7 veckor och SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

Nätterna låter bra, fortsätt så! :thumbsup:

Ang schemafrågorna så kommer de två (tre om man räknar slurken) sista måltiderna för tätt på varandra, och lillan hinner inte bli hungrig emellan, vilket gör att hennes totala matintag blir mindre.

För mig är det väldigt svårt att avgöra om hon är för trött vid läggningen eller om det är 20-minluren som inte behövs längre. Upplever du att hon är övertrött på kvällen vid läggningen? Eller tror du att hon snarare skulle klara sig utan 20-minutaren?

Mina tips till dig är att införa schemat så att det blir lagom avstånd på måtider och sovpass, och att börja med smakisar nu när hon fyller 4 månader. Det brukar snabbt råda bot på hunger och skarvtrassel. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Jema

Inlägg av Jema »

Nej jag tror inte hon skulle klara sig utan 20-minutaren. När hon varit vaken 2 timmar så börjar hon gnälla och är allmänt missnöjd och man ser på henne att hon är trött. Visst skulle jag väl kunna hålla henne vaken tills det är dags för nattning, hon skulle nog inte somna rakt av innan dess, men det skulle kännas elakt att när man vet att hon är trött.
Så något längre sista vakenpass på em-kvällen som rekommenderas är svårt att få till.
Jag upplever det som att hon är en liten tröttis på så vis.
Oftast vill hon sova vidare när 20 minuter har gått verkar det som.

Ja jag ska försöka styra upp schemat ordentligt. Orsaken till att jag undvikit det lite är att det i dagsläget passar så bra in i familjens rutiner men jag inser väl att det kanske inte är helt hundra kompatibelt med dotterns behov.

Något som jag finner lite underligt är att den första luren som vi haft på 2 timmar hittills fungerar bättre än eftermiddagsluren och det känns nästan som att hon skulle behöva de där 2 timmarna då. Jag funderar lite på hur det kommer sig.
Men om jag kortar första luren till 1,5 h, tror du då att hon kommer vara tröttare till- och att nästa lur som då ska vara 2 h kommer att fungera bättre
O :?:
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Jema :D
Jema skrev:Något som jag finner lite underligt är att den första luren som vi haft på 2 timmar hittills fungerar bättre än eftermiddagsluren och det känns nästan som att hon skulle behöva de där 2 timmarna då. Jag funderar lite på hur det kommer sig.
Men om jag kortar första luren till 1,5 h, tror du då att hon kommer vara tröttare till- och att nästa lur som då ska vara 2 h kommer att fungera bättre
Jag tror att det finns goda chanser att eftermiddagsluren kommer att bli lättare att fâ till om du kortar förmiddagsluren. Sâ var det iaf hos oss :wink:
Sen är ett sânt klassiskt schema sâ bra eftersom det är lätt att anpassa sen när barnet växer. Att ha längsta luren efter lunch är ju nâgot som hänger med länge, länge. :D
Jema

Re: 7 veckor och SM

Inlägg av Jema »

Nu har det inhandlats sötpotatis, palsternacka och gröt så någon dag snart ska det bli premiär! :D
Jag tror det är en bra tid att introducera smakisar nu för hon sitter verkligen och stirrar på en när man äter. Dessutom försöker hon härma de tuggrörelser man gör med munnen, gulligt :)
När skeden med D-dropparna kommer så gapar hon bara och vill ha mer...

Nåväl, nu är det som så att lillan alltid är vrålhungrig när hon vaknar. Jag väcker ju henne och tar upp henne direkt från sömnen då hon äter bäst då. Jag tänkte börja med att ge smakisar till "lunchmålet" och om jag tar upp henne kl 10.30 så tänkte jag amma henne först och direkt eftersom hon absolut inte vill vänta på maten och sen sedan kl 11.00 ge henne smakis. Är det dumt :?:

Senaste dagarna tycker jag inte att hon har blivit helt mätt efter 10.30-amningen nämligen och hon har velat ammas igen 30-45 min senare. Därför tänkte jag att man kanske kan göra så för då finns det nog lite aptit kvar till smakisen.
Dessutom är jag orolig över att hon inte vill ammas efter smakisen om hon inte kommer direkt från sömnen. Verkar det vettigt :?:

Inlägg av Elle »

Kör på den matordningen om det passar juvelen!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jema

Inlägg av Jema »

Visade sig att hon vill ammas både före och efter smakis :D

Idag är det fjärde dagen hon fick smakis och hon åt ungefär 1,5 msk hemlagad potatis- och palsternackspuré.
Detta måste ha gjort susen för när jag lade henne för vilan nyss så däckade hon direkt. Jag hann knappt ramsa så hade hon slocknat!
Hoppas på samma effekt vid nattningarna framöver när vi börjar med gröt till kvällsmål :)

Är det förresten någon ökningsperiod vid 4 månader :?: Tycker att hon har blivit mer hungrig senaste tiden, vill t om ha påfyllning vilket är extremt ovanligt här hemma...

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Jema,
många små börjar bli absurt hungriga från 4-5 månaders ålder, så där så man knappt tror sina ögon.

Så bra att du börjat med mat och vilken effekt det fick!
Jag vill också passa på att tipsa om passerad majs (kokt fryst majs inte konserverad som innehåller salt) och ärtpuré. Nu finns också massor av billiga vinteräpplen som du kan koka eget fruktmos med och blanda med banan - grymt poppis.

För vidare matäventyr så tipsar jag gärna om Johanna Westmans Första och Andra Mosboken (finns på bibblan) med mängder av kloka goda bebisrecept.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Jema

Inlägg av Jema »

Hej igen :)

Det har gått väldigt smidigt framåt. Tyvärr har vi varit småsjuka i flera veckor och har nu desstom åkt på influensa XXL inkl allt.
Dessvärre har lillan inte förskonats och hon hostar och hostar och snoret bara rinner. Nätterna börjar oftast bra, hon sover de första 2-4 timmarna men sen är det hosta, hosta och skrik om vartannat resten av natten. Inte så mkt sömn med andra ord. Dagslurarna är också problematiska.
Hittills har vi hållit oss t schemat m marginalkvarten men nu börjar sömnbristen ta ut sin rätt och hon skriker mest. vad gör man när det blir så här :?:
Hålla sig t schemat iaf eller erbjuda sömn när hon vill och hur länge hon vill? Aptiten är än så länge ok.

Hej Jema,

vid sjukdom kan marginalkvartar få bli marginalhalvtimmar och ibland marginaltimme utan problem! :D
Betrakta dom som just "marginal" så att ni fortsätter hålla tiderna någorlunda och inte plötsligt sover hela dagen och hoppar hela natten.

Annars kan jag bara tipsa om koksalt i parti och minut för att skölja näsan. Vissa tycker att Näsfrida http://www.nasfrida.se fungerar bra. Att höja huvudgärden kan också hjälpa om du inte har en liten som hoppar runt och gärna sover med fötterna på huvudkudden :lol: .

Det finns en förkylningstråd på Mat, Mage och Kropp här på forumet - sök där på förkylning så hittar du fler tips.

Så fint att det löper på bra annars, krya på er!

Clara
Jema

Inlägg av Jema »

Tack för snabbt svar Clara! :D

Jag satte Lillan i babyskyddet o ställde in henne i sovrummet nu till första vilan och hon somnade direkt. Jag tycker själv när jag är förkyld att det är skönare att sova halvsittandes och brukar bli frisk snabbare.
Hon har vaknat några gånger men inte hostat så mycket.
Jag kände mig helt rådvill eftersom storasyster
inte hade hosta förrän hon blev 2 år ca och hon har aldrig störts av det så att hon vaknat.
Men nu ska jag använda mig av lite marginaltid idag + babyskyddet.

Jag har testat att höja huvudändan men det funkar inte alls med denna lilla. Efter en stund har hon ålat sig ner på nåt konstigt sätt så att jag måste fiska upp henne under täcket. Även om jag lägger täcket upp till rumpan bara.
Näsfridan gillar vi föräldrar men avskys av barnet :)

Ja innan denna hemska influensa har hon i princip sovit hela nätter ett tag.
Nattmålet togs bort utan några problem :)
Den enda boven i dramat är nappen som drar till sig lite ledsna uppvak när den tappas. Men när vi är friska så ska den väck.

Toppen!

Sjukdom är ju sjukdom då får man vara lite extra snäll helt enkelt :D

Clara
Jema

Inlägg av Jema »

Hej igen,

Lillan har fortfarande mycket hosta på nätterna, men hosta eller ej så måste nappen bort nu. Hon är beroende av den för att kunna somna och sen tappar hon den minst 3 ggr/natt och somnar inte om utan den. 3 ggr kanske inte låter så mycket men det är 3 ggr för mycket :)

Så ikväll ska det ske. Om någon hinner svara innan kvällen, kör man som vanligt ramsa, tillrättaläggande, buffning osv när hon frågar om det är meningen att hon ska sova utan nappen?
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Jema :D

Du lâter precis sâ säker pâ din sak som behövs för en lyckad 'kur'. :wink: :thumbsup:

Jag skulle se det hela som en liten nappkur, vara relativt generös med verktygen vid uppvak (buff + solfjädermarkering om hon sover i egen säng) första natten (men alltid gâ innan hon somnar, alltid avsluta med ramsan, inte glömma bekräftelseramsan) och sedan backa successivt kommande nätter och lâta ramsan ta över.

Ta gärna en titt under Sova hela nattenfliken för lite extra kött pâ benen.

Lycka till i natt, ser framemot rapport!

Jema

Inlägg av Jema »

Tack för svaret Sarisparis!
Natten var riktigt jobbig. Det började dock bra, det tog 30 min (2 buffningsomgångar) innan hon somnade. Sen vaknade hon inte förrän vid midnatt men då var det mycket frågor, tog nog en timme innan hon slutade skrika. Vid 3 var det dags igen och då höll hon sedan på till och från ända tills det var morgon kl. 7.00. Jättekul..inte...
Från 3 och framåt var det knappt att buffning fick henne lugn. Förmiddagsluren idag innebar 30 min skrik innan hon somnade, sen var vi dessväre tvungna att ta upp henne 30 min tidigare än vanligt idag pga läkarbesök och då var hon redan vaken.
Nu har jag lagt henne igen precis och det har tagit 20 min + en kort buffningsomgång men just nu är hon tyst i alla fall.
Blir intressant att se hur den kommande natten blir. Hon letar fortfarande efter nappen i sängen så än har hon inte glömt den...
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ja, första natten kan vara tuff (säger de som varit med, ska erkänna att jag aldrig kurat själv). Hur gick det med ramsan? Fick den alltid sista ordet?

Tâlamod nu, en förändring tar alltid sin lilla tid. (3 dagar plus en uppföljningsvecka var det nâgon som sa :D ).

Lycka till i natt!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"