Önskar få stöd, svar och hjälp genom kuren...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Love-2B-Mom

Inlägg av Love-2B-Mom »

Anna - Stort tack för dina reflektioner och goda råd!! :)
Det betyder massor att du tar dig tiden för att hjälpa mig i mitt kurande! :heart:

Jag skulle vilja bena ut några detaljer, eftersom jag får känslan av att du missuppfattar mig lite... vilket leder till fel slutsatser av vår situation. :roll:

Du har säkert fullkomligt rätt i att min dotters ovanliga känslotillstånd nu antagligen har att göra med sömnbrist sedan vi startade kuren i fredags. Säger som Dalle i Lorry: "Tänkte inte på det"... :wink: Jodå, visst slog den tanken mig. Bara det att dottern aldrig betett sig så av att hon varit tillfälligt trött. :roll: Någon större sömnbrist lider hon inte av eftersom hon som regel sovit ca 12 timmar per natt sedan länge tillbaka. Med några få undantag då hon varit vaken ett par timmar på nätterna. Jag är hemma med henne och hon har alltid fått sova ut på mornarna fram tills vi nu började med schemat 19:30-08:00 i samband med kuren.

Jag har verkligen inte förväntat mig att allt skulle gå som på räls... och mitt tålamod är det absolut inget fel på. Lovar!! :D Kan inte erinra mig att jag känt otålig i sjäva framstegen? :o Jo, kände mig lite ensam i alla mina frågor ett tag. Vet att den tiden egentligen var ringa :oops: , men det var endast i min iver av att kura rätt som jag sökte svar så snabbt. Vad det gäller min målmedvetenhet så tycker jag att det faktum att jag de senaste tre kvällarna, med okuvlig saklighet, har solfjädrat ner min vilt skrikande och fysiskt protesterande dotter i sängen under sammanlagt ca 6,5 timmar :!: talar sitt eget tydliga språk... :) Gentemot min dotter har jag hela tiden haft Attityden och en stooor skopa LUGN!! 8) Ditt PS var med andra ord ganska malplacerad... :wink: :)

Ni upprepar att jag skall läsa på och jag upprepar att jag läser så ögonen blöder. :D Jag vet att det är min uppgift att ge min dotter förutsättningar för att få sova och jag vet att jag bara kan hjälpa henne genom att kura rätt. Jag har stängt av mitt blödande mammahjärta för att vara självklar i attityden och jag har låtit henne ligga och gråta i ensamhet (medan jag har avvaktat eller ramsat) som jag aldrig någonsin gjort tidigare. Anna, jag kan inte nog poängtera att jag tycker att din kur verkar hur bra som helst. Jag använder mig ju av den... :wink: Jag känner bara att den rent praktiskt skapar en hel del frågetecken för min del eftersom jag (precis som du) inte tycker om min dotters skrikande/gråtande. Du säger att det är min uppgift att bryta gråten. Mitt svar är absolut! Gillar dock inte att du trycker på mitt samvete som argument :roll: Jag har gjort helt enligt regelboken :!: Eftersom ramsandet inte har hjälpt har jag till slut gått in och "kris-solfädrat". Det har hjälpt, känts bra och fungerat eftersom min dotter nu äntligen gett upp och accepterat att mamma inte ger sig med nedläggningarna. :) Jag har jobbat med att befästa ramsan genom att alltid ge bekräftelseramsa innan hon somnat.

Mitt dilemma nu är att jag vill slippa solfjädra henne lugn i 15-30 minuter för att hon skall kunna somna. Jag vill inte släppa in vargarna till henne genom att ge fel svar. Jag vill låta ramsan sjunka in och få ta över helt. Jag vet dessutom hur jag skall gå tillväga :!: Jag är nämligen normalbegåvad och efter att ha läst på och läst på och läst på... så inser jag att jag helt enkelt måste låta dottern vara ledsen (skrika, fråga, vara arg, protestera) i ensamhet ända tills hon inte har så mycket kraft kvar och resignerar, börjar snyfta och blir mottaglig för mitt ramsande. Det är väl först då som den verkligen "tar"? Om hon skriker upp sig till riktig förtvivlan får jag gå in och använda solfjädern, men vad jag har förstått skall man helst inte göra det efter andra natten..? Eftersom jag inte vill låta min dotter gråta i ensamhet, förstår jag inte hur jag skall komma vidare i kuren? jag är verkligen bekymrad över att jag tror att jag är på väg att hamna i "solfjäder-träsket" :!:

Men hur sjuttsingen skall jag komma vidare :?: Antar att jag redan vet svaret :roll: Jag måste LYSSNA... (och låta hjärtebarnet gråta i ensamhet tills hon går att nås med ramsan...) :|

Avslutningsvis: Dottern solfjädrades i två omgångar ikväll också och hela läggningen var ganska exakt en kopia från igår. Skillnaden var nog att jag ikväll kämpade på med ramsan länge och med ett magstöd som Pavarotti himself skulle ha varit avis på! :D Den gjorde dock ingen verkan varför jag valde att solfjädra om. Snuttan har sovit sedan dess och sover förhoppningsvis hela natten inatt också! [-o< :)

:sleep: så gott på er alla!! :heart:
:heart: Lycklig mamma till en underbar dotter som snart fyller ett år!! :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej!

Jag vill bara säga: Jag tycker att du gör ett JÄTTEBRA jobb!!! Jag läser din tråd bara för att få egen inspiration i vår vardag och jag är imponerad! Du har en stor tjej och att solfjädra ÄR tufft!

Du gör helt rätt i att fokusera extra på ramsan nu. Den kommer att ta över och du kommer bara att behöva solfjädra i krisfall. Det kommer! Du fixar det! Din ATTITYD lyser igenom så att jag blir rent avundsjuk! :D

Kram // Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Love-2B-Mom

Inlägg av Love-2B-Mom »

Åsa: Stort och hjärtligt tack för ditt stärkande och peppande inlägg!!! :) :heart:

Kvällsrapport: Dottern ligger (står?) och småpratar för sig själv. Jag körde en lite ny variant ikväll för att se om läggningen kan bli mer positiv... Skrattade hela vägen till och i sängen, släckte, lade tillrätta med ramsa, solfjädrade endast några sekunder och lämnade sedan rummet med ramsa. Tjejen blev ledsen vid nedläggningen men jag låtsades att allt var så kul och sååå bra :!: Tror att hon blev förvånad över att jag gick så snabbt istället för att hålla ner henne tills hon gav upp... Gråten kom av sig när jag gick och nu låter det som det brukar vid läggningarna, dvs pratar glatt för sig själv. :heart:

Jag känner en stor tillfredsställelse att lillgumman kan vara själv i rummet och är lättad över att slippa gråten (än så länge). Räknar med att det blir andra ljud i skällan så småningom och står beredd att ramsa för kung och fosterland.

Trevlig tisdag kväll önskar jag alla som läser!! :)
Elle

Inlägg av Elle »

Strålande jobbat =D> Du gjorde helt rätt som backade från solfjädrandet och jobbar med ramsan, precis så ska man göra :thumbsup:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Love-2B-Mom

Inlägg av Love-2B-Mom »

Tack Elle!! :D

Fast historien slutade inte riktigt där... :wink: :oops:

Min kära dotter har just somnat!! (Kl.23:30 :!: ) Lade henne vid 19:30! Hon har pratat, tjoat och tjimmat för fullt i flera timmar. Visst har jag nämnt att hon verkligen kan hålla sig vaken? :roll: :o :? :lol:

Hon småkinkade av och till under de första två timmarna, men då ramsade jag endast och hon lugnade sig några gånger. Andra gånger blev hon gnällarg men inte ledsen och då lät jag henne bara vara ifred. Visst lyssnade jag bra? :)

De senaste två timmarna har jag dock fått gå in flera gånger pga att dottern inte kom till ro, trots tröttheten och istället blev ledsen. Solfjädrade de första gg endast tills hon slappande av i kroppen, men efter nästan 4 timmars läggning, gjorde jag en längre solfjäder ända tills hon blev tyst och lugn. Ramsade mig ut och gav bekräftelseramsa när hon hade smågnällt klart. Sedan somnade hon på ett par minuter.

Känner mig inte så nöjd med min insats eftersom läggningen i stort slutade som de tidigare... Men jag kände heller inget val, då ramsan inte tog och dottern grät kraftigt. :roll:

God natt hälsningar från "solfjädermamman"... 8-[ :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Bra jobbat inatt, du lyssnade jättebra :thumbsup: När du gjorde solfjädern på henne hade du ju fått nog av hennes beklagan och ville bryta det, bra! Om det händer så igen så är det ramsan som gäller, annars är det så lätt att du fastnar med solfjädern (jag vet, den är effektiv men blir lätt en vana :oops: ). Du ska förmedla samma sak med ramsan som du gör med solfjädern.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Love-2B-Mom skrev: Du säger att det är min uppgift att bryta gråten. Mitt svar är absolut! Gillar dock inte att du trycker på mitt samvete som argument :roll:
:D Kära du - felåt :oops: felåt :oops: Det var verkligen inte min mening. Men det hjälper ju inte dig :oops: :roll: :cry:

Tack för din utförliga inlaga :lol: Jag kan bara säga att jag förstår precis.

Och jag vill ge dig pris och beröm :-({|= och sällar mig helhjärtat till de andra som gör det :lol: :heart: :lol:

SHN-kuren är ju en process, som du ju också ser - och det kan vara fem steg fram och två tillbaka. Övergripande går det dock framåt, mot målet man har för ögonen, och särskilt när man har det så tveklöst som du. I all ödmjukhet vill jag därför ändå mana dig till tålamod. Det är så lätt att bli otålig - jag säger inte att du är det. Man vill så gärna att allt ska funka åtminstone bättre än det gjorde förut - och så börjar man se tillbaka på det som funkade då, men inte funkar nu, och så ser man inte vad som funkar nu men inte funkade då. Och då börjar man förlora målet ur sikte :cry: i samma takt som man ser framåt med oro i stället för övertygelse.

Ett exempel:

Om och när du nu gör bedömningen att du ska solfjädra, därför att du anser KRIS föreligga och inte vill höra mer skrik och gråt, som aldrig tycks ta slut, så ska du ju respektera det beslutet och veta varför du fattade det: för att få tyst på barnet, få barnet lugnt och sömntungt, få in detta i lilla skallen att om folk ö h t ska kunna somna / sova, krävs att de ligger ner och håller lilla truten och slappnar av.

Då ska du inte stå där samtidigt och oroa dig för att du kanske fastnar i solfjädringsträsket :!:

Förstår du :?:

Mycket snart, om det inte redan har börjat hända, kommer du att kunna backa med solfjädern, dvs göra den alltmer sällan och då allt kortare - tills du är framme vid där den ska vara, när kuren är lyckligen gemomförd: som en lätt markering efter tillrättaläggandet på kvällen.

Vägen dit kan vara snårig och måste få vara det, men skrikig ska den inte vara - och inte vaken i evigheter heller :wink: Där är vi ju alla helt överens, så fortsätt målmedvetet och lugnt, och låt för Guds, min och lilla barnets skull "samvetet" jag tydligen spelade på fara all världens väg. Du gör rätt och är i färd med att ge ditt lilla barn något av det finaste hon kan få - god sömn för livet. Det är självkänslan som ska torna upp sig :!: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Olles mamma

Inlägg av Olles mamma »

Hej! Oj vad denna tråd blivit rafflande läsning...! Jag undrar verkligen hur det går, och beundrar dig storligen för att du kämpar på utan att darra nämnvärt på manschetten trots alla dessa timmar av solfjädrande. Jag har själv en stark och envis son på snart 13 månader, och jag har dragit mig för att köra en kur därför att jag misstänkte att jag skulle få solfjädra betydligt längre än de "utlovade" 20-45 minutrarna, och betydligt fler gånger än första och andra natten. Jag vet helt enkelt inte om jag skulle palla att hålla Attityden genom en sådan pärs som du haft/har. Jag kommer att fortsätta läsa och se hur det går för er - och ni verkar ju iallafall vara på väg åt rätt håll! Heja på och all lycka till åt både dig och din lilla tjej!
Ollesmamma
Love-2B-Mom

Inlägg av Love-2B-Mom »

Heej alla!! :)
En snabb och kort uppdatering (är borta från hemmet), men först:
TACK!! :!:
Allt stöd som jag får är överväldigande. Era mess och inlägg i tråden betyder massor!! :heart: Anna, ditt senaste inlägg gav så väldigt mycket! Tack för din sakliga vägledning - jag förstår vad du menar! :) Känns skönt att veta att jag kan respektera mina egna beslut och ändå göra rätt i kuren! Jag skall ha tålamod och tron på att vi når målet så småningom, så länge vi håller kursen rak!! :D 8)

Den sjätte läggningen (igår) tog 3 timmar... :roll: Pappas tur att lägga. Han gick direkt med ramsan som sällskap efter en solfjäder på ca 30 minuter för att lugna dottern som skrek och först försökte göra motstånd. Lilla ungen ställde sig upp i sängen redan innan han var utanför dörren, men han låtsades inte se det genom sin Attityd. Dottern gnällde ett tag och vi lät henne vara ifred en hel timme eftersom hon snart började prata glatt för sig själv... :roll: När hon började gnällkinka igen gav vi påminnelseramsa men den bet inte, eller gjorde snarast dottern mer upprörd. Då tystnade vi och avvaktade. När dottern tystnade (lyssnade antagligen efter oss) ramsade vi igen, varpå dottern fick ny energi och satte igång att gråta. Pappa ramsade sig hes under följande halvtimmen, men dottern (den envisa lilla) fortsatte bara gråta, så till slut gick pappa in och solfjädrade om henne under högljudda protester. Han fick hålla på i nästan 45 minuter och var rätt bedrövad när han kom ut. Det är verkligen superjobbigt att hålla nere sitt älskade barn när det skriker och gör motstånd!! Nu fick pappan också känna på det och han hade inte heller långt till tårarna. :cry: Han var mäkta imponerad av mig i alla fall och över min styrka vid de första läggningarna! :lol: Det är slitsamt att vilja sitt barn det allra bästa..! :?

Nu är jag hemifrån ett par dagar och min man får kämpa på med läggningarna på egen hand. Hoppas att han och dottern gör lite framsteg tills det är min tur igen. :wink: Jag uppdaterar efter helgen. :)

Vill återigen tacka för allt stöd från alla omtänksamma människor!! :heart:
Passar på att önska er TREVLIG HELG!! *Varma hälsningar*
Olles mamma

Inlägg av Olles mamma »

Hallå, Love2bemom! Hur går det för er?!
Kram Olles mamma
Ollesmamma
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej

Hoppas din helg var fin. Hur går det? Behöver du peppning :roll:
/ida
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"