Dags att kura Izak 5.5 månader :)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nat

Re: Dags att kura Izak 5.5 månader :)

Inlägg av Nat »

hej

låter bra!
Jag tror att det är vanligt att barn föredrar drycker och lite lättare mat när de är sjuka. Ungefär på samma sätt vill ju många vuxna hellre ha juice, te, dricka och liknande när de är sjuka istället för en stor köttbit :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Febern är borta och förkylningen bättre och vilken natt vi har haft :D

Tog drygt en halvtimme för lille herrn att somna igår. Sen vaknade han 2 ggr till på kvällen men somnade om direkt efter ramsa. Vaknade sen vid halv 4 å även då somnade han om på ramsa. Mannen gick in och hämtade upp honom vid kvart över 7 å då låg han i sängen med ett stort leende :D

Kanon natt med andra ord!!
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
videunge

Inlägg av videunge »

:thumbsup: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Inatt har Izak varit vaken i 1 timme, men det var nog att jag sov så djupt så han hann skrika upp sig. Innan har jag hunnit ramsa direkt när jag har hört att han inte somnar om själv.

Nätterna känns ändå helt ok nu och de kommer bli bättre... men... maten!!!

Han VÄGRAR att äta puré till lunch... jag vill inte ge honom flaskan till lunch utan jag vill ju att han ska äta puré så han står sig lite bättre... men han blir vansinnig och spottar å fräser och tillslut bara skriker... har testat att äta samtidigt själv, att han får plocka med egen mat och att han får ha en egen sked. Inget hjälper.. kan han vara för trött? Eller kan han behöva ett mellanmål imellan gröt och lunch?? Tips tas tacksamt emot.

Schemat ser ut såhär:

7.15 Godmorgon!
7.45 Gröt + katrinplommonpuré
9.15-10.00 Sova 45min
11.30 Lunch, puré + efterätt
12-13.30 Sova 1.5h
15.30 Mellanmål, fruktpure el. mosad banan el. ersättning
15.45-16.30 Sova 45min
18.00 Gröt
19.00 Ev bad + pyjamas
19.15 Välling + glatt gonatt!
Emma 2008-04-02
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Jag tycker inte att du skall klämma in ett mellis på förmiddagen, då blir aptiten för lunchen inte bättre. Vad ger du honom för puré?

Sötpotatismos med grädde och klick riktigt smör är fortfarande favvo här, jag gjorde blomkålsmos, också med grädde och smör. Ibland mixade jag i lite kokt palsternacka i blomkålen, mycket poppis. Att riva (på rivjärnets finaste sida) fryst, lagad kyckling, fisk eller kött (ta mängd efter behov, direkt in i frysen igen). Det älskade Ester, samt små plockbitar av egen mat.

Testa inte att äta tillsammans med juvelen, bara gör det - och inta attityden av självklarhet. Jag har av princip skippat efterrätt här för att det inte skall bli en issue för att man hellre vill ha den, men det är jag det. Glädjedödare kanske... ??? :wink:

Lycka till!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Tack Anna09 för dina tips. Han har fått både hemlagat bla. sötpotatis och köpe puré.. likadant med båda två... Det är väl helt enkelt bara att fortsätta truga...
Emma 2008-04-02
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

Härligt att du har attityden på plats angående nätterna. :thumbsup:

Jag känner igen mig angående maten. Vi hade det EXAKT så. Jag vet frustrationen man kan känna som förälder och hur salta tårar kan bränna i ögonen. Där har jag min största orosnerv. :shock: MEN tyvärr hjälper det ju föga att bli frustrerad. :wink:Så nu blir vi konstruktiva istället!

Jag vågar sätta en peng på att juvelen faktiskt både är hungrig och trött kring lunch. Det var en tid sen han åt och faktiskt snart dags att sova igen. Blodsockret har sjunkt kraftigt sen senaste måltiden, det gör sitt för både tröttheten och hungern. Det här med att börja äta själv är ju en ny företeelse. :shock: Man ska sitta, gapa, och "tugga" och svälja maten. När man ammar eller får flaska så får man ligga i bekväm ställning samtidigt som man enkelt suger fram mat. Klart att det är jobbigare att lära sig att äta vid bordet i stället. Herr Vällingsson håller på och lär sig en ny arbetsuppgift på företaget :wink: Då får ledningen vara tålmodig och hjälpa herrn.

Några tips på vägen:

:arrow: Som Anna09 var inne på- attityden av självlarhet. (Det är verkligen inte det lättaste det vet jag. Men bara gör´t! :lol: )

:arrow: Jag gav lite ersättning (inte välling obs!) först. Jag bara bestämde en mindre mängd, men se till så att juvelen inte blir mätt. Detta gjorde jag nog bara i 1- 1,5 vecka, sedan fattade Lilloppan galoppen. Jag upplevde min tjej som tokhungrig och då vart lunchen till en enda gråtfest. :( Men med bara lite ersättning i magen, blev det bättre. Sedan efter en tid toppade jag med ersättningen istället. ( Nu när hon är äldre toppar vi med välling)

:arrow: Jag uppfann också ett nytt verktyg. Som jag fortfarande använder flitigt. Min tjej har nu fått smak att äta själv, så nu kör vi 50% matning och 50% plockmat. Fungerar OK.
Jag uppfann helt enkelt "attityden av uttråkhet" Låter ju helknasigt :shock: . Men när jag pillar med mitt , typ äter, eller läser tidning, så kan jag liksom skicka in en sked mat medan jag tittar upp från tidningen, medan hon pillar med sitt. Jag har en stor talang för överkoncentration med mat. Oj vad det svider i mammahjärtat när ungen min inte vill inte så mycket som jag skulle vilja önska. Därför får jag helt enkelt iallfall låtsat att jag inte är så värst intresserad. När hon plockar med sin mat (och hon visat mig att nu behöver jag nog inte din hjälp mer) kopplar jag på min attityd av uttråkhet. Jag har faktiskt nån gång t.om lämnat bordet för att diska :shock: när det börjat osa överkoncentration. Då har hon fått sitta och plocka med sin mat. Aldrig att de små liven skall plocka upp vår ORO för maten. De skall ha GLÄDJE vid bordet och den glädjen behöver inte vi föräldrar per aoutomatik ha ensamrätt att förmedla. Anser jag. Tycker att de små juvelerna kan tillägna sig denna glädjen själv. Matning skall aldrig bli till någon underhållningsshow, där mamman eller pappan får agera pajaser för att få i barnet mat. [-X

Nu får du guida herr Vällingsson med den nya arbetsuppfiten som ålags honom. Ha dock tålamod med honom, det tar tid att lära sig allt nytt på jobbet :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Tack Tack Tack!!! :heart: :heart: :heart:
Emma 2008-04-02
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Ikväll åt Izak upp hela flaskan med välling, 165ml, 1 timme efter en hel portion gröt :shock:
La honom tillrätta lite efter sju. Ramsade ut. TYST! Han somnade på en gång! Mätt, trött och nöjd unge :) som nu har en mätt, trött och nöjd mamma :D
Emma 2008-04-02
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Härlig läsning!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Å idag fick jag i honom en hel stor burk med puré :) Löste korsord och puttade in en sked imellan gnället hos Izak å oops... rätt som det var så var maten slut :)
Emma 2008-04-02
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Vad använder ni förresten för plockmat? Förutom små smörgåsbitar... kan vara bra med lite tips. Ska även åka till IKEA å inhandla en bricka som man kan sätta på stolen så han kan få ha sin plockmat därpå. Kan inte skjuta honom intill köksbordet nämligen för han gnager sönder det... #-o
Emma 2008-04-02
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Izak somnade lika gott idag. Å åt lika mycket på kvällen :)
1½ portion gröt och 1 timme senare 165ml välling. La honom tillrätta och ramsade med bekräftelse på slutet. Tyst och sover sen dess :D
Emma 2008-04-02
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Man får ju glädjerus genom hela kroppen när du skriver! :lol: =D>

Underbart. Jo, det här med plockmat. Finns mycket bra här på forumet, sök på plockmat så finns det en massa matnyttigt. Men har lite tips på vad min skrutta gillar. Min unge diggar verkligen blodpudding och fiskbullar. Även falukorv :oops: Vet att AnnaW har rätt i att korv kanske inte är den mest idealiska maten. Men vi hade gjort korvgryta här hemma och ibland finns det inte alltid tid till att fixa annat. :roll: Makaroner var ju skoj, men inte lika kul att äta :? :D Ärtor är gott också. Smörgås med mjukost är en annan favorit. Jag presenterar tre högar för min lilla och sedan får hon plocka själv. (dock matar jag ett par skedar innan och sedan sticker jag in någon sked in emellan.)

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Tack för tipsen :) Idag har vi varit å inhandlat bla ett bord att sätta på Izaks stol. Han uppförde sig dessutom exemplariskt idag! När det var dags att sova förmidda så satt vi i bilen. Jag fällde ner solskyddet över bilstolen, ramsade 1 gång å han somnade. Nästa gång det var dags att sova så var vi på IKEA. Gjorde samma sak därinne då jag hade bilstolen på vagnchassit. Han gnällde till efter ramsan men somnade sen direkt :D Är så glad att ni finns här och har stöttat oss och är oerhört tacksam mot Anna Wahlgren som har sett till att denna kur når ut till så m ånga behövande barn bla vårt =D>

Har även köpt en låda som jag lagt Izaks leksaker i. Ställde den ovanpå barnfåtöljen så nu är den i lagom höjd för Izak när han är ute å går i sin gåstol. Så just nu är det väldig trafik fram å tillbaka till lådan för att upptäcka alla saker som ligger däri :)
Emma 2008-04-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"