Vill kura Gurra!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Oj oj Catten78, att han lyckades ramla ur...attans! :shock: :( Då är det sängen som gäller då? Ni kan ju göra själva kuren i sängen och sedan göra en liten minikur i vagnen när han är van vid ramsa osv om ni vill ha en lur där. Usch jag känner mig lite skyldig som skrev att man kan hålla koll ändå :( ...

Annars låter det ju riktigt bra! :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej Bea!

Du ska absolut INTE känna så! :heart: :-s Det tänkte jag inte på. Men det är väl bästa att ha honom i sängen ett tag framöver?! Tills jag är helt lugn... :) Då får han ha sele på sig framöver. Man kände sig lite dum när man kom till akuten och sa att han varit utan sele... 8-[

Kramar C :heart:
Gurra född 071122, kurad sep 2008
Calle född 110404 SM minikur 4 månader
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej hej! :heart:
Rapporten för idag blir att Gurra sov bra inatt. Ett kort avbrott av att andningslarmet pep till och G blev rädd och skrek. Jag ramsade med bekräftelse på slutet och han somnade om.

Läggningen vid kvart i nio tog 15min. Lite kortare än igår. Han väcktes av mobiltelefonen efter 41 minuter. Ville inte somna om, men jag försökte i 4min tills han skulle tas upp.

Vid ett var han jättetrött. Jag lade honom i sängen idag och det känndes skönt. Läggningen tog två min!! \:D/ \:D/ Helt otroligt! Sen sov han i en timme och tio min. Han skulle sova två timmar, med fast jag ramsade och faktiskt gick in till honom när han var hysteriskt ledsen, solfjädrade och ramsade igen, så somnade han inte om. Han är rätt envis. Jag höll på i 45 min. När jag plockade upp honom blev han nöjd och glad. Det är svårt och få den här lille mannen att somna om. :-k
Tips? Eller är det bara att fortsätta som tidigare? :roll:

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Grattis till 2 min läggningen! Snart kommer det att se ut så alla läggningar och utan några ledsna miner :D Målet i sikte! 8)

Mitt tips: Fundera inte så mycket på att han är svår att få att somna om. Det du ska koncentrera dig på är att LUGNA först och främst. För det är först när man är lugn som man kan fundera på om man kan somna om eller inte. Du kan inte sova åt honom, men du kan genom verktygen övertyga honom om att han har det så bra där han ligger. Om han sen vill ligga och vila eller somna om tills du kommer är upp till honom. :wink:

Kram Bea
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej Bea!

Ska jag lugna honom genom solfjädring och ramsning, eller bara ramsning? :?:

Ibland känns det som kan blir otroligt förbannad på mig för att jag lägger honom tillrätta. Han vill inte alls ligga så, men jag ska väl förtsätta med det? :?

Kram C :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Om han lyssnar på ramsan och ni har en dialog så räcker det. Jobbar han upp sig så att du känner att ramsan inte kommer att ta så går du in och solfjädrar, lägger ner och står kvar så länge det behövs, och går sedan ut med ramsa.

Förbannad får han bli, du markerar bara att "nu bryter jag detta". När jag solfjädrat har jag tänkt mig som att jag är en soldat. In med raska bestämda steg, tillrättalägg och markera med händerna. Håll stadigt. Håll kvar, en solfjäder ska man inte kunna slingra sig ur. Bara håll. Blir han jättearg så får han bli det, bara håll. Ända tills han är sömntung och avslappnad, då går du ut som den soldat du är med ramsan. :roll: :wink: Tänk på att Anna skriver i boken att "våldet" du brukar är inte värre än när du "tvingar" honom att sitta i en bilstol, han kan bli arg då också, men ska man åka bil så är det bara det som gäller.

Hoppas det var svar på dina frågor :roll:

Kram Bea
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

När jag solfjädrat har jag tänkt mig som att jag är en soldat. In med raska bestämda steg, tillrättalägg och markera med händerna. Håll stadigt. Håll kvar, en solfjäder ska man inte kunna slingra sig ur. Bara håll. Blir han jättearg så får han bli det, bara håll. Ända tills han är sömntung och avslappnad, då går du ut som den soldat du är med ramsan.
Skitbra beskrivet :thumbsup: Marsch pankaka i säng bara 8)

Du jobbar på jättebra C, är stolt över dig =D>
Hur var kvällens läggning?
Har varit på bebisfri afton & sett Sex & the City; The inte \:D/ Superbra!
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej!

Gårdagens läggning kändes först som ett bakslag, Det tog 12 min mot 4 igår. A peppade mig som tur var och jag tror att jag börjar gå in i PMS:ens tid... :(
Det är ju konstigt att jag har så lätt att tycka att jag är dålig just nu, men jag brukar ju bli lite sån när jag får PMS. :? G sov för övrigt fram till 06.22 då han började gnälla. Vi avvaktade, men när han började gråta så ramsade jag. Han blev tyst en stund men började gråta igen. Ramsade igen och när han var lugn tog vi upp honom, 06.30.

Nu vid kvart i nio tog det 6min. Lade tillrätta, solfjädrade, ramsade, började gnälla, vid tystnad bekräftelse och han var tyst. Han vaknade efter prick 45min, precis innan jag skulle gå in. :? Tog upp honom när han var lugn.

Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej hej!

Eftermiddagssömnen är ett problem. :!:

Lille G vaknar efter drygt en timme och är ledsen och vill komma upp. Jag lägger tillrätta och solfjädrar. Som "en soldat". :) Igår solfjädrade jag inte så länge, och trodde att det berodde på att han inte var tillräckligt lugn som han inte ville somna om, fast vi hade en dialog med ramsor och bekräflelse i 50 min. Idag solfjädrade jag i nästan 25 min. Han blev efter ett tag nöjd, men var hur pigg som helst. Han har varit pigg varje gång vi har försökt söva om honom på eftermiddagen. Jag ramsar och han skriker eller gråter när jag går ut och resten av tiden innan han blir upptagen. :(

Fick ett tips av Tina och att lämna övervåningen och börja dammsuga. Ska testa i morgon. Andra tips och råd? :idea:
Är han ingen eftermiddagssovande kille? Eller vill han inte rätta sig efter det vi har bestämt?

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Kan vara lite överkoncentration här så det är ett bra tips att dammsuga så att du koncentrerar dig på annat. :wink:
Eller vill han inte rätta sig efter det vi har bestämt?
Han har vant sig vid ett sätt när det gäller sovning i fleeera månader. Alltså kan det ju ta liiite längre tid än några dagar att ändra på allt och för honom att förstå att detta gäller nu alltid. :wink: Tålamod! :D Dagslurarna kan krångla i början, han kan tro att han är utsövd för att han börjat sova bättre på natten.

Och nu tjatar jag igen 8) , ni kan inte sova ÅT honom. Han kanske inte somnar om än (senare gör de oftast det, händer ju inget kul innan någon kommer och väcker ändå) och det är hans sak, men han ska inte vara ledsen.

Kram Bea
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

C, risken för överkoncentration ÄR stor så därför är det bra att gå iväg och syssla med annat :D Typ damsuga och diska :roll:
Vad jag har förstått idag (och hört via telefon) så svarar han faktiskt på ramsan så du har inte långt kvar nu. Och det var ju trots allt inte ens en vecka sen du började... :D Tänk vad långt ni kommit :thumbsup: Kom nu ihåh PANG-ramsan i morgon bitti om den behövs. PANG på vargen bara så somnar han om :sleep:
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Bra pepp Tina! :D :D :D
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej igen! :)

Igår lade min man Gustav för första gången. (han har diskbråck) Det gick på 10 min. :D Han var bara inne en minut och solfjädrade. Det blev i och för sig mer gråt och en ramsa till innan bekräftelsen och lugnet lade sig.

Jag är själv lite sugen att gå ut snabbare, men med mig blir han inte lugn och avslappnad på en minut. Ikväll var jag inne 5min. Han var nöjd och hade små ljud för sig, men var absolut inte lugn. När jag gick ut var han lugn, men gnällde som vanligt till med ramsan och blev sedan snabbt lugn. Ska jag gå ut fast han inte är lugn, men nöjd? :? Eller är det bättre att vara kvar?

Vid kvart i nio tog läggningen 15min och jag var inne 6min. Vid ett var jag inne 4min och läggningen tog 10min. Sedan vaknade han igen efter en och en halv timma och var super ledsen. Jag ramsade 3 gånger och när han var helt hysteriskt ledsen så gick jag in. Var inne 5 min och han blev lugn, men sedan blev han riktigt ledsen igen och somnade inte om. Idag var jag på bottenvåningen och flängde runt och diskade, men han blev bara mer ledsen. Det går kanske bättre i morgon. :wink:

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Är ingen solfjäderexpert :? eftersom jag använt den bara kort vid läggning (några sekunder för markering) och sedan som verktyg om inte ramsan tar. Jag skulle nog försöka börja backa och gå ut när han är nöjd och jobba med ramsan mer. Annars kanske han vill solfjädras länge varje gång :roll: . Men kanske Tina har ett bättre svar här?

Ni jobbar annars på jättebra! :D

Kram Bea
Catten78

Inlägg av Catten78 »

HJÄLP! ](*,)

Jag kan inte söva om honom! I natt vaknade han två gånger och var ledsen, men vi körde ramsan och han somnade om. Yes, den sitter tänkte vi, men inte på dagen. Idag vaknade han 5min före på tidiga korta luren. Ville inte ta ramsan fast vi "pratade", dvs han blev förbannad på mig. Tog upp honom mellan gråtperioderna när tiden var inne.

Sömnen vid ett var en mardröm, i alla fall kändes det så då. :( G vaknar efter 30min. Jag ramsar och ramsar och ramsar, 7 gånger. Han blev bara mer och mer ledsen och skrek upp sig i samband med ramsan. Jag hade inte tänkt att gå in, men tillslut blev det för jobbigt. Inget hjälpte. Jag diskade och pratade i telefon och vårt hur är rätt lyhört, så han hörde allt jag gjorde. När han hörde att jag inte tänkte komma blev han förtvivlad. Jag gick in och försökte få honom lugn. Det var en pärs att få honom att ligga stilla men efter 11 min gick jag ut. Då gjorde min rygg ont, men han var lugn fast vaken. Så fort jag började ramsa kom han igång och gråta. :cry: Han är så ledsen. :cry: Tror han känner sig övergiven. Jag ramsade och ramsade, 5 gånger. Efter detta gick jag in med inställningen att jag inte skulle gå ut förrän han nästan sov. :( Det gick inte alls. Han blev jätteglad när jag kom in och ville börja leka. Jag lade honom tillrätta och han snodde runt på en gång. Jag lade honom på mage och han snodde runt. Han är otroligt stark och jag kämpade i 15 min. Han var glad, nöjd och pigg så länge jag var inne hos honom. När jag gick ut började han skrika igen. :( Ramsade två gånger till och tio min innan han egentligen skulle gått upp tog jag upp honom. Han blev nöjd och glad och har inte verkat direkt trött. Tolv och en halv timma sov han idag.

Vad ska jag göra och vad gör jag för fel!! ](*,) :?:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"