Kura tvillingar...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Cottongrass

Re: Kura tvillingar...

Inlägg av Cottongrass »

Idag har vi haft en superbra dag! Båda har sovit precis när de skulle och jag fick väcka dem efter den långa vilan (en av dem vaknade till efter 1,5 timme men somnade om efter en kort påminnelse). Båda är piggare idag, den ena är liksom en ny unge för hon är inte alls lika klängig och gnällig. De har fattat det här med magläge också, för nu ligger de mer still och protesterna är inte lika våldsamma. :D :D :D :D
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Det går framåt... I morse vaknade de i tur och ordning från 05:15, men de nöjde sig med påminnelser och lite ljud (somnade om 15-40 minomgångar). För några dagar sedan hade det blivit gråtkalas. :)

På morgonen har jag mer mjölk än de kan äta, de är dessutom mer intresserade av mönstret i min morgonrock. :? Skippar därför gröten till frukost, men så upplever jag att de är rätt så hungriga till kl 10-målet (tjurigt igår). Resten av dagen äter de bra (både gröt och puréer). Jag har inte riktigt bestämt hur vi ska ha det på förmiddagarna. Förslag?

Båda är fortfarande trötta om dagarna, men inte lika slut som tidigare. Och jag får paus om dagarna och har mer energi när de är (ska vara!) vakna. Jag är så himla glad! :P
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Vad roligt! Underbara nyheter och fantastiskt jobbat av dig.
Det är precis så här det skall gå till. =D> =D> =D>

Tyvärr inga råd ang. morgonrutinen. Det brukar runt 6 mån bli värstans hungrigt och då har jag lagt in en andra frukost då.
Typ amning 07 och grötfrukost 08.

Kanske kan du amma lite och sen göra det igen innan fm lur eller så?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Tackar! Men jag kan lova att vi är två engagerade i det här. :-)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vad härligt med sömn och mer energi åt alla! :mrgreen: Jag tror oxå på 2 frukostar som Torsmamma nämnde. BM först och gröt en timme senare kanske.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Nu har de sovit sin första hela natt BÅDA TVÅ. Underbart att vakna av väckarklockan och sedan få väcka dem. :-) =D>

Jag tror jag ska justera schemat sedan så att de får äta kl 10 ist för 10:15, för ofta blir första målet också lite tidigare än 07:15 som det var tänkt.

:?: Nu har jag en ny fundering igen! Vi har endast varit hemma i en vecka, men nu kommer livet i fatt. Vi har bvc inkl. vaccination och sedan två kalas nästa vecka. De kommer behöva sova i vagnen den långa vilan, vilket gör mig lite nervös. Alternativet är att jag lägger dem i sängen som vanligt och sedan flyttar över dem när vi ska gå, så får de somna om i vagnen. Vad tror ni är bäst?

Om jag lägger dem från början i vagnen; ramsar jag som vanligt och hänger för något mörkt tyg då, eller?

Vi kan inte ha apnélarmen i eftersom varje mjuklift är för smal. :-(
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Kanon! :D :D :D

Jag brukar styra BVC-besöken utifrån barnens schema... det är ju det som är det fina i kråksången, att du VET hur dagarna ser ut. 8) Kan du boka om tiden?

Känner du dig trygg i att lägga dem i sängen och sen flytta över så gör det, annars låt dem somna i vagnen på samma sätt som du gör i sängen. Skulle det bli kattskit av det hele, de är ju så nykurade... så promenera med vagnen då. En gång är ingen gång... 8) :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Nästa gång ska jag planera bättre, men det ordnar sig för de kan fortsätta att sova medan vi pratar med sköterskan. Det trista är att vi inte kan få in vagnen genom ytterdörren hemma, så de får antingen sova ute eller inne. Jaja.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det löser du! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Gå ut en stund innan luren, sätt dig på en bänk med god bok och låt dem somna i stillastående vagn. Gå när det är dags att vara på BVC. Väck när tiden är ute.

Det är mitt förslag. Flytta på dem brukar inte uppskattas så ofta, men det kan gå.
Tor 2006

Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Hej, jag igen... :oops:

Nu har nästan hela uppföljningsveckan gått och nätterna funkar, men dagarna är rätt jobbiga. De är så trötta! Timmen före vila 2 och 3 är det ett sjå att hålla dem vakna. Ibland får vi ge dem en powernap på fem minuter, men det ger bara marginell skillnad. Gnäll gnäll gnäll och ögon som faller igen... :?: Hur länge ska det ta innan de blir piggare?

Nu är det ju så att de sover inte alltid hela tiden ut på 2-timmarspasset. Särskilt inte en av tjejerna som vaknar efter ca 1 h 20 min (skriker sedan mer eller mindre i 25min!). Men den andra tjejen som sover lite mer är ändå lika trött. Så min slutsats är att vi måste lägga till sömn. De får bara 15 timmar och enligt boken borde de få 15,5 timmar vid den här åldern.

Helst vill jag inte lägga dem tidigare för natten, då hinner de inte träffa sin pappa så mycket, men det känns ändå som den mest naturliga förändringen. :?: Andra alternativ?

Vårt schema idag:
07: Upp, amma
08:00 Frukt
08:30 Vila (45 min)
10:00 Amma + gröt
11:15 Vila (2 timmar)
13:15 Amma + purémat
15:45 Vila (45 min)
16:30 Amma
18:00 Gröt
19:00 Amma
19:30 Gonatti natti
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härligt jobbat med kuren! =D>

Våra dagar släpade också ett tag vill jag lova. :)

15.5 timmar är riktmärket, men alla barn är sig själva om man säger. Vissa är piggisar, vissa tröttisar. Vår tjej har alltid varit en piggis, förutom under vissa faser. Kanskr är dina guldklimpar tröttisar nu och behöver lite mer sömn.

Om du inte vill lägga tidigare kanske du kan förlänga morgonen lite, så att de får sina 12 sköna timmar? Bra med frukt innan fm-luren. Banan, innehåller ett ämne som främjer sömn har en klok forumist sagt till mig.

Annars behöver man ha lite tålamod, bara jobba stenhårt mot målet. Ha med dem när du grejar, på golvet. Man kan göra mycket på golvet som kan vara bra att ligga på mage och titta på när man är liten. Titta på mamma som skalar potatis och grönsaker eller annat fix. Jag gjorde MASSOR på golvet och det var utmärkt magträning för oss, massor av spännande att titta på.

Gällande schemat. Enligt nedan:

07:30 Upp, gröt+amma som eftermättning
08:45 Frukt
09:00 Vila (1.5 tim)
11:00 Gröt+amma
11:45 Vila (1,5 tim)
13:15 Purémat+amma
15:45 Vila (45 min)
16:30 Amma
18:15 Gröt+mosad banan (tillsammans med att ni föräldrar äter också?)

Detta innebär lite justeringar av tider på förmiddagen, men jag har försökt se mitt förslag på lång sikt när man om några månader är lite större och kanske äter mer frukost, mellis, lunch, mellis, middag och kvällsslurk - dvs på tider som är lite lika våra om man säger. Att försöka styra dit redan nu är inte fel, då innebär det färre justeringar sedan när de blir lite större.

Jag har bytt plats på mat och amning på grund av att det mättar mer med maten först, det bäddar för bättre lurar. Snart är de 6 månader och då kommer aptiten skjuta i höjden. :wink:

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tillägg:

Oj... :oops: Nu när jag tittar på mitt förslag ser jag att det är på tok för tätt mellan de långa lurarna på dagen...

07:30 Upp, gröt+amma som eftermättning. Gärna börja med ensamlek efter frukost.
09:00 Vila (1.5 tim)
10.30 Mellis-frukt+ut i friska luften
12:00 Purémat+amma
12:30 Vila (1,5 tim)
15:15 Gröt+amma
15:45 Vila (45 min)+kul lek och sen vara med när mamma lagar mat :wink:
18:15 Gröt+mosad banan (tillsammans med att ni föräldrar äter också?)

Detta känns bättre för min del... :oops: :lol:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Tack för förslagen, men av olika skäl skulle det inte fungera för oss.

Usch, det går inget vidare just nu. Visserligen verkar "nästan-koma"-stadiet ha passerat, tjejerna är lite piggare. Vi kan fortfarande inte ens gå 10 min i vagn utan att de somnar, och jag har i princip inte lämnat huset på två veckor. Nu somnar de inte lika fort vid läggning och ofta skriker de hjärtskärande från det att de nuddar sängen och allt ifrån några minuter till en kvart. Jag känner mig som en idiot när jag står och ropar glatt att de ska sova utanför dörren. :oops: Jag tvivlar på att ramsan når fram. Samtidigt ser jag ingen annan utväg.

Jag kan tänka mig att det är många därute som avbryter kuren vid något tillfälle. Var kan man få lite peppning?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"