Vardag med Ivar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:lol:
Han heter Ivar Olof Olsson och är troligen 84 år. Storasyster Vera Gulli Olsson, fortfarande ogift, är 88 och ett halvt ;) :lol:

Vi kallar honom Ivis pivis, för att jag sägerr Veris peris rill Vera :D

Finaste han har är nog den underbara vagnen. Brun galon, orange plysch, stor och rymlig från 1973. :heart:

Luktar juvligt, men i håret är synd att säga. Det är det inte gott om.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
kattklo

Inlägg av kattklo »

:D :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Åh Lotta, du var inte alls asocial, du var underbart trevlig som alltid. :) Emil skulle också velat träffa sin Vera men han blev kvar hos farmor, dels för att han gillar att vara med henne och dels för att jag skulle kunna vila mitt trasiga huvud.

Vera var prinsess-söt som vanligt, härliga Vera som liksom fastnar i hjärtat på en. :heart: Ivar var tok-liten, så liten har Sigge aldrig varit utanför magen och nu såg han ut som en storkille, Sigge alltså. Jag fick hålla i Ivar, och Gud vad jag längtar efter en bebis :roll: . Han är sockersöt, luktar bebis och är liksom en pytteliten figur.

Kan intyga att vagnen är fantastisk på alla sätt och vis.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Idag har varit en trött dag. Ivar hade ett maratonpass inatt när han åt i 2,5 timmar. Han slumrade till och jag la ner honom effter
dryga timmen - helt normalt. Sen började han gnöla. Jag bad maken försöka få honom att somna, men det gck inte, så jag erbjöd mer mat. Det tog en dryg timma till.

Jag har försökt vila idag, men inte kommit till ro. Matningen idag har gåttt ganska ok, men höger bröst känns tomt. Det kommer lite, men sen är det stopp.

Nu ikväll kände jag att det inte ens var lönt. Maken gjorde 125 ml ersättning. Han åt drygt 100. Jag pumpade för att i alla fall tala om för brösten att det borde finnas mat. Det gick att få ut 40 ml.

Det går inte att sticka under stol med att jag känner mig onöjd. Självförtroendet får sig en liten knäck. Jag var övertyygad om att jag skulle ha gott om mat och kunna amma utan prooblem. Men än är det inte så i alla fall.

Jag har inte heller tålamod till dessa långa amningspass. Hinner jag byta blöja inom 1,5 timme får jag vara nöjd. Nu har jag börjat "rapa" honom när han slumrar till, men det ärr bekymret. Han är inte mätt förr att han somnar. Jag känner mig ensam och ledsen när jag stter själv och övriga familjen jobbarr i trädgården.

Nog gnällt. Nu ska jag i alla fall sova. Gonatt!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag skickar en tröstens kram Lotta. Undrar om du verkligen måste amma, hur känner du? Det funkar ju att bara ge ersättning ifall du vill lägga ner amningen, Ivar har ju fått många goa droppar från dig redan så det är ju ingen fara på taket.

Tänker på dig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Det finns någonting som heter Tillmatningsset. Det funkar så att man har en flaska hängande runt halsen med två tunna silikonslangar som man fäster med kirurgtejp på vardera bröst. I flaskan har man tillägget och när barnet suger på bröstet, suger det även på den tunna silikonslangen och får på det sättet i sig både den lilla mjölk man själv har + tillägget. Samtidigt som man stimulerar mjölkproduktionen ;-)

Flaskan i sig är inte svårare att sköta än en kolikflaska (exempelvis Dr Brown). Den ska steriliseras en gång om dagen. Det är lite bökigt att få till detta med barnets grepp om bröstet och slangen. Precis som Ivar, hade Engla ett grunt grepp om vårtan, men mina vårtor är tydligen så "bra" enligt barnmorskan på amningsmott. att de inte skadas nämnvärt av det grunda greppet 8) Vad jag snabbt lärde mig var att försiktig peta in slangen i mungipan på redan ätande liten unge. Kräver lite precision men är inte alls stressande på samma vis som att få till greppet.

Tillmatningssetet syrde upp våra mattider rejält. Det blev inget hattande mitt i maten med flaska. Ungen blev mätt inom rimlig tid och vi kände oss liiite nöjadre på hela taget ;-)

I natt hade du sovit dåligt. Groggy och trött = sämre mjölkproduktion. Ibland kan man inte göra så mycket åt det. Du har dessutom haft en mjölkstockning, haft feber o.s.v. kroppen prioriterar sitt eget läkande framför mjölkproduktion just nu. Det är helt normalt ;-)

Jag hade så dåligt med mjölk att jag gav tillägg i tillmatningsset fram till Engla var halvåret. När hon var fyra månader åt hon 600 ml ersättning om dagen. D.v.s. jag måste ha producerat ca 400 ml själv :roll:

Jag slutade att amma Engla när hon var ett år ganska precis ;-)

Länken:

:arrow: http://webshop.babyartiklar.com/product ... atningsset
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack snälla.
Idag känns det bättre - igen. Fast jag är trött och ledsen på att folk säger att de ska komma på besök en tid och så kommer de 1,5 timme senare. Man uppbringar energi för att ta emot dem och den rinner liksom bara av.
Då är det bättre att komma tidigare. Då hinner man liksom inte börja vänta :)
Och så får de ta det som det är, att man inte är klar, med vad man nu ska vara klar med.

Jag ska kolla länken frieda! Och Susan, jag kommer att fortsätta, men det får troligen bli ersättning på kvällen/natten.
Igår kväll tog maken kvällen, som jag skrev. Han hade Ivar med sig vid TVn så att jag kunde sova ostört, tills de gick och la sig. Det var vid 12, så då åt han igen. Jag ammade en timme och sedan värmde jag 90 ml mjölk+ersättning, som han slevade isig på 10 minuter...

Men så sov jag till 4.50. Då ammade jag en timme och var han nöjd till kl 9.30. Så på morgonen efter ett bra sovpass funkar det. Och att jag inte låter honom slumra till.
Han är mer vaken nu också. Så trots att han kom 11 dagar tidigt, så tror jag nästan att han har passerat nyföddheten och kommit till den riktiga världen. Eller i alla fall börjar träda in i den.

Jag jobbar vidare. Vilar och äter. Imorgon är det slut på det fina vädret. Undrar om det gör det bättre eller sämre? Vi får väl se.

Jag har i alla fall en underbar familj. Två goa barn - storasyster älskar lillebror och kollar oss hela tiden att vi har koll på läget, när han låter :heart:
Och maken, som fixar allt! Trädgård, markservice och matning på natten :heart:

Jag är lycklig, även om jag är trött!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lotta, har du skaffat Luzern Te? Det kan vara något att försöka med i några dagar... jag bryggde en liter och drack under dagen. Är det äckligt så hittar du säkert ett sätt att smaksätta det lite på med citron eller dyl. :wink:

Minimundus har ju sen ett "amningste" som jag skulle dricka lite mera "mellan ökningsperioderna". Men rent Luzern är det som verkar fungera bäst för mjölkproduktionen.

Hoppas du har mer styrka och ork idag, det är jobbigt att amma och komma in i det hela, långt ifrån alla är mjölkkossor utan problem. Fråga mig! Det jag dock minns är att det blev långsamt bättre med amningen men inte med amningshjärnan som strulade ganksa mycket, kände mig "låg" mest hela tiden. Men tänk att det hör till och att det liksom FÅR vara så. Håll besöken borta om du kan, det är ingen som "måste" se en nyfödd. I BB skriver ju AW att det är vid (minns inte riktigt, men tror det var typ 3-4 mån) som är perfekta att visa upp för världen. Fram tills dess behöver man lugn och ro.

Massa styrkekramar på dig! :heart: (här ingår pussar också...)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lotta, jag håller HELT med dig med besöken. Vi har haft massor av folk som antingen kommit flera timmar senare än de sagt, eller inte dykt upp alls. Många gånger den här våren och sommarn har vi bokat övernattningsrummet i huset, och inte behövt det. Känns tråkigt och pinsamt. Numera berättar vi inte för Anton att vi väntar besök, han blir så besviken när ingen kommer. Vad är det MED folk???

Stor kram till dig, som kämpar på så himla bra. Du är suverän! Fattar PRECIS din känsla med att sitta fast i soffan när alla andra gör saker, när jag ammade. Min bvc-tant att ur bebissynpunkt så räcker 30 ml bröstmjölk per dag för att bebisen ska få i sig de nyttigheter som finns i bröstmjölk men inte i ersättning. Lättöl funkade toppenbra för att öka min mjölk i börja av Abbes liv.

Och kom ihåg: de första 2-3 månaderna är INTE en dans på rosor för de flesta. Du och maken gör ett toppenjobb, och såhär ser inte dagar och nätter ut för evigt!

Förlåt att jag inte orkar sätta in några passande smajlisar...

KRAM!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Men det var det fräckaste! [-X Inte komma på utsatt tid till en nyförlöst! Upprörande uselt. Okänsligt. Avbryt vänskap omedelbart! =; Eller kanske inte för evigt men åtminstone tills orken är på plats, som TorsMamma skrev. :sleep: De får ju åtminstone höra av sig om de av någon (antagligen inte förlåtlig) anledning blir sena. :evil: Och kräv att folk ska ha nytvättade händer, nyborstade tänder och gott fikabröd med sig annars får det vara. Även efter fyra-månadersdagen. Basta. [-(

Soff-tiden är snart ett minne blott. Håll ut. Jag är/var en mjölkkossa med problem, det går det också. Då kommer det så mycket att barnet kvävs och får panik. Inte heller så kul. Lagom är bäst. :D

Puss till Ivar och glada heja-rop till Lotta!

Kram Jannika
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Ja just det luzernthé, hur kunde jag glömma bort det :oops: Det går att köpa på vilken hälsokostaffär som helst och blir drickbart med: anis/fänkål-thé, citron och kanske lite honung... Men du är ju inte så keen på sötsaker vad jag förstått så det kan du ju skippa 8) Rent smakar det hö, det måste smaksättas gärna med lämpligt annat örtthé som man finner mumsigt.

Annars är det bra med feta nötter, för grädden i mjölken. Jag köpte hem sånt där lyxigt; "exotic snack", blandade hejvilt casshew, jordnötter och vad heter de där stora ovala :?: Något annat som ska vara bra för kalorihalten i mjölken är Spirulina, nån alg som jag käkade när jag väntade och ammade Benji. Men det smakar "Skit i hela käften :!:" som min syster skulle säga :oops: :lol: :shock: Så det kanske inte är värt det :roll:

Ang. försenade "Hälsa-påare"... Jag var nog mest inne på att inte ha något besök alls och var det tvunget... typ mina föräldrar... så fick de faktiskt ta med sig fikabröd själva och sätta på kaffebryggaren aldeles själva också. Så det så :!: Sen när bebis var tre-fyra veckor och "vaken" då visade vi upp för all möjlig släkt ;-)
Jannika skrev:Soff-tiden är snart ett minne blott. Håll ut. Jag är/var en mjölkkossa med problem, det går det också. Då kommer det så mycket att barnet kvävs och får panik. Inte heller så kul. Lagom är bäst.
Så var det för mig med Benji. Jag hade mjölk redan på dag noll uppe på BB. Det kom en BM och ville kolla om jag hade någon råmjölk. "Visst" sa jag, klämde till och duschade ner henne :oops: :oops:

:heart:
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

*frieda* skrev: Något annat som ska vara bra för kalorihalten i mjölken är Spirulina, nån alg som jag käkade när jag väntade och ammade Benji. Men det smakar "Skit i hela käften :!:" som min syster skulle säga :oops: :lol: :shock: Så det kanske inte är värt det :roll:
Alger har jag också prövat - fungerade mycket bra för mig. Har en kompis som är halvkorean och där ger man algsoppa till ALLA nyblivna mammor, tydligen - bra både för blodet och för mjölken.
Man blötlägger algerna i rätt mycket vatten, kokar dem sedan med lök, morötter, vitlök och annat gott du kan vilja ha i. Ät som det är eller med ris som i Korea. Algerna smakar just inget då, mest lite salt.

Hallonbladsavkok - jättebra (och smakar inte lika illa som luzernthé...). Ta en packad näve vilda hallonblad. Koka upp med 2 liter vatten, puttra i 10 min. Dra av plattan o låt svalna. Blanda med 2 msk citronsaft och drick hela laddningen fördelat under dagen (ha i kylskåpet).

Viktigast av allt tror jag dock är att göra det jag INTE gjorde (lätt att vara efterklok...) VILA, ta det lugnt där i soffan och njut av raringen Ivar! Dit har jag kommit först nu (fast tycker fortfarande att det är svårt).

Kram,
Anna (som väntar på en ny laddning alger från Korea)
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Stor kram från Nancy som noga följer din tråd även om jag inte skriver så mycket. Angående ohövligt folk kan jag bekräfta att omständigheter utöver det vanliga sällan biter på dem utan förmåga att tänka efter. Jag tillhör dem som måste bli bättre på att be om hjälp och jag hoppas att du /LO kan säga ifrån till de som är så ohyfsade med tider.

Kram igen och puss på lille Ivar :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack!
Jannika, JennyH jag tror inte att folk är oförskämda, utan mer obetänksamma. Och de har sagt att de kommer ungefär en viss tid. Då får man ju säga att man förväntar sig att de kommer den tiden eller räkna med att de kommer någon gång.

TorsMamma, frieda m.fl. Igår kväll åkte jag till köpcentrat och köpte luzernte. Det smakade inte så illa. Inte så mycket alls, skulle jag säga. Som svagt te, men det står jag ut med.
Tycker redan att det hjälper. Igår kväll drack jag 4 dl och i morse, till frukost lika mycket. Och nu rinner mjölken. Men det brukar vara bättre på förmiddan.
Och fett äter jag nog så det räcker. Smör, grädde, fett kött etc ingår naturligt i min kost.

wifsta - Alger tror jag att jag avvaktar, än så länge. Vildhallon har vi däremot på tomten...

Nancy Tack för kram! Be om hjälp är jag rätt bra på.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Idag är en lite bättre dag! Känner mig inte så fullkomligt utpumpad. Börjar kanske förlika mig med att jag inte har tillräckligt med mat.
Kanske det som hände inatt hjälpte mig. När jag ammat i natt kl 5, så la han sig kloss min rygg och gav mig massor med värme och kärlek. Jag blev så lugn och avslappnad.
VI har inte heller haft besök idag. SKÖNT!!!

Luzernteet kanske funkar lite, men det räcker ju inte till direkt. Jag ger tillägg ett helt mål, oftast på kvällen, och några slattar under dagen. Det känns inte helt bra, men det är bättre än att det gör ont och jag blir stressad och producerar ännu mindre.

Idag har vi haft en slappardag. Gick en kort promenad i regnet. Skönt var det! Gick förbi dem som var barnvakt åt Vera under förlossningen, så de fick glutta lite på underverket. VIlket också innebär att jag kan vänta med att bjuda hem dem ett tag till.

Imorgon ska jag börja skriva upp sov-, vaken- och mattider så att vi kan börja styra upp tillvaron. Det har gått nästan av sig självt eftersom han sover så mycket. Men så småningom lär han ju börja vara lite mer vaken - antar jag.

Nu blir det kvällsfika innan Ivar vaknar och ska äta inför natten.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"