nätterna och än så länge är han inte speciellt mat intresserad så jag fortsätter att introducera så får jag se när han känner sig mogen. Men jag testade banan som jag fick tips om och det gick hem!

Jag har bara lyckats hitta en video på AW när hon buffar och det fungerar inte alls på min herre! Men kanske om han läggs tidigare. Dock får han inte sova på mage för mig förrän han kan vända sig själv, vet inte om jag förstör det hela men där rubbar jag mig inte. Jag skulle aldrig få någon ro. Sidan går däremot bra och det gillar han! Han är väldigt tidig motoriskt så om han bara kunde vara okej med att ligga ner mer än 2 sekunder så kommer han nog finula ut hur man vänder sig rätt fort.

Haha vad hård du är mot en stackars hormonell mamma! Nej men visst har du rätt! Vi pussas hela dagarna, på natten ska man sova! Dags för mig att aktivera mamman i mig :)

Tack för att du står ut med mig, tom när jag säger emot dig för att sen inse att du har rätt :)
Lillfis född med akut kejsarsnitt 28 september 2012 <3
LillaK

Inlägg av LillaK »

Men nu tittar jag på ur sömnen blir på dagen, han får vakna då efter sista vilan kvart i 4, ska han sen vara vaken till 19:30?

Han är cirka 4,5 månader, blir han inte övertrött av det?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Och jag håller fast vid att han inte är så liten längre och behöver mer mat :-D .Han lär ju knappast säga till själv när han tycker han är redo :wink: ,det tar flera gånger ibland innan nåt nytt accepteras.

Eftersom vi vill bli av med nattmålen :roll: (för sonens skull) så hade jag inte väckt men däremot varit beredd direkt med nattmål eller buffning när han vaknar. Vänta och se om han börjar sova över 23/24 i alla fall (jag hade buffat över detta uppvak). Jag skulle dock tro att han behöver ett nattmål eftersom han är så pass gammal och inte äter så stadigt. Förslag: Buffa över första uppvaket och gör så att du bestämmer dig för ett nattmål typ kl 3 el 4 och väcker då.

Jag kollade på ett annat schema och då var intervallet så här:
Morgon 7.30
Fm-lur 09.15-10.00
middagslur 12.00-14.00
em-lur 16.00-16.45
God natt 19.30

Skulle detta kunna funka?

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Hm, två vakna timmar mellan tupplurarna? Det kan ju vara värt att prova om han orkar vara vaken så länge.

Ska prova att buffa, försökte det nu men han skriker som om han blir slagen och nu ligger han i sängen hos mig, suck, och kippar efter andan i sömnen från att ha skrikigt så. Han får sova här inatt och så drar vi igång imorgon med schemat stenhårt. Gröt ska han få också, det tycker han om :)
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

ÖVA ordentligt med buffningen på ditt eget lår eller på sambon, först så att du känner dej säker på rytmen, så du inte sänder ut osäkerhet. 1-2-3-4, och så buff :wink:
känns inte buffning bra för dej, prova att solfjädra, huvudsaken är att det känns BRA för dej. :wink:

Kram
Linda

Lycka till med schemat, det kommer gå fint, om DU vill det.
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Dumlekolan :thumbsup:
LillaK:Nu är jag lite hård, men läs inläggen från SusanD och Sarisparis igen så ser du att det är fler än jag som försöker säga detta:

Så här är det: Man måste GÖRA inte prova :o . Hitta ett av verktygen som känns bra för dig , men vaggning till sömns är inte ett sådant [-X . Läs,läs,läs :-D hur andra här gjort. Kunskap ger attityd.

Skaffa ett andningslarm så behöver du inte oroa dig för magläget. Visst kan sonen lyfta på huvudet själv? Då är det ju inte farligare att ligga på magen. Om du vill ha honom på rygg får du bestämma ett verktyg utifrån det, lite svårare men det går.

Nya tag imorgon!
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Jag ska se om jag kan hitta några bättre video klipp, dom som var länkade härpå forumet fungerade inte.

Jag navet inte riktigt skillnaden på prova och göra, tycker inte riktigt att jag bara kör 5 minuter och sen ger upp utan jag har kört hela kvällarna, angående buffringen så har av försökt tills han skriker och då måste jag ju ta honom. Jag gör dock med största sannolikhet fel eftersom han blir helt hysterisk. Men sen har jag som sagt ett barn som inte accepterar liggläge, det har han aldrig gjort, han började sitta vid 2 månaders ålder och kunde sitta ordentligt vid 3. Han går med nöd och näppe med på att byta blöja, det är tack vare säng mobilen som det är okej, gym vägrar han.

Ikväll åt han en massa gröt, en helt smakportion minst och fick en liten amnings slurk också. Han somnad vid 20 i sängen relativt smärtfritt (dock med White noise) men vaknade 1.5h senare, då nattade jag honom igen och nu vid 12 så är han vaken och bajsar och kräks om vartannat :P ska natta honom när han bajsat klart.

Men jag tycker vi lärt oss en hel del, vi har fått en ordentlig daglig rutin igen som fungerar, han sövs jättelätt i vagnen och jag har separerat mat och sömn. Han lägger sig också tidigare på kvällen även om det innebär några uppvak innan 12, det blir nog bättre ju större han blir och ju starkare rutinen blir :)
Tack alla för er tid och råd, jag är ung och har inget bättre för mig så jag har inget emot att vänta ut att rutinen blir mer fast och jag kommer på knepen, huvudsaken är att jag tror på det jag vill göra :)
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
ja, det är härligt att ni kommit en bit på vägen :D . Jag tror dock inte att vänta ut honom ger några större resultat, bebisar blir bara mer viljestarka ju äldre de blir, enligt min erfarenhet.

Nyckeln är fortfarande att lära honom att somna själv, annars kommer han att fortsätta att vakna. Jag tror tyvärr att din egen attityd gör att ni står still, du måste ta ledningen, inte han. Så länge du tycker att det är okej att han vaknar på natten så kommer han att göra det. Bebisar läser av ens attityd direkt, de är som små blodhundar :wink: . Jag har en extremt viljestark son själv så jag vet. Hade han inte haft sin goda sömnrutin hade jag fått kämpa mig blå med honom nu när han trotsar.

Ang att han inte vill ligga ner så är jag väldigt bekant med det fenomenet här också. J vägrade ligga ner när han var vaken från ca 3 månader (på rygg) men eftersom han sov på mage så var det aldrig några problem när han skulle sova. Jag tror att den kille skulle vinna på magsov också.

Gör som du känner är bäst och om det behövs så kan du kura honom senare. Läs gärna Sova Hela Natten boken också, det finns många bra insikter där.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Jag tror precis som dig, att jag inte tröttnat ordentligt helt enkelt, jag är inte trött eller slut och inte heller less på att ha honom i sängen och det motarbetar bara så jag kommer fortsätta att hålla stenhårt på rutinen i alla fall och öva på buffningar på mig själv och sen på honom (så får jag kommer över något som visar hur det ser ut). Ska även se till att köpa böckerna när jag är i Sverige i sommar.

Det kanske blir magsov som är bäst för honom, dock avskyr han ju mage också så han måste upptäcka det först, än så länge skriker han sig bara blå. Jag har aldrig kunnat ha honom på mage för att träna musklerna utan vi har fått flyga flygplan och hissat upp honom på benen och sånt istället. Han vägrar att riskera att missa något.

Jag känner lite mycket press nu bara att det SKA fungera det är det jag menar med att vänta ut, om jag fortsätter med mat, rutin och att lära mig ett sätt att hjälpa honom att självsöva utan tidspress så tror jag det ska gå!

Tänker väl också lite att det finns många barn som sover ch endast vaknar för att äta så då borde min son också kunna det..
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Vad bra att vi är överrens :mrgreen: , du kommer nog till den punkten också när du bara får nog och bestämmer dig för att nu så är det du som bestämmer och du tar inte något nej som svar :lol:.

Tänkte bara påminna om att ha det KOLMÖRKT på natten, så mörkt att du inte ser handen framför dig, inte en ljusstimma ska lysa in. Folie på rutorna funkar bra om än inte så vackert. Det gör jättestorskillnad faktiskt, så fort bebisen vaknar och ser något så går hjärnan igång och signalerar vakentid. Är det kolmörkt, ja då är det fortfarande natt och då sover man som en liten gris :sleep:

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Oj! Jag har svagt dimmljus på för att jag ska se något.. Va dum man kan vara, haha. Ska släcka direkt.

Haha, ja! Jag kommer tillbaka med en uppdatering när jag fått lite mer pli på läget, men jag har lärt mig en massa! Det kommer att gå, så småningom!

Tack :)
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Vad häftigt att läsa - att du lär dej såå mycket o blir klokare! Wow! Och att du delar med dej av allt. Glöm inte att Rom byggdes på en dag - ha mål i sikte så kommer du dit, snart så.
Toppen att du nu kommer ha becksvart i rummet, det är superviktigt.

Har du något lånekort på nåt bibliotek i Sverige? Jag lånade boken SHN, gm bibblan, i web-format, så jag fick den på min dator i 28 dgr, jättesmidigt. Och den gav så mycket klokt! Även om jag visste en hel del innan o har kurat mina killar, så jag fick jag mkt att tänka på, och bekräftelse. Boken är suverän! Och man får läsa om flera familjer som förändrat o kurat o det är spännande att följa andras resor. Man blir inspirerad och känner, att det är ju faktiskt möjligt. Och det är det, och det går.

Öva öva ang buffningen, när du känner dej säker, så kör du på barnet, och jag tror faktiskt att han kommer gilla det. Men du får inte buffa till sömns, utan bara så han blir lugn, för somna ska han få lära sig att göra själv!

Varm kram!
Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
LillaK

Inlägg av LillaK »

PLÖTSLIGT SÅ HÄNDER DET!

Vid kvällens nattning fick jag NOG. Är så less på detta, orkar inte känna mig som en dålig mamma mer för att jag endast orkade 4.5 månader med en klängig koala unge. Började med mitt trams först, amning och somna i famnen men självklart vaknade han om och om igen av övertrötthet och av att bli nedlagd. Så jag fick nog, blev så arg, blev så less så jag tog bort kudden, la honom försiktigt på mage och bluffade rumpan genom täcket. Då plötsligt lugnade han sig (alla gånger innan har han blivit fly förbannad). Lugnade om honom med buffar 2-3 gånger sen snuttade han lite på handen och somnade in. Alldeles själv! Jag är så stolt över min fina kille! Igår kväll vände han sig även helt utan problem på skötbordet så jag känner ingen oro för att han sover på mage.

Nu håller jag tummarna att han får sova orosfritt och att om han vaknar så kan jag buffa honom lugn igen.

Tack tjejer!!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Dumlekolan skrev:Vad häftigt att läsa - att du lär dej såå mycket o blir klokare! Wow! Och att du delar med dej av allt. Glöm inte att Rom byggdes på en dag - ha mål i sikte så kommer du dit, snart så.
Toppen att du nu kommer ha becksvart i rummet, det är superviktigt.

Har du något lånekort på nåt bibliotek i Sverige? Jag lånade boken SHN, gm bibblan, i web-format, så jag fick den på min dator i 28 dgr, jättesmidigt. Och den gav så mycket klokt! Även om jag visste en hel del innan o har kurat mina killar, så jag fick jag mkt att tänka på, och bekräftelse. Boken är suverän! Och man får läsa om flera familjer som förändrat o kurat o det är spännande att följa andras resor. Man blir inspirerad och känner, att det är ju faktiskt möjligt. Och det är det, och det går.

Öva öva ang buffningen, när du känner dej säker, så kör du på barnet, och jag tror faktiskt att han kommer gilla det. Men du får inte buffa till sömns, utan bara så han blir lugn, för somna ska han få lära sig att göra själv!

Varm kram!
Linda
Ska kolla upp det där med lånekortet! Låter ju himla smidigt! Annars har jag inget emot att köpa eboken, hade bara hoppats på en iTunes variant! Ska se till att ta tag i det, jag är lite dålig på att komma till skott.

Det är ju tack vare erat stöd som jag kommer någon vart :)
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

YES =D> Så ska det se ut! Nu snackar vi ATTITYD! Plötsligt händer det.. :wink: Keep up the good work!

Härligt med magläge \:D/ ,då sover man gott :sleep: - glöm inte att skaffa andningslarm bara, en bra investering oavsett hur man sover.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"