Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Kingmary:Ja,man måste ju känna av själv hur man vill ha det med sov och vakentiderna,men jag tycker det är kanon att ha 45,2.5,45 som vi har nu(två korta+ ett långt mitt på dagen).Hur många sovpass blir det som du tänkte?

Måste ut i solen igen!!!! :)

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Ulrika
Tänkte 1 st 30-45 min på fm, 2,5h på lunchen samt 1 st 30-45 min på em. Frågan är om han klarar det. Han är ju inte så gammal än.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

KingMary:
30minuter på fm och em är nog i snålaste laget.Han behöver nog 45 minuter iallafall tippar jag.Eller så kan man ju lägga 3timmar mitt på dagen?.Det bästa är ju kanske ta 45minutare eftersom det är naturliga sömnpass.Eller vaknar eran kille efter 30minuter?Vore jag er skulle jag nog inte våga mig på endast 3.5timmar sömn på dagen.Hur lång natt har ni?Jag har glömt :oops: och orkar inte kolla igenom :oops: Han behöver sova runt 15-16timmar/dygn för att orka i långa loppet .
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

KING MARY: skulle precis som ulrikaj skriver satsa på 45-2-45 samt 12 timmar natt. Det schemat kan du ha lääänge sedan.

Ny fråga från mig:
Har ni börjat med ensamlek ännu :?:( ja förutsatt att ni tänker införa det såklart)

Vi har inte börjat än, men funderar så smått på hur och när det är dags. Kanske när han flyttar över till spjälis ( när 12-timmarsnatten sitter ordentligt) Vore kul att höra hur ni tänker

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Linda:Nej,vi har inte börjat med ensamlek än fast på det passet får hon vara mycket själv ändå(det första).Efter maten får hon vara under babygynmmet.En 20minuter iallafall brukar inte vara några problem så jag funderar om vi inte ska börja införa ensamlek i sängen snart?Har för mig att jag började med Jacob oxå vid den här tiden.Hon är ju som sagt nöjd nu att ligga och snacka med grejerna hon har ovanför sig. så det kanske är dumt att inte hoppa på tåget så det inte åker iväg :) :wink:
Hur går det för er nuförtiden med nätterna förresten?

Kram ulrika
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

hej
anledningen till 30-min-lurarna är att Theo alltid vaknar efter just 30 min. Man kan ställa klockan efter honom :) . Att 45-min-pass skulle vara det normala har han aldrig förstått :? . Han sover numer 11,5 timmar natt. Funderar på att ge honom 2 st 30-min lurar på em för att motverka övertrötthet på kvällen.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tack ulrikaj och LindaVega för info om era knoddars morgonork.
ulrikaj skrev:Liw är vaken 1.45 första passet(06-7.45) och sover sedan 45 minuter på det. När det sedan blir att ytterligare dra ner på sovtid på dagen så blir det nog 45minutaren på em mot en 20minutare.Jag vill ha kvar 2,5timme mitt på dagen så länge som möjligt.Det verkar som ju bättre bebisarna sover nattetid ju tröttare på dagen.Liw var exakt likadan som Rufus.
Var det tillfälligt, under några dagar eller någon vecka, som Liw var tröttare eller har det bestått? Just nu har vi 1h45min-pass på morgonen men nu har vi använt marginalkvarten så många gånger och lagt tidigare så schemat har i princip ändrats. Eftersom han somnar direkt så blir jag tveksam till hur jag ska göra, låta honom sova 1,5 eller 2 (dvs naturliga sömnrytmspass) eller väcka som planerat vilket då blir 1h45min. Hur gör ni andra när ni använder marginalkvartar?

Vi har 11,5-timmarsnatt och planerade dagsovpass är 1,5h, 2h och 45 min vilket totalt gör 15h45 minuter sömn per dygn. När vi låter honom sova 2h på morgonen kompenserar vi med att göra em-passet till 20 minuter istället. Då blir dygnet 15h50 minuter istället. Hm. Det kanske blir för mycket sömn för honom. Inatt sov han som en stock från 19.15 (nattslurk 22.10-22.30) till 6.05 :-D :-({|= men sen var han vaken och gnölade till 6.30 då vi gjorde morgon. Orkade sen till 8.15 faktiskt, så på sätt och vis mer än två timmar även om delar var i sängen. Vad tror ni, för mycket sömn på schemat? Kanske ska överväga att ändra till 45, 2,5, 45 istället. :-s
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej på er alla :D
Tack för frågan Ulrika och det går två steg fram och ett tillbaka. Har haft mer bra nätter i alla fall och i natt vaknade vid 2 och fick somnas om två gånger fram till mat kl 03.00. Sov därefter till 06.30. Somnade tom om ganska fort efter maten och det hör till undantagen... :wink:

Så framåt går det och skak och ramsar mest. Får han skriva upp sig ordentligt så somnar han om mycket snabbare. Med tanke på att jag är den enda som har sådant strul så undrar man ju. Trodde jag var lite duktig på att kura efter att ha haft en rejäl omgång med Astrid. Hon var dock större och ingen vagn. Anna säger vagna mindre och ramsa mindre. Säkert vagnade vi för mycket de första dagarna men han var ju så liten då så jag trodde inte de riktigt kunde fastna då. Men sedan har vi bara backat. Sega små raringar. Känns som han får tillräckligt med magträning i varje fall när han ligger som en ostbåge på natten... 8)

King Mary - Vi är ju en vecka efter er (fast Charlie föddes lite förtidigt förstås) och vi kan inte ha så lång natt ännu då han inte orkar tillräckligt långa dagspass ännu för att få ihop det. När han vill sova på dagen så vill han verkligen sova. Kan sova igenom blöjbyte och allt då. Men han kompenserar väl så totalt antal vakentimmar blir runt 9 varje dag. Har provat 45 minuter på morgonen men då blir det inget roligt sedan.

Vår lilla Astrid hade också exakt 30 minuters sovintervall. En annan modell kanske :?: Charlie har dock 45 minuter och sömnskarvarna börjar märkas mer nu ju ändre han blir.

Kram till alla i vårsolen :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hejsan alla!
Det finns tydligen fler små skräp som har 30-min-skarvar. Förmiddagsluren idag skarvade dock inte alls. Även mamma fick sova en timme :D . Jag börjar dock misströsta för nätterna. Har själv tagit nattpassen 3 nätter på raken nu och Theo har sovit hela nätter. MEN jag har fått vagna och vagna och vagna och vagna :evil: . Inte har han behövt mindre vagning andra och tredje natten heller utan summan av vagningen är konstant. Detta är inte ju hållbart. I natt stod jag en nästan en timme mellan 4 och 5 på morgonen :evil: . Inte konstant, men såpass mycket att jag själv aldrig hann somna om. Sedan var det dags igen 05.30. Kl 06.00 gjorde vi morgon. Jag låter honom aldrig gå så långt att han börjar gråta/skrika utan hugger honom så fort han börjar låta lite och röra sig mycket. Kanske är jag för snabb på det men å andra sidan har vi varit med om när han har gråtit upp sig och då tar det jättelång tid att få honom att lugna sig. Funderar nu över att införa ett ytterligare nattmål igen vid 3-tiden :?: :?: . Det går ju snabbare att mata honom en gång än att stå vid vagnen i en timme :? Frågan är nu om vi skall framhärda med sova hela nätter eller om vi varit för snabba på det och skall backa tillbaka och ta en ny fajt när vi introducerar lite annan mat alternativt lägger honom i eget rum? Hur skulle ni gjort?
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Nemita:Dom nätter hon sov bra om man säger så var hon oxå tröttare på morgonen,men nu när hon numera sover hela nätterna igenom går det bra att hålla henne vaken 1,45.Innan hadde vi morgon 6.30 så då var hon oxå vaken endast 1.30timme.Nu har vi ju kortat morgonen med 30minuter,men lägger henne tidigare på kvällen istället så schemat blev ungefär dessamma med sovtiderna på dagen.
Vi har ju det schemat som du funderar på 45,2.5,45 och det fungerar jättebra.Plus att man får lite "egen" tid mitt på dagen.
Tror kanske som du att nästan 16timmar blir lite väl mycket.

KingMary:Sover han 11.5timmar utan någon nattmatning alls?Han är en månad yngre än Liw och det kan hända isåfall att han eventuellt behöver en matning eller som Sussanne säger att natten är för lång.Det är ju en stor kille ni har därhemma :) så man tycker ju kanske att han skulle klara att sova hela natten.Vorre jag er skulle jag nog eventuellt iallafall kanske som du funderar på att införa en matning 03.Har du gjort det någon natt?Vad händer då?Sover han resten eller är det samma visa att du får stå och vagna i princip hela tiden?För det kan ju hända att han börjar sova över när han får lite gröt och smakisar och senare välling i sin mage att du orkar ta upp vagningen igen.Liw började ju sova hela nätter isamband med smakisar och när vi började med gröt.Sen om det var en tillfällighet eller inte det vet jag inte.Nu sover hon 18.30-06.Med tendens att vakna 05.50 varje morgon.Jag låter henne vara så länge hon är nöjd.
Grejen är ju den att du måste själv känna dig motiverad till tänderna om detta ska funka.Det kan ju vara så att han omedvetet från din sida känner din osäkerhet kring detta.....

Sussanne:Det går iallafall två steg fram och inte tvärtom :) :wink: för er.Det kunde varit värre!!! :) :? Vad skönt att det iallafall går frammåt för er.Jag tror att när poletten väl trillat ner för Charlie så stannar den nog nere oxå.Jag håller tummarna att det snart vänder .

Kram ulrika
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

KING MARY skrev: Frågan är nu om vi skall framhärda med sova hela nätter eller om vi varit för snabba på det och skall backa tillbaka och ta en ny fajt när vi introducerar lite annan mat alternativt lägger honom i eget rum? Hur skulle ni gjort?
Hej KING MARY!

Vi skippade 4-målet första gången när Rufus var 2 månader och 3,5 veckor (dvs ungefär samma ålder som för er väl?). Det tog sen två veckor nästan innan han självmant börjat sova längre än till halv fem (eller fem eller halv fyra) innan han vaknar första gången, även om han somnade om lättare och lättare. Nu har också vi blivit mycket bättre på att låta honom klara sig själv och han blir inte lika snabbt ledsen. Men det tog ett bra tag att lära sig, både för honom (att somna om själv) och oss (att låta honom). För oss blev allt mycket, mycket lättare sen vi började buffa istället för diverse olika varianter på gungning av säng (har ingen vagn som Rufus kan ligga på mage i). Jag trodde iaf att allt skulle gå fortare men det tog som sagt ett bra tag innan vanan verkligen blev en vana, iaf i det här huset. :roll: Kanske kan vara bra att veta innan ni bestämmer er.
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej ulrika
Var lite otydlig kanske. Theo får mat i sömnen kl 22 precis innan vi går och lägger oss.
Han har ju fått mat vid 4-tiden också när nätterna inte funkar och ibland sover han då tills vi tar upp honom 06:30 men inte alltid. Är därför inte säker på att det är mat som är problemet.
Motiverad har jag väl varit fram till nu men efter de senaste två nätterna när jag inte kunnat se någon förbättring är jag lite låg. Första gången han sov hela natten var det inte planerat. Min man upptäckte när han var på väg ut att värma mat att Theo inte var vaken och några vagntag räckte för att få honom att somna om. Efter det har vi försökt få honom att sova hela nätterna men inte alltid orkat ta fajten och det har oftast blivit att han sovit hela natten varannan natt. Kanske har vi lärt honom en dum ovana. Ibland går det ju bra att vakna :? . Det var detta jag ville råda bot på i helgen genom att envisas med att han skulle sova hela natten flera nätter på raken och det gick ju, men med allt för mycket vagning.

Skarvarna under daglurarna idag lyser dock med sin frånvaro :D
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Skulle aldrig sagt det där om skarvarna. Fick precis dra vagnen några minuter :? .
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Okey KingMary,då förstår jag.Jag är lite trög av mig :oops: :?
Nej mera mat kan han ju inte behöva nattetid.
Jag förstår om du känner dig låg efter flera nätter vagning utan att se förbättring.Men ibland kan det ju ta ett tag vad jag förstått innan det satt sig.Att man ska verkligen sova på natten för inget händer iallafall.
Då är det väll kanske att köra som ni gjort som gäller att fortsätta vagna.
Ger dig en styrkekram och håller tummarna på att det snart ordnar sig.
Kram ulrika
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

nemita
förstå mig rätt nu men det var faktiskt skönt att höra att det inte alltid går så smidigt för alla andra. det är väl bara att fortsätta och stå på oss så blir det väl lugn på nätterna här också vad det lider. i natt skall jag i alla fall sova. min man får fixa natten.

ulrikaj
du är inte trög. jag var djäkligt otydlig :)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"