Utmattad mamma behöver hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Utmattad mamma behöver hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, först VILKET STRÅLANDE JOBB NI GÖR OCH HAR GORT!!!! =D> =D> =D>

Tack för dina fina ord! :heart:

Så bakslaget lade sig fint som det brukar, allt går exakt enl. manualen om man säger.

En regel som brukar gälla. Ju ledsnare läggningar desto mera och roligare skratt till go natt behövs. Man gör MINST 10 min med massa skratt utanför rummet. Längre om så kräves.

Sen är mitt förslag att rummet är redan mörklagt allt är klart. Flyg in med massa skratt och skog. PANG lägg och gå med ramsan. Där har du en läggning på 10 SEK. Att man inte somnar på 2 min är det nog nästan inget barn som gör. Utan själva läggningen skall ta 2 min MAX, min tog upp till typ 3 års ålder aldrig längre än typ 10 sek. Ju längre läggning, desto mera utrymme för frågor och krångel. Så kort, POFF ner i sängen. Inget utrymme för något tvivel.

SEN, kan man få reaktioner, dessa hör till kuren, inget konstigt.

Ang. tidig morgon, jag anser att vaknar man så tidigt som timme innan morgon, GÖR INGENTING, för på natten händer INGENTING. Behöver hon lugnas skall man ju så klart göra detta, men lite snack för sig själv och en och annan skönsång kan man bjuda på. Pappa får smyga bättre är mitt råd.

Att ha jobbiga läggningar kan ta någon månad innan det lägger sig, det är inget konstigt eller ovanligt. Man fortsätter jätteglatt och visa att sängen är skön, kul och mysig. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gabriella01

Inlägg av Gabriella01 »

TACK TorsMamma!
Låter så självklart när du säger det 8)

När du nämner det får jag nog erkänna att skrattet till godnattet är lite kort. Hon är lite svårflörtad vid läggdags då efter några småskratt har vi nöjt oss. Dessutom har vi gjort det inne på hennes rum och det har inte funkat så bra. Ikväll ska jag göra som du skrivit. Tror att det kommer fungera mkt bättre! Jag tror definitivt att en mkt kort läggning är svaret för så som vi gör ger henne dels chans att ställa frågor och dessutom riskerar vi att börja tvivla och tveka, typ "ska jag gå ut nu?" "Sover hon?" "Kommer hon börja skrika när jag släpper?". Väldigt många å stora vargar märker jag!!

Jag är så glad och tacksam för all hjälp, ni anar inte! Jag rekommenderar numera SHN TILL ALLA med barn! Ska dessutom säga till på BVC att de åtminstone tar upp det som alternativ när folk mår som jag har gjort. Helt sanslöst vad lite hjälp man får!
Tack igen! Detta kommer bli superbra!
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:D :heart: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gabriella01

Inlägg av Gabriella01 »

Usch! Hade precis en mycket jobbig läggning. Jag gick in å lade henne å ramsade snabbt ut. Hon reagerade ned ilska och först gick det ganska bra. Hon reagerade och efter en stund med hushållsljud fick hon en glad ramsa å sedan gjorde jag ner ljud. Efter en mkt arg reaktion blev det tyst p sedan hörde jag hur hon låg å småpratade för sig själv. Men efter det blev set plötsligt kaos! Tillslut var hon så himla upprörd att jag gick in å buffade. Det tog lång tid för henne att lugna ner sig å hon snyftade å grät. När jag trodde att hon nästan somnat släppte jag å på första versen på väg ut kom paniken å hysteriskt gråt. Jag buffade igen å nu tog det å hon somnade utmattad. Vet inte om hon hörde bekräftelsen. Det tog 35 minuter. Jag ska väcka henne nu för hon fick en marginalkvart men jag tror inte det är meningen att det ska vara så? Just nu känner jag mig ok men fortsätter det så här vet jag att min attityd kommer svikta... Hjälp!!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

en gång ingen gång! Nya tag och nya mål!

Minns du hur du kände när du skrev detta?

Denna bilden har du i huvudet VARJE GÅNG. Man har rätt att ställa frågor i alla de former. Svaret är detsamma. Du kan lugnt sova för jag håller vakt.
Gabriella01 skrev:Hej,
Tack för ett tydligt och klokt svar. Jag håller med dig till hundra procent. Jag funderade hela dagen på vad du skrivit och läste å läste och redan på den sista luren kunde jag märka en skillnad under läggningen.

Å nu till det mest otroliga och fantastiska, något jag inte trodde få uppleva på många år;

ELLA SOV HELA NATTEN SJÄLV!!!!

Hon somnade kl 19.08 efter lite buffning och solfjäder. Hon hade inte somnat när jag lämnade rummet men hon reagerade inte negativt på ramsan. Sedan sov hon. JAG kunde inte sova på hela natten! Vid kl 01 började jag undra om hon var död eller om det var ngt fel på våran babymonitor! Kl 02 vaknade hon och låg och babblade glatt i 30 minuter. Jag låg vaken och lyssnade. Hon somnade själv! Jag hade tänkt vänta i tio minuter innan jag gick in för att lägga på henne täcket men när jag tittade på klockan nästa gång var den halv fyra! Och hon sov vidare fram till 06.30!! Jag brast nästan i gråt! Min lilla fina tjej!!! Hennes morgon är ju kl sju så hon fick ligga för sig själv till 06.45 men hon var en sådan solstråle att hjärtat värkte!

Till Anna W, TorsMamma, Mumintrollet, Jenny och alla ni andra som hjälper oss desperata föräldrar;

Ur djupet av mitt hjärta; TACK SÅ MYCKET! Inga ord räcker till. Hade jag kunnat hade jag köpt er varsinn bil! Jag har fått mitt liv tillbaka! Min dotter är nöjd, glad och pigg!!

TorsMamma; Jag har bokmärkt länkarna du skickade och påminner mig själv ett par gånger om dagen.

Återigen, tusen tusen tack för all hjälp!
Mvh
Gabriella
Nå, hur känner du nu? Läs, kom ihåg denna känslan, det är vad du vill förmedla, inget annat.

tänk på något extra trevligt när du ramsar ut vid läggning, jättetrevligt eller roligt. så du nästan skrattar när du skall säga ramsan, så hurtig skall den vara.
Tor 2006

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Instämmer med föregående talare! :D

Jobba med förutsättningarna för sömn, men sova måste de små göra själva, och beklöaga sig får de oxå. Den här tråden hjälpte mig när jag fick vargfrossa.... :shock:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070

...lyckas inte länka till rätt tråd, men scrolla ner till "När sm-barnet skriker vid läggdax, eller läs föresten alla trådar om skrik vid läggdax.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Gabriella01

Inlägg av Gabriella01 »

Alltså... jag bara skrattar!
Jag läste båda era svar. Läste i trådarna du skickade Jenny (den första du nämnde gick förresten inte att öppna!) och tänkte "Nu jävlar!"
Jag grälade på mig själv. Påminde mig själv om att Ella faktiskt oavsett vad jag gjort eller inte gjort gallskrikit vid läggdags. Ett tag bar jag på henne dygnet runt för att alla sa att det var det hon behövde. Jag satt å "sov" i två månader för närheten som hon påstods sakna. När jag fick nog å försökte börja lära henne ligga i vagnen eller spjälsängen så skrek hon så jag trodde att grannarna skulle anmäla mig för barnmisshandel. Jag slutade inte för det och hon har nu sovit i två månader i sin egen säng. Detta är ju samma sak.

Kontentan av det hela; hon skriker oavsett så nu är det dags att sluta fråga henne och bestämma själv! Jag är den vuxne, jag bestämmer!

Samlade mkt kraft, en jävla attityd. Ansträngde mig å det yttersta för ett hejdundrande skratt innan gonattet (fick det inte, hon tittade på mig som om jag vore sinnessjuk) å sedan "flög" vi in i sovrummet, jag placerade bestämt ner henne samtidigt som jag i glad (nervös) ton sa "nu ska vi sova". Ella började protestera så fort jag lade ner henne. Jag låtsades inte höra utan nästa skrattade ut ramsan x4. Snabbt som ögat skyndade jag till köket, satte på kranen, började dammsuga innan jag hann höra om hon skrek.

Och vad hände?

Jag hade bestämt att det vore bäst att påbörja läggningen 18.45 ifall det tar lång tid. Själva läggningen tog max tio sekunder och när var det tyst?

18.47!!!!!!!

HON SOVER!!!! [-o<

Tack så mkt för vägledning, hjälp och stöd!
Tack vare er går det så jädra bra!!! Ni är bäst!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Se där, ännu ett inlägg att läsa när attityden sviktar. :D =D>
Tor 2006

Gabriella01

Inlägg av Gabriella01 »

Ja ibland behöver man påminna sig själv om både det bra och det dåliga. Man är ju så oerhört känslig för sina barns skrik att man inte lyssnar utan ingriper på allt.

Jag har en fråga. När jag genomförde dagens å gårdagens läggningar så ramsade jag ut med en glad ramsa som blev mjukare på sista versen. Hon reagerade ilsket så jag lät henne skälla av sig å passade på att diska efter kvällsgröten. Hon somnade under tiden. Jag gav ingen bekräftelseramsa som sista ord, hon somnade efter att ha varit arg. Är det ok eller ska jag alltid ge bekräftelseramsa?

Mvh
Gabriella
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Som jag sade, det är dags att bakaihop bekräftelsen nu. Men man vill ju gärna ha "sista ordet" ett litet tag till. Bara du kan avgöra om du behöver kasta in det eller inte. Det händer ibland att ramsan inte lär sig "ta" för att man är rädd att göra dem arga igen. Det får man inte vara tycker jag.

Du skall ha sista ordet i diskussionen. 8)
Tor 2006

Gabriella01

Inlägg av Gabriella01 »

Jag känner nog att jag tycker det känns bättre om det sista hon hör är en mjuk fin ramsa. Blev lite ledsen när jag insåg att hon hunnit somna arg.

Imorgon blir det nya tag!

Tack för hjälpen!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Allt väl här? :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Gabriella01

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
Varning för LÅNGT - men GLATT inlägg!
Jag har väntat ett para dagar med att lämna en uppdatering för att se hur det går och här kommer en liten rapport!

Nätterna går STRÅLANDE!!!!!

Den lille rackarn är numera väldigt enkel att lägga för det mesta. Jag hade fyra läggningar i rad där hon somnade utan protester.
Hon brukar ha ett kort uppvak vid 02 eller 03 men somnar om utan hjälp.
Nästa uppvak brukar vara runt 05.45 då hon snackar glatt för sig själv och sedan somnar om. Jag har faktiskt fått väcka henne de senaste fem mornarna! Fantastiskt!

Det är oftast jag som lägger den lilla då hennes pappa arbetar med fotboll och nu när säsongen har börjat så är han borta många kvällar. Det brukar inte spela någon roll dock om det är han eller jag som lägger henne men i onsdags var farmor och farfar här medan jag var ute och sprang (tänka sig!!) och då tyckte min sambo att de skulle vara kvar för att se hur läggningen går till och då var hon faktiskt mycket argare. Läggningen tog längre tid och hon hann skrika upp sig så han fick gå in och lugna.

Jag ser dock tendenser till 8-månaders ångest (hon blir 7 månader imorgon) så jag misstänker att det var för konstigt för henne att andra människor var här när hon skulle sova. Hon har börjat uppvisa främlingsrädsla och verkar mer känslig så jag förbereder mig på att 8-månadersångesten kan vara på g. Har läst i BB och börjat förbereda anhöriga om att vi eventuellt kommer att hålla oss för oss själva om det skulle visa sig att hon behöver det en period.

Dagarna är svårare men ändå väldigt bra. Under uppföljningsveckan ändrade vi schemat lite och det visade sig vara väldigt bra. Vi tog bort den tredje luren på 20 minuter då hon var så himla pigg och förlängde istället den långa vilan med 30 minuter. Totalt har hon förutsättninger för 14 timmar och 45 minuters sömn! Det underbara är att hon utnyttjar de flesta av dessa minuter!!

Den första vilan på 45 minuter sover hon i sin säng och då behöver hon oftast lite hjälp med små klappar på rumpan. Jag tror detta beror på att ramsan inte satt sig än även om jag använder den flitigt under ca 15 minuter innan jag ingriper i form av närvaro. Jag är dock mycket noga med att lämna rummet när hon är vaken så hon gör det sista jobbet själv. Det går långsamt framåt så jag upplever det inte som ngt problem. Varannan gång ungefär behöver jag inte göra mer än att ramsa och det är ju så bra så att om någon talat om att mitt liv skulle se ut så här för en månad sedan hade jag ALDRIG trott det.

Jag vill än en gång uttrycka mitt varmaste tack till alla er som hjälpt mig. JAG HAR FÅTT TILLBAKA MITT LIV!! Hela min tillvaro gick ut på att överleva. Jag hade ständigt dåligt samvete. Mitt älskade barn var grinigt, gnälligt och trött. Jag ansträngde mig för att stimulera den lilla men jag gjorde allt mekaniskt utan känsla och sömn var det enda jag tänkte på. Eftersom hon under en månads tid vaknade var 20e minut under hela natten hade jag och min sambo separata sovrum så att han skulle orka gå till jobbet. Hela vår tillvaro, som kunde och borde ha varit så underbar, var bara en tid vi ville få överstökad så fort som möjligt.

Nu NJUTER vi! Jag har tänkt flera gånger den här tiden sedan kurstart att jag ÄLSKAR MITT LIV! Jag vill ha en massa barn och jag ser numera fram emot att morgonen ska komma så att jag får umgås med mitt fantastiska barn! Jag kan inte tacka er nog!

Jag kommer säkerligen återkomma med fler frågor (läser dessutom på forumet varje dag), hoppas ni inte tröttnar på mig!

Ha en go dag och om någon pratar med Anna W får ni hemskt gärna vidarebefordra mitt tack.

Gabriella
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Strålande nyheter, strålande jobbat!! =D> =D> =D>

jag kommer skicka ditt fina meddelande till Anna och jag är säker på att hon liksom jag tycker du gjort ett mer än strålande jobb!

Om du känner andan falla på, hjälp oss gärna svara i andra trådar med din fina erfarenhet! :D :heart:
Tor 2006

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

=D> :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"