Litet skräp på väg....

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

J och Å :heart: tack för gratulationerna och vad spännande med en kusin på väg. Förstår att Karl är på hugget och vill ha info.

Ja du Fjällan, det där med att göra stora pojkar och små flicker stämmer nog inte på mig är jag rädd. Mest med tanke på att Father A bara kan göra pojkar då. :wink:

I morgon ska vi iväg på tillväxt-UL och jag misstänker att det kommer att se helt ok ut. Det är inte så stor skillnad på de olika födelsedatumen egentligen. Enligt mig ska bebisen födas den 28 maj, enligt Nupp så ska den komma 4 dgr tidigare och enligt UL 6 dgr senare på ett ungefär. En sak är ju helt säker och det är ju att bebisen kommer ut så småningom, när den känner sig redo, så enkelt är det ju. Dessutom har ju våra killar känt sig redo ganska tidigt så förhoppningsvis kommer detta lilla skräp till världen i mitten av maj någongång.

Namn har vi funderat på och några krav finns på listan: det ska vara ett tvåstavigt namn utan bokstaven r. Svårare än så är det inte och samtidigt så jättesvårt. Vi gillar korta namn för då slipper man en massa smeknamn. Tyckte vi hade lyckats bra med Emil och Sigge men sen började ju Emil kalla sig för Titte och Sigge för Tittis och vips så var smeknamnen ett faktum. Man kan ju inte lyckas jämt. :)

Nu väntar jag på att Father A ska komma in från sin springrunda. Snön ligger vit utanför knuten och barnen har ensamlek. Ska packa ihop mig och förbereda mig in för resan till jobbet, det blir sen kväll idag, slutar inte förrän 19.30.

Nu kom springgänget in. Måste sluta.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Vad är det som får er att tro att Father A bara kan göra pojkar?

Det är Mycket Ovanligt. Eller nej, det finns INTE ens. Alla gör båda sorterna. Var så säker :lol: !

Grattis och Lycka till, jag tror på en liten tjeja, jag :!:

/Piggelin
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej vännen!

Hur gick det på UL..?

Tänker på er :heart:
/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Piggelin - det är en gammal sanning och känsla att Father A bara kan göra killar, hitintills har han producerat 100 procent killar. :wink: Men man vet ju aldrig, han kan ju ändra sig. :) Det får vi se när det är dags för det lilla skräpet att födas.

Jo du Fjällan, UL gick så bra så bra. Doktorn var en gammal bekant som haft hand om mig både när jag väntade Emil och Sigge. Han är egentligen pensionerad men kommer in och jobbar då och då för att han trivs och tycker att det är roligt.

Lilla skräpet är nu, enligt alla UL, beräknat att födas den 3 juni. Fem dagar senare än min beräkning och sju dagar senare än Nupp-UL. När sen skräpet själv behagar att anlända vet ju ingen annan än just det lilla skräpet.

Vi fick se skräpet i 3D och det var häftigt, lite läskigt och det kändes som om vi på något sätt gick över gränsen och var lite integritetskränkande. Till slut protesterade skräpet genom att lägga armarna över huvudet och då gav vi oss. :wink: Söt som socker var han/hon i alla fall. :)

Namn filar vi vidare på, har ni några spännande förslag så är de varmt välkomna. "Reglerna" är att det ska vara tvåstavigt, inte innehålla några r och så inte börja på E eller S för de bokstäverna är ju redan upptagna.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Jo, jag vet. Folk får gärna för sig att dom bara kan göra den ena eller den andra sorten. Jag frågade en professor i genetik en gång om HUR många barn av samma sort man bör ha innan det finns ett uns av fog att göra sådana påståenden. Svetten pärlades i pannan, sen klämde han fram: 15 :lol: :!: Det intressanta är att jag jobbar med djur (kor, hästar, grisar, höns) och inte i någon av dessa arter känner man till fenomenet att vissa familjer/släkter skulle ge avkomma av bara ena könet. Vi tenderar dessutom att bara titta på vår egen generation eller möjligen en bakåt. Vi behöver gräva längre ner i släktträden så kommer det med all sannolikhet visa sig att det är en rätt så jämn fördelning. Sen får vi ju oftast så ynkligt få ungar (i jämförelse med till exempel suggor eller en semintjur :wink: ).

/Piggelin
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Eftersom jag också arbetar med djur och har hunduppfödning så vet jag mycket väl om kön och arv. Men det bortser vi totalt ifrån när det gäller oss själva. Så kan det vara.

Allt behöver ju inte vara så gräsligt seriöst och allvarligt. :wink: När jag är inne på mitt 15 barn, ytterligare en son naturligtvis, så kommer jag nog på löpet. Fast det kommer vi aldrig att uppleva då jag har åldern emot mig och femton barn låter ju lite mycket även för mig. :)

Ser man bakåt i min släkt så har varannan generation bara fått flickor och varannan bara killar. Spännande va?

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad härligt att allt var bra med lille gossen! För det är klart att det blir en son till, det känner jag allt på mig :wink: :!: Och så tror jag bestämt att han kommer att födas den väldigt fina dagen 28 maj, då undertecknad är kommen till jorden! Då blir han min lilla födelsedags-tvilling :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

åh vad skönt! :heart:

nattnatt :sleep:
/Fjällmor
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Underbart att allt verkar så bra :D

Skall fila på namnförslag, en hobby här hos oss :wink: :lol:

Min man är (som ni vet :wink: ) pappa till tre döttrar. Hans storebror är pappa till tre döttrar. Trots detta är min egen hemmasnickrade teori att det är kvinnan det hänger på. Så vi får se vilken "sort" du är SusieD :wink: :heart: Spännande :D

Stor kram från Nancy
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Härlig läsning Susan - en nr 3 är coolt. :heart:

Nu är det ju rent biologiskt så att det är pappans kromosomer som avgör vilket kön det blir. Levererar han ett y så blir det en pojk och levererar han ett x så blir det en tös. Mammans ägg har bara x, dvs bara flickdelen.

Tydligen är det så att piloter och dykare, samt om man ex. bastar mycket eller liknande, oftare får flickor än pojkar. Detta pga y är svagare än x och då inte klarar påfrestningen. Father A kanske inte gör någon av det då... :D Därav ska då också följa, sägs det, att om man får till det precis vid ägglossning så blir det en kille, medan om de får ligga och lura lite och vänta så blir det en tjej då x:et överlever längre.

Men hur blir det då. :shock: Här finns två tjejer som kom till när pappan dök mycket. Och en kille som kom när pappan flög mycket. Så helt klart så blir det vad det blir. :D

Kram och sköt om dig och er alla.

Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Neh, det var inte alls meningen att komma in och vara allvarsam! Tycker bara att detta är intressant.

Vad gäller olika tips och trix för att få till den ena eller andra sorten tror jag att det mesta är nonsens. Annars hade man nog tillämpat (och lyckats med) det i länder/kulturer där man starkt önskar sig ett visst kön :roll: . Möjligen kan man förskjuta andelen någon procent.

Det är både pappan och mamman som styr könet. Pappan genom att bidra med X eller Y. Mamman genom livmodermiljön (pH, slemtjocklek m.m.).

Tjing,
Piggelin
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Klart det blir en tjej. Det är ju så trevligt att vara lillflicka med storebröder, så det vill ju ingen missa. :D
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag är inne på Nancys spår. Att det är kvinnan som avgör. Klart att det är mannens spermier som bär på "det andra könskromosomet" men av någon anledning har jag fått för mig att ägget väljer vilken spermie som får komma in. :D

Jag har skrivit det innan, jag är säker på (nej, men känslan i magen säger mig) att det är en tjej.
Det finaste namnet jag hört på länge är en vän till mig som nyss har fått en tjej som heter Lilja :) Sedan gillar jag Viola (ok, det är trestavigt, men bara knappt ;) )
Maken kallar numera Ivar för Alvar, som nog egentligen skulle stavats med två l...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Noah är väl fint!
Och Tilde - men det är ju tjejnamn, det :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Jag tror nog snarare på biologiska faktorer (ja, klart sekret och annat styrs från mamman, jag tänkte mer kromosomaktigt och traditionellt biologiskt vilket jag tentar i på fredag och därför är helt insnöad på :D ) och då egentligen slumpen - eller också högre makter. Och vilka knep de högre makterna använder har jag ingen teori om. :D 8)

Ingrid gillar jag. Viola heter våra flickor i andranamn och det är ljuvligt. Cecilia har jag alltid gillat - ett skimmer över det namnet.

Kanske ska vi starta betting :?:

:D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"