Va NU?

TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: japp, precis så är det.

Sen anpassas ju varje svar jag skriver till varje individ, vissa får mozart för att bryta sitt eget beteende, andra för barnets skull. Det är ju beroende av hur man själv är. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

:( tjugo i tolv var det dags igen och diskussionen slutade
1:50!!!!!!
I dag känner jag mig uppgiven. Det var längre än sist och jag trodde sååå
Det skulle vända eller hade vänt!
" Jaaaag vill sova mammas säng!!!" är hennes mantra och ramsan mitt.
Hon började 5:50 igen men tystnade själv och kl 6. Sen 6:30 började hon som vanligt.
Då rusade jag in med väckar klockan. Hon säger till mig
" jag ropade på mamma igen" jagbsa då åt henne att hon KAN inte hålla på så där
För man sover på nättena . Det är bättre och skönare .



Tankar som " tänk om det inte passerar och jag får sitta här ramsa natt efter natt..."
Förstår inte hur hon ORKAR!!

Jag behöver lite stärkande ord här! Könner mig uppgiven.
Jag kan nämligen heller inte somna om när hon varit vaken. Tar minst en timme innan jag Kommer till ro själv. Och dagarna blir lidande och sjuksskriva mig är inte ett alternativ.
Tröstar mig med att jag fick sista ordet i alla fall!!!

MIAN
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Stackare, jag förstår att det kan vara tufft. Kanske är det ett klassiskt bakslag inatt?

Försök att inte se bakåt, utan framåt! Ha målet i sikte. Prata på kvällen om hur skönt det är att sova och att MAN sover tills KLOCKAN RINGER. Inget annat.

Hon har liksom hittat din ömma knapp och den trycks det ju på då du har tvekat innan, så nu måste du vara benhård. Ha målet i sikte och veta VAD du gör och varför. FÖrmedla lugn och trygghet.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Ja, jag ska inte ge mig!
Jag bara funderade på varför hon envisas såååå
Att hon liksom inte ger upp!
Och detta mantra " sova mammas säng"
Och ja hör hur hon försöker sticka emellan på ramsan men hon
Hinner ju inte ...:)
På dagis säger de allt går med en rasande fart. Det går snabbt nu.
Jag har sagt Sovet på lunchen ska vara 20 min från
Nästa vecka om detta inte ger sig. ( men jag kan inte se mig sitta ramsa en vecka till!!) Nu är den 45 min. Nån klok vön sa att luren egentligen behövs den tinte tas bort om barnet inte har svårigheter somna på kvällen . Och set hsr ju inte den hör damen alls ..
Ja, vad vet jag...

Tack för att du stöttar . Betyder oerhört mkt.
Tror inte ngn förstår att det är kämpigt vara ensam och inte ha en pappa
Att gräla lite på, reflektera med där i natten..

Många kramar
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Du kan få bråka och gräla med mig. Jag har orken. :D

Men tänk på vad jag sa i början, ge det 2 veckor. Och jo, jag då som är en vän av lurar sovning mm.m. (vi är på semester och åker skidor, då fick sonen 13 timmar natt! :shock: )

Alltså, vi hade insomningar som tog 1 timme, på inrådan av AW lägger vi 30 min tidigare och får på så sätt 1 timme mer sömn/natt. Så jo, ibland föder sömn sömn faktiskt.

MEN; är man sen inne i en utvecklingsperiod och det händer mycket då kanske man behöver avhandla dessa på natten ibland.

Men märker du att det blir sämre eller bättre efter MINIMUM 10 dagar så får du utvärdera denna 20 min lur. :wink:

HÅÅÅÅÅÅÅLLLLLL UUUUUUUUUUTTTTTT!!!!!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Ja, jättekluven med luren där. Hur vet man , hur gör man..
Ja. Nog tycker jag hon borde kunna sova 45 min... Och det hsr funkat bra den hör vecka. Hitintils. Trots hennes nattklubb är hon glad på dagis . Lite surmulen hemma och
Det var ett tag sen jag såg min glada flicka som brukar stråla så.
Jag lägger ju skruttis 15-30 min tidigare nu för att hon inte ska bli övertrött .

2 veckor!! Jisses...
Men ngt säger mig att det kommer gå snabbare. Hon KAN SOVA. hon VET
HON SKA sova. Men det känns hon testar mig som sjutton här.
Jag ska inte ge upp!

Vet bara jag också måste vara rädd om mig själv. Jag kan ju inte köra mig i botten. Men jag har ju inga andra val.
Nu är det dimma och jag ser sonen är olycklig fast jag förklarat att detta är snart över.

Ramsar vidare.....
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

:sleep: så sov hon mellan 18:45 och 06:30 igen heeeela natten. :)

Får inte i hop det riktigt. ( även fast det är KANON hon sover.. själv sov jag från 20:15 liksom).
Sover hon för att hon är så in i nordens slut eller sover hon för att hon nu sover.. om du hänger med på hur jag menar. Nu sov hon ju hela natten i förrgår med och sen dess 2 timmar natten efter. Kanske det börjar återställa sig.
Hon fortsätter 45 min på dagis. Jag får se hur vi gör nästa vecka. Vet dock att det börjar bli oerhört svårt lägga henne på helgerna efter lunchen. Hon vill verkligen inte sova på dagen då. Men sömn som föder sömn liksom.. :roll:
Men då brukar jag ju lägga henne en halvtimme tidigare och då får hon ju i alla fall 12 -12,5 under helgen .(förutsatt hon sover.)
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :sleep: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Och vi sov vidare även denna natt :sleep:
jag är så glad så jag dansar fram :-)
Fått tillbaka energin och kvittrar som en sol.

En fråga bara. Nu har hon sovit 45 på dagis. I morgon är det ju lördag och jag vill ogärna ta "kriget" med att hon s k a sova 45 minuter. Lägger jag henne i sängen och hon blir arg så kommer / tror jag att jag ger vatten på kvarn till även om jag sen låtsas att luren är slut och hon sovit gott i 45 min. Hon kanske tror att den eventuella protsten kan reslutat till att komma upp. Man ska inte ta ut ngn i förskott men vill ändå ligga steget före.

OK att vila bara . Inte ta strid. Lägga henne 30 min tidigare lö kväl ( om hon inte somnar på lunchen? Funkar väl

Kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Va NU?

Inlägg av miar70 »

Mian71 skrev:OchOK att vila bara . Inte ta strid. Lägga henne 30 min tidigare lö kväl ( om hon inte somnar på lunchen? Funkar väl
Ja, vi kan inte tvinga barnen att sova, bara ge dem förutsättningarna :wink: och det är precis det du gör. Väljer hon att låta bli att sova är det så det får bli.

Bra jobbat :D :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Låter kanon!

Tura och kör, avgasrör! :lol: :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Vi har sovit så gott så gott.. det behövdes inga mer ramskvällar/nätter.. :-)
Underbart. :sleep: :sleep:

Förkylningen knackar på .. hostan irriterar.. :evil:
I morse gick jag in halvsex till henne för världen var bra eländig.
Jag satt med henne till kl 6 då vi gjorde morgon. Jag fick knappt resa mig.

Skulle jag ha låtit henne vara i en sån här situation.
jag tror mig veta att lilla fröken här lätt får " vatten på kvarn" men när hon är SJUK? Vaknar mitt i natten av eländet.
Lök och näspray lindrar , men inte helt.
Ska jag ramsa henne tyst även om hon är sjuk?
Eller ska jag bjuda på mer omsrog och ta tag i det när hon är frisk igen?
Även fast jag vet att det förmodligen ger ett frågande efteråt." du kom ju när jag var sjuk? varför inte nu?"

Jag vet att di små ska sova även om de är sjuka. Det vet jag ju.
Men när det är eländigt jobbigt för henne?

Kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det är ju så olika, vissa klarar av att man duttar lite extra och sen återgår till schemat direkt efter. Inte andra. Om jag duttar med min son har vi genast ett nytt mönster på 2 dagar utan problem som sen tar oss veckor att bryta och skapa nya igen.

Så jag är mycket saklig, försöker att inte ömka, tycka synd om osv... utan tänker VAD behöver man när man är sjuk? God sömn, kanske lite nässpray och lök i rummet. Men mitt sällskap behöver inte min son för att må bättre direkt. Men så har han aldrig varit så jättesjuk att vi varit tvugna att sitta med honom. Men jag aktar mig noga, tänker mer än en gång vad jag gör och framför allt varför jag gör det jag gör.

Vad är svaret på frågan? Nej, du klarar dig inte utan mig när du är snuvig. Du måste ha mig sittandes brevid för att vara glad och lugn.

Härligt att ni har fått sova som folk! :D Tänk att du kanske måste göra samma igen sen efter förkylningen, och klarar du det är det ju inga konstigheter, eller hur?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Du är så jächla klok!
:-) :heart:
Ja, jag vet ju vad som ska göras om det skulle fnurras till igen. Sisst när vi höll på så länge var ju för att jag var så vansinnigt ambivalent i mitt agerande och vargarna strök omkring.
När jag började ramsa henne till lugn, efter ditt råd, med att få sista ordet behövdes ju bara 3 nätter för att få ordning. ( sover 45 på dagis och sover inte på helgerna hemma.. då vilar hon bara i soffan)
Jag går ju inte in alls i onödan vid förkylning , låter vara.
Men när det där jäkla hosteländet sätter igång och jag hör hon försöker sova vidare men efter en timmes hackande blir hon ju less och ledsen..
Klart jag går in och ger lite vatten och omsorg.
Men - jag får inte gå. ( det är liksom det).
När hon var mindre och var sjuk och jag duttade extra så tyckte jag det var rätt enkelt att återställa ordningen. . Men med sista fnurran i ryggen så.. nja.. känns det liksom som att jag lär " akta " mig lite.
Dock, säger jag igen, så höll den på länge då jag fnurrade själv i attetyden.


Vi får se.

Igen vill jag hylla detta forum för mig som tror på AW. När man har vänner runt omkring som inte gör det så känns det så himla bra att jag får stödet här inne.
Ibland får man kommentarer om att man inte är "kloook" som gör si eller så.
Men sover deras barn? Näe!!!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

=D> :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"